Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

bicyclette

bicyclette

09-03-2020 om 11:40

Corona en andere virussen (deel 2)

Vervolg op het inmiddels gesloten topic 'Corona en andere virussen'.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

specht

Dat snap ik dus ook niet. Zeker niet nu de regering een omvangrijk steunpakket heeft aangekondigd voor ondernemers en zzp-ers die in de knel komen. Dat is een behoorlijke stimulans voor winkels om nu dicht te gaan. De omzet loopt sowieso erg terug en er is (financiele) hulp. Waarom dat voor marktkooplui niet zo werken, snap ik niet. Ik heb overigens wel een beeld bij de gemiddelde Amsterdamse marktoopman. Misschien heeft Amstelveen geen zin in gedoe.

specht

specht

19-03-2020 om 11:52

Anne J

Op de markt wordt oa veel met contant geld afgerekend, en is afstand houden helemaal moeilijk.
De weekmarkt trekt mensen uit de regio, waardoor je weer extra verspreiding krijgt.
Op de markt kun je maar een beperkt assortiment aan producten kopen, bij ook nog eens allemaal verschillende kraampjes dus de mensen gaan ook nog naar de supermarkt, allemaal extra contacten.

Jo Hanna

Jo Hanna

19-03-2020 om 11:52

Specht: de markt

Ik zeg niet dat ik het per se met je oneens ben maar waarom zou een markt gesloten moeten worden terwijl de winkels openblijven? Voor zover ik me heb geïnformeerd is de kans op besmetting in de buitenlucht juist wat lager dan binnen. Ik zie in mijn omgeving dat mensen echt behoorlijk goed opletten als ze elkaar tegenkomen op straat of in winkels. Dat zou op een markt toch ook moeten werken? Of zie ik iets over het hoofd?

Groet,
Jo Hanna

Jo Hanna

Jo Hanna

19-03-2020 om 11:53

Specht: gekruist!

Ik zie het, je geeft al antwoord! Er zit zeker wat in, in wat je zegt.

Groet,
Jo Hanna

specht

specht

19-03-2020 om 11:54

Alkes

Verleden week was de markt in verband met het Coronavirus wel afgelast, absurder kun je het niet hebben.

Hier ook

Weekmarkt heel rustig. Supermarkten ook trouwens. Ik vind dat mensen zich er vrij goed aan houden. Wie zitten er nog in groten getale dicht bij elkaar op bankjes in de zon hier? Ouderen! Eh.....

Rijksoverheid

Ook de tweede link van Jo Hanna in #705, een youtubevideo van dr Campbell, is daar overgenomen door de Rijksoverheid. Blijkbaar zitten daar ook mensen te bekijken of het zinvolle informatie is.

Wel heel bijzonder om daaronder ook de reacties van mensen van over de hele wereld te zien. Italie, Jordanie, noem maar op.

Ad Hombre

Ad Hombre

19-03-2020 om 13:22

Euthanasie

Ik ben de link even kwijt, maar ik las gisteren dat in Italie oudere patienten voor wie geen plaats meer is op de IC, de keuze krijgen tussen thuis sterven en een overdosis morfine.

Blijkbaar kiezen vele voor de morfine. (begrijpelijk)

vlinder72

vlinder72

19-03-2020 om 14:34

In Nederland worden oudere mensen (lees 80+) meestal ook niet meer opgenomen op de IC. Dat willen ze of zelf niet of de familie wil dat niet.

IC betekent namelijk wekenlang aan de beademing en als ze weer beter worden nog een herstel dat wel jaren kan kosten (als het al allemaal weer goed komt).

Verschil alleen met Italië is dat dat in Italië blijkbaar als iets heel shockerend wordt gezien terwijl dat in heel veel landen normaal is. Ook de VS werden mensen uit een verzorgingstehuis in de staat Washington niet meer naar het ziekenhuis gebracht.

Jo Hanna

Jo Hanna

19-03-2020 om 14:34

Ad, doe even een leeswaarschuwing in het vervolg!

Ik heb het gevoel dat ik een stomp in mijn maag heb gekregen. Wat een afschuwelijk bericht, zeker als je het zo staccato brengt! Ik kies er persoonlijk voor om mezelf bij het anekdotische nieuws weg te houden. Het maakt enorm grote indruk, is heftig emotioneel en maakt angstig. Mijn dochter kwam vanochtend met een filmpje uit Italië en ik heb haar op het hart gedrukt het niet te kijken. Ik kijk ook geen filmpjes van mensen die een auto-ongeluk hebben gehad en als er een terroristische aanslag is geweest, probeer ik dat ook van me af te houden. Ik zeg niet dat je dit soort dingen helemaal niet moet/mag delen. Maar is het een optie om een apart draadje te maken voor anekdotisch nieuws, zodat mensen heel bewust kunnen kiezen of ze het wel of niet openen?

Groet,
Jo Hanna

Pennestreek

Pennestreek

19-03-2020 om 14:38

Jo Hanna

Lees de reactie van vlinder. Euthanasie (want daar hebben we het over) is in Nederland al jaren goed gebruik, in Italië is dat (letterlijk) nog steeds vloeken in de kerk. Het is echt niet zo dat ze ouderen hier gewoon (ook weer letterlijk) laten stikken. Palliatieve sedatie is dan een prima optie. Ik heb dat ook al met mijn ouders besproken. Mijn vader is 81 en al zijn halve leven bronchitispatiënt. Als die het oppikt hebben we niet veel hoop dat hij er met een loopneus doorheen zeilt...

Jo Hanna

Jo Hanna

19-03-2020 om 14:42

Vlinder

Jouw nuancering is heel belangrijk. Uit eigen ervaring weet ik dat je een keus kan krijgen voorgelegd als je terminaal ziek bent, in ons geval ging het om beademing, en dat er heel goede redenen zijn om daar nee tegen te zeggen. Als je die interventie afwijst omdat het je leven alleen nog maar rekt en geen meerwaarde meer biedt, volgt inderdaad pijnbestrijding met steeds hogere doses morfine. Zo is het 'bij ons' ook gegaan. Ik stond daar toen ook helemaal achter en ik denk zelfs dat dat stervensproces béter heeft gemaakt, omdat het rust geeft.

Het pijnlijke is dat in dit geval mensen geen keus hebben: er is geen plaats. Doordat Ad geen context plaatst is ook niet duidelijk of deze mensen onomkeerbaar ziek zijn, of ze misschien hadden kunnen herstellen als er wel IC-capaciteit beschikbaar was. Dat maakt alle verschil natuurlijk.

Groet,
Jo Hanna

Jo Hanna

Jo Hanna

19-03-2020 om 14:53

Pennestreek

Ik snap het, was blij met de reactie van Vlinder want ik realiseerde me daardoor meteen dat ik zelf weet hoe dat gaat..

Ik wilde Ad laten weten welk onmiddellijk effect zo'n berichtje op mij heeft. Of ik het snap of niet: ik vind het een enorm emotioneel beeld! Ik zie die mensen gewoon zitten, die voor die keuze staan. De tranen sprongen me in de ogen! Het is verder niet verboden om met anekdotisch nieuws zo'n schokeffect op te roepen. Ik kies er alleen vrij bewust voor om dat niet aan te gaan omdat mijn beoordelingsvermogen er niet per se op vooruit gaat als ik teveel op emoties ga varen. Ik kijk om die reden ook al járen geen journaal meer. Ik lees alleen. Als beelddenker is dat al meer dan voldoende.

Groet,
Jo Hanna

vlinder72

vlinder72

19-03-2020 om 14:59

Klopt Johanna

Mijn man werkt in de gezondheidszorg.

Hij vertelde al dat bijna iedereen die nu is overleden helemaal niet op de IC heeft gelegen. In Nederland willen mensen dat niet. Hier vraagt niemand om een IC behandeling voor een 96 jarige of iemand die al ernstig ziek is.

In Italië is dat anders. Daar willen ze iedereen in leven houden en als dat niet kan dan vinden ze dat heel erg. In Nederland hoort het levenseinde er ook bij. Onnodig lang rekken van een leven doen wij hier niet zo snel.

En een 86 jarige wekenlang of wellicht maandenlang aan de beademing leggen op de IC is geen pretje. Daar komt iemand waarschijnlijk niet meer vanaf en als ze wel eraf komen dan herstellen ze waarschijnlijk nooit meer.

De vriend van mijn schoonmoeder heeft net een longontsteking gehad. Hij is 86 jaar. Het is net goed gegaan maar ook hij is niet naar het ziekenhuis gegaan. Wou hij niet. Hij zei dat hij liever thuis wou blijven en dan zou hij of beter worden of niet. Hij vond het goed zo. Hij herstelde gelukkig wel.

vlinder72

Dank voor deze duidelijke nuancering. Dat maakt de situatie in Italie niet minder schrijnend, maar zegt wel dat een-op-een vergelijking met Nederland op dat punt niet aan de orde is.

Jo hanna

Ad = de leeswaarschuwing.

Zodra je zijn naam ziet kun je kiezen.

Ad Hombre

Ad Hombre

19-03-2020 om 15:31

Schokkend inderdaad

Maar als je er over nadenkt is het ook logisch. Maar het blijft schokkend. Ik zet er wel [schokkend] achter of zo.

Jo Hanna

Jo Hanna

19-03-2020 om 15:42

AnneJ en Ad

AnneJ, daar heb je wel een punt . Toch heeft hij ook behoorlijk behartenswaardige dingen te melden die ik graag wil blijven lezen.

Fijn Ad! Dank je!

Groet,
Jo Hanna

mutsje

mutsje

19-03-2020 om 16:50

euthanasie

De schok komt omdat Ad het woord euthanasie gebruikt, dat past helemaal niet in deze context. Euthanasie is het actief bewust beëindigen van het leven op verzoek van de patiënt bij ondraaglijk en ongeneeslijk lijden.
Dit gaat hier dus niet op. Deze mensen mogen thuis gewoon ziek zijn en er wordt gepoogd zoveel mogelijk palliatieve zorg te geven (=pijnbestrijding). Waar deze patiënten dus voor kiezen, is om niet behandeld te worden en dat is een ieders recht. De kans dat ze dat niet overleven is dan natuurlijk wel aanwezig.

Ad Hombre

Ad Hombre

19-03-2020 om 16:56

mutsje [schokkend]

"Dit gaat hier dus niet op. Deze mensen mogen thuis gewoon ziek zijn en er wordt gepoogd zoveel mogelijk palliatieve zorg te geven (=pijnbestrijding). "

Nee, wat ik las is dat de patient voor de keuze wordt gesteld. Thuis overlijden (ongetwijfeld met pijnstillers e.d.) of (vrijwillige) euthanasie door een overdosis morfine, die de ademhaling stopt.

Dus wel degelijk euthanasie volgens mij.

Sla je browsergeschiedenis er nog eens op na en plaats die link naar dat artikel hier, dan kunnen wij het lezen en hoeven we niet af te gaan op jouw 'volgens mij' .

skik

Bruins treedt af

'Minister Bruins (Medische Zorg) heeft zijn ontslag ingediend bij de koning, maakt het Kabinet van de Koning donderdag bekend. Minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid) neemt zijn taken over.'

Ad Hombre

Ad Hombre

19-03-2020 om 17:35

Familie New Jersey [schokkend]

Ik weet niet wat ik van dit soort gevallen moet denken (ook bekend uit Wuhan en Iran):

https://www.foxnews.com/us/new-jersey-family-3-deaths-4-hospitalized-coronavirus

Hoe is dat te rijmen met de sterftecijfers waar we nu vanuit gaan?

@skik:
Ja, sorry daarvoor.

specht

specht

19-03-2020 om 17:56

Ad hombre

Het gaat om super, super, super uitzonderingen.
Zou best kunnen dat er in die families bijvoorbeeld een imuunstoornis is, of ander erfelijke ziekte waardoor het zo dramatisch verloopt.

Dit gaat me te ver

Geen bezoek meer in verpleeghuizen. Hoe kun je van dementen en andere zieke ouderen verwachten dat ze met conference call kunnen omgaan?! Dan blijf je in leven, maar neemt de kwaliteit van leven wel enorm af.

Sydney

Ik vond dat ook. Een paar maanden extra, om in eenzaamheid door te brengen. Is dat dan menselijk? Ik heb hier erg veel moeite mee.
Maar goed, het besluit is genomen, hopelijk helpt het.

Pennestreek

Pennestreek

19-03-2020 om 20:09

Wij zijn er ook niet blij mee

Mijn collega’s hebben nu al moeite om sommige bewoners rustig te krijgen nu ze hun dagelijkse structuur kwijt zijn. Geen activiteiten meer, niet meer samen eten op de huiskamers of in het restaurant, geen bezoek, het is echt armoe voor veel van onze bewoners. En je kunt het ze ook niet uitleggen. Wij houden ons hart vast voor als we straks te maken krijgen met personeelstekorten. Nu kunnen we nog mensen extra inzetten, straks lukt dat vast niet meer.
Maar goed, ik was al blij dat er geen lockdown werd afgekondigd. Nu kunnen we nog wel creatief voor onze mensen zorgen, bijvoorbeeld met een ‘serenade’ in onze tuin, zodat alle bewoners op hun eigen kamer van wat muziek kunnen genieten.

Pennestreek

Pennestreek

19-03-2020 om 20:11

En Alison

Ik denk dat de woonzorgcomplexen in ons land zo’n beetje de best beschermde plekken zijn op dit moment, iedereen is zich heel erg bewust van de kwetsbaarheid van onze bewoners en dus wordt er al enorm goed gelet op hygiëne en onze eigen gezondheid. Ik denk niet dat enorme besmettingshaarden zijn of worden...

Gerber

Gerber

19-03-2020 om 20:21

erg verdrietig

Ik zit ook aan een soort serenade te denken voor mijn ouders. Maandag zijn ze 60 jaar getrouwd. Moeder heeft Alzheimer, mijn vader zorgt nog voor haar, ze wonen in een seniorenflat waar ik niet op bezoek mag komen. En ze wonen op de 10de verdieping...Mijn vader zei vanavond nog tegen mij aan de telefoon: 'Ach, als wij plaats moeten maken voor de jongeren, dan is dat ook niet zo erg. Wij zijn al zo oud'. Maar weten jullie: ik houd van mijn ouders, ik wil ze zo graag even knuffelen, een mooi boeket bloemen brengen (ik zal het laten bezorgen) en met hen blij zijn dat ze zo lang in lief en leed bij elkaar zijn gebleven... Mijn moeder begrijpt er niet van, mijn vader moet met haar de dagen door zien te komen, hetgeen hij met verve doet. En ik weet: zo zijn er veel ouderen en mijn voorbeeld is slechts 1 schrijnend voorbeeld, in een wereld waar ontzettend veel mensen de ziekte niet doorstaan. Zij leven nog en worden goed verzorgd. We moeten dit uitzitten en degenen om ons heen koesteren en vooral heel erg liefhebben...

Ad Hombre

Ad Hombre

19-03-2020 om 20:22

Pennestreek

Ik heb een tante in zo'n woonvorm. Ik hou mijn hart vast, eerlijk gezegd. Het is waarschijnlijk onvermijdelijk dat een van de verzorgers een keer ziek wordt en de hele (4 persoons)flat aansteekt. De helft van de bewoners heeft COPD, dus dat is niet goed.

We hebben haar een iPad met SIM-kaart bezorgd om contact te houden en dat lukt wel aardig. Ze begrijpt gelukkig heel goed wat er aan de hand is en wilde absoluut niet dat er nog iemand langskwam.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.