Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

bicyclette

bicyclette

09-03-2020 om 11:40

Corona en andere virussen (deel 2)

Vervolg op het inmiddels gesloten topic 'Corona en andere virussen'.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pennestreek

Pennestreek

19-03-2020 om 20:38

Dat is anders. Mensen die het zelf niet willen, en daarbij ook nog bij de tijd genoeg zijn om te videobellen zijn echt enorm veel beter af dan de meeste van onze bewoners hoor. Geen dagbesteding, geen visiteclubs, geen activiteiten, dat is voor onze ‘buitenzorgers’ al een enorme aderlating. Maar die lezen nog een krant of boeken, of kunnen bellen of nog een blokje om. Maar onze (diep) dementen, die kunnen dat allemaal niet. Die zitten ondanks alle goede zorgen echt nu al te verpieteren. En we zijn pas op dag 5 of zo. Dit gaat, zeker voor deze doelgroep, nog weken duren. Dat wordt op een heel andere manier een drama.

Gerber en Pennestreek

Beste Gerber,
Wat een liefdevol en verdrietig bericht. Ik kan me heel goed voorstellen dat je juist nu je ouders dichtbij je wil hebben. Sterkte!

Beste Pennestreek,
Het lijkt mij heel ingewikkeld om het dagen van de bewoners nog prettig te doen laten verlopen. Is er wat jou betreft iets te bedenken om dat makkelijker te laten verlopen? Zijn er genoeg mensen om de werkzaamheden die niet rechtstreeks betrekking hebben op de begeleiding van de bewoners te doen? Ben gewoon benieuwd of we dit met een gezamenlijke aanpak makkelijker zouden kunnen maken

Marinade

Marinade

19-03-2020 om 22:33

Gerber

Jouw bericht zou het mijne kunnen zijn alleen wonen mijn ouders, bijna 90, nog in het ouderlijk huis. Maar wel in Brabant. Afgelopen maandag heb ik mijn vader kunnen leren hoe je videochat met whatsapp. Vandaag werd ik tot mijn vreugde door hem zo gebeld . Zo kan ik hen af en toe even zien, even ergens over lachen, even mijn moeder zien en zij de kleinkinderen.
Maar inderdaad, hen wekenlang niet te live kunnen zien. Ik probeer er niet te veel aan te denken.
Zij waren in januari 60 jaar getrouwd, dat hebben we met alleen kinderen en kleinkinderen kunnen vieren. Nu al een dierbare herinnering.

Pennestreek

Pennestreek

19-03-2020 om 22:44

Ysieux

Nee, helaas niet. Nu zitten we nog ruim in het personeel, zodat de collega’s van de keuken bij het ronddelen van de maaltijden ook even een praatje kunnen maken, maar als er bij ons ook meer zieken gaan komen zal dat waarschijnlijk niet meer lukken. We kunnen misschien administratieve krachten inzetten als een soort gezelschapsdames/heren, maar dan kunnen we net zo goed bezoek binnen laten lijkt me.
Ik heb echt geen idee.

Lastig inderdaad

Vrijwilligers vallen natuurlijk ook weg. Dus niemand doet nog even een spelletje of maakt een wandeling met die mensen. Wat moeilijk.

Twee dingen

.... die ons toch zouden moeten opbeuren.
1. Er wordt steeds gezegd “wij lopen twee weken achter Italië aan”. Maar in Italië was begin maart de situatie al veel ernstiger dan hier. Dus die vergelijking kun je niet maken. Betekent niet dat het hier niet zo erg kan worden, maar zo snel zo erg is dus niet gebeurd.
2. Alleen al in Wuhan zijn 11 miljoen inwoners. Daarvan heeft maar een relatief klein percentage het virus gekregen. Voor een groot deel door de maatregelen maar zo waterdicht zijn die nou ook weer niet: voedselverspreiding, water, stroom, openbare orde draaiden allemaal door dus de isolatie was niet totaal. Zou er toch een veel grotere, asymptomatische besmettingsgraad kunnen zijn? Of zijn al die 11 miljoen mensen getest?

Ik wil niet bagatelliseren, die fout heb ik in het begin gemaakt. Maar wel vragen blijven stellen.

Ad Hombre

Ad Hombre

20-03-2020 om 08:17

Alison

Volgens mij lopen we de laatste dagen toch behoorlijk parallel aan Italië:

https://www.evernote.com/shard/s73/sh/001ad5d4-3cb2-4996-826d-292e1c38c7cf/b597c22ee51bb4b864065e6e986a868f

(Bron: mijn broer die ook behoorlijk corona woke wordt)

Ad Hombre

Klopt. Maar de situatie waarin mensen moeten worden geweigerd op de intensive care hebben we hier nog niet, terwijl die noodkreten daar toen ook al vandaan kwamen. Maar ja, het kan nog wel. Keihard gezegd: mensen die ook met goede zorg sterven aan corona gaan eraan sterven. Het virus heeft zich te ver verspreid om dit te voorkomen. De hele maatschappij anderhalf jaar platgooien tot er een vaccin is zodat er niemand besmet raakt heeft ook rampzalige consequenties.

Mijn tweede punt: je kunt van alles met statistieken. Van de 1,3 miljard Chinezen zijn er nog geen 3500 overleden aan corona. Dat is een verwaarloosbaar percentage. Maar je kunt ook zeggen: als de coronasterfte inderdaad met goede zorg 2 procent is en de helft van de bevolking krijgt het hebben we straks 175000 doden. Statistiek zegt pas echt wat als je alle feiten hebt. En die hebben we niet.

Jo Hanna

Jo Hanna

20-03-2020 om 09:05

Verpleeghuizen: tips?

Een vriendin van mij gaat geregeld mantrazingen in een verpleeghuis. Ze vertelt daar heel mooi over, hoe mensen ervan ontspannen. Je kunt via spotify een playlist maken van mantra’s of andere ontspannende muziek, Of CD’s kopen natuurlijk.

Luisterboeken? Streekromans of kinderboeken uit de jeugd van de bewoners? Misschien eens bij de bieb informeren. Als je Passend Lezen (luisterboeken bieb van de Openbare Bibliotheken) benadert, weet ik zeker dat ze je toegang geven tot de collectie (veel!).

Succes! Het lijkt me echt heel taai voor de mensen! Als meedenken nuttig is, laat maar weten. Er zijn vast meer mensen met goede ideeën. Ik verwacht dat op dit moment ook dingen gratis beschikbaar kunnen komen waar normaal gesproken voor betaald moet worden.

En een vraag: zijn er dingen die buitenstaanders kunnen doen? Ik ben zo’n beetje buur van een verpleeghuis en wil best iets doen als dat kan. Waar is behoefte aan?

Groet,
Jo Hanna

Jo Hanna

Jo Hanna

20-03-2020 om 09:20

Hard

Ja, eigenlijk gaat het ‘te ver’ voor deze mensen. Het zijn echt hele taaie tijden. Verdrietig Gerber, echt heel naar dat je op zo’n betekenisvol moment niet bij elkaar kan zijn.

Het keiharde hieraan is dat mensen niet alleen ‘voor hun eigen bestwil’ worden afgezonderd. Er moeten gewoon niet teveel zieken komen. Als in die verpleeghuizen ‘iedereen’ ziek wordt, is dat absoluut niet te behappen voor de zorg, ook juist binnen die verpleeghuizen. Ik vrees dat er geen andere keuze is. Dat zegt ook iets over de prognoses die onder deze beslissingen liggen.

Groet,
Jo Hanna

Jo Hanna

Jo Hanna

20-03-2020 om 09:26

Er staat een naam in dat document. Misschien even weghalen?

Groet,
Jo Hanna

Ik zou t wel leuk vinden ad....

Als die broer van jou de kopjes ‘aantal besmettingen’ — ‘ aantal doden ‘ zou veranderen in ‘aantal positieve testen’ - ‘aantal doden’

Niet dat ik de boel wil bagatelliseren hoor, vergis je niet...maar het maakt wel een hoop uit qua enge of foute conclusies die mensen gaan trekken.

Want...

1. Er zijn tig keer meer mensen besmet dan dat er positief getest zijn. Ik heb factoren gelezen van minstens 6 tot 10 en msch wel hoger..dus het beeld dat zo geschetst wordt over sterftecijfers is absolute onzin.
2. Als je niet weet ( of erbij vertelt) hoe het testbeleid is/ was In Italië vs Nederland dan is de vergelijking trekken sowieso heel onbetrouwbaar

Apart

https://nos.nl/artikel/2327717-toespraak-koning-willem-alexander-om-19-00-uur-vanwege-coronacrisis.html

Toen Rutte het land toesprak, zorgde ik ervoor dat ik het op de radio kon horen (viel net in mijn werken-op-kantoor-slot). Nu met de koning heb ik die behoefte helemaal niet. Raar eigenlijk.

Ad Hombre

Ad Hombre

20-03-2020 om 10:01

Ingrid/Alison/JoHanna

"Mijn tweede punt: je kunt van alles met statistieken. Van de 1,3 miljard Chinezen zijn er nog geen 3500 overleden aan corona."

Ik vrees dat ik die Chinese 3500 doden niet eens geloof.

"Als die broer van jou de kopjes ‘aantal besmettingen’ — ‘ aantal doden ‘ zou veranderen in ‘aantal positieve testen’ - ‘aantal doden’ "

Klopt. De besmettingsaantallen zijn waarschijnlijk maar zeer beperkt vergelijkbaar, maar het aantal doden wel, lijkt me. Je kunt natuurlijk niet geteste doden als andere doodsoorzaken opschrijven, maar dat zie ik de italianen niet snel doen.

Het aantal doden loopt ook gelijk op.

Jo Hanne: Thanks

Sydney

Niet raar. Van Rutte kan je verwachten dat hij in zijn verhaal misschien nieuwe maatregelen aankondigt. Dat gaat ZKH zeker niet doen. Dus de nieuwswaarde is nul. Zelf heb ik nooit behoefte aan stichtelijke woorden van een vorst, dus ik sla ze ook altijd over.

Groeten,

Temet

Pennestreek

Pennestreek

20-03-2020 om 10:38

Tips zijn welkom

Het idee van een 'serenade' wordt in al onze huizen volgende week uitgevoerd. Verder gaan de activiteitenbegeleiders met bewoners videobellen met hun mantelzorgers. Zo zijn er wel wat dingen die wel al oppakken. Maar de tips die hier genoemd worden geef ik zeker door, dus keep 'm coming!

Ad Hombre

Tja, als je de cijfers die er wel zijn ook al niet gelooft kun je er natuurlijk al helemaal geen conclusies aan verbinden. Maar al zijn het er 10 keer of zelfs 100 keer zoveel, dan nog is het een klein percentage.
En nog een punt: hoeveel van de dodelijke slachtoffers zouden anders bij de eerstvolgende griep- of hittegolf zijn omgevallen? Dat weet je ook niet. De discussie wordt nu een beetje gevoerd alsof er zonder corona niemand dood zou gaan. Maar het zijn er zo'n 150.000 per jaar, alleen al in Nederland.

De komende periode moet gaan uitwijzen hoe besmettelijk het nou precies is, wat het sterftecijfer is,en dan nog zullen we het nooit helemaal weten. Wat we ook niet weten is de prijs die we gaan betalen voor de maatregelen. Veel mensen hier maken zich zorgen over de doden die er kunnen vallen. Ik maak me zorgen over het effect van de maatregelen op die 95% van de mensen die er zelfs in het allerernstigste geval (sterftecijfer flink omhoog door gebrek aan zorg, 75% van de bevolking besmet) nog overblijven. Het is maar net waar je je het meeste druk om maakt.

Ad Hombre

Ad Hombre

20-03-2020 om 10:49

Probeer niet besmet te worden [schokkend]

Beelden uit een Italiaans ziekenhuis:

https://joop.bnnvara.nl/nieuws/schokkende-beelden-uit-italiaans-ziekenhuis-dit-is-de-coronacrisis

Temet

'Dus de nieuwswaarde is nul. '

Inderdaad.
Bij (toen nog Koningin) Beatrix had ik nog het idee dat ze daadwerkelijk iets deed aan het besturen van ons land. Dat ze op zijn minst een idee had van welke kant Nederland op zou moeten gaan. Maar WA heb ik nog nooit op een visie kunnen betrappen. Die is er echt alleen voor de show. Zelfs bij alle klimaatdiscussies schitterde hij door afwezigheid, terwijl watermanagement een essentieel onderdeel daarvan is.
Je zou er republikein van worden ☺

Beelden uit ziekenhuizen

Zeggen me niet zo veel. En ja er zijn veel mensen op de ICU maar doordat de helft van mijn familie artsen zijn en onder hun behoorlijk veel intensivisten, heb ik van ze gehoord dat die beelden eigenlijk "normale" beelden zijn van iemand aan de beademing. Het is eng omdat je het niet gewend bent. Het verschil zit in de hoeveelheid mensen bij elkaar en in de extra beschermende kleding dat het personeel draagt. Ook de "prone houding" (mensen op de buik zetten om ze te beademen) is niet iets dat ontstaan is als gevolg van de corona epidemie. Begrijp me niet verkeerd he: het is ernstig en de artsen en verplegend personneel werken keihard, maar ik vind de beelden dat Ad deelt niet enorm schokkend. Wel heel erg zielig voor de mensen die daar liggen en hun naasten.
Sini

Pennestreek

Pennestreek

20-03-2020 om 12:48

Precies Sini

Voor mensen die niet bekend zijn in de medische wereld zijn beelden al snel schokkend. Terwijl ze dat niet per se zijn. Dat mensen met ademhalingsproblemen op de buik liggend behandeld worden is ook al niet nieuw. Wel naar om te zien ja. Maar raar is niet hetzelfde als schokkend.
Net als het feit dat ernstig zieken, die weinig kans hebben om te overleven, niet naar een IC gaan. Hier in huis gaan we zieke bewoners in de meeste gevallen ook niet meer naar het ziekenhuis brengen. Dat levert niets op, voor niemand. Dus dan gebruik je je nuchtere verstand. Daar zijn de meeste Nederlanders gelukkig heel goed in.

Pennestreek

Dat de Nederlanders zo nuchter zijn zie ik op het moment niet zo terug. Iedereen heeft opeens een mening over dingen waar ze geen verstand van hebben. Google is niet hetzelfde als een jarenlange wetenschappelijke opleiding volgen, Dan lijkt inderdaad zo’n IC-beeld heel akelig. Dat is het ook, maar dat staat los van dit virus.

Ook het gegoochel met percentages is niet zo nuttig. De enige manier waarop je iets zinnigs kunt zeggen over bijvoorbeeld de sterfte is door een hele grote steekproef te doen met mensen van alle leeftijden, gezonde en ernstig zieke en een beetje snotterige. Dan heb ik het niet over een paar duizend maar over veel meer. Dan kijk je: hoeveel zijn besmet, hoeveel daarvan zijn helemaal niet ziek geweest, hoeveel ernstig ziek, hoeveel overleden. Daar zijn ze nu dus ook mee bezig, via de bloedbanken.

Tihama

Tihama

20-03-2020 om 13:11

Percentages

Inderdaad. Het aantal besmettingen is irrelevant aangezien er niet getest wordt.

Ik hou daarom de aantal nieuwe opnamen in ziekenhuis en IC aan als referentie aan.

Zolang we nog geen echte triage doen, geeft dit de meeste informatie.

Lodi ging op 24 feb in lock down. Bergamo pas op 8 maart.

Over verdergaande maatregelen: Nederland besteedt elk jaar 100 miljard in de gezondheidszorg. Dat moet opgebracht worden door de economie. Als een lockdown zorgt voor een enorme recessie, dan winnen we nu veel mensenlevens, maar we verliezen dan potentie om in de komende jaren goede gezondheidszorg aan te bieden. Ik vermoed dat ook deze scenario's zijn doorgerekend.

Sydney de koning (ot)

"Bij (toen nog Koningin) Beatrix had ik nog het idee dat ze daadwerkelijk iets deed aan het besturen van ons land. Dat ze op zijn minst een idee had van welke kant Nederland op zou moeten gaan. Maar WA heb ik nog nooit op een visie kunnen betrappen"
Gelukkig niet. Ik ben blij dat het bestuur is ons (democratisch) bestel bij een gekozen parlement en regering ligt en niet bij een koning die die functie louter op grond van zijn geboorterecht heeft gekregen. Lintjes doorknippen, het volk een troostend woord toespreken in tijden van nood en rampspoed, allemaal prima. Maar verder moet het ook niet gaan.

Pennestreek

Pennestreek

20-03-2020 om 13:17

Alison

"Dat de Nederlanders zo nuchter zijn zie ik op het moment niet zo terug. Iedereen heeft opeens een mening over dingen waar ze geen verstand van hebben. Google is niet hetzelfde als een jarenlange wetenschappelijke opleiding volgen, Dan lijkt inderdaad zo’n IC-beeld heel akelig. Dat is het ook, maar dat staat los van dit virus."

Ik vind het wel meevallen hoor, er zijn wat paniekzaaiers zoals Ad, maar die zijn volgens mij niet in de meerderheid. Zoals ik al zei, wij Hollanders zijn over het algemeen vrij nuchter en laten ons niet zo heel snel gek maken.
En zoals Tihama zegt, en ook al eerder is genoemd, een totale lockdown maakt meer kapot dan je lief is, het is vooral kortetermijndenken., En hoewel de politiek daar de laatste jaren steeds beter in wordt (of liever, ze worden slechter in langetermijndenken) lijkt het er voorlopig toch op dat ze nu het hoofd koel houden en niet uit het oog verliezen dat er ook nog een leven ná de coronacrisis moet zijn.
Ik moet zeggen dat ik juist aangenaam verrast ben door de opstelling van de meeste mensen. Behalve de hamsteraars hier in het westen van de randstad, die vind ik dan weer onbegrijpelijk. Maar goed, dat is voor in het andere draadje.

Flavia

Flavia

20-03-2020 om 13:18

ik zou bijna zeggen 'gelukkig

Ik zou bijna zeggen 'gelukkig' is het schokkend, dat betekend dat de meesten van ons nog nooit een IC op volle sterkte hebben gezien.

Zeker met de toelichting waarom mensen op hun buik liggen vind ik het niet schokkend, wel informerend. De IC is geen hotel met luxe kussentjes en versiering.

margaretha

margaretha

20-03-2020 om 13:21

vraagje

op een filmpje uit een ziekenhuis in Italie zie je de menen op de IC op hun buik liggen. Is dat normaal/ de gewoonte of heeft het een andere reden? welke dan. Waarom op de buik en wat is het voordeel boven op de rug liggen?

margaretha

margaretha

20-03-2020 om 13:23

oeps

sorry zal ik eens lezen wat er eerder stond over op de buik

Inderdaad

https://www.prospectmagazine.co.uk/magazine/will-charles-be-the-last-king

De Engelsen vrezen nu al dat Charles op de troon zich veel te veel zal bemoeien met de politiek. Nu al schrijft hij brieven en lobbyt voor het milieu of whatever opinie hij heeft.

"Charles, then, has used his current position to lecture experts. Will the same man prove temperamentally capable of maintaining the monarchy’s neutrality by keeping shtum once he becomes king? "

Het Koningshuis hoort boven de partijen te staan. En uiteraard zich wel bezig te houden met humaniteit en waarden, maar daarbij ieders (politieke) visie te laten voor wat het is danwel te respecteren.

Prima om een troostend woord te spreken. Het is een moment van eenheid voor wie daar voor kiest. Je kunt ook een troostend woord krijgen van familie en vrienden, maar uitgesproken voor de natie krijgt het een bredere betekenis.

Hopelijk houden we nog lang een Koningshuis.
Hoe irrationeel het ook kan lijken, het heeft een betekenis voor de vrede, stabiliteit en de economische voorspoed van ons land.

Ad Hombre

Ad Hombre

20-03-2020 om 13:56

margaretha

Dat geeft bij zware longontstekingspatienten die beademing nodig hebben betere overlevingskansen. Betere afvoer van vloeistoffen geloof ik.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.