Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

bicyclette

bicyclette

09-03-2020 om 11:40

Corona en andere virussen (deel 2)

Vervolg op het inmiddels gesloten topic 'Corona en andere virussen'.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Startdatum 21 februari

https://www.ad.nl/rotterdam/patiente-erasmus-mc-heeft-daadwerkelijk-coronavirus-verpleegd-in-strikte-isolatie~a77e22a5/

Deze vrouw lag al sinds 21 februari in het ziekenhuis met, wat later bleek, het coronavirus. Niet bekend is hoe lang ze al ziek was voor ze naar het ziekenhuis gebracht werd. Het coronavirus was dus al vóór 21februari in Nederland.

Pennestreek

Pennestreek

10-03-2020 om 14:37

Ook dat ja (Sydney)

Kortom Ad, maak jezelf toch niet zo gek met al die cijfertjes! Ja, het wordt vast heftig, maar volgens mij reken je jezelf rijk (maar dan dus juist niet - hoe noem je dat dan wel in een negatief geval???).

V@@s

V@@s

10-03-2020 om 14:44

Ik baal sowieso van het nepnieuws dat verspreid wordt hier

De filmpjes die niet te traceren zijn. Of bijvoorbeeld dat tabelletje met verdubbeling (inclusief datums). Achteraf zegt Ad dan dat hij niet bedoelde elke dag (maar waarom dan een tabel maken waar je letterlijk de datum's inzet?). Soms jammer dat je hier niet kunt quoten.

De werkelijkheid is al verontrustend genoeg, daar hoeft niets extra's boven op.

Overigens valt het aantal me vandaag mee, zeker gezien de extra testen die in Brabant gedaan zijn afgelopen weekeinde, of zouden die nog niet in de cijfers zitten?

Jo Hanna

Jo Hanna

10-03-2020 om 14:44

Stijging

In het begin is de stijging onregelmatiger en soms sneller. Dat zie je zowel in de Nederlandse als in de Italiaanse cijfers. Je hoopt dat de daling iets te maken heeft met ingezette maatregelen. Onregelmatigheid kan ook te maken hebben met stijging of daling in testinspanningen. Maar ik kan het niet echt verklaren. Heb het gewoon overgenomen.

Als je wat naar beneden scrollt staat hier een tabel in waar je het in kan zien.
https://en.wikipedia.org/wiki/2020_coronavirus_outbreak_in_the_Netherlands
In Italie zie je ook dat na een periode de stijging percentueel nog weer verder daalt ( balkdiagram):
https://en.wikipedia.org/wiki/2020_coronavirus_outbreak_in_Italy

De Nederlandse stijging van dit moment is in ieder geval een stuk lager dan 69%! Vandaag 19 %. Dat valt mij niet tegen. Daar is een onevenredig groot deel van in Brabant. Dit ligt voor de hand natuurlijk. Als hier de tests van het weekend in de Brabantse ziekenhuizen bij zitten dan is dit mijns inziens wel voorzichtig positief nieuws. Maar een zwaluw maakt nog geen zomer!

Groet,
Jo Hanna

Jo Hanna

Jo Hanna

10-03-2020 om 14:56

Sydney

Dat klopt natuurlijk, van die vrouw die al een week eerder ziek was. Je ziet dat in dat Italiaanse balkendiagram ook, dat het in het begin nauwelijks steeg. Daar schiet het na ongeveer een week ineens omhoog. Ik neem toch aan dat dat ook met toevalligheden samenhangt. Wat Pennestreek zegt, klopt natuurlijk ook: het is maar net hoeveel mensen in het totaal (tegelijk) besmet terugkomen van een buitenlandse reis. Als leek kan ik hier ook zeker geen conclusies uit trekken. Ik zei in een eerdere posting al: ik heb het gewoon als gegeven overgenomen maar heb geen idee van het waarom. Daarom hou ik er ook ernstig rekening mee dat er niks van klopt .

Groet,
Jo Hanna

Jo Hanna

'. Daar schiet het na ongeveer een week ineens omhoog. Ik neem toch aan dat dat ook met toevalligheden samenhangt'

Of met het ineens beschikbaar komen van testmateriaal. Er vinden nu honderden testen per dag plaats. Dat was op (pak 'm beet) 28 februari nog niet. Als je meer testen uitvoert, vind je waarschijnlijk ook meer.

Overigens is een vriendin van mijn oudste dochter ziek (en in contact geweest met een coronapatient). Geen idee of dat meisje nu getest wordt.

Jo Hanna

Jo Hanna

10-03-2020 om 15:07

Oh en de vorm van die curve

Die curve krijgt volgens mij logischerwijs ook pas een mooie regelmatige vorm als er een flinke hoeveelheid data is. Als patiënt 1 een incubatietijd heeft van 2 dagen en patient 2 een incubatietijd van 12 dagen is die grafiek grillig. Naarmate je meer patiënten hebt, zal het zich meer uitmiddelen (Is dat uberhaupt een woord?)

Groet,
Jo Hanna

Ad Hombre

Ad Hombre

10-03-2020 om 15:19

Jo Hanna

Dat een pandemie een exponentiele curve volgt kun je hier zien:


https://www.youtube.com/watch?v=Kas0tIxDvrg&t=335s

Met de nieuwe cijfers daalt het gemiddelde groeipercentage van 69 naar 64%

Grafiek is geupdate met de gemeten cijfers erbij.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/16d14eBfVUIBKjSULmrajmPg688WLelSnIpv_4sISDrw/edit?usp=sharing

Dat geeft weer wat adem.
Schatting voor zondag nu: 4500

Pennestreek:
"Kortom Ad, maak jezelf toch niet zo gek met al die cijfertjes!"

Wat is er mis met proberen te voorspellen wat er gaat gebeuren?

Iemand anders heeft onze datapunten op de curve van Italie gelegd. Dat past heel precies:

https://www.evernote.com/l/AEnCi0P4Pv5JdbfzrSNRx1-xlhKX1gU42hQ/
(onderste grafiek)

Ad Hombre

Ad Hombre

10-03-2020 om 15:21

V@@s

"Of bijvoorbeeld dat tabelletje met verdubbeling (inclusief datums). Achteraf zegt Ad dan dat hij niet bedoelde elke dag (maar waarom dan een tabel maken waar je letterlijk de datum's inzet?). "

1. Je kunt heel goed copy&pasten.
2. Welk message nummer heb je het over?
3. Ik denk dat je het gewoon weer niet goed snapt. Of ik probeer je met foute informatie angst aan te jagen, natuurlijk. Wat is waarschijnlijker?

Dat je met je hele gezin thuis gaat zitten en voor maanden voedsel hamstert is 1 ding, maar om dan ook nog de godganse dag bezig te zijn met corona-gerelateerde zaken klinkt meer als een obsessie dan als gezond verstand/gedrag.
Jullie zitten toch veilig binnen? Nou, laat de rest dan toch eens. Ga wat leuks doen met je kinderen! Of ga aan eens aan je werk.

V@@s

V@@s

10-03-2020 om 15:28

je verspreidt zoveel paniek

dat ik nu voor jou je posts moet gaan terugzoeken en quoten? Het was in het vorige draadje 5 maart, nr 643. Misschien zelf even teruglezen. Voor vandaag (10 maart ) voorspelde je 2624 gevallen.

V@@s

V@@s

10-03-2020 om 15:32

en qua angst aanjagen

Ik denk dat je vooral jezelf angst aanjaagt met je posts en zoektochten op internet.

rode krullenbol

rode krullenbol

10-03-2020 om 15:38

Hmm ...

"Of ga aan eens aan je werk."

Valt het uit te sluiten dat dit zijn werk is?

Rode krullenbol

Jo Hanna

Jo Hanna

10-03-2020 om 15:44

Daar klopt helemaal niks van Ad!

Als je naar die tabel kijkt, zie je dat wij zondag tussen de 900 -1000 zitten. De cijfers aan de linkerkant zijn de cijfers voor NL, de cijfers voor IT staan rechts. De persoon heeft kennelijk de ziektecijfers van NL afgezet tegen de totale NL bevolking en idem voor IT en dan een analogie gemaakt. Ik heb geen idee of dat zomaar kan en of dat volgens de regels der kunst is. Maar, ik kan wel zien dat als dit de werkelijkheid benadert, die 4500 totaal uit de lucht gegrepen zijn.

Groet,
Jo Hanna

Nou Ad

'Dat een pandemie een exponentiele curve volgt kun je hier zien:'

En

'Ik denk dat je het gewoon weer niet goed snapt. Of ik probeer je met foute informatie angst aan te jagen, natuurlijk. Wat is waarschijnlijker?'

Er is nog een derde optie, namelijk dat jij het niet snapt. Er is namelijk (nog?) helemaal geen pandemie en van je eerdere voorspellingen klopt tot nu toe niets.

Ik begin me zorgen te maken om je kinderen (als je die inderdaad hebt én als je ze echt al ruim een week in huis opgesloten houdt).

'Valt het uit te sluiten dat dit zijn werk is?'

Maar is hij dan volksmenner, onderzoeker van social media hoaxes, ontwerper van biologische wapens of farmaceut?

'Het kan ook dat Amerikaanse ontwerpers van biologische wapens erachter zitten. De farmaceutische industrie heeft corona ontworpen om vaccins te verkopen'
https://www.telegraaf.nl/nieuws/668430655/complottheorieen-over-corona-verspreiden-zich-sneller-dan-het-virus

Emmawee

Betekent dat jij ook je kinderen voor (onbeperkte) tijd thuis houdt? Geen school of sport of vrienden. En werk van jou en partner vindt het ook ok als je vanaf nu - tot besmetting over is- thuiswerkt?
Dat is toch het Ad scenario?
En nogmaals ik vind het ook nuttig om sociale activiteiten fors te verminderen. Maar ik ga niet voor onbepaalde tijd binnen zitten zolang niet no

rode krullenbol

rode krullenbol

10-03-2020 om 16:04

Tsja ...

Als we op zijn eigen woorden afgaan, dan heeft Ad Hombre iets te maken met online dienstverlening.

V@@s

V@@s

10-03-2020 om 16:16

Zelfs in Brabant gaan de scholen nog niet dicht

Dus in de rest van Nederland duurt het vast nog langer. Scholen op slot betekent natuurlijk ook juist dat kinderen nieuwe contacten opdoen, dan maakt het besmettingsrisico misschien juist wel groter.

Niki73

Niki73

10-03-2020 om 16:44

Ik begin me ook zorgen te maken over je geestelijke gezondheid. Ik hoop dat mevrouw Ad de vinger nog een beetje aan de pols houdt.

Nee, het coronavirus volgt geen exponentiële curve. Middelbareschoolwiskunde: een exponentiële curve begint vlak en gaat dan steil omhoog tot in het oneindige. De curve van het coronavirus vlakt na verloop van tijd weer af. We halen de 100% besmetting niet, laat staan allemaal tegelijk (dat suggereert die curve). 40% zou al dramatisch genoeg zijn, overdrijven hoeft echt niet.

Ik ben het met je eens dat veel mensen hier te ontspannen mee omgaan en dat de overheid liefst NU vergaande maatregelen zou moeten treffen, maar ik zie geen aanleiding voor jouw extreme doembeelden.

Ik vind langer thuiswerken (nu na een paar dagen al) alleen te doen als ik er regelmatig uit mag om koffie te gaan drinken bij de buuf of een vriendin, of zij bij mij. We kussen en knuffelen niet en houden ruim een meter afstand. Toch is het gezellig. Quarantaine lijkt me echt niet leuk!

Ad Hombre

Ad Hombre

10-03-2020 om 16:47

V@@s

Dank voor het opzoeken!

"Voor vandaag (10 maart ) voorspelde je 2624 gevallen."

Nee, ik voorspelde niet, ik zei 'stel dat'. Dat is iets HEEL anders dan voorspellen.

"Stel dat de kwadratische stijging van vandaag doorloopt (het lijkt warempel of het RIVM daar op aanstuurt) krijgen we dit:

5 maart: 82
6 maart: 164
7 maart: 328
8 maart: 656
9 maart: 1.312
10 maart: 2.624
11 maart: 5.248
12 maart: 10.496
13 maart: 20.992
14 maart: 41.984
15 maart: 83.968
enz.. "

Dat zou wel heel extreem zijn geweest. Ik zei dat om duidelijk te maken dat de stijging van die dag heel groot was, wat allerlei mensen natuurlijk meenden te moeten ontkennen. Dus zeg ik dan 'stel dat het zo doorgaat'. Stel.

Ook in die spreadsheet voorspel ik niet, ik probeer een model te maken en bij te stellen om te proberen te voorspellen. Dan zeg ik dus. Stel dat het gemiddelde groeipercentage 64 blijft, dan krijg je ....

What if scenario's...

What if

Ja, zo kun je alles wel verzinnen. Wat heeft dat nou voor nut?

Ad Hombre

Ad Hombre

10-03-2020 om 16:53

Niki

"Ik begin me ook zorgen te maken over je geestelijke gezondheid. Ik hoop dat mevrouw Ad de vinger nog een beetje aan de pols houdt. "

Misschien, maaar het is natuurlijk ook een manier om iemand als een gekkie weg te zetten. Dat voelt natuurtlijk beter.

"Nee, het coronavirus volgt geen exponentiële curve. Middelbareschoolwiskunde: een exponentiële curve begint vlak en gaat dan steil omhoog tot in het oneindige. De curve van het coronavirus vlakt na verloop van tijd weer af."

Kijk nou naar dat filmpje, daar wordt het allemaal uitgelegd ook jouw afvlakking en inflectiepunten en logitieke curves (die dus afvlakken).


https://www.youtube.com/watch?v=Kas0tIxDvrg&t=335s

Dus ja, ik snap dat het niet in het ineindige doorgaat,maar zolang je voor het inflectiepunt zit (en dat zitten we) is het een exponentiele curve. Zie filmpje

Nog een wiskundige site die er zo over denkt:

https://www.geogebra.org/m/mcvm2mdx (Coronavirus 2020: exponential growth)

Ad Hombre

Ad Hombre

10-03-2020 om 16:54

Jippox

"Ja, zo kun je alles wel verzinnen. Wat heeft dat nou voor nut?"

Mee eens, wetenschap is volkomen nutteloos

Ik heb niet alles gelezen van dit draadje maar wel veel. En op één of andere manier (afgezien van je doemscenario) wek je nogal een irritatie op bij mij. Ik moest erover nadenken waarom, maar eigenlijk vind ik je huidige houding nogal asociaal. Je bent zelf thuis gebleven onder het mom van ziekte, je houdt je kinderen thuis, je slaat in voor weet ik veel hoeveel weken.
Stel je nou eens voor als half Nederland zich zo zou gedragen .Als werknemers zelf gaan bepalen dat ze nu thuisblijven, dan komt jou koeriersdienst geen eten meer brengen, wordt mijn moeder niet meer verpleegd in het verzorgingstehuis, staat de leraar niet meer voor mijn dochters klas, is er veel te weinig ziekenhuis personeel, want de arts blijft liever onder het dekbed en ga zomaar door.
Als iedereen nu plots voor weken gaat hamsteren, krijg je paniek in de supermarkten, is alles op en heb je continu lege schappen.
Als alle scholen nu dicht gaan, dan kunnen die ouders van die kinderen niet meer werken, want wie past er op de kinderen (en daar zit ook verplegend personeel en artsen bij).
Het lijkt me heel verstandig dat de overheid bepaalt waar en welke regio's mogelijk gesloten gaan worden of welke scholen er dicht gaan en wanneer, mocht dat nodig zijn. Als iedereen dat voor zichzelf gaat besluiten wordt het chaos.
Was het niet de overheid die een leus had: "de maatschappij dat ben jij?" Nou ja, alleen dan wel zonder Ad.... Voor jou geldt; na mij de zondvloed.
Jouw isolatie is alleen maar mogelijk, omdat de rest wel werkt. Ik hoop dat je dat beseft.

Ad Hombre

Ad Hombre

10-03-2020 om 16:58

NSB

Jongens, ik heb er geen enkele twijfel over dat sommmigen onder jullie me maar al te graag de onderwijspolitie en jeugdzorg op m'n dak zouden sturen.

Serieus Ad?

Jij vindt dat je wetenschappelijk bezig bent??

Niki73

Niki73

10-03-2020 om 17:01

Ad, je kent me beter dan dat, ik zet je helemaal niet weg als gekkie, maar ik ben wel bang wel dat je doorslaat. Misschien heb je gewoon te veel vrije tijd.

Mijn docent statistiek waarschuwde altijd voor misbruik van statistieken door er een klein stukje uit te nemen en alleen daarnaar te kijken. Dat is precies wat er gebeurt met die "exponentiële curve". Niet terecht.

Ad Hombre

Ad Hombre

10-03-2020 om 17:05

Je verzint het niet

Maar ik lees net een interessant artikel in Trouw:

"Jacco Wallinga sprak in 2016 tijdens zijn oratie als bijzonder hoogleraar mathematische modellering van infectieziekten over de waarde van dit soort vragen. “De ‘wat-als-vragen en de bijbehorende antwoorden zijn belangrijk bij het bepalen van de effectiviteit van maatregelen tegen infectieziekten”, zei hij. “Ze stellen ons in staat om het verschil te bepalen tussen een situatie waarin we wel maatregelen nemen tegen infectieziekten en een situatie waarin we geen maatregelen nemen. En dit verschil tussen deze twee situaties geeft de effectiviteit van de maatregelen aan. Dat is wat we willen weten.”"

https://www.trouw.nl/zorg/wat-als-we-het-coronavirus-zijn-gang-laten-gaan~b0acc14b/

Dus, uh, ja. Dat is wetenschappelijk bezig zijn. Hypotheses, voorspellingen en kijken of de werkelijkheid daarmee overeenstemt. Zegt je niks, Jippox?

"Ook dat gaat niet gebeuren. Elke overheid en gezondheidsdienst reageert met maatregelen en is alert, net als de bevolking, die zich anders gedraagt om te voorkomen dat zij besmet raakt."

Deze conclusie lijkt me erg voorbarig, want.

- De overheid doet nog steeds nauwelijks iets.
- Het gaat nu al fout in Italie (door te laat ingrijpen overheid)
- De bevolking denk nog steeds massaal dat er weinig aan de hand is.

rode krullenbol

rode krullenbol

10-03-2020 om 17:20

Allemaal mooi en aardig ...

Maar jij trekt een te grote broek aan, Ad. Een mens kan zich in korte tijd niet omscholen in een expert in besmettelijke ziektes. Dat vergt jarenlange studie.

Ik ervaar jouw pretentieuze gegoochel met data als propaganda van extreem-rechtse snit.

Petje af hoor, hoe jij kunt doen alsof je wetenschap hoog hebt zitten, terwijl je de gevestigde wetenschappers in diskrediet brengt!

Rode krullenbol

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.