Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Lena

Lena

21-02-2009 om 19:16

Chronisch vermoeid? of: wie heeft ook iets vaags?

Hoi,
Ik zit al een tijdje in het medische circuit, nu bijna twee jaar, en het lijkt erop dat ik eerst een soort virus heb gehad (heb een paar maanden bijna alleen maar geslapen) en sindsdien heel snel vermoeid ben. Dat virus is niet aangetoond, maar het verloop leek op dat van een virus. Het zou ook kunnen dat het geen virus was, maar wat dan wel is niet duidelijk (extreme oververmoeidheid?). Ik heb er vooral last van dat als ik het druk heb/veel doe ik daar echt een dag van moet bijkomen, 's avonds ben ik moe en ik heb veel darm/maagproblemen (waar geen andere oorzaak voor is). Kortom, ik heb iets vaags! Ben nog een keer bij een maag-darmarts geweest en die concludeert: PDS, een geïrriteerde maag en alles hangt mt elkaar samen (met de vermoeidheid). Ik vroeg me af of er nog meer van die 'vage' patiënten op het forum zijn. Ik heb het er af en toe wel moeilijk mee, ik heb lang gehoopt op een duidelijke en oplosbare diagnose, maar dat komt niet. Ik vind het lastig te bepalen wat dit nu voor me betekent, in hoeverre kan ik bijv. dingen plannen, werk, vakanties, meer kinderen.... Heb het er even moeilijk mee, hoop op ervaringen van jullie (al is het niet leuk als je zoiets hebt...) Groetjes, Lena

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ayla

ayla

21-02-2009 om 19:57

Gedeeltelijk

jaren geleden kreeg ik opeens last van mijn maag, buikpijn diarree. Echt niet fijn. Verschillende onderzoeken gehad bij een maag darm arts maar die kan niets vinden. Ja een iets verhoogde score bij de lactose test maar niets anders. Diagnose, we weten het niet, misschien PDS en leer er maar mee leven.
Dat is nu al zeker 10 jaar geleden, ik heb het nog steeds dagelijks, voel me vaak ook niet fit, maar het hoort nu bij me ondanks dat ik niet weet wat ik heb. Het zal wel PDS zijn

Lollita

Lollita

22-02-2009 om 10:29

Heel herkenbaar!

Het lijkt wel alsof je mijn verhaal opschrijft, Lena. Ik herken het allemaal! Ook ik ben de hele molen doorgeweest en behalve een verhoogd CRP (infectieparameter) kunnen ze helemaal niets vinden. Kortom, leer er maar mee leven.

Het vervelende is het naar mijn gezin en vriendinnen. Nee sorry, ik kan niet, ben moe. Pffffffff. Mijn kinderen hebben het er regelmatig moeilijk mee, dat ik geen energie heb om met ze te spelen. En dat maakt dan weer dat ik me schuldig voel.

Ingewikkeld allemaal he?!?!

Lena

Lena

22-02-2009 om 11:48

Schuldig

Hoi, ja ik voel me ook vaak schuldig, vooral tegenover mijn vriend. Er zijn al een paar vakanties en uitjes de mist in gegaan omdat ik te moe of niet lekker was. Eén keer ben ik me zelfs compleet verslapen (en het was middagdut)! Hoe lang geleden was het bij jou lollita dat dit allemaal begon? En doe je er nog voor jezelf iets aan, iets alternatievigs, of doe je daar niet aan? Groetjes, Lena

Kiki

Kiki

22-02-2009 om 12:27

Hier allemaal uitslag en eczeem

driekwart van de dingen waar ik op reageer komen niet uit allergietesten. Maar toch overal jeuk, uitslag en lelijke plekken. De ene keer meer dan de andere. Soms kan het ook in eens weg zijn voor een paar weken, om daarna weer op te komen.

Ja zal wel constitutioneel eczeem zijn. Met andere woorden, we weten het niet, je bent vreemd en je leert er maar mee leven.

Lollita

Lollita

22-02-2009 om 17:21

Lena

Hoi,

Bij mij is het vorig jaar zomer begonnen. Ik had op vakantie enorme hartkloppingen en was onwijs moe. Toen we thuis waren ben ik richting huisarts gegaan en belandde zelfs op de hartbewaking.

Gelukkig bleek het dus niet mijn hart te zijn maar werd ik naar huis gestuurd met antibiotica en de verklaring dat het dan wel een longontsteking zou zijn.

Daarna is het eigenlijk nooit meer zoals daarvoor geweest. Ik heb meerdere ab-kuren achter de rug en prednison-kuren. En tja, helpen doet het niet, ja eventjes, maar dan komt het snel weer terug.

En nee, ik heb nog niet in de alternatieve hoek gekeken. Dit heb ik vroeger wel gedaan en behalve dat het veel geld kostte, leverde het niet echt iets op.... Maar ik blijf positief en hoop dat het toch langzaam voorbij gaat!

Heb jij wel dingen geprobeerd in de alternatieve hoek? Heeft dat al veranderingen met zich mee gebracht?

Lollita

Yvonne

Yvonne

23-02-2009 om 19:31

Gedeeltelijk herkenbaar

Die vermoeidheid herken ik helaas maar al te goed, die maag darmproblemen niet.
Sinds mijn laatste zwangerschap (jongste is nu 7,5 jaar) ben ik ook erg vermoeid. Tijdens de zwangerschap heb ik slaapproblemen gehad, ondanks dat ik moe was kon ik amper slapen. en sinds die tijd ben ik nooit meer hesteld ben ik altijd moe gebleven. Lichamelijk kunnen ze niks vinden, dus werd het op het psychische vlak gegooid. Doordat ik zo vermoeid ben kan ik weinig hebben dus als er een grote stressituatie ontstaat stort ik in. al meerdere keren bij de psych geweest maar ook daar komt eigenlijk nooit wat uit.
De laaste paar maanden meer gaan bewegen en gezonder gaan eten, nu met een betere lichamelijke conditie en 13 kilo lichter voelde ik me wel beter. Totdat ik een flinke griep kreeg, waarvan ik maar niet opknapte. Bloed geprikt en blijk ik Pfeiffer gehad te hebben (was eerder ook al eens getest maar toen niks gevonden dus moet van de laatste maanden geweest zijn). Ik weet het niet meer ben bang dat ik nooit meer van die vermoeidheid af kom(((

Lena

Lena

25-02-2009 om 16:43

Hoe slapen jullie?

Hoi, bedankt voor jullie reacties. Ik heb met iedereen te oden die de hele tijd moe is! Het is gewoon niet leuk. Ik vind het knap hoe jullie er mee omgaan. He hebt weining keus, maar ik vind het wel eens moeilijk, weer nee zeggen of maar braaf thuis blijven terijl je de stad in wilt of zo. Maar een vraagje, hoe slapen jullie? Ik heb net een periode achter de rug van zó slecht slapen, iedere nacht lag ik wakker. En dan viel ik vervolgens overdag of vroeg op de avond in slaap waardoor ik 's avonds weer niet kon slapen, superonhandig. Nu heb ik medicijnen die ik 's nachts moet nemen waar je nogal suf van wordt, dus ik slaap voor het eerst sinds maanden een gewonen nacht door. Soms wist ik niet meer of ik gewoon moe was of door al die slechte nachte. Groetjes, Lena

Lady Grey

Lady Grey

26-02-2009 om 08:57

Lena

Ik heb je draadje een beetje gevolgd. Hier begon het tien jaar geleden met een griep die niet overging, gevolgd door een hele maand lang direct na het werk naar bed (was nog single toen). Ben 4 dagen gaan werken, uiteindelijk baan in eigen stad gezocht, bij een reumatoloog terecht gekomen die het fybromialgy noemde. Het bekende verhaal: heel veel rekening houden met planning van activiteiten.

Nu is het ietwat weggesleten, of ik heb me er op aan gepast. Of het fybro is weet ik niet zeker, ben vooral moe, die spierpijn ontbreekt grotendeels hoewel ik wel vaak een halve dag spontaan een spierpijngevoel heb van niets, maar ik blijk sowieso een hoge spierspanning te hebben.

Hoe het tot rust gekomen is of lijkt? Geen idee. Met drie kinderen ben je natuurlijk redelijk actief en in beweging zoals naar school fietsen. Dat is en beweging en buitenlucht. En verder werk ik niet buitenshuis, ga ik af en toe een middagje op bed en lig ik regelmatig in de clinch met de ouderraad van school omdat ik weiger om savonds op school schoon te maken. Heb ik 1x gedaan, tot half negen gaat het goed, daarna ga ik over in de zombiemodus. Verder dus geen avondactiviteiten. Iets simpels als een ouderavond op school betekent dat ik de volgende ochtend moe ben en dus beter niet kan gaan boenen, poetsen en stofzuigen. Dus ergens blijft het wel, maar hier ben ik er wel aan ´gewend´ binnen de genoemde grenzen.

En het slapen, meestal als een blok en dan wakker worden met het gevoel dat ik er net in lig. Een uitgeslapen gevoel is heeel zeldzaam.

Sterkte om eraan te wennen en mee te leren omgaan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.