Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Ariël

Ariël

04-04-2009 om 20:03

Dementie en onder curatele laten zetten? kan dat?

Kun je iemand die beginnend dementerend is (of misschien al in een verder stadium) onder curatele laten stellen? Of handelingsonbekwaam? Zit daar nog verschil in? En hoe gaat dat in zijn werk?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Kijk even op de site van het ministerie

Dat kan. En er zijn verschillende mogelijkheden. Ik weet e.e.a. niet precies uit mijn hoofd, maar raad je aan om op de site van het ministerie van justitie de folder te raadplegen:
http://www.justitie.nl/onderwerpen/familie_en_gezin/curatele_bewind_mentorschap/
daar staat het systeem goed in uitgelegd.

Groeten,

Temet

Sancy

Sancy

04-04-2009 om 20:42

Jawel

Dat kan wel op bepaalde voorwaarden. Er zijn verschillende mogelijkheden, afhankelijk van het doel dat je wilt bereiken. Grofweg zijn deze: ondercuratelestelling als iemand zowel zijn financiële als zijn geestelijke belangen niet meer kan behartigen (de curandus wordt dan handelingsonbekwaam), onderbewindstelling als iemand door geestelijke of lichamelijke omstandigheden (tijdelijk) niet in staat is zijn financiële belangen te behartigen en er is mentorschap voor iemand die zijn persoonlijke belangen niet meer kan behartigen. Deze laatste 2 houden onder andere in dat de handelingsonbekwaamheid beperkt is (tot de financiën bij onderbewindstelling en tot de persoonlijke belangen bij mentorschap).
Voor een verdere uitleg kun je kijken bij de postbus 51 site:
http://www.postbus51.nl/nl/home/themas/familie-jeugd-en-gezin/curatele-bewind-en-mentorschap

Sancy

Sancy

04-04-2009 om 20:42

Haha

en de link van temet ging mijn tweede suggestie zijn

Ariël

Ariël

05-04-2009 om 14:30

Thnx

heeft iemand enig idee waar te starten? Moet ik meteen naar een Rechtbank, moet ik een arts inschakelen? Hoe begin je met zoiets?

patricia

patricia

08-04-2009 om 18:45

Niet onder curatele maar notarieel

Mijn moeder had Parkinson, later kwam daar ook de Parkinsondementie bij. In het begin ging het allemaal nog wel, tot we aan zagen komen dat moeder op een dag niet meer zou kunnen schrijven en nog later ook andere dingen niet meer zou kunnen beslissen. Onder curatele stellen is heel ingrijpend en daarom waren wij heel blij met het advies om te beginnen met een notariële volmacht. Mijn moeder heeft een van ons gemachtigd om alles, maar dan ook alles, namens haar te regelen. Dit moet je dus doen op het moment dt je ouder het nog kan. Binnen een week was alles geregeld.
Nadeel kan zijn dat, als je bijvoorbeeld, 1 kind de volmacht geeft, hij/zij 'er met de centen vandoor gaat'. Wij hebben dat opgelost door 2 kinderen te machtigen die gezamenlijk moet tekeken en per jaar rekening en verantwoording af moeten leggen aan moeder en de rest. toen moeder inderdaad dement werd, is de volmacht van onschatbare waarde geweest.

Ariël

Ariël

08-04-2009 om 19:51

De persoon

waar het om gaat is al niet meer in staat om dat soort beslissingen te nemen, het moet echt om een curatele gaan....Volmacht zal de persoon nu ook nooit doen, die is te opstandig en te verward om voor zoiets naar een notaris te gaan....Opgenomen in een verpleeginstelling met codes op de deuren omdat de persoon in kwestie niet eens meer zelfstandig naar buiten kan....nee het moet echt curatele worden

marjanne

marjanne

09-04-2009 om 18:15

Welke relatie

Het hangt er ook van af wat je relatie tot die persoon is. Mijn moeder is dement, mijn vader is oud( en was erg ziek) . Ik kan alles voor haar regelen. Bij de bank kan je met een verklaring van de verpleeghuisarts bij geschreven worden als 2e of 3e persoon zodat je alle rechten en plichten hebt als de rekeninghouder

Ariël

Ariël

11-04-2009 om 13:28

Ouder-kind

is de relatie

Ariël

Ariël

12-04-2009 om 19:38

Niemand?

die weet waar ik de 1e stap moet nemen?

Advocaat

Het advocatenkantoor waar ik jarenlang heb gewerkt, doet ook onder curatelestellingen. Je moet het namelijk bij de rechtbank aanvraten. Er wordt dan een verzoekschrift opgesteld waarin ook de verklaring van een arts wordt opgenomen. Een enkele keer vraagt de rechtbank om de curandus te mogen zien, hangt vaak van de leeftijd af. Alle belanghebbenden moeten het eens zijn over wie de curator wordt, anders wordt het wel echt een zaak en geen hamerstuk. Woon je in het midden van het land? Mail me dan even op [email protected], dan mail ik je de naam van de advocaat door en kun je mijn naam als referentie gebruiken. Maar die is natuurlijk niet echt stoepkrijt

magdalena

magdalena

18-04-2009 om 22:32

Enige ervaring

mijn schoonmoeder staat onder bewind en er is ook een mentor benoemd. Je kan dat aanvragen via de rechtbank. Je moet wel kunnen aantonen dat je moeder dement is (medische verklaring oid) Volgens mij heeft "postbus 51" wel info over dit onderwerp.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.