Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

mam mo

mam mo

31-05-2012 om 13:58

Cystes in borsten

Ik ben de afgelopen 6 jaar al 4 keer voor mammografie en echo geweest. Telkens cystes, telkens op verschillende plekken. Behalve dat het irritant is, is het ook telkens weer spannend als ik een knobbeltje voel.Ik wacht dit keer nog even de menstruatie af en dan ga ik weer heen voor de 5e keer De vorige keer hing ik zowat flauwgevallen tussen de mammoplaten. Vandaar dat ik even wacht tot de borsten wat minder gevoelig zijn.
Zijn er meer mensen die zo vaak cystes hebben?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

31-05-2012 om 14:42

Ik heb ze ook. Volgens de echo de laatste keer talloze onvoelbare en enkele voelbare knobbeltjes. Omdat ik er zelf zo onzeker van word (want soms voelen ze niet volledig glad) mag ik om de twee jaar voor een mamografie en echo. Eigenlijk staat het dit jaar weer op de planning maar ik schuif het ook voor me uit omdat het zo pijnlijk is, het onderzoek zelf en nog dagen daarna ;-(

Maar ik heb 1 knobbeltje waarvan ik erg schrok 2 jaar terug. Het verandert niet en lijkt onschuldig. Zodra ik weer NL verzekering heb, ga ik voor een mammografie. Ik vroeg of ik hem moestvlaten verwijderen maar volgens de chirurg laat dat weer littekenweefsel achter.

Maar, er zijn dus meer mensen met knobbeltjes die blijven zitten! Ik vind het soms een naar idee bijv rond menstruatie als het pijnlijk is.
En dat apparaat.. Hu. Zo onderzoeken ze vast geen penissen

Vic

Vic

31-05-2012 om 16:40

Dat apparaat

Laatst stond er in de VK een heel artikel over dat in Nederland borstonderzoeken op een vreselijk achterhaalde manier worden gedaan. Je borst wordt tijdens de mammo tot ongeveer 1,5 cm. plat geperst, terwijl dat volgens het artikel allang niet meer nodig is. Ik vraag me ook af wat het bij mij voor nut heeft aangezien ik toch al voelbare knobbels heb, en er nadien sowieso een echo wordt gemaakt.

mam mo

mam mo

31-05-2012 om 18:56

Mammografie

Niet geheel toevallig weet ik dat je bewering niet klopt, Vic. Ja, digitale technieken hebben opnames verbeterd, nee zonder stevige compressie gaat het nog steeds niet. 1,5 cm klopt ook niet, niet elke borst is even dik. De mammograaf perst totdat hij een bepaalde tegendruk voelt. Bij de een is de borst dan platter dan bij de ander. En hoe vervelend ik het ook vind, ik wordt liever platgewalst, dan dat er microcalcificaties gemist worden op de opnames.
Overigens kon ik één keer direct door voor echo, omdat de mammografie vrij kort geleden was. Er is slechts eenmaal een cyste leeg geprikt.

Vic

Vic

31-05-2012 om 19:47

Artikel

In onderstaande link wordt het artikel vermeld.
http://www.mammapolirijnlandziekenhuis.nl/nieuws9.htm

Overigens, zou je zomaar kunnen beslissen om naar dat ziekenhuis te gaan? Het Rijnlandziekenhuis is een half uurtje rijden voor mij, maar normaal ga ik naar een van de twee ziekenhuizen hier in de buurt.

bk patiënt

bk patiënt

31-05-2012 om 20:00

Echo vs mammografie

Niet om jullie nou de stuipen op het lijf te jagen maar bij mij bleken de verschillende onderzoeken complementair: wat op de mammo gemist was zag met de echo wel en andersom. Mri idem. En aan het eind van het liedje bleek dat ze met alledrie de technieken ook nog wat gemist hadden.

'we' kunnen helaas nog niet alles goed zien met de huidige technieken maar ik zou zeker niet gaan voor alleen een echo omdat je de mammo zo onaangenaam vindt.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Vic

Vic

31-05-2012 om 22:11

Zeker

Ik wil ook dat ze er goed naar kijken en ik vind het iedere keer weer spannend. Zeker omdat ik ook regelmatig opgezette klieren in mijn oksel heb en al een jaar of 20 opgezette (zichtbare) klieren in mijn liezen. Tot nu toe was het iedere keer nog goed, maar dat geeft geen garantie voor de toekomst.
Ik vraag me ook wel eens af hoe een 'normale' borst voelt. Bij mij is het altijd hobbeldebobbel, maar hoort een borst aan te voelen als bijv. je bil (dus helemaal glad)?

mam mo

mam mo

01-06-2012 om 10:24

Verder nergens om

maar staat er in het betreffende artikel niet precies hetzelfde als ik in de posting daarvoor zei? En daarbij is het een artikel uit 2010. Wellicht staat die mammograaf al her en der?

Vic

Vic

01-06-2012 om 10:55

Ja dus?

Moet ik nog even bevestigen dat je helemaal gelijk had en ik niet? Bij dezen.

mam mo

mam mo

01-06-2012 om 19:12

Nou neuh

Maar het voelt wel lekker
Lekkerder dan wachten tot ik voor mammografie kan. Ik ga bijna twijfelen of ik niet alsnog volgende week heen ga ipv nog een week wachten.

mam mo

mam mo

11-06-2012 om 19:50

Uitslag

Een grote cyste die ik voelde. In dezelfde borst meerdere kleinere. In de andere borst twee relatief grote cystes, die ik niet voel en meerdere kleine. Ben wel blij dat ik met het mammogram heb gewacht tot de klieren wat rustig zijn. Het was pijnlijk, maar te doen dit keer.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.