Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Kaaskopje

Kaaskopje

13-07-2014 om 13:51

De overgang

In eerdere draadjes over de overgang verteld ik dat het wel meeviel met de overgang bij mij. Dat vind ik op zich nog steeds, maar nu het weer hartje zomer is wordt mijn temperatuur toch weer extra opgestookt op gezette tijden. Niet de hele dag door gelukkig, maar toch... Vrijdag moest ik het echt even op een sprintje richting de koude kraan en papieren handdoekjes zetten voor ik een doorweekt t-shirt zou krijgen op mijn werk. Ik heb juist dit jaar wat meer effengekleurde t-shirts gekocht, omdat ik de illusie had dat ik het ergste gehad had, maar daar zie je elke zweetdruppel dus wel meteen doorheen verschijnen.

Mijn vraag: wat helpt er nu écht effectief om die warmte-explosies wat te beteugelen? Ik heb enige argwaan tegenover speciale pilletjes voor vrouwen in de overgang, maar misschien is dat geheel onterecht. Ik drink dagelijks een aantal koppen koffie, voor de rest thee en water. Ik eet op werkdagen bruinbrood met kaas of vleeswaren. Ik eet normaal warm. Dus een beetje gekruid en af en toe aan de pittige kant. Die warmte-aanval vrijdag, was op een zo goed als nuchtere maag en voor ik koffie had gedronken.

Hopelijk is het in de herfst weer een beetje gekalmeerd, maar ik voor nu hoop ik dus ervaringstips te krijgen


koelen met handventilator

Ik heb zelf geen ervaring met de overgang maar ik zag een collega een tijd een handventilator gebruiken tijdens haar werk. Die was voor stroom aan te sluiten op de USB poort van haar pc.
Ik zou wel opletten dat je er dan een neemt met zo min mogelijk geluidsoverlast, maar het verlichtte haar wel wat.
Ook zou het er een moeten zijn die je zelfstandig kunt laten staan en niet in je hand hoeft te houden.

zelf uitgelokt

Ik las ooit ergens in een psychologie tijdschrift dat de angst voor een opvlieger opvliegers uitlokt. De angst voor heftig zweten maakt dat je heftig gaat zweten.
Ik zou het onthouden voor als ik zo ver was, ik had een oma die altijd bij iedere opvlieger drijfnat was en mijn moeder kon er ook wat van echt druppels zweet aan haar kin hangen.
Nu heb ik sinds ruim een jaar last van opvliegers eerst heel af en toe maar sinds de kerst toch wel iedere week meerdere, tot af en toe een week met tig opvliegers per dag.
Als ik rustig blijf, met het idee: laat maar komen dan valt het zweten heel erg mee, ik krijg het wel warm maar de druppels hangen niet aan mijn kin. Zoals in dat stuk stond, me druk maken als ik maar geen opvlieger krijg tijdens dat belangrijke gesprek maakt juist dat ik er een krijg en dan ook nog heftig zweet.
Ik heb dus niet de tip qua medicijnen of middeltjes maar wel een tip voor een verandering van houding bij jezelf.
Dat sprinten naar de koude kraan "paniek" kan ook de aanval heftiger maken dan nodig. Overigens merk ik zelf dat hete thee, of gekruid eten de opvliegers sneller laten komen.

Tonny

Tonny

13-07-2014 om 18:05

Inderdaad, hete thee

Dat kan triggeren.

Ik trek wat meer gedessineerde shirts en topjes aan, en probeer hitteaanvallen gelaten te ondergaan, zo van ' mwah dit is de leeftijd'., niks van aantrekken

lennest

lennest

13-07-2014 om 21:00

Ik lees graag mee!

Ik lees graag mee! De ergste opvlieger van de dag is die na het douchen. Binnen een paar minuten kan ik mezelf weer afdrogen. Even wachten met aankleden dus. 's nachts tussen 2 en 4 is ook zo'n leuk tijdstip. Uit bed want anders kan ik het bed midden in de nacht gaan verschonen. Hoe drukker ik me zelf maak, hoe erger het wordt, maar och, wat is dat moeilijk! Ik wil 's nachts gewoon slapen en ik ging juist douchen om me op te frissen, vooral na zo'n nacht zweten. Ik merk geen overgevoeligheid voor bepaalde etenswaren of koffie/thee. En vaak, gewoon out of the blue, begin ik het toch warm te krijgen! Laagjes dragen, m'n haar kort laten knippen en ik heb een waaier gekocht. Verder weet m'n hele omgeving het, ik kan het ook niet verbergen of zo want iedereen ziet het. Ik roep ook vaak: ik heb vliegles, ik moet even naar buiten of ik heb weer een privézomer! Voor de rest lijdzaam wachten tot het ooit overgaat; ik heb het al een jaar of 7.

Bellefleur

Bellefleur

13-07-2014 om 21:44

Naief

Ik wil wel begrijpen dat opvliegers vervelend zijn. Maar op wat voor manier dan? Ik begrijp dat je het heel erg warm krijgt, en dat je gaat zweten. Wat is daar voor ergs aan? Dit bedoel ik niet sarcastisch, ik weet het echt niet. Als ik op de sportschool ben, druipt het zweet soms van me af. Maar dat is toch niet erg? Ik kan me voorstellen dat je er wakker van wordt 's nachts. Is dat het probleem? Ik ben bijna 50, en het maandelijkse gedoe begint nu onregelmatig te worden. Ik ben, denk ik, bijna aan de opvliegers toe. Dus, praat me bij. Hoe erg zijn opvliegers. Want nu denk ik nog dat opvliegers minder erg zijn dan 14 dagen zondvloed

Kaaskopje

Kaaskopje

13-07-2014 om 22:01

Paniek

Ik ben er heel ontspannen én open onder en over, maar ja het gebeurt, hè?) Ook als ik in mijn eentje op de bank zit overvalt het me soms. Dat sprintje naar de kraan was dan ook geen paniek vanwege de opvlieger. Ik zag die zweetuitbraak eigenlijk ook helemaal niet aankomen, omdat dat tot voor kort uitbleef, maar de beschaafde versie lijkt me even in de steek te laten.

Maar goed, hete thee is iets om rekening mee te houden. Gewoon koud water drinken als het zo warm is. Het is zelfs een idee om een fles water in de vriezer te leggen zodat ik 's morgens ijskoud water heb. Dat schijnt ook weer goed te zijn voor de lijn.

Iennest... 7 jaar! Ben je er nooit voor naar de huisarts gegaan? Of een overgangsconsulente? Ik begrijp dat de pil kan helpen om de symptomen tegen te gaan, maar ik zie die weg niet zitten.

Katniss

Katniss

13-07-2014 om 23:04

Bellefleur

Ik heb het, als jonge blom van 41, nog niet mogen ervaren maar mijn collega heeft regelmatig opvliegers. Ze loopt dan compleet rood aan, bezweet en vaak gaat ze dan even een blokje om om uit te waaien. Ze vertelde dat ze thuis vaak een lauwe douche neemt, omdat het heel naar is.
Sowieso lijkt die hele overgang me vreselijk. Dat je taille verdwijnt en je ineens allerlei spirituele boeken moet lezen omdat je niet meer kunt baren en de zin van het bestaan elders moet zoeken.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-07-2014 om 00:39

Katniss

Eigenlijk ben ik dan ook stiekem aan de drank, alles beter dan te voelen hoe het is om 50 plus te zijn en geen baby's meer te kunnen produceren. Als ik onderin mijn wijnglas ben aangekomen bel ik mijn dochters met de vraag wanneer ik oma wordt. Als ik het niet meer kan dan een beetje vaart vanuit hun kant graag!

Even serieus: als je verdwenen taille je grootste probleem is, dan mag je je een geluksvogel voelen.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-07-2014 om 01:23

Bellefleur

In de sportschool is het normaal om zweet van elkaar te zien. Je werkt je tenslotte letterlijk in het zweet daar. Ik ben een paar maanden naar de sportschool geweest en ik moet zeggen dat ik daar nooit zo warm en zweterig werd als bij een flinke opvlieger. Ik heb ook echt het gevoel dat er van binnenuit een golf onbehagen en warmte over me heenrolt.

Op deze pagina kun je lezen hoe vrouwen het ervaren:
http://www.vrouwenovergang.nl/nieuwsbrieven/2008/jan2008/jan01.htm

Ik heb eigenlijk nog maar net geconstaeerd dat ik in de menopauze ben aanbeland. Ik ben inmiddels ruim een jaar niet meer ongesteld geweest en ik verkeerde in de veronderstelling dat je in die periode ook al volop opvliegers kon hebben. Vandaar dat ik het gevoel had dat ik heel veel geluk had omdat het best meeviel. Maar ik was iets te snel met die conclusie.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

14-07-2014 om 07:11

Ja, van binnenuit

dat is het. Heel anders dan zweten van sporten. Ik heb soms het gevoel dat het op één plekje van binnen (ergens midden in) warm wordt en dat het dan als een soort van golf uitrolt binnen de rest van mijn lichaam, dat ik dan een tijdje in brand sta, inclusief zweetdruppels over mijn hele lichaam en dan neemt het langzaam weer af. Dan ben ik warm en kletsnat. En dat voor iemand die in het gewone leven nauwelijks transpireert. Daarna droog ik weer op, krijg ik het koud en wordt het weer gewoon. Om vervolgens weer opnieuw te beginnen. Soms is het echt akelig warm, buiten het gewone om.

Overdag probeer ik er vooral met humor mee om te gaan (if you can't beat them, join them is mijn motto). Ik benoem het wel, maar klaag niet (vind ik dan, hè).
's Nachts vind ik dat lastiger: dan gebeurt het ook wel een keer of vijf en word ik er van wakker. Alles raakt ineens doorweekt en dan ben ik toch zo 10 a 15 minuten bezig om weer uit zo'n opvlieger te komen. Kost me echt mijn nachtrust en daar is niets grappigs aan. Ik ga met blote voeten op de badkamervloer staan, dat helpt wel wat. Ik hang mijn voeten uit bed. Heb hier op oo een tip gekregen om een grote handdoek in bed te leggen en daar op te liggen: dan wordt niet mijn onderlakens nat en hoef ik niets te verschonen, hooguit pyjama. Natte handdoek kun je er zo uitgooien en vervangen door een andere. Werkt ook goed voor mij. Enorme straf vind ik het dat ik hierdoor niet tegen mijn man aan kan slapen, zoals we gewend zijn. Veel te warm wordt dat. Eigenlijk lijkt het voor mij 's nachts nog het meest op het hebben van enorme koortsaanvallen.

Ik kan me wel indenken dat soms mensen paniek ervaren: omdat het van binnenuit komt is er geen ontwijken aan en het wordt soms gewoon heel heftig. Heb er zelf niet echt last van, van die paniek gelukkig.
Wat bij mij tot nog toe een geluk is, is dat het komt en gaat. Ik heb er al een aantal jaar last van, maar niet constant. Nu zit ik al weer een maand in de opvliegers en het kan ook nog wel een tijdje duren, maar de ervaring tot dit moment is dat het ook weer zo een aantal weken/maanden kan stoppen. Dan kan ik weer opladen....

Aagje

Fiorucci

Fiorucci

14-07-2014 om 08:32

Bellefleur

Maar zweten op de sportschool is normaal...op je werk is het toch minder charmant....

Fiorucci

Fiorucci

14-07-2014 om 08:32

kaaskopje

Minder koffie schijnt te helpen (mij lukt het niet) en ik heb zeker wel baat bij fytotherapie producten met rode klaver.

Bellefleur

Bellefleur

14-07-2014 om 10:37

Kletsnat

Okee, het is niet charmant, en genant.
Van mijn tai-chicollega's zie ik dat ze zo nu en dan wapperen, frisse lucht in t shirts blazen, en dat is het dan. Maar ik hoor hier dat je soms echt kletsnat kunt worden? Letterlijk alsof je door een zomerse onweersbui hebt gelopen? En dat onbehaaglijke gevoel, is dat het gevoel als je hebt vlak voor het zweet je uitbreekt op de sportschool?
Ik wens mezelf nog steeds toe dat de volgende fase minder erg is dan de huidige: permanent ijzer slikken om de gevolgen van de output in de perken te houden. En Katniss, ik snak naar de overgang. Ik ben erg toe aan de volgende fase: kinderwens heb ik niet, mijn pubers zijn helemaal klaar met mijn zorg. En ik wens mezelf wat mindere labiele en fysiek sterkere jaren toe. De vervelende gevolgen: droge huid, botontkalking, niet meer beschermd tegen hartkwalen, zijn zaken die ik deels zelf in de hand heb. Maar dat ik nauwelijks plannen kan maken, nauwelijks op vakantie kan, geen lange reizen kan maken, daar wil ik het allerliefst vandaag nog van af.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

14-07-2014 om 10:45

flauwvallen

Hier nog geen overgang, maar wel ervaring met bijna-flauwval-gedoe. Menstruatiepijn, bloedprikken, laatst een kleine medische ingreep: dat stijgt dan ook plotseling naar mijn hoofd. Het zweet breekt mij dan uit, kleding kletsnat en ik moet echt gaan liggen om niet knock-out te gaan.
Wat ik mij dan afvraag met die opvliegers: krijgen jullie daardoor ook het gevoel dat je gaat flauwvallen?

Ardenna

Ardenna

14-07-2014 om 11:02

Bellefleur

Wat heb je er nu allemaal aan gedaan om die zondvloed tegen te houden dan? Toen het bij mij te erg werd adviseerde mijn (vrouwelijke) huisarts mij om de pil door te slikken en bij mij heeft dat erg goed geholpen. In die 4/5 jaar dat ik dat doe vergat ik de pil wel eens of liet ik de menstruatie vlak voor een vakantie komen en zo werd ik maar een keer of 3 per jaar ongesteld. Ik heb één keer een doorbraakbloeding gehad toen ik 7 mnd had doorgeslikt en dat was behoorlijk erg maar niet in de buurt van waar jij het over hebt. Ik ga binnenkort over op de mirena.

Bellefleur

Bellefleur

14-07-2014 om 11:12

Opties

Hopen op betere tijden. Ik heb een paar oudere zussen, één zus was na twee jaar zondvloed klaar met alles. Daar hoopte ik op. Een andere zus deed niet aan zondvloeden, maar menstrueerde maandenlang. Het lijkt er op dat ik een combinatie van die twee heb. Ik heb me laten informeren door een gynaecoloog, en ik heb de volgende opties: de pil, de mirena, ablatietherapie en afwachten. Mijn voorkeur had het laatste omdat ik liever geen hormonen meer slik. Maar dit gedoe beinvloedt mijn leven zo erg dat dat niet meer te doen is. Dus, blijft over: de pil, ablatietherapie en mirena in volgorde van voorkeur. Na de zomervakantie pak ik mezelf in mijn nekvel en stuur mezelf naar de huisarts. En stiekem hoop ik elke dag dat dit de laatste is, en dat ik fijn over mag naar de opvliegers

Katniss

Katniss

14-07-2014 om 12:05

De zondvloed

Ik heb begrepen dat tegenwoordig eerder dan vroeger wordt geadviseerd om je baarmoeder weg te laten halen. Daar heb je toch niets meer aan, en omdat je eierstokken blijven zitten kom je niet nog sneller in de overgang.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-07-2014 om 13:58

Echt anders dan 'gewoon' zweten

Bij gewoon zweten breekt het zweet gewoon uit zonder binnenbrandje. Bij een opvlieger begint het met een soort binnenbrandje. Tot voor kort voelde ik wel een soort binnenbrandje, maar daar bleef het bij. Een beetje zweet op de bovenlip en soms een beetje zweet op de rug, maar wat ik nu (gelukkig nog af en toe) heb, is echt niet zo knus meer.

Bellefleur

Ik heb warmte-aanvallen die een dagdeel duren. Ik heb het Daan continue Spaans benauwd. Ik ruk dan ramen en deuren open terwijl mijn gezinsleden het koud vinden. Ik loop wel niet enorm te zweten, maar ik voel me gekookt. Over koken gesproken, achter het fornuis word ik helemaal gek. Het is meer dan het gewoon alleen maar warm hebben, wat je op vakantie of op een zomerse dag hebt.

Mijn vriendin had korte, maar enorm hevige opvliegers. Als die wegtrok had ze het gevoel dat ze door een vrachtwagen overreden was. Zij vond het uitputtend.

Skik

Katniss

Dat roep ik al jaren bij de huisarts, baarmoeder er uit, ik heb hem niet meer nodig en je kan er alleen maar kanker aan krijgen. Bij mijn moeder moest de hele binnenboel eruit toen haar gezin compleet was en zij nog jong. Ideaal, ze heeft toen geen of nauwelijks overgangsverschijnselen gehand en ook niet toen ze er de leeftijd voor had. Ik daarentegen ben regelmatig een hele maand flink ongesteld of breng een heel weekend liggend op een stapel handdoeken door omdat ik de ene na de andere 'nageboorte' lig te produceren. Weg met dat ding!

Skik

bibi63

bibi63

15-07-2014 om 15:40

'starter'

Ik ben een 'startende' overganger, althans dat denk ik. Inmiddels 51. Opvliegers gelukkig! nog niet gehad. Wel haaruitval (ligt dat daaraan?) en sinds een paar maanden begint na de eisprong een lichte bloeding (echt licht, maar wel aanwezig) om vervolgens over te gaan in een 'normale' menstruatie. Herkenbaar?
Wbt opvliegers: ik moet er niet aan denken..... Maar zouden middeltjes als Imea of hoe het heet een beetje helpen?
Bibi

het hoeft niet

http://www.vrouwenovergang.nl/nieuwsbrieven/2008/jan2008/jan01.htm
"Er zijn vrouwen die ze nooit krijgen, maar voor 80 procent van de vrouwen geldt dat ze een jaar na de laatste menstruatie last hebben van opvliegingen."

Overigens is mijn haar juist dikker geworden na de overgang, ook net als bij mijn moeder. Geen opvliegers hier.
Het kan blijkbaar nogal verschillen wat voor klachten je hebt, hoe lang je die hebt en hoeveel last je daarvan hebt.
Mijn dochter heeft tot nu toe dezelfde hormonale geschiedenis, veel bloeden, veel buikpijn, pas op 13/14 jarige leeftijd de eerste keer. Hopelijk heeft ze, net als bij mij constant aan de pil, verder dezelfde probleemloze geschiedenis op dit gebied.

tonny

tonny

15-07-2014 om 16:39

dat enorme vloeien herken ik niet

Heb dat maar één keer gehad (en het barstte los op een zeer ongelegen moment). Nu zit er heel veel pauze tussen, de laatste keer was mild.

Die opvliegers zijn gelukkig niet zo heftig als die van Skiks vriendin, maar de warmtegolven herken ik helemaal. Net als het niet meer tegen je man aan kunnen liggen 's nachts, omdat de thermostaat dan op slag op hol slaat

aardbei

aardbei

15-07-2014 om 19:16

geen zondvloed meer

Hier ook hevige menstruaties in het verleden. Toen kwam de mirena. Eerst mopperde ik gewoon door want ik was bijna 4 maanden licht ongesteld en ook dat is vervelend. Maar toen kwam ik in het vrouwenparadijs: het bloeden hield op en het woord menstruatie komt in mijn leven eigenlijk niet meer voor. Overgang ook nog niet. Ik geniet er hopelijk nog een paar jaar van!

Kaaskopje

Kaaskopje

15-07-2014 om 20:07

1 dag echt erg

Ik heb wel een tijdje gehad dat ik 1 dag echt veel bloed verloor, maar de rest van de dagen erna stelde het vervolgens amper iets voor.

mijn hulpmiddel

wat mij echt helpt is remifemin van schaper & brümmer (nee, geen aandelen!). Is natuurlijk, hier (in Dld) zonder recept verkrijgbaar en zorgt ervoor dat ik minder zweetaanvallen krijg en vooral - en dat is me echt heel veel waard- beter (door)slaap. Want dat laatste, gebrek aan slaap, dat is/was voor mij echt de "kill" van de overgang.

Ik hoop dat ik er snel doorheen ben, die overgang, een dodelijke combinatie met pubers in huis. Ik zie er persoonlijk niet zo het voordeel van in, had liever een aan/uit knop gehad

Elinde

Elinde

15-07-2014 om 21:31

Hartkloppingen

Her ergste vind ik toch wel dat mijn hart heel onregelmatig gaat kloppen. Meestal 's nachts en dat is beangstigend. Ben nu ruim anderhalf jaar niet meer ongesteld geweest en had al een paar maanden nergens last van. Maar nu de laatste 3 weken is het weer raak; opvliegers en de onregelmatigr hartslag. Wanneer is zoiets helemaal over?

Angela67

Angela67

16-07-2014 om 14:50

toevallig op nu.nl

http://www.nu.nl/gezondheid/3823428/afvallen-helpt-bij-opvliegers.html

ewichtsverlies kan overgangsklachten bij vrouwen verminderen. Vooral opvliegers nemen af. Dat blijkt uit een pilotonderzoek aan de University of Pittsburgh.
'Afvallen helpt bij opvliegers'
Foto: ThinkStock
De studie bevestigt een significant verband tussen gewichtsverlies en opvliegers. Daarbij bleek de mate van gewichtsverlies ook samen te hangen met de afname in opvliegers.
De onderzoekers publiceren de resultaten in het tijdschrift Menopauze.
Meer dan 70 procent van de vrouwen in de overgang heeft last van opvliegers. Bij veel vrouwen komen deze vaak voor en zijn de klachten ernstig. Daarbij lopen vrouwen met opvliegers een verhoogd risico op mindere kwaliteit van leven, slaapproblemen en depressie. Onderzoek suggereert dat vrouwen gemiddeld negen jaar last hebben van de klachten.
Bij deze nieuwe studie waren veertig vrouwen met overgewicht of obesitas betrokken. Alle vrouwen binnen de studie hadden last van opvliegers. Door gewicht te verliezen werden deze klachten aanzienlijk minder. Hoe meer gewicht de vrouwen verloren, des te groter was het effect.
Vervolg
Hoewel de resultaten van het onderzoek veelbelovend zijn benadrukken de onderzoekers het belang van een grootschalig onderzoek. Uit de studie blijkt ook dat het verminderen van opvliegers voor veel vrouwen een goede motivatie is om af te vallen.
Het is een grote beloning, waardoor een gezonde leefstijl gemakkelijk volgehouden kan worden.

maar

wat dan als je dun bent en veel opvliegers hebt? Helpt nòg meer afvallen dan ook? Of is het gewoon raadzaam om als je zo tegen de overgang aan zit vast wat extra kilo's te verzamelen?
Of hebben dunne mensen überhaupt al minder last van opvliegers?

testje doen.

Voor het mooie ben ik een kilo of 3 te zwaar, voornamelijk vet op de romp. Na de zwangerschap blijven hangen ik had vrede met maat 38/40 ga nu toch proberen die 3 kilo er af te krijgen. Heb alleen net om de goede rapporten van de kinderen en de eerste vakantiedag van mijn man te vieren gebak gekocht voor vanavond die eet ik nog op en dan ga ik beginnen. Zus is 4 kilo kwijt door alleen koek en snoep te laten staan en wat zus kan kan ik ook.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.