Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

dexafetamine

Mijn zoon van 9 jaar heeft 1 jaar geleden aan de concerta gezeten dit heeft hij 2 jaar geslikt. Dit ging in het beging goed maar wij mekte op een gegeven moment niet erg veel verschil dus naar een hogere dosering gegaan maakte niet veel uit . Wat nog meer frustreerde is dat hij ook met de concerta niet aan leren toe kwam. Dus zijn we er mee gestopt nu 1 jaar wel hebben we homeopathische middelen gebruikt om te kijken of dit werkte mocht niet baten bleef erg druk en kon zich nog steeds niet concentreren.

Wat erg vervelend is, is dat hij niet dom is maar als hij wil en rust heeft hij het zonder moeite kan.

Nu toch maar weer de kinderpsychiater gebeld om het probleem voor te legen die kwam met het middel Dexafetamine ik weet het niet wat ik nu moet doen.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik wil namelijk heel erg graag dat hij aan leren toekomt maar wil niet dat hij weer zo afgevlakt wordt met medicijnen. zonder is hij een stuk vrolijker.

Li

Li

07-07-2017 om 11:59

help je hem?

medicatie helpt wel wat, maar belangrijker is dat hij ene goede studiehouding opbouwt. Soms is het helaas een kwestie van wachten tot het kwartje valt, maar als hij het accepteert, kun je daar ook wel wat aan doen door lekker naast hem te gaan zitten op de bank, arm om hem heen, en werkjes met hem te doen.

Niet aanbeginnen

Ik heb redelijk wat ervaring met dit soort middelen om overdag wakker te worden en ik wil je op het hart drukken om niet aan dit soort middelen te beginnen zonder dat duidelijk plan. Jouw verwachting zal nooit worden waargemaakt, het middel doet niets voor de schoolresultaten. Groot en goed opgezette onderzoeken hebben inmiddels bewezen dat kinderen alleen rustig worden in de klas en ze wat taakgerichter kunnen werken. Dit effect is maar tijdelijk waardoor je zult moeten ophogen, er treed immers gewenning op. Iemand met een andere mening weet niet wat voor middelen dit zijn en zij hebben hun kennis niet bijgehouden. Ik denk dat jouw kind veel kan hebben bij studeren in kleine blokjes van 15 of 20 minuten. Hiermee gaat zijn zelfvertrouwen groeien en dus ook zijn concentratie. Het middel werkt in het meest ongunstigste geval 6 weken en in het gunstigste geval 2 jaar. Daarna houdt het op en dan moet je kind opnieuw worden "ingesteld", dit houdt in verhogen van de dosis en dan gaat het mis. Je kan niet ongestraft verhogen, helaas doen ze dit wel op industriële schaal en dat baart de overheid extreem veel zorgen. Kinderen worden dan depressief, geen punt, de psychiater schrijft antidepressiva voor. Je kind wordt door hoge dosis amfetamines psychotisch, geen punt, de psychiater schrijft antipsychotica voor. Je kind kan niet meer in slaap komen, geen punt, slaappillen erbij. Vele kinderen groeien zo op met de gedachte dat zij ziek zijn en dat is niet geval, er worden eisen gesteld aan kinderen die niet meer reëel zijn. Ik gebruik dit middel als volwassenen bijna nooit, het is alsof je dan geen ziel meer hebt, je voelt je een leeg omhulsel zonder blijdschap en plezier. Er kleven ook erg veel nadelen aan dit soort middelen, uit recente onderzoeken blijkt dat deze kinderen een verhoogde kans hebben op kanker, epilepsie, verslaving, andere onverklaarbare hersenafwijkingen, hart en vaat ziektes, dementie voor je 20ste en eens in de zoveel tijd gaat er zomaar een kind dood. Dit bewijzen is extreem lastig, ga maar een causaal verband bewijzen.. Het middel werkt wel maar het is iets voor de korte termijn, het is ook een groot misverstand dat het middel iets doet met de schoolresultaten. Ik ben niet tegen dit soort middelen maar ik ben wel tegen het gemak waarmee deze zomaar worden voorgeschreven, ik ben ook tegen de zeer slechte voorlichting aan ouders. Het is jammer dat kinderen buiten de boot vallen omdat ze niet kunnen voldoen aan de verwachtingen en aan de gemiddeldes van de Cito-scores. Dit is geen reden om kinderen zwaar te drogeren, ook kinderen die onder de gemiddeldes scoren kunnen later zeer succes worden. Ieder mens heeft steun nodig en daar ontbreekt het nogal eens aan, deze kinderen zijn super zoals ze zijn! Laat ze later maar kranen vervangen, lassen of timmeren. Nou en, als ze daarmee volkomen gelukkig zijn dan is daar niets mis mee. Wie weet beginnen ze wel hun eigen bedrijf en gaan ze 10x zoveel verdienen dan modaal, het zou zomaar kunnen.

tante Sidonia

tante Sidonia

03-08-2017 om 16:19

hoi

Tja. Wat hierboven staat is wetenschappelijk niet gefundeerd en de persoonlijke visie van een persoon. Wat hier onder staat trouwes ook!
Mijn ervaring is wel goed. Mijn zoon had van concerta veel meer last van de bijwerkingen, eetlust vermindering en enigszins depressief. Maar hij zit niet meer op school, dus ik weet niet of de schoolresultaten er goed bij blijven.

@Emma

@Emma

03-08-2017 om 16:32

reactie

Moeder van Delano: medicatie werkt alleen om te focussen en dat kan nooit een doel op zichzelf zijn. Een kind heeft daarnaast altijd begeleiding en hulp nodig bij het aanleren van allerlei vaardigheden. En dan valt er inderdaad wel eens een kwartje, maar nooit enkel door de medicatie.

Richard: heftig verhaal, maar op het eind ga je de mist in. Het gaat niet alleen om cito-scores of inkomens. Bovendien heeft Moeder van Delano daar niks over gezegd. Het is een aanname van jou, maar het zegt niet zoveel over deze situatie.

tante Sidonia

tante Sidonia

03-08-2017 om 16:57

emma

je kunt anders met een goede focus/betere concentratie, spectaculair betere schoolresultaten bereiken, onder schat dat niet!

een kind met ADHD kan als verschil tussen een IQ test met en zonder medicatie zo 10 punten meer halen met medicatie. KAN.

V@@s

V@@s

03-08-2017 om 17:08

inderdaad

Hier scheelde het twee punten voor wiskunde. Toch erg relevant voor een kernvak. (overigens was de stijging bij dit vak het meest spectaculair, onnauwkeurig werken kost veel punten bij wiskunde, bij andere vakken was het verschil minder groot).

mirreke

mirreke

03-08-2017 om 18:59

Dexa

Ik ken een jongvolwassene die het gebruikt en die er helemaal blij mee is... Had hij dat maar eerder gekregen!

Voor een jong kind, ik zou dan gaan zoeken naar onderzoeken en zo, over bijwerkingen bij jonge kinderen. Ik zou wel een zo mogelijk geïnformeerde beslissing willen nemen, maar ik zou het zeker niet bij voorbaat uitsluiten.

@Emma

@Emma

03-08-2017 om 19:08

Tante Sidonia en V@@s

Ja dat klopt' maar met alleen goed focussen kom je er niet. Mijn dochter had heel wat in te halen en te leren aan werkhouding toen ze aan de medicatie begon. Die sommen en planning en leerstrategieën kwamen toen echt niet ineens uit de lucht vallen.

Is reeds bewezen

Helaas is het een bewezen feit dat Dexamfetamine niets doet voor de schoolresultaten voor kinderen, de Universiteit Groningen heeft daar onderzoek naar gedaan. De onderzoeken kun je opvragen bij de faculteit gedragswetenschappen. Zelfs de gezondheidsraad heeft dit in 2014 goed bestudeerd en zij zijn tot exact dezelfde conclusie gekomen. Het gaat dus niet om een mening maar om een keihard feit! Ouderverenigingen zoals Balans slaan de plank goed mis, het is geen middel waarmee je kinderen moet behandelen. Een ieder die iets anders zegt is niet goed op de hoogte van de laatste feiten rondom wekamines bij (jonge) kinderen. Er is gewoon extreem veel vervuiling bij de ADHD diagnoses (dit is ook een bewezen feit), er zit een enorm verschil tussen ADHD en zeer druk gedrag. Mensen worden nu voor de gek gehouden, wekamines zijn zeer schadelijk voor de volksgezondheid, om deze reden vallen dit soort middelen ook onder de Opiumwetgeving.

Kindern drogeren om betere schoolresultaten te krijgen is onzin, het bestaat niet. Kinderen kunnen zich alleen voor een korte periode beter focussen op stomvervelend taken. Ook dit is reeds bewezen, amfetamines zijn namelijk in de tweedewereldoorlog erg veel en zeer uitvoerig onderzocht. Het enige legitieme doel is om mensen met narcolepsie en hypersomnia te ondersteunen en om kinderen met tijdelijk te ondersteunen om een gezin een nieuwe start te geven. Er zijn namelijk gezinnen die er helemaal doorheen zitten en daar heeft het nut.

Dat kinderen betere cijfers halen en een hogere opleiding kunnen voltooien is nooit bewezen, het tegendeel wel en dat is niet vreemd ook.

Er zijn erg goede alternatieven voor drukke en koppige kinderen waarbij we deze kinderen niet zwaar hoeven te drogeren! Er is niets maar dan ook niets mis met deze kinderen, het is gewoon een variatie. De negatieve bijwerkingen op de korte termijnen zijn reeds bewezen door de fabrikant zelf, hij heeft echter geen verplichting om de bijwerkingen en gevolgen op de lange termijn te onderzoeken. Dat hebben andere wetenschappers wel gedaan door maar hoe en wat is erg lastig te bewijzen. Dat er kinderen dood gaan door het gebruik van dit soort medicatie is heel erg maar laten we wel eerlijk blijven over deze medicatie. Voor ouders die dat meemaken is dat dramatisch, natuurlijk haalt de GGZ dan hun schouders op maar er gaat soms een iemand dood en alle andere zaken kunnen ze niet bewijzen maar dat je een statistisch risico loopt wel. De overheid geeft niet voor niets een waarschuwing af dat er nog niets bekend is over de werking op de lange termijn. De overheid gaat dit ook aanpakken, mocht er niets gebeuren door de betrokken beroepsgroepen dan zal de overheid hier harder gaan ingrijpen. Wat scholen en samenwerkingsverbanden niet zien is de grote hoeveel jongeren na hun schoolperiode aankloppen bij de gemeentelijke socialedienst, daar blijk keer op keer dat de ouders en de juf flink veel ondersteuning hebben gehaden dat dit erg veel geld heeft gekost, wat ze voor die kinderen hebben gedaan is vaak diep triest. Vaak is het niet veder gegaan dan een stevige dosis harddrugs (Methylfenidaat of Dexamfetamine), de gemeente mag deze mensen dan oprapen en alsnog gaan begeleiden en kost erg veel geld. Het is dus goed dat gemeentes de regie krijgen en dat sociale diensten zich nog veel meer met de hulpverlening zullen gaan bemoeien. School is namelijk geen einddoel, het is slechts een hulpmiddel om later zelfstandig te kunnen functioneren.

Met zulke middelen geven we een fout signaal af, vroeg of laat komen kinderen te weten wat voor middel ze gebruiken en dat het een harddrug is. En waar blijf je dan? Dit is exact de reden waarom kinderen die dit soort middelen gebruiken vatbaar zijn geworden voor drugs. Men is niet eerlijk over deze middelen en ouders moeten de juiste informatie hebben om te voorkomen dat zij later tegenover hun kinderen zichzelf moeten gaan verantwoorden. Je zal maar horen van je kind "papa en mama waarom hebben jullie mijn deze pillen laten slikken terwijl men toen al wist dat deze gevaarlijk waren!", lijkt mij zeer onwenselijk. Maar nogmaals iedereen maakt zijn eigen beslissingen, mensen deze alleen wel nemen op basis van de juiste feiten. Scholen zijn erop ingericht om dit soort kinderen te laten voorzien van een stempel en een pil omdat de rust dan in de klas op een erg goedkope en zeer snelle manier te realiseren is. Het punt is alleen dat het kind in kwestie eigenaar is geworden van het probleem en dat dit etiket voor hem/haar geen enkel voordeel heeft. Scholen en ouders kunnen dat ook zonder medicijnen en soms is het nodig om een kind tijdelijk te ondersteunen om
samen met elkaar een nieuwe start te maken, dat is de echte kracht van Methylfenidaat en Dexamfetamine want het blijft echt niet werkzaam met dezelfde dosis. Dat snapt iedereen want weten allemaal dat je steeds meer nodig hebt van een middel zoals amfetamine om het te laten werken. Nee dat is geen mening; dat is een voldongen feit.

IQ score

Een IQ score zegt helemaal niets over wat iemand gaat bereiken. Eerlijkheid, empathie, doorzettingsvermogen, zelfvertrouwen en voor jezelf opkomen zijn ook erg belangrijke zaken die veel "zorgkinderen" kinderen van nu missen. Bij veel zorgkinderen ontbreekt het daar aan en zij klampen zich vast aan een pil, deze kinderen moeten echt leren dat zij prima zijn zoals ze zijn. Wat is er mis met een kind wat happy is op het VMBO en wat daar leuke cijfers en vrienden heeft? Ja, voor scholen en zeker voor ouders is dat even slikken maar het gaat wel!

Ik weet waarover ik praat, naar de huidige maatstaven had bij ons half de klas ADHD, lezen deden we nooit want dat was stom. Wij waren altijd buiten want thuis waren we niet te houden. En toch, toch hebben we ALLEMAAL uiteindelijk een diploma van de HTS gekregen en ik had het pas toen ik 30
was. Toegegeven, ik kan me niet langer dan 15 minuten concentreren maar toch, met die 15 minuten moest ik het doen. Mij hebben ze bijgebracht dat 8 x 15 minuten ook 2 uur was en tussendoor had ik gewoon even een korte pauze nodig. Ik dat niet als een probleem, ik zie dat als een variatie op de eigenschap concentratie. Binnen de hulpverlening gaat men steeds meer deze kant, nu de scholen nog want in het klaslokaal moet het wel gebeuren.

Onze zoon zit lekker op het SBO zonder medicijnen, hij is happy, heeft een mooie rapport, hij heeft veel
Vriendjes en hij komt er zo ook wel. Ook daar heeft de school getracht om medicatie bespreekbaar te maken maar daar zien wij het nut niet van in. Alle cijfers waren ruimvoldoende en zijn inzet ook, het ging er alleen maar om onze zoon weer terug te plaatsen naar het gewoon onderwijs want met een pil is hij zo rustig, dat geloven we wel. Het wetenschappelijk bureau van onderwijs vindt dit gewoon het beste voor de juf en de kinderen want het is de goedkoopste oplossing om dat te realiseren. Het gaat alleen wel om het beroven van de jeugd van de kinderen.

In het begin zullen volwassenen zich daar idd erg fijn bij voelen maar daarna moet de dosis wel omhoog en gaan ze leven van dosis naar dosis om hetzelfde effect te blijven voelen. Kinderen hebben gewoon goede begeleiding nodig en dat krijgen ze niet. Cito-scores en iq testen zeggen helemaal niets over een kind. Ouders weten zelf ook veel beter wat hun kind allemaal wel en niet kan, er zijn vele workarounds te bedenken maar dat moeten scholen n hulpverleners wel willen.

@mirreke

Je zou ook 2 wegen kunnen bewandelen, 1 waarbij je het niet gaat uitsluiten en 1 waarbij je dat wel doet. Je zult versteld staan wat men deze kinderen bij kan brengen en leren zonder medicatie en hoe beperkt de medicatie werkt voor het kind zelf. Toegegeven, het is erg intensief voor school en voor jullie als ouders maar als het eenmaal loopt dan loopt het ook! Wij hebben ons ook verplaatst in ons kind als hij kan lezen over ADHD, wat gaat die diagnose hem dan brengen als hij leest dat hij zich niet kan concentreren, niet kan plannen en ga zo maar door? Waar is de motivatie om het dan te leren? Gelukkig is de schrijver van de DSM-V bezig met de Universiteit Groningen om ADHD helemaal op de schop gooien, een diagnose ADHD heeft geen enkel voordeel voor het kind. Er treden allerlei ingewikkelde maatschappelijke processen in werking die allemaal nadelig werken voor het kind in kwestie. Het heeft wel erg veel voordelen, ze zijn tijdelijk geholpen in de klas en thuis met hun energieniveaus maar hebben we ze dan kunnen leren hoe ze daarmee om moeten gaan?

Wat wij ook hebben laten meewegen in onze besluitvorming is het feit dat slechts 3% van de bevolking in meer of mindere mate ADHD heeft, op de huidige basisscholen is 25% per klas geen uitzondering. Wiens schuld is dat hoe serieus moeten wij als ouders de scholen met hun expertise nog nemen? Hoe serieus kunnenouders de hulpverlening nog nemen? Het is 3% op de hele Nederlandse populatie, hoe komt het dan dat 25% een harddrug gebruikt? De onderzoeken liggen voor het oprapen maar gebruik wel Universiteiten als bron, deze zijn betrouwbaar.

V@@s

V@@s

03-08-2017 om 20:08

niet waar

Dat de dosis voortdurend omhoog moet om hetzelfde effect te bereiken is niet waar. Dat het verslavend is als harddrugs is ook niet waar. Hier wordt in vakanties moeiteloos gestopt met medicatie.

Wel waar

Het is een harddrug, het middel valt niet voor niets onder de Opiumwetgeving. Als jij als ouder dit middel meeneemt zonder verklaring van de ambassade dan verdwijn je in ieder ander land in de gevangenis omdat je verdovende middelen in je bezit hebt. Ik weet niet of jij scheikunde hebt gehad op school? Je zou eens kunnen kijken naar de opbouw van Ritalin, Dexamfetamine, amfetamine en cocaïne, je zult zien dat deze nagenoeg gelijk zijn. Je kan ook zelf kijken of die middelen onder de Opiumwetgeving vallen en je kan ook zelf lezen waarom men deze lijst heeft opgesteld en wat men daarmee wil bereiken.

Ik begrijp je echter goed, het is jouw keuze en jouw vrijheid om jouw kinderen deze middelen toe te dienen, ik zal ook strijden voor jou zodat jij de vrijheid hebt en blijft hebben om deze keuze te blijven maken. Men moet alleen wel eerlijk zijn over deze medicatie want ze houden ouders voor de gek.

Pirata

Pirata

03-08-2017 om 20:41

Amfetamine

Methylfenidaat is in elk geval een amfetamine en er is bij mijn weten nog nooit een schadelijke uitwerking aangetoond bij kinderen. Bij volwassenen is het niet aanbevolen las ik laatst. Heb jij een link naar dat onderzoek?

Overigens ben ik het deels met Richard eens, maar niet op het gebied van medicatie. Die medicatie kan in mijn eigen ervaring fors helpen. Echter, het werkt uit en dan kan je weer een nieuwe dosering nemen. Dus investeren in je kind en diens ontwikkeling is en blijft altijd lonend (niemand heeft hier natuurlijk ooit anders beweerd). En veel kinderen met een moeilijke schoolcarriere komen goed terecht, maar heel veel ook niet.

Overigens, Richard, die 3 procent van de bevolking met ADHD is ook maar ooit door iemand bepaald. 25% lijkt me ook wat veel maar dat zie ik ook nergens in de praktijk.

V@@s

V@@s

03-08-2017 om 20:45

ik slik zelf

dus ik weet waar ik het over heb.

@V@@s

Ik ook maar niet omdat ik ADHD heb, er zijn ook mensen met narcolepsie die dit middel gebruiken daar zijn de neurologen wel eerlijk over deze medicijnen. Vooral bij kinderen want zij zijn zeer terughoudend omdat het slechts tijdelijk werkt en steeds verhogen brengt enorme risico's met zich mee. Er zijn ook onderzoeken die iets anders beweren maar deze onderzoekers hadden allemaal relaties met de farmaceutische industrie. Echte onafhankelijke onderzoeken zijn schaars want de financiering is een probleem.

Leren leven met "jouw handicap" is beter, ik plaats het tussen quotes omdat geen handicap is jij bent zoals jij bent en jij moet iets doen waar jij je goed bij voelt. Havo diploma's zeggen niets als je gaat werken, als je niet beschikt over de juiste eigenschappen sta je binnen de korste keren op straat.

@Pirata

De faculteit gedragswetenschappen van de Universiteit Groningen kan je helpen aan deze onderzoeken en de conclusies.

Het is een bewezen feit dat kinderen exact hetzelfde kunnen bereiken met de juiste ondersteuning van de school en de ouders, het is alleen veel intensiever maar wel veel beter. Men is echt niet eerlijk over deze medicijnen! Er zijn geen kinderen die beter zijn geworden van deze medicijnen. Het is namelijk veel aannemelijker dat deze kinderen geen ADHD hadden maar daarover tast de wetenschap nog in het duister. Zolang mensen maar naar en medimencateuze oplossing blijven zoeken blijft de bewijslast extreem moeilijk.

Dat zie ik hier wel, hele klassen hebben een percentage van 20- a 25%, en er zijn goede scholen en slechte scholen, er zijn ook goede gemeentes en slechte gemeentes en er zijn goede hulpverleners en slechte hulpverleners.

De hulpverlening maakt ern hele grote fout door deze medicijnen langdurig voor te schrijven, er zijn namelijk nooit negatieve gevolgen gevonden als men het middel inzet als oplossing voor de lange termijn. Men heeft het dan over 1 jaar. En dan nog, iedereen weet dat amfetamine niet goed is dus het feit dat er geen schadelijke bijwerkingen zijn gevonden is niet hetzelfde dat deze niet bestaan.

Zo is het reeds bewezen dat de hersenen van kinderen voorgoed veranderen en men weet niet wat daar de gevolgen van zijn, logisch ook! Als we kinderen 4 of 5 keer over de dag een glas bier laten drinken dan heeft dat ook gevolgen op de ontwikkeling van de hersenen maar ook daar weten we de gevolgen niet van.

Als jij in de hulpverlening werkt dan zou je echt contact moeten nemen met de Universiteit van Groningen, de Universiteit van Amsterdam heeft ook een programma opgezet om kinderen zonder amfetamines te onderzoeken. De Universiteit van Amsterdam zoekt zelfs nog scholen en gemeentes die willen meewerken want het kan ook zonder amfetamines en het kan ook zonder hulpverlening in de dure lijn. Zij bereiken exact hetzelfde en dat is de reden waarom de DSM-VI heel anders zal zijn. Men zal gaan werken met stepedbased diagnoses waarbij medicatie niet is uitgesloten maar men gaat dit wel inzetten om rust te creëren, niet om de schoolprestaties te bevorderen.

Laat je van je horen?

@Pirata

Ik zei geen 25% van de bevolking maar 25% per klas, dat zijn echt geen uitzonderingen. In het echt is het maar zo'n 3% die dat in meer of mindere mate heeft. Van die 3% zou weer een deel gebaat zijn bij tijdelijke ondersteuning maar dat is slechts een oplossing voor de korte termijn.

Ik wil daarmee de problemen voor de juffen, de ouders en de kinderen niet bagataliseren maar we moeten eerlijk zijn over deze medicijnen om kinderen de beschermen. Er zijn ook oplossingen waarbij medicijnen niet nodig zijn en dat is een goede ondersteuning en dat moeten ouders, scholen en hulpverleners wel willen.

Zou de diagnose ADHD wel bestaan als er geen scholen bestonden? Hoe kan het mogelijk zijn dat kinderen geen amfetamines nodig hebben in de vakantie? Is het een seizoensgebonden stoornis? De hypothese is dat het gaat om een bioneurologische stoornis en dat wil zeggen dat je deze niet aan of uit kan zetten, ook niet als het vakantie is. Amfetamine hebben een drogerende werking in een hogere dosering en daarom worden ze rustig in de klas en thuis.

Maar nogmaals, neem contact op met 1 van de 2 universiteiten. Zoals ik al aangaf, de DSM-VI zal er heel anders uit gaan zien op het gwbied van ADHD. Zelfs de regering heeft opdracht gegeven om verder te gaan werken met stepbased diagnostics en dat gaat inhouden dat we als Nederland gaan demedicaliseren en dat is een goed plan. De oplossingen moeten niet in de vorm van een pil komen, de andere oplossingen werken goed en blijvend en dat is erg goed nieuws voor alle betrokkenen.

Pijnlijk punt

Richard snijdt een pijnlijk punt aan, maar wel een belangrijk punt vind ik als moeder van een kind met adhd-diagnose en medicatie.

Ten eerste: maken scholen adhd? Ik denk deels wel. Mijn kind was op de basisschool gewoon een vrij slim kind met slechte concentratie. Maar in een kleine rustige klas, op een kleine school en met leerstof die hij makkelijk aan kon was dat geen probleem. Toen ging hij naar de brugklas. Grote, drukke klas, grote school, stof op zijn niveau. Hij raakte oververmoeid en de diagnose werd gesteld. Zelfde kind, andere situatie.

Ten tweede: de medicatie. Hij was al 12 toen de diagnose gesteld werd, ik was tegen medicatie, maar na wat gesprekken met kinderen die ook adhd hebben, koos hij zelf voor medicatie. Lichte dosering en alleen op schooldagen, maar toch. Niet fijn. Ik vind het uiteindelijk ook geen oplossing. Wel tijdelijk, maar niet structureel. We werken dan ook hard aan het ontwikkelen van vaardigheden om om te kunnen gaan met zijn adhd. Overzicht houden, plannen, niet te snel in paniek raken, niet te lang huiswerk maken, altijd gaan trainen (dan maar je huiswerk niet af) , veel ontspanning en beweging. Ik ben de eerste 3,5 jaar van de middelbare school veel aanwezig geweest na school. Hij had de steun nodig.

Ik merk dat het werkt en dat hij enorm groeit. Maar zonder medicatie houdt hij de schooldagen nog niet vol. Het is de medicatie die ervoor zorgt dat hij de kans krijgt om te groeien in zijn vaardigheden. Te keren omgaan met zijn eigenschappen. Medicatie geeft hem die rust en ruimte. Ik ben er nog steeds niet blij mee, maar ik kan niet ontkennendat het hem enorm helpt. Ik denk dat ik zonder medicatie, een overspannen, depressief, thuiszittend kind had gehad. Ondanks alle tijd en moeite die ik er in heb gestoken.

@Drietje

Het kan ook zonder maar dan moet de school willen meewerken en daar zit het probleem. Niemand heeft daar zeggenschap over, wij vonden het speciaal onderwijs de juiste want daar kunnen ze het wel! Zonder pillen en het gaat prima!

Hmm

Ik denk dat het kan, maar niet in het schoolsysteem zoals het nu is. Hij zou veel kortere lessen moeten kunnen volgen (kan hij cognitief wel aan) en in de tijd die overblijft huiswerk kunnen maken. Maar dan wel in een hele rustige omgeving en met toezicht. Dat betekent ook dat hij buiten zijn klas zou vallen. Daar wordt hij niet gelukkig van, want hij is erg sociaal. Hij heeft het erg leuk op school trouwens en het is een fijne school met fijne docenten. Of het nou goed is of niet, je zult je toch zelf moeten leren aanpassen aan de maatschappij. Je eigen weg daarin vinden. De maatschappij kun je immers niet veranderen.

Ik merk dat hij, met hulp en feedback van ons, grote stappen maakt en ik heb er vertrouwen in dat hij over een paar jaar zonder medicatie kan. Tegen de tijd dat hij naar hbo of universiteit gaat of misschien al wel eerder. Hij heeft de helft van de dosering die hij volgens zijn gewicht zou moeten hebben. Meer vindt hij niet prettig, dan voelt hij zich 'te rustig', niet zichzelf.

@Drietje

En daar heb jij een punt, het schoolsysteem kun jij in je eentje niet aanpassen. Daarom is er passend onderwijs maar dat komt maar niet van de grond want scholen hebben liever dat we kinderen volproppen met amfetamines. Scholen kunnen het wel maar ze moeten wel willen. Kleine klassen is een optie maar degene die voor de klas staat moet ook zorgen voor een rustige klas. Dit kan je als ouder nooit bereiken en dat is de reden waarom de overheid er flink bovenop zit.

Als kinderen goed kunnen functioneren in een kleine groep dan hebben die kinderen geen ADHD, deze kinderen zijn druk en blijven ook druk in hele kleine groepen. Er zit een groot verschil tussen ADHD en ADHD achtige problematiek.

In de praktijk stellen veel ADHD onderzoeken niet bijster veel voor, vragenlijst voor en de ouders en daarna moet men gaan onderzoeken, thuis obeserveren, op school observeren maar ook zelf in de praktijk kijken of het gedrag niet kan worden aangepakt. Als de onderzoeker het lukt in zijn praktijk dat heeft het kind geen ADHD en dan is dat goed nieuws voor de ouders want hun kind heeft geen ADHD en hij kan het wel. Op school zal dat erg lastig worden, wij hebben toch echt voet bij stuk gehouden en wij hebben alle argumenten van school kunnen weerleggen met wetenschappelijk bewijs maar dat namen ze ons niet in dank af! Het is echter wel gelukt, hij zit op het speciaal onderwijs en hij is happy, hij heeft goede cijfers en veel vriendjes.

Scholen moeten het gaan doen en scholen zullen hun verwachtingen hoe dan ook moeten gaan bijstellen. Kinderen hebben namelijk geen ADHD omdat scholen deze kinderen niet kan begeleiden, scholen maken om de een of andere reden wel kinderen eigenaar van hun probleem en dat is blijkbaar heel erg acceptabel geworden.

@Drietje

Een diagnose ADHD en doosje amfetamines lost ook geen problemen op, deze zorgen ervoor dat de taakgericht toe neemt en dat zij rustiger worden. En zelfs dan, het is een oplossing voor de korte termijn. Mensen zijn er heilig van overtuigd dat het om een ziekte gaat terwijl daar nog nooit 1 stuks bewijs voor is gevonden. Het enigste wat men weet is dat kinderen rustig worden en dat de taakgericht zal toenemen bij saaie werkzaamheden. Dit heeft men meer dan voldoende onderzocht en verder onderzoek is niet meer nodig.

Alles wat het nog meer doet heeft niets meer met dat pilletje te maken, kinderen maken sprongen omdat ze weer zelfvertrouwen krijgen, wel binnen de groep passen en daardoor voelen zij zich beter.

Alle andere gevolgen dan rustig worden in de klas en een toename in de taakgerichtheid heeft niets met deze amfetamines te maken. Scholen moeten anders omgaan met jongens in het algemeen, zij zijn nou eenmaal veel drukker en energieker!

Scholen moeten zelf ook de hand in eigen boezem gaan steken want hoe kunnen ouders de scholen nog serieus nemen? Scholen zijn zelf de controle over de klassen kwijtgeraakt maar dat wil niet zeggen dat kinderen ziek zijn, kinderen houden de scholen wel een spiegel voor.

Dan is er de hulpverlening, die moeten ook aan zichzelf gaan werken want ook zij beginnen hun integriteit te verliezen. ADHD stel je niet even vast, dit is een langdurig proces waarbij de onderzoeker zelf moet kijken of hij/zij wel vorderingen kan maken. Dat doet men ook bijna niet meer want ook daar moet men wel centjes verdienen en dat doen ze met zo weinig mogelijk inzet omdat anders te weinig verdienen. Dat het op school niet lukt kan een hele andere oorzaak hebben, werkdruk bijvoorbeeld, slechte vaardigheden van degene die voor de klas staat, een hele drukke klas met kinderen, een drukke omgeving enz. We kunnen niet zomaar blind vertrouwen op de mening en observaties van de school om te bepalen of een kind ADHD heeft.

Er zijn veel ouders die geen gebruik meer maken van de zorg van de gemeente, deze is vaak maar matig en deze kijken teveel naar de school. Wij hebben alles ook zelf betaald en ze zijn echt zeer grondig geweest met vele observaties op school en thuis, onderzoeken en gesprekjes in hun praktijk. De conclusie was dat ons kind gezond was en dat de problemen bij de school lagen. Veel te grote klas, geen ervaren juffen, een IB-er die maar 1 ding wil en dat is amfetamine, een schoolbestuur die niet wil investeren in de vaardigheden van de juf en ga zo maar door.

Wij zijn niet tegen ADHD, het moet wel een correcte diagnose zijn om te voorkomen dat de diagnose een karikatuur gaat worden. Dat is heel erg voor ouders en kinderen die niet anders kunnen en dat moeten we voorkomen.

Maar eerlijk is eerlijk, tegen de wil van school ingaan is heel erg zwaar, ook voor je kind. En ja, ze hebben er stevig van langsgekregen van de schoolinspectie en waarschijnlijk heeft de orthopedagoog van de school een berisping gekregen want we moeten betrouwbaar handelen.

Zoiets alleen ADHD op school bestaat helemaal niet.

Niet helemaal eens

Richard, je gaat uit van het stereotype drukke adhd-kind. Dit stereotype klopt lang niet altijd. School heeft bij ons nooit geklaagd of ergens op aangedrongen. Onze zoon gedraagt zich namelijk heel normaal op school en in gezelschap en ook thuis. De drukte zit van binnen, in zijn hoofd. En hij ging er zelf aan onderdoor. Wij hebben er geen last van, school heeft er geen last van, maar hij zelf wel. Deels door de veranderde omstandigheden, maar deels ook door zijn eigen eigenschappen.

Ik vind het daarom onterecht om scholen de schuld te geven. Dat speelt bij ons helemaal niet. Ik ken best veel adhd'ers en bij een enkeling vond school het beter om medicatie te slikken. Verder houden de scholen die ik ken zich verre van het aandringen op diagnoses en medicatie.

Ik denk ook dat de oplossing uiteindelijk niet op school ligt. Tijdelijk wel, maar uiteindelijk moeten deze kinderen gewoon leren functioneren in onze drukke maatschappij.

Pirata

Pirata

04-08-2017 om 12:00

Geen hulpverlener

Nee, ik ben gewoon een ouder van een kind met o.a. ADHD. Ik ben gewoon geïnteresseerd, daar veel onderzoeken juist iets anders uitwijzen dan jij aangeeft. Ook laatst gelezen dat het specifieke hersendeel voorin (heu, hoe heet dat) zich juist beter ontwikkelt mét medicatie dan zonder.
Mijn zoon heeft veel profijt gehad van methylfenidaat, anders was het op dat moment beslist teveel geworden voor hem. Het heeft hem in staat gesteld te leren en zich te ontwikkelen.
Hij is nu 15 en wil het zelf niet meer. We proberen nu alternatieven (supplementen). Nog te vroeg om te kunnen concluderen dat het helpt, want we zijn pas 5 weken intensief bezig. En het is vakantie dus sowieso anders dan normaal.

@V@@s

"ik slik zelf
dus ik weet waar ik het over heb.".

Ik wil me verder niet met de inhoudelijke discussie inlaten, daarvoor weet ik er veel te weinig over, maar V@@s: dit is een redeneringsfout van jewelste... Om tal van redenen.

Guppie

Guppie

31-12-2017 om 20:48

Brede aanpak

Ik zou toch kijken naar diverse factoren. Zoals voeding. Een teveel aan exorfinen kan klachten geven. het vermindert de werking van en bepaald enzym, DPP4. Een teveel aan biogene aminen kan ook ontregelend werken doordat deze stoffen adrenaline in je lichaam vrijmaken.
Bij adhd en autisme speelt verder een belasting van zware metalen, als aluminium en kwik, wat ontgift zou moeten worden, wat kan schelen in communicatie tussen de hersenhelften. Zie hiervoor op Nieuwetijdskind.com
Daarnaast kunnen diverse vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren de neurotransmitters in balans brengen.
Denk verder aan factoren als electrosmog. Verder is metaalvrij slapen ook beter voor de gezondheid en voor een betere ontspanning en aarding.
Ik zou homeopathie vooral aanvullend gebruiken en niet in plaats van andere maatregelen.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-01-2018 om 02:13

Guppie

Mag ik vragen wat je medische achtergrond is?

Boink

Boink

01-01-2018 om 13:04

Kaaskopje

Je zult het misschien wat sarcastisch vragend bedoelen maar aan de hoeveelheid berichten te zien denk ik niet aan een medische achtergrond eerlijk gezegd.
Heb deze stroom met inhoud al eens voorbij zien komen.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-01-2018 om 14:22

Boink

Dat heb je goed gezien.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.