Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Brianna F

Brianna F

14-05-2009 om 08:31

Dilemma

Mijn dochter is al 2 jaar niet meer ongesteld geworden, nadat het 2 jaar lang wel gewoon normaal is geweest.
De gynaecoloog die ze heeft schrijft haar de pil voor met de mededeling dat dat niet de oplossing is, maar dat het wel eens goed is als de oude baarmoederslijmvlies opgeruimd wordt en het is ook beter ter voorkoming van breekbare botten. (Dat zal dan wel met het oestrogeen te maken hebben) Voordien heeft ze een bloedonderzoek gehad waar niets uit kwam.
Ze hoeft niet terug te komen. Ik vind het een vreemde gang van zaken, dit lost niets op. Ze heeft een kinderwens - in de toekomst - Moet ze nu wachten totdat het zover is, of zouden jullie een second opinion aanvragen bij een andere arts en verder gaan doktoren.
Ik vond het trouwens toch al een vreemde gynaecoloog. Zowel bij het eerste als bij de 2e consult (zat een half jaar tussen) vroeg ze of ze in verwachting was. Mijn dochter zei nog dat ze dan al 2 jaar zwanger zou zijn. Lezen die artsen geen dossiers?
O ja, ze kreeg de mededeling dat ze best een paar kilo kon aankomen. Ik weet dat ze slank is, maar haar BMI is goed, en ze is altijd zo dun geweest, ook toen ze nog wel menstrueerde.
Wat denken jullie: door doktoren of gewoon wachten tot ze aan kinderen wil beginnen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

2 jaar niet ongesteld geweest

nadat ik een jaar de prikpil gebruikt heb. Ik was 27 toen ik het allemaal heb laten onderzoeken na dus 2 jaar niet ongesteld geweest te zijn, niets te vinden alles was prima maar het 'sliep' van binnen, ik was overigens een paar maanden daarna onverwacht zwanger (dus er is 1 ei langs geglipt) geworden, mijn dochter is 6.

Je kan een andere gyn proberen, een inwendige echo laten maken is nog een mogelijkheid.

tonny

tonny

14-05-2009 om 09:44

Lang

Je dochter is 18 toch? En nu twee jaar niet ongesteld? Wanneer was ze met de pil begonnen, was ze daarvoor wel regelmatig?

Hoe voelt ze zich zelf hierbij?
Is het een idee met de pil te stoppen, of heeft ze een relatie?

Tonny

Rafelkap

Rafelkap

14-05-2009 om 09:59

Dun

Als je te dun bent, blijft de menstruatie vaak uit, vandaar de opmerking. Een vriendin van mij is indertijd wel helemaal onderzocht, er kwam niks uit maar er was ook geen kinderwens. Zij was ook (te) dun, vroeger anorexia gehad.
Misschien toch een second opinion voor haar gemoedsrust, als ze zelf bezorgd is.

Brianna F

Brianna F

14-05-2009 om 09:59

Tonny

Ze is nu 19 en ze heeft de pil nooit eerder geslikt, haar menstruatie hield gewoon ineens op 2 jaar geleden.
Ze moet nu de pil gaan slikken om geen andere redenen dan het baarmoederslijmvlies eens te "verversen".

Hanne.

Hanne.

14-05-2009 om 11:13

Mijn ervaring

mijn ervaring is dat de pil soms kan werken om de cyclus van niet menstrueren te doorbreken.

Ik heb regelmatig periodes gehad dat ik lang (6 mnd+) niet menstrueerde. Een maandje pil hielp vaak om m'n systeem te 'resetten' en dan was het weer een paar maanden normaal

Hanne.

Hanne.

14-05-2009 om 11:18

En...

en over of ze verder moet gaan 'dokteren'..

Wat wil ze er mee bereiken. Zekerheid over waarom het zo is? Ik neem aan dat mogelijke 'schadelijke' aandoeningen waar NU wat aangedaan moet worden onderzocht zijn. De winst die je nu behaalt is dan dat je weet dat je iets hebt waar je niets mee kan.

Op zich is niet menstrueren nl niet erg. Alleen op het moment dat je kinderen wil is het een probleem, maar dan kan ze daar beter tzt wat aan/mee laten doen. En wellicht dat het probleem zich tegen die tijd ook vanzelf weer op heeft gelost.

Brianna F

Brianna F

14-05-2009 om 12:01

Hanne

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat hoe langer je niet menstrueert, hoe kleiner de kans dat het ooit nog terug komt.
Maar dat is dus niet zo?
Dan zou ze kunnen wachten tot ze kinderen wil.

MariaV

MariaV

14-05-2009 om 13:44

Bmi zegt niet alles

Ik ben als tiener (15-16 jaar) ook een langere tijd niet ongesteld geweest nadat ik ruim 3 jaar menstrueerde. Ik was ook licht maar niet te licht. Als de menstruatie wegblijft door een laag gewicht, dan is dat volgens mijn vroegere arts door een te laag vetpercentage. Het kan dus zijn dat haar BMI wel gezond is, maar haar vetpercentage toch te laag. Is daar al eens naar gekeken? Verder is stress ook een factor waardoor de menstruatie kan stoppen.
Bij mij is er nooit echt onderzoek gedaan, ik maakte me geen zorgen. De arts zei dat het wel vaker voorkwam, en ik geloofde hem op zijn woord. Het is vanzelf goedgekomen en ik ben bepaald niet verminderd vruchtbaar, integendeel. Er is dus nog hoop
Sterkte ermee,
Maria

Brianna F

Brianna F

14-05-2009 om 13:48

Maria

Daar kon je weleens helemaal gelijk in hebben. Er zit geen grammetje vet aan. Ze sport heel veel, dus meer spieren dan vet denk ik.
je stelt me wel gerust moet ik zeggen.

MariaV

MariaV

14-05-2009 om 13:58

Wel actie dus!

Dan is het dus toch wel zaak dat ze wat gaat aankomen, vet welteverstaan, geen spieren. Want een te laag vetpercentage is wel degelijk schadelijk voor een lichaam in ontwikkeling. De eierstokken kunnen zich bijv. slecht ontwikkelen, maar het kan nog veel enger. Ga nog eens met een (andere?) arts praten hierover, zeker als ze in de toekomst wel kinderen wil.
Maria

MRI

MRI

14-05-2009 om 16:57

Anorexia

Ik ben in mijn jeugd twee jaar niet ongesteld geweest omdat ik anorexia had. Toen was daar nog weinig over bekend en ik zag er niet extreem dun uit omdat mijn schouders en borstkas breed gebouwd zijn. Maar ik at alleen maar letterlijk een appel en een ei per dag. Hoeft niet voor dit meiske te gelden maar houd er rekening mee.

MR

Bmi zegt niks

Ik ben iemand die problemen heeft met overgewicht en dus een hoog BMI-gehalte heeft. Maar ook ik ben ruim 2 jaar niet ongesteld geweest, voor ik aan de bel trok bij de gyn. Deze vertelde mij dat het soms kan gebeuren dat er een pauze ingelast wordt. Ik heb altijd een hele lichte en korte (2-3 dagen) menstruatie gehad en dan kan het wel eens overslaan. Ik slik puur de pil, omdat ik graag maandelijks mijn menstruatie wens mee te maken, waardoor ik het gevoel heb dat alles in orde is. Maar dat is natuurlijk onzin, maar het is het gevoel!!! En ondanks de pil wil het alsnog gebeuren dat het een maand overslaat. Door het niet consequent slikken en ziek zijn ben ik toch zwanger geworden. Dus het zegt niks of je veel of weinig menstrueert.
En alles was verder gezond...so be it!!!

Janeway

Janeway

14-05-2009 om 22:05

Brianna f

Ik vind wel dat je actie moet ondernemen.. Bij kwam de menstruatie (en cyclus) moeizaam of niet op gang. Ook naar de huisarts toen ik een jaar of 19 was. Zijn mening was.. nou voorlopig geen probleem hoor.. Kan best zo.. Tja dat ging best zo, ik vond het niet erg om langere tijd geen menstruatie te hebben.. Later nog een paar jaar aan de pil geweest, toen kwam de menstruatie trouwens wel netjes.. Maar ja geregeld door de hormonen dus. TOen ik daar mee stopte was er gewoon helemaal niks meer, en toen was het een probleem, namelijk geen eisprong dus ook geen spontane zwangerschap. Dat heeft 2,5 jaar dokteren geduurd, met alle stress van dien..
Ik had toen ik 19 was wel willen weten waarom het bij mij zo was, dan had ik gelijk geweten toen we eenmaal kinderen wilden dat het moeilijk kon worden. Ipv maar wachten tot je door gestuurd werd door de huisarts enz..
Het is toch zeker niet helemaal gewoon 2 jaar geen menstruatie.. En voor het reinigen van het baarmoederslijmvlies heb je ook andere medicatie, die je een paar dagen slikt en waarna je een bloeding krijgt.
Dus mijn idee laat het nog eens na kijken bij een gyn, dan heb je zekerheid..

Charissa

Charissa

15-05-2009 om 00:04

Vriendin

Ik had eens een vriendin van toen 19, zij was behoorlijk mager (anderen verdachten haar vaak van anorexia, maar dit was niet het geval. Wel at zij supergezond en hield niet van snoepen etc). Zij was slechts 1 keer ongesteld geworden (ooit) en daarna niet meer. Van de arts moest zij toen een periode iets slikken om te kijken of er dan wel een bloeding kwam, als dat zo was, was het in orde. En dat was ook het geval. Daarbij moest zij ook meer gaan eten (meer boterhammen).
Hoe het precies allemaal verlopen is verder weet ik niet, maar toen zij uiteindelijk kinderen wilde is zij elke keer meteen de eerste poging zwanger geraakt. Waarmee ik alleen maar wil aangeven dat het wegblijven van de menstruatie niet meteen een slechte vruchtbaarheid weergeeft.

Brianna F

Brianna F

15-05-2009 om 08:50

Antwoorden

Charissa: je beschrijft mijn dochter, dun, maar geen anorexia, heel gezond eten, weinig snoepen, veel sporten.
Ze is bij een dietiste geweest op aanraden van de gynaecoloog, maar dat hielp niks.
Janeway: mijn dochter is al onder behandeling van een gynaecoloog.
We hebben besloten eerst maar eens een aantal maanden de pil te gaan slikken (sowieso beter voor de botten)en dan even af te wachten wat er dan gebeurd.
Gebeurd er niets dan vraagt ze een andere gynaecoloog om zijn/haar mening

Hypofyse

Mijn zus had dat ook, 2 jaar of zo niet ongesteld.
Ze bleek een zeer traag werkende hypofyse te hebben!
Ik weet niet meer wat er aan gedaan werd of zo, en hoe het verder ging. Maar ik wou dit wel even zeggen.

Magere vriendin

Ik heb een magere vriendin die écht d'r best moet doen om op gewicht te blijven. Niet dat ze niet genoeg eet, maar ze 'verbruikt' of verbrand schijnbaar zoveel. Het is ook wel een actief iemand, niet direct aan sporten, maar wel paardrijden, stallen uitmesten, gewoon hard lichamelijk werken...
Ze is ook pezig en gespierd, dus haar bmi zal vast wel oke zijn en ze ziet er ook 'gewoon' uit, hoogstens wat slank. Maar ze heeft dus amper vet. Geen 1 rolletjes.
Toen ze puber was had ze ook grote problemen met haar menstruatie, dan weer wel, dan weer tijden niet. uiteindelijk is ze op d'r 18-e (denk ik ongeveer) bij een diëtiste beland die een menu heeft samengesteld waar ze zich aan moest houden. Het ging niet om véél eten, maar om wat meer vet te kweken. Dat werkte goed. Ik weet ook nog dat ze in d'r zwangerschapen en erna wederom bij die diëtiste is geweest een tijdje.
Dus dat 'vet' zou het best eens kunnen zijn. Misschien ook eens naar een diëtiste?
groeten albana

Brianna F

Brianna F

16-05-2009 om 10:57

Albana

Ze is meerdere keren bij een dietiste geweest, de laatste keer gaf deze zelf toe niets te kunnen doen voor haar. Ze eet goed, gezond en genoeg.
En vetter kan ze niet eten want ze heeft pds (prikkelbaar darmsyndroom)en dat gaat niet goed samen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

16-05-2009 om 21:03

ben na het stoppen van de pp heel lang niet ongesteld geworden. Lastig als je graag een baby wil. Huisarts schreef ook de pil voor, ik moest 2 strippen doorslikken. Halverwege de 2e strip werd ik enorm ongesteld, heb echt een paar dagen op een handdoek gezeten. Maar daarna was mijn cyclus weer gewoon en 3 maanden later was ik zwanger. Ik vind het dus niet gek dat ze de pil heeft gekregen.
En mocht het niet helpen, dan zou ik nu alvast proberen de boel te laten onderzoeken. Dan is het tegen de tijd dat er een kinderwens is misschien niets meer aan de hand. Als je een kind wil en de boel loopt niet goed is dat knap vervelend!!

Dendy

Gaat niet om vet

Dat bedoel ik ook eigenlijk, mijn vriendin eet ook genoeg, gezond en uitgebalnceerd. En tóch wordt ze dan té mager. Dus kreeg ze b.v. pakjes fortimel voor geschreven. (soort 'aansterkdrankje' wordt in ziekenhuizen e.d. ook veel verstrekt, zit véél eiwitten in) en nog meer van dat soort dingen. Ik weet ook iets (een of ander zakje) dat ze door de soep moest doen een soort 'verdikkingsmiddel'.
Misschien moet je het niet ongesteld zijn eens overleggen met de dietiste of met de internist?
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.