Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Christine van Gils

Christine van Gils

01-07-2011 om 22:11

Chronische obstipatie opgelost

Tip voor ouders met moeilijk poepende kinderen: schrap zuivelproducten uit het dieet. Bij mijn dochter ben ik er sinds een aantal maanden achter dat koemelk de boosdoener was van haar chronische obstipatie.
Zeker als je kind al darmproblemen heeft sinds de geboorte en bijv. ook een droge huid of zelfs exceem, zou ik het eens proberen. Bij mijn dochter duurde het wel 3 weken voordat we het effect begonnen te zien. We hebben haar dagelijkse dosis Forlax langzaam afgebouwd. (Hiervan is ze jarenlang afhankelijk geweest.) Je hoeft niet bang te zijn dat je kind calcium te kort komt; er zit nl. wel veel calcium in koemelk, maar uiteindelijk is de opname schijnbaar beperkt omdat wij mensen de melk van koeien moeilijk kunnen verteren. Je kunt beter wat meer groene groenten, granen e.d. geven. En eventueel sojamelk (of andere soorten, zoals rijstemelk, amandelmelk). Het is het proberen waard. Ik ben in elk geval enorm opgelucht dat we eindelijk de oorzaak hebben gevonden. Ben benieuwd naar evt vergelijkbare ervaringen.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

02-07-2011 om 08:03

Dat klopt

En dat roep ik hier al heel lang!
Mijn oudste was ook van alle problemen af door het schrappen van zuivel. Hij is nu 19 en eet weer gewoon yoghurt en dat soort dingen zonder problemen, overigens.

Ook

Dat idee heb ik hier ook gehad. Maar kreeg wisselende adviezen van huisarts en kinderarts. Kind wil ook liever geen melk meer drinken maar ook sojamelk niet. Kind heeft ook eczeem.

Merel

Merel

02-07-2011 om 09:55

Judith-t

Maar het is toch niet zo erg dat kind geen melk drinkt en ook geen soja melk? Doe ik zelf ook niet, hou niet van melk, en sojamelk heb ik niet eens geprobeerd. Kom wel op een andere manier aan mijn calcium. Mijn kinderen hoeven dus ook geen melk te drinken, ze houden er net als ik ook niet van. Hmm, trouwens zelfs man drinkt geen melk meer, hij krijgt er zoveel slijm van in zijn keel. We hebben dus een pak houdbare melk in huis, die doe ik in de koffie (dat vind ik dan weer wel lekker).
Ik heb ook al vaker de theorie gelezen dat mensen echt die melk niet zo nodig hebben. Ja moedermelk bij pasgeboren babys en melk van de koe, dat is eigenlijk voor pasgeboren kalfjes.

Fiorucci

Fiorucci

02-07-2011 om 10:20

Merel

Dat klopt, hollanders hebben toch nog wel last van het Joris Driepintersyndroom, het belang van melk wordt hier zo overschat.

Merel

Eerlijk gezegd wist ik dat niet. Idd, ook vanuit gegaan "melk is goed voor elk".

Fiorucci

Fiorucci

02-07-2011 om 12:13

Judith

Nou ik dacht ook altijd wel zo, hoor. Maar mijn zoon kwam bij een zuidafrikaanse kinderarts terecht, die mij er attent op maakte dat de halve wereldbevolking opgroeit zonder melk. Schoolmelk is ontstaan als een sympathieke manier om de het melkoverschot te verkleinen, met publiciteitscampagnes, zoals Joris Driepinter. Ook fabrikanten als Nutricia doen graag voorkomen dat je vooral veel melk nodig hebt, kijk maar naar al die soorten opvolgmelk. Maar ik heb hier nu een gezonde 19 jarige rondlopen, boomlang, die prima groot is geworden zonder melk.

Vragen

Ik ga dat eens bespreken met onze nieuwe kinderarts. Die heb ik van de week voor het eerst gesproken en die stelde wat vragen over eczeem en wilde toen een allergie-test laten afnemen. Fijn zo'n doortastende kinderarts. Mijn eerste indruk is dat deze zeer deskundig is. Ik had voor het eerst het gevoel dat een deskundige ons iets uit handen nam.

Weet je dat 20 jaar geleden deze theorie over melk als alternatief werd gezien? Kennelijk is die kennis nu iets meer bekend of mag ik dat zo niet zeggen?

Tirza G.

Tirza G.

02-07-2011 om 13:36

Andersom

Juist geen obstipatie, maar diarree.

Tirza

Fiorucci

Fiorucci

02-07-2011 om 14:24

judith

Allereerst, mijn zoon had geen allergie voor melk, maar een intolerantie. Het kan dus zo zijn, als je melk weglaat, hij misschien van de obstipatie af is en niet van zijn eczeem. Ik heb zelf geen ervaring met eczeem.
Je hoeft niet met een ka te overleggen om die melk gewoon eens twee weken achterwege te laten,hoor, dat kun je gewoon zelf doen. Zelfs als je ka het onzin vindt, want dat is natuurlijk ook nog mogelijk he, er zijn zat artsen die het onzin vinden natuurlijk, en die jou wijsmaken dat melk broodnodig is.

klaver

klaver

02-07-2011 om 15:49

Ook tien jaar geleden nog 'alternatief'

Mijn zoon werd benauwd van melk. Het sloeg dus op zijn luchtwegen. Onmogelijk volgens iedere kinderarts die hem zag. Maar zonder melk hadden we geen problemen dus ...

tonny

tonny

02-07-2011 om 16:38

Ik had 25 jaar geleden al een verloskundige die me anders liet denken over melk (zelf was ik met de Joris Driepinter-doctrine grootgebracht).

'Koeien geven melk, maar die drinken geen melk. Melk is alleen nuttig voor hun kalfjes. Het is niet bedoeld voor mensen.'

Primavera

Primavera

02-07-2011 om 17:31

Wetenschappelijk onderzoek

Ach meer dan 40 jaar geleden was al bekend dat obstibatie een sintoom van melk allergie of intollerantie kon zijn. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/75338.
Het is jammer dat niet iedere arts zijn vakliteratuur even goed bijhoudt, want dat het weglaten van melk een oplossing kon zijn was echt eind vorige eeuw al onderzocht (http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJM199810153391602)
Soms (in 23% van de gevallen) is het probleem echter tijdelijk van aard en komt bij herintroductie van melk de obstibatie niet meer terug. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20453672)
Groeten van P

Argument

Koeien geven melk, maar die drinken geen melk. Melk is alleen nuttig voor hun kalfjes. Het is niet bedoeld voor mensen.'

Hmm, beetje maf argument. Koeien eten ook geen vlees. Hun vlees is ook niet perse bedoeld voor mensen. Dus is vlees ook slecht voor mensen?

100% melkvrij

Hier ook een zoon die tot zijn 2e de soep in zijn schoenen liep van de diarree. Nadat de consulatiebureauarts vanwege het eczeem van dochter had geadviseerd om 100% koemelkeiwitvrij te gaan was het eczeem van dochter weg en de diarree van zoon.

Karin

meen je dat nou?
Het gaat natuurlijk over iets anders. Het gaat om de overgang van het zuigelingentijdvak naar je kindertijd en volwassenheid. Mensen hebben tijdenlang eerst mensenmelk gedronken en daarna het jagers- en verzamelaarsdieet, met fruit, groente en dierlijke producten. Inderdaad ook vlees. Maar niet grote hoeveelheden melk van andere diersoorten. Dat is pas iets van de laatste 10.000 jaar, toen er landbouw en domesticering van dieren doorzette.

Kortom, in het tijdvak dat kinderen vroeger mensenmelk kregen als belangrijkste onderdeel van hun dieet wordt daar nu vaak koeienmelk voor geadviseerd. En dat is helemaal nieuw. Koeienmelk zou voor een omnivoor eerst niet hebben bestaan (jager- en verzamelaar tijdvak) en daarna maar een klein deel van het dieet hebben uitgemaakt. Zolang mensenbaby's gewoon mensenmelk kregen tot ze mee konden eten met de Grote Mensen was koeiemelk dus niet aan de orde voor baby's en dreumessen/peuters.

Even bij wijze van schets.

Fiorucci

Fiorucci

02-07-2011 om 19:19

Primavera

"Ach meer dan 40 jaar geleden was al bekend dat obstibatie een sintoom van melk allergie of intollerantie kon zijn."
Ja, dat weet ik ook, maar ik heb geen arts kunnen spreken die dat vond, alleen diarree wees op problemen volgens hen.
Puur door mijn eigen eigenwijzigheid ben ik het toch maar gaan weglaten en eureka! Probleem opgelost.

Klopt

Ik weet dat een vriendin van school allerlei allergieën had en toen een dieet kreeg voorgeschreven zonder melk(producten). En iedereen keek er van op, vond het belachelijk. Zeer alternatief: niemand had ervan gehoord. En als het waar was, wisten (huis)artsen het ook wel.. maar die wisten het niet. Ook dat kan, zelfs met een onderzoek.

Belle Époque

Belle Époque

03-07-2011 om 14:35

Het gedoe rond koemelkallergie...

Mijn moeder, alweer in de zeventig inmiddels, kon als kind niet goed tegen melk. Háár moeder was er makkelijk in: dan géén melk. Probleem opgelost.

Bijna zestig jaar later werd haar kleinzoon geboren. Die was als (overigens tevreden) baby na een paar maanden wat pruttelig. Metéén schreef het CB streng een koemelkvrij dieet voor. Veel gedoe, kind lustte het niet, gedijde er niet goed op, kreeg allerlei problemen, tot de moeder van het kind besloot: en nu is het uit. En het kind op aanraden van haar eigen moeder voorzichtig de eerste fruithapjes begon te geven.

Kort daarna kwam het antwoord op de prutteligheid van babylief. Het kind begon met 4 maanden al tandjes te krijgen...

Het heeft nog jaren geduurd voordat de moeder van het kind de term "lactose-intolerantie" uit alle dossiers heeft gekregen.

Ik heb het idee dat "men" simpelweg helemaal niks weet van melk. De ene dokter (of cb of zo) negeert problemen als die er zijn (mijn moeder werd misselijk, maar geen diarree, en was een paar dagen van slag toen ze als kind melk kreeg), of blaast ze juist enorm op (de alarmfase rood op ht CB toen mijn kind wat uit zijn doen was en "gewoon" snel was met tandjes krijgen).

Toen mijn jongste geen "happy baby" bleek te zijn, werd een melkprobleem simpelweg uitgesloten door een lactose-intolerantietest. Er bleek op dat gebied niks aan de hand. Het kan dus zonder veel omhaal en vervelende diëten of "niks aan de hand" worden vastgesteld. Overigens was er ook met dit kind geen melkprobleem. Jaren later bleek het gewoon autistisch te zijn

Ik hoor nog wel eens over gedoe rond melkproblemen. Ouders die intolerantie vermoeden maar weggelachen worden door een arts. Of een kind dat meteen op een overdreven streng dieet wordt gezet terwijl er nog niets uitgeprobeerd is. Misschien zie ik het te makkelijk, maar het lijkt me zo simpel te testen of melk wel of niet goed wordt opgenomen. Met een test, zoals bij mijn jongste kind. Of zelf weglaten uit het voedsel, zoals mijn oma met mijn moeder deed. Het is een feit dat een aantal mensen er gevoelig op reageren en dat anderen er geen moeite mee hebben, waarom moet daar (in het algemeen, niet specifiek in deze discussie) vaak zo moeilijk over worden gedaan?

Fiorucci

Fiorucci

03-07-2011 om 16:15

Belle

Allereerst: een test zegt niet alles. Mijn dochter heeft ook obstipatie en een goede lactoseintolerantietest. Maar toch heeft ze minder last als ze geen melk drinkt.
Kinderarts vindt het onzin als ik het weglaat, maar zij heeft minder last, dus ik luister niet..
Daarbij, een dieet zonder melk is prima te doen hoor.

Belle Époque

Belle Époque

03-07-2011 om 17:17

Fio

Kortom: volg je moederinstinct!
En jij doet dus net als mijn oma: kind reageert duidelijk beter zónder melk, dus laat de melk staan. Zo simpel is het. Daar hebben we geen discussies voor nodig à la "melk is voor kalfjes" (yeah right, en wortelen voor konijnen!).

Dat dieet ging best ver bij mijn ene kind. Helaas had ik geen borstvoeding en mijn kind was afhankelijk van flessenvoeding. Er was voor hem dure, alternatieve voeding die stonk en die kindlief ook niet te pruimen vond. Maar ik werd ook alvast voorbereid op diëten in de toekomst (kind was 4 maanden...), en dat ging een stuk verder dan "geen melk". Ik moest elk etiket napluizen voor melkingrediënten, zeiden ze, o.a. margarine, koekjes en babyvoeding in potjes. Een arendsoog op traktaties in de toekomstige klas. elukkig is het nooit zover gekomen.
Kind had overigens geen obstipatie, maar spuitluiers en was uit zijn doen. Dat had hij telkens opnieuw. Tot zijn melkgebit door was. Oh wacht, tóch een verband met melk...? ))

Belle, detail

Koemelk en koemelk is twee. Lactose-intolerantie is een ander probleem dan koemelkeiwit-allergie. Maar zowel lactose als koemelkeiwit zit in koemelk en je moet eerst uitvinden wat het probleem nu eigenlijk is, voor je weet of je ook andere dingen beter mijden kunt (en wélke dan eigenlijk...)

Fiorucci

Fiorucci

03-07-2011 om 18:22

Belle

Diarree is een klassieker bij melkallergie of intolerantie, en ik ken het dieet wat jij noemt. Maar er waren toen ook al merkartikelenlijsten waaruit je zo producten kon kiezen. Echt, ik vond het prima te doen. En in de klas, dan zet je een trommel neer voor jouw kind, waaruit hij dan kan kiezen als er iets getrakteerd wordt wat niet mag.
Ik ken die voedingen ook, maar mijn zoon werd goed groot op een ander merk wat naar lammetjespap rook, van frisolac meen ik, ook hypoallergeen.

Belle Époque

Belle Époque

03-07-2011 om 18:43

Genista

Bedankt voor de uitleg van het verschil, het is alweer een tijd geleden voor me. Je hebt gelijk, het zijn twee verschillende stoffen.

Belle Époque

Belle Époque

03-07-2011 om 18:48

Mijn ervaring

Ik vond, achteraf, dat er meteen alarmfase rood werd afgekondigd en de reactie van het cb was erg paniekerig. Het kwam op mij over als erg drastisch, ingrijpend en vooral definitief. Dat de oorzaak vroege tandjes bleken te zijn, gaf me nogal de slappe lach, nog steeds eigenlijk

Over de smaak: tja, die kan verschillen. We hebben verschillende dingen geprobeerd. Van het één kreeg hij obstipatie, van het ander werd hij misselijk. Ik kan me iets van lammetjespapgeur herinneren (het is alweer een tijd geleden), en associeer dat direct met de verstopping. Maar er was ook iets dat zurig, als kots, stonk. Dat was ook verschrikkelijk duur, herinner ik me. De term Frisolac komt me nog bekend voor, maar ik weet niet meer in welk verband.

Toen mijn jongste de provocatietest (ik herinner me de term weer) deed, moest hij ook 2 weken absoluut koemelkvrije voeding. Hij had daar minder problemen mee.

Maar ik begrijp inmiddels dat er meerdere vormen van "niet tegen melk kunnen" bestaan? Variërend van "dan maar gewoon je melk laten staan" tot "doodziek worden"?

Fiorucci

Fiorucci

04-07-2011 om 07:56

Belle

Uiteraard, je hebt koemelkallergie, koemelkintolerantie, lactoseintolerantie, of je krijgt gewoon enorme acne van melk, zoals mijn pa, of je krijgt het heel benauwd met veel slijm van melk, zoals mijn tante..

Belle Époque

Belle Époque

04-07-2011 om 10:58

Fio, bedankt!

Weer wat geleerd, namelijk dat sommige dingen minder simpel in elkaar zitten dan een mens wel eens kan denken...!

Bedankt!

Fiorucci

Fiorucci

04-07-2011 om 15:13

Belle

Oh tuurlijk, graag gedaan..)

Reactie op melk

"Maar ik begrijp inmiddels dat er meerdere vormen van "niet tegen melk kunnen" bestaan? Variërend van "dan maar gewoon je melk laten staan" tot "doodziek worden"?"

Melk prikkelt hier sowieso de slijmvliezen. Volgens mij is dat een vrij standaard reactie.

Christine van Gils

Christine van Gils

04-07-2011 om 21:37

Artsen

Leuk al die reacties op mijn 'obstipatie-item'. Ik baal achteraf enorm dat ik zelf niet eerder op het idee ben gekomen om de koemelk een tijdje te bannen. Dacht dat een glutenintolerantie het probleem was. Bij de twee kinderartsen die we hebben gezien in de afgelopen jaren, is ook geen lichtje gaan branden.
Er wordt bij obstipatie niet snel gedacht aan een intolerantie voor koemelkeiwit, omdat het klassieke symptoom diarree is. Misschien komt er bij onderzoeken soms geen echte allergie uit, maar kan er toch sprake zijn van problemen met het verteren van dit eiwit. Ik zie zoveel oproepen van ouders die met de handen in het haar zitten. En de antwoorden van de artsen (bijv. bij ouders.nl) hebben allemaal dezelfde strekking: meer vezels, meer vocht, meer beweging en als dat allemaal niet helpt: aan de laxeermiddelen. Terwijl het toch onlogisch is dat een baby al vanaf de geboorte kurkdroge keutels poept? Je stopt er iets in (koemelk via de moedermelk of koemelk via flesvoeding) en het komt er niet makkelijk uit. Dan is het toch logisch om aan een verteringsprobleem te denken.

Christine van Gils

Christine van Gils

04-07-2011 om 21:44

Vervolg

Nu ik weet dat mijn dochter niet goed tegen koemelk kan, ben ik mij er verder in gaan verdiepen. Melk zo gewoon en geaccepteerd is. We zijn er mee groot gebracht (die schoolmelk die je tegen heug en meug naar binnen werkte). Steeds meer wordt betwijfeld of melk wel zo natuurlijk en gezond als de industrie ons wil doen geloven. Sterker nog, bepaalde welvaartsziekten worden in verband gebracht met (overmatig gebruik van) koemelk. Zie een uitzending van Tros radar via link hieronder. Bijvoorbeeld: Er zit groeihormoon in koemelk zodat een kalf binnen 50 dagen in lichaamsgewicht verdubbeld. Koemelk is daarom helemaal niet geschikt voor babies. (Er wordt zelfs geopperd dat wij nederlanders daarom zo lang zijn....) De mens is het enige zoogdier dat nog melk drinkt na de zoogtijd, en dan ook nog eens van een andere soort. Ook opmerkelijk: schijnbaar komt botontkalking juist meer voor in landen waar veel zuivel wordt gebruikt.
De overheid baseert haar adviezen op de huidige inzichten, maar het is goed om ons te realiseren dat de wetenschappers het oneens zijn, dat er nog relatief weinig onderzoek is, en dat er grote economische belangen meespelen bij het in stand houden van de huidige zuivelconsumptie.
In de alternatieve geneeskunde wordt dit allemaal al veel langer geroepen inderdaad. De twijfel begint maar langzaam door te dringen tot een groter deel van de bevolking.
http://www.trosradar.nl/uitzending/item/659/de-mythes-over-melk/

Nog 2 interessantie linkjes:
http://www.freewebs.com/whitepoison/Baby%20melk.html
http://www.animalfreedom.org/paginas/column/zuivelmythe.html

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.