Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

maman

maman

03-05-2010 om 23:13

Contactlenzen voor kinderen

Dochter van bijna 10 jaar oud wil graag contactlenzen. Over 6 weken heeft ze haar jaarlijkse controle bij de oogarts en dan is het moment om er over te beginnen. Ze heeft nu een afwijking van +4.5 links en rechts. De bril die ze hier voor heeft, heeft ze bijna nooit op omdat ze het vreselijk vindt en ze daarvan hoofdpijn krijgt. Dat hoofdpijn komt volgens mij omdat ze niet constant haar bril ophoud. Haar ogen moeten zich steeds aanpassen aan de situatie en dat veroorzaakt waarschijnlijk de hoofdpijn. In het dagelijkse leven is ze in staat om de afwijking goed te corrigeren. Ze leest, fietst, speelt en speelt dwarsfluit zonder bril. Alleen bij het overschrijven van teksten vanaf het bord maakt ze veel fouten. Daar valt ze dus door de mand. Dus misschien zijn contactlenzen wel een goede oplossing voor het brilprobleem. Want die haal je er niet te pas en te onpas uit. Zijn er hier mensen die jonge kinderen hebben die contactlenzen dragen. En hoe bevalt dat?.

groeten, Karla

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jesse_1

Jesse_1

04-05-2010 om 17:43

Niet hier, maar...

... nichtje van nu nog 9 heeft sinds ca. een half jaar contactlenzen. Ze is er erg blij mee (want ze wilde het héél graag), maar ik begreep wel dat het een heel gepruts is met in- en uithalen enz, dat viel zeker nog niet mee! En ze heeft daarbij ook geen ouders die er verstand van hebben. Zelf heb ik harde lenzen en zachte daglenzen erbij (voor als ik evt wil zwemmen hiermee) en ik vind zachte lenzen ook een gepruts moet ik eerlijk zeggen :-S.
Onze zoon is heel blij met zijn bril en moet er niet aan denken om lenzen te hebben ("nee, echt niet, nooit!"
Jesse

Dochter van vriendin

heeft heel slechte ogen (erger dan -15) en heeft lenzen gekregen. het is een heel gepruts, maar het kind is er heel goed mee geholpen.
Als je dochter haar bril niet opzet, en lenzen wel indoet, dan is je vraag toch beantwoord??
Gr. Amunda

Kari1

Kari1

07-05-2010 om 08:13

Eerste vraag

aan de oogarts zou volgens mij moeten zijn of ze (nog) wel de goede sterkte heeft. De tweede vraag hoe nodig het is dat ze een correctie (bril of lenzen) gebruikt. In de meeste gevallen (!) zijn brillen/lenzen bedoeld voor het gemak en plezier van de drager, en niet voor de gezondheid van het oog. Je dochter heeft haar bril nooit op en leeft er blijkbaar prima mee (behalve dat schoolbord dan). Voor haar is er blijkbaar geen gemak en plezier. Je kunt je afvragen waarom ze haar lenzen, wat meer werk vereist dan een bril, dan wél zou gebruiken.
Ander puntje: ze kan op school niet goed op het bord kijken, maar ze kan zonder correctie wel bladmuziek lezen en veilig het verkeer in?
Kari

Tirza G.

Tirza G.

07-05-2010 om 14:12

Plus

Ik lees dat je dochter plus-glazen in haar bril heeft. Vaak verandert die sterkte aanzienlijk in de loop der jaren bij jonge kinderen. Goeie kans dat dat bij haar ook het geval is. En verder sluit ik me bij Kari1 aan. Het positieve effect van de bril is niet groot genoeg voor haar om het te herhalen.

Tirza

Hier

mijn dochter wilde ook jong lenzen. Via sommige opticiens kan het niet, die willen het pas als je oog is uitgegroeid. Je oog kan door lenzen sneller achteruit gaan, is mij eens verteld (? een ander zei dat het een fabel was). De meeste opticiens zien het wel zitten, maar alleen als de jonge klant wel heel hygienisch en precies te werk kan gaan; niet slordig en vies. Heeft je kind geduld, doorzettingsvermogen voor zulk gepriegel?
Maar, n (bemoeierig) vraagje: ze heeft plus glazen, dus kan ze wel veraf zien maar niet dichtbij. Maar ze kan niet op het bord lezen, maar wel gewoon in n boek? Dan zou ik toch minglazen verwachten?(dichtbij goed zien en eraf juist niet)
Ik verbaas me erover (ik heb zelf nu min 9) maar ik wil me er niet mee bemoeien...Ik heb zelf (ik was 16 jaar) 5 jaar met 1 lens gelopen, terwijl ik toen min 6 had! (die ene lens deed zeer, maar ik durfde dat niet toe te geven, en ik kon ook bijna alles compenseren), Dus sterkte met het bezoek aan de oogarts. ie weet of lenzen mogeljk zijn, welke (harde of zachte) beter zijn en samen met jou kan je dan de conclusie vast trekken of je kind er verantwoord mee om kan gaan. (meestal mag je bij een opticien een proeftijd proberen, n heel proces van proberen/oefenen, wat rond de 50 euro kost, die je dus alleen betaald als je uiteindelijk besluit toch geen lenzen te nemen)Nogmaals sterkte,allebei!

12 jaar

Mijn zoon was 12 jaar. Hij had al een aantal jaren een bril. Toen hij lenzen wilde, ben ik eerst weer eens naar de oogarts gegaan voor een uitgebreid onderzoek en advies (je kan gewoon bellen voor een afspraak en zeggen dat het hiervoor is). Zij gaven groen licht en toen zijn we met recept van de oogarts bij de opticien lenzen gaan halen.
Je moet wel enigszins verantwoordelijk zijn met hygiene etc, maar hier gaat het prima.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.