Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Asterix

Asterix

23-03-2009 om 14:26

''de rode zee"

Hallo,
Zo voelt dat 'een rode zee'...Ik heb inmiddels een hele hormonen geschiedenis om mijn heftige menstruaties wat te temperen. Begonnen met een oac en hier verschillende soorten van gebruikt, gestopt vanwege vele bijwerkingen (moe/prikkelbaar/hoofdpijn/ed)
Vervolgens de Mirena, dat leek een uitkomst! Heerlijk, weinig bijwerkingen en maar 4 dagen last van menstruatie. Helaas, na twee jaar kreeg ik een baarmoederontsteking, van de Mirena. Weer een nieuwe laten plaatsen, maar ook bij deze na 2 jaar een fikse baarmoederontsteking. Dat is echt heel vervelend!! Dus mag ik nu geen Mirena meer.
Volgende ac; DepoProvera/prikpil, hiervan kwam ik in 3 maanden tijd 10 kilo aan, vooral vochtvasthouden. Maar wat nog erger was; mijn lontje werd wel héél kort. Dus ook hiermee gestopt. Kilo's zijn er weer af en ik ben weer mezelf. Dat is heerlijk!
Als ac gebruiken we nu condooms (wat ik overigens helemaal niets vind) Het lastige is nu dat ik dus weer opgescheept zit met die vreselijke menstruaties. Nu ben ik 15 dagen in de maand flink aan het vloeien. Hiervoor gebruik ik tampons en Tena lady (dit neemt véél vocht op) maar het doorlekken is niet te voorkomen. Ik voel me behoorlijk beroerd na zo'n periode, helaas na 1 1/2 a 2 weken begint het 'feest' weer opnieuw.
Toch voel ik me altijd nog een stuk beter dan dat ik hormonale ac gebruik! Vandaar dat ik dat echt niet meer wil.
Het liefst zou ik die hele baarmoeder eruit laten halen Maar ik ben pas 29, we hebben één kindje van ruim 2 jaar. We weten niet of ons gezin zo compleet is, man is chronisch moe, kan weinig hebben, met onze lieve enigste, blijft het allemaal leuk. Dus kind blijft denk ik wel enigste, maar om nu al 'wat'te doen vind ik (man niet) nog te definitief...
Duzzz....
Wie heeft er ervaring met zo'n heftige menstruatie periode en wat zou ik er aan kunenn doen?!
Liefs, Asterix

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Lys Lionne

Lys Lionne

23-03-2009 om 20:24

Von willebrand?

Ben je al eens getest op M. von Willebrand? Dit is een probleem met de bloedstolling, je blijft langer bloeden. In het geval van menstueren: dit is heviger en (veel!) langer dan bij andere vrouwen.

Dropke

Dropke

23-03-2009 om 20:56

Onderzoek

Is er al onderzoek gedaan , waar die heftige menstruaties vandaan komen ? 15 dagen menstrueren is namelijk niet normaal. En al die hormonen in je lichaam zonder te weten waarom, lijkt me ook niet kunnen. Ik herken de langdurige menstruaties. Zelf heb ik endometriose, in een inmiddels, zware vorm. Ik zou dat eerst eens bespreken met je geneacoloog,

gr Dropke

Tirza G.

Tirza G.

23-03-2009 om 23:28

Volgens mij

Is er een polikliniek die zich richt op vrouwen met een extreme mensttruatie, ik dacht in Utrecht, maar ik krijg hem zo gauw niet opgegoogled.

Tirza

Eerst terug naar de huisarts

Hoi Asterix

Ik neem aan dat je al bij de huisarts bent geweest en dat daar de mirena, pil etc vandaan komen?

Terug naar de huisarts, vraag een doorverwijzing naar de gynaecololoog. Daar kunnen ze je bloed onderzoeken (checken dat je geen stollingsproblemen hebt) en verder onderzoek naar je baarmoeder doen.

Heb vantevoren goed in je hoofd hoeveel dagen je vloeit en hoeveel maandverband/tampons je per dag verbruikt.

De gynaecoloog kan na onderzoek op een hele boel verschillende manieren behandelen, het kan wel even duren voor je gevonden hebt wat bij je past. Maar je baarmoeder eruit is meestal toch een wat later oplossing.

Succes

Mariel

Tinus_p

Tinus_p

24-03-2009 om 11:19

Internist

Asterix:
"Misschien toch beter om verwijzing te vragen voor gyn."
Misschien, verrassend genoeg, niet de gyn, maar de internist. Met de vraag (zie oa Mariel en Lys Lionne) of je Ziekte van Von Willebrand hebt, of een andere stollingsstoornis (ziekte van Von Willebrand komt in milde vorm vrij veel voor, zeg 1 op 100 mensen).

Kari1

Kari1

24-03-2009 om 14:09

Er is

een probleem met een te heftige menstruatie. Dat is in eerste instantie een klusje voor de gynaecoloog. Die kan breder kijken dan alleen naar de stolling (want ja, natuurlijk kan die ook bloedonderzoek aanvragen om de stolling te bekijken). Een internist kan niet zo makkelijk bekijken of er iets met je baarmoeder is, (b.v. zoals al geopperd endometriose), of een andere gyneacologische oorzaak. Gynaecoloog dus.
Kari

Gyn

Von Willebrand kan natuurlijk een oorzaak zijn voor je vele vloeien, maar daar kunnen ook andere oorzaken voor zijn en dan lijkt het me dat je bij een gyn toch meer op je plek bent. De gyn kan overigens ook bloedonderzoek aanvragen voor deze 'Von Willebrandfactor'. Dit onderzoek wordt alleen niet in elk ziekenhuis gedaan, maar dan kan je bloed naar een ander laboratorium opgestuurd worden.

Als je overigens geen zin hebt om weer met de benen in de beugels te liggen bij je huisarts (heel begrijpelijk); dan kun je dat toch gewoon zeggen? Vraag om een verwijzing, desnoods telefonisch.

Succes,
heli

Tegelijk

Kari1, we postten tegelijk hetzelfde antwoord

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.