Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Tessa

Tessa

17-01-2015 om 18:47

cyste in buik

Bij toeval is bij mij een cyste in mijn buik ontdekt, een hele grote cyste van 15x10 cm. Dinsdag kan ik bij de gynaecoloog terecht voor een echo en dan hoor ik meer. Ik heb nergens last van, heb geen pijn, een regelmatige menstruatie, maar ben bang dat de cyste er toch uit moet. Ik heb eerder een dergelijke operatie meegemaakt en omdat ik me goed, fit en prima voel wil ik eigenlijk geen operatie (waar ik dan ziek, slap enz. uitkom weet ik uit ervaring).

Ik wil me goed voorbereiden op het gesprek met de arts vandaar mijn vraag hier op het forum. Heeft iemand dit ook gehad? Hoe is het behandeld? En zijn er andere mogelijkheden (medicijnen, alternatieve methoden) om de cyste te laten verdwijnen?

Ik ben 45, heb geen kinderwens meer, dus wat dat betreft geen probleem.

Groetjes,
Tessa

Bespreek je zorg

Dit lijkt me iets dat je met de arts kunt bespreken. Schrijf zonodig je vraag op. Je ziet op tegen een operatie omdat je de ervaring hebt dat je daarna nog lang moe en niet fit bent.
En is er een mogelijkheid om de cyste medicinaal te laten verdwijnen?
Echter, ook medicijnen kun je erg moe van worden.
Bovendien is de narcose de laatste jaren steeds scherper afgesteld. Ook heb je mogelijk de keuze voor een ruggeprik, dat is vaak minder vermoeiend.
En als je nu fit bent kon het nog wel eens meevallen. Je kunt er zelf zoveel mogelijk aan doen door actief te revalideren zodra je operatie achter de rug is. Vraag nu vast hoe je er aan toe bent als de operatie klaar is en wat je wanneer weer mag doen zelf aan beweging en aan voeding en drinken.

Tegenwoordig staan er vaak al informatiefolders op de website van het ziekenhuis. Mogelijk dat er al een revalidatieadvies staat.
Meestal is het bij buikoperaties 6 weken zwaar tillen en zware huishoudelijk arbeid als stofzuigen e.d. niet te doen, maar wel goed te bewegen en regelmatig te rusten.
Dus misschien is het handig om iets te regelen als je 6 weken uit de running bent.

Henriette123

Henriette123

17-01-2015 om 19:35

Laten weghalen

Ongeveer 2 jaar geleden is bij mij een cyste van de eierstok weggehaald.
Hij was ongeveer zo groot als jouw cyste.
Nooit klachten gehad, behalve zware menstruatie, maar op een nacht crepeerde ik werkelijk van de buikpijn,
In het ziekenhuis bleek toen dat er een cyste zat, die was gaan draaien.
Is operatief weggehaald, maar dit kan ook bij zo'n grote cyste via een kijkoperatie.
Waarschijnlijk is hij bij jou ook met vocht gevuld, en daarom zo groot.
Ze zuigen dat ding dan eerst leeg, waarna ze de rest makkelijk kunnen verwijderen.

Ik moest ivm stollingproblemen een nacht blijven, maar anders is het een poliklinische operatie.
Normaal gesproken moet je dan na een weekje rustig aan doen, weer ongeveer alles kunnen,
alleen nog wat voorzichtig zijn met zware dingen tillen.
Ook mocht ik niet zwemmen ivm infectiegevaar.
Je bent echt geen zes weken uit de running.

Laten zitten is volgens mij geen optie, omdat hij kan knappen.
Als hij net zo als bij mij gaat draaien, dan is dat echt heel erg pijnlijk.
Ik zou mij wel twee keer bedeel voordat ik besloot hem te laten zitten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.