Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Dip na de lunch - wat kan ik dan eten of doen?

Ik word enorm moe van suiker. Die probeer ik dus te laten staan. Maar na de lunch... het liefst zou ik even slapen. Als ik alleen thuis ben doe ik dat ook, dan ga ik even een half uurtje liggen. Op mijn werk gaan we soms een rondje lopen voor het eten, daarna moeten we echt weer door. Met kinderen halen en brengen plus forenzen erbij blijft er weinig tijd over voor een grote wandeling of een tukje in de trapkast..hoewel het erg verleidelijk blijft.

Op mijn werk vlucht ik in koekjes, cola of koffie. Allemaal niet aan te raden.
Heeft iemand de ultieme tip? Hoe kom ik die postlunchdip door zonder mezelf van de wal in de sloot te helpen door aan suiker te beginnen. Als ik dat doe blijf ik de hele middag tussen suikergaten hangen en grijp ik iedere keer opnieuw naar koek en snoep.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Lusitaantje

Lusitaantje

24-03-2009 om 11:27

Weinig koolhydraten

Ik weet niet wat je gebruikelijke lunch is, maar ik probeer op dagen dat ik echt geen dip kan gebruiken, te lunchen met weinig tot geen koolhydraten. Vis of vlees met salade of warme groente en fruit als toetje (hier in Portugal is de warme lunch gebruikelijk) en zonder aardappels, rijst of pasta. Tegen de tijd dat er echt geen lunchdip meer kan komen, zo rond een uurtje of vier, eet ik dan een broodje of iets dergelijks. Voor mij helpt dat goed. de post-lunch dip heeft voor mij met name te maken met het soort lunch dat ik eet en alleen de lunch zelf aanpassen helpt tegen de dip.

Lusitaantje

Tinus_p

Tinus_p

24-03-2009 om 11:42

Idd cameron

cameron:
"ontbijten als een keizer, lunchen als een koning, dineren als een bedelaar."
Bekend Brits gezegde.

rodebeuk

rodebeuk

24-03-2009 om 12:07 Topicstarter

Had idd nog willen toevoegen wat ik eet bij de lunch

..brood met hartig beleg.
Ik heb een hele tijd een dieet voor een constante bloedsuikerspiegel gevolgd, dan at ik eerst een salade met kaas of vlees en daarna hooguit een boterham.
Heb die salade weer wat laten varen wegens tijdgebrek. Daar ben ik nog met mezelf over in conclaaf gegaan, maar ik vond echt dat het veel tijd kostte. Tegen de tijd dat ik uitgesneden was waren mijn kinderen alweer van tafel, en op mijn werk kan ik niet goed meedoen in de conversatie omdat ik al dat groenvoer zit te kauwen.

Maar ik zal inderdaad toch dat brood moeten minderen.

En goed ontbijten: ik eet altijd een boterham, dat moet ik maar eens wat uitgebreider doen.

wendelien

wendelien

25-03-2009 om 12:25

Ontbijt

Ik doet het al geruime tijd op een time-releaseontbijt en dat werkt uitstekend tegen wisselende suikerspiegels: een flinke portie muesli met noten (geen cruesli, mind you!) die ik een minuut of 10 met heet water laat weken en vervolgens meng met yoghurt en honing. Wel voldoende bij of na drinken. Lunch met groenvoer en hier een daar een boterham en fruit. Na de lunch regelmatig opstaan van mijn bureau, al is het maar naar de koffieautomaat....

Niet teveel

Niet teveel lunchen, maximaal 2 boterhammen. En dan liefst volkorenbrood met hartig beleg. En weinig koffie drinken in de ochtend.

rodebeuk

rodebeuk

25-03-2009 om 19:02 Topicstarter

Weer twee waardevolle suggesties

..muesli: ik at havermoutpap maar daar ben ik mee gestopt omdat zoontje van 3 geen koemelk meer kan hebben ivm exceem, en hij at altijd met mij mee. Hij is nog te jong om te begrijpen dat het goed voor hem is om niet mee te eten. Misschien wat eerder opstaan en stiekum pap eten (rozijnen zijn te suikerig voor mij)

..en ik ben idd steeds meer koffie gaan drinken de laatste maanden. Nogal veel stress op het werk en thuis. Met koffie neem je een soort alertheidshypotheek: wat ik op korte termijn erbij krijg aan alertheid moet ik later bekopen met dufheid. Blijkt maar weer..

Hmmmpf. Wat leuk toch dat mensen van een forum zonder mij te kennen meer doorzien dan ik zelf!

Rembrand

Rembrand

25-03-2009 om 23:25

Rode beuk.

Misschien kan je je havermoutpap met rijstemelk maken ?
Dan kan hij toch met je meeëten !
M.

Chroom?

Ik gebruik wel eens chroomtabletten, die houden de bloedsuiker spiegel heel constant.

rodebeuk

rodebeuk

26-03-2009 om 11:30 Topicstarter

Rembrand

goeie tip van die rijstemelk! We zijn pas twee weken bezig om de koemelk weg te laten (exceem over zijn hele lichaam lijkt idd iets beter te worden) en ik wilde al op zoek gaan naar een alternatief voor de pap, maar verder dan soyamelk was ik nog niet gekomen en die leek me niet zo aan te raden.

Klap voor mijn eigen hoofd trouwens want ik ben vanochtend voor het werk nog even omgefietst naar een grote natuurvoeding voor andere extraluxe dingen. Had ik die rijstemelk zo kunnen meenemen!

Yaron

Yaron

26-03-2009 om 15:16

Rijstemelk vraag rembrand

Waar kun je rijstemelk kopen? En is het een vervanger voor koemelk, want mijn dochter heeft een koemelkeiwitallergie en ik zoek een vervanger voor de opvolgmelk?
Sorry Rodebeuk dat ik inbreek in je draadje.

Rembrand

Rembrand

27-03-2009 om 11:10

Rijstemelk.

Hoi Yaron,
Rijstemelk kan je kopen bij de reform, maar er zijn ook grote supermarkten die het verkopen.
M.

Engelandvaarder

Engelandvaarder

27-03-2009 om 13:34

Rijstemelk niet volwaardig

Yaron, rijstemelk heeft niet dezelfde voedingstoffen als 'echte' melk en opvolgmelk. Wij hebben onze zoon erg lang opvolgmelk gegeven. De dietiste stelde voor om vanaf zijn 3e rijstemelk te geven, maar los van dat het handig is voor pap etc zag ik het nut niet zo in van rijstemelk drinken. De dietiste stelde voor om voedingssuplementen door de rijstemelk te roeren, maar gaf ook wel aan dat als hij goed at verder dat niet echt nodig was.
Onze zoon heeft tot hij ongeveer 4 was nog af en toe Pepti gedronken, en toen zijn we langzaam overgegaan op gewone melk, dat ging ondertussen goed (al drinkt hij nog steeds nauwelijks melk). Als je kind verder goed eet is melk niet zo belangrijk.
groeten,
Jose

Rijstemelk alleen voor het idee

ons werd gezegd dat rijstemelk niets bevatte maar je kind wel mee kan doen met melk drinken. Dus idd niet goed voor een hele kleine, sorrie daar had ik niet bij nagedacht! En mijn dochter is n meidje met n donkere huidstint, bij dit soort kids gaat de allergie meetsal niet over.(is mij verteld)

Yaron

Yaron

27-03-2009 om 21:26

Bedankt voor de uitleg

Bedankt voor jullie uitleg over de rijstemelk, dochter is 17 maanden en nog niet over haar allergie heen. Ik blijf nog maar doorgaan met de opvolgmelk, verder eet ze ook niet zo goed zo krijgt ze in ieder geval genoeg voedingsstoffen binnen.

Rembrand

Rembrand

28-03-2009 om 00:30

Rijstemelk met extra calcium.

Een mens is het enige zoogdier dat na de borstvoedingsperiode nog melk drinkt !
Wij hebben het niet nodig. Je kan voor extra calcium een suplement geven of de rijstemelk met calcium nemen, en gewoon vitamine D geven.
M.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.