Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Dochter 4jaar vaak ziek


Mijn dochter van 4jaar is erg vaak ziek, ik weet dat het in deze periode normaal is dat kinderen vaker ziek zijn. Maar bij haar begint het heel erg op te vallen.

ze is afgelopen jaar in de zomer (2021) 2 weken heel erg ziek geweest van een dubbele oorontsteking en keelontsteking. Paracetamol reageerde ze niet op, uiteindelijk nurofen gekregen, daarvan leefde ze 30min op en daarna was ze weer een zout zakje. We zijn toen door de huisartsenpost doorverwezen naar een kinderarts. In het ziekenhuis aangekomen had ze bijna 41 graden koorts en uitdroging’s verschijnselen. Zuurstofgehalte was 95%. ze is uiteindelijk niet opgenomen ( Wss omdat het ziekenhuis vol lag met corona) na 2 weken goed ziek te zijn geweest en een goede dosis antibiotica knapte ze weer op.
Sinds dien is ze eigenlijk niet meer zichzelf. Ze is heel snel erg moe, heel vatbaar ( word snel ziek) koorts pieken in de avond. Onverklaarbare koorts die oploopt tot boven de 39graden.
Ze ziet ook erg bleek vaker last van hoofdpijn.
ze heeft afgelopen jaar al 3x een dubbele oorontsteking gehad. Doordat ze steeds zo moe en ziekjes is eet ze ook minder dan normaal. 
We hebben laatst een bloedonderzoek laten doen om te kijken of we een oorzaak konden vinden waardoor ze iedere keer zo ziek word en zo moe is. Er waren geen afwijkingen te zien.
We moeten het nu van de huisarts een maand aankijken, als er niks is veranderd weer terug komen, of als er tussendoor iets is meteen bellen.
Herkent iemand dit?  Heeft iemand dit mijn zijn kind meegemaakt en wat was er toen aan de hand?

Is ze ook nagekeken door de KNO-arts? 
Wellicht geeft ze ontstoken keel-/neusamandelen? 

Antibiotica en ook andere medicijnen natuurlijk niet best voor je gezondheid. Beste het gebruik ondersteunen met probiotica en bepaalde voedingssupplementen, zoals vitamine B. Bij kinderen natuurlijk extra uitkijken met dosering. Verder eens kijken naar oorzaken en bijvoorbeeld voedselovergevoeligheden. Suiker, zuivel en tarwe kunnen problemen geven maar ook andere voedingsmiddelen. Bloedonderzoek via de huisarts is beperkt nuttig. Zoveel wat je daar niet mee kan meten.

Piepmuisje, ben jij de nieuwe nick van Guppie? 
Bianca, ik heb hier gelukkig geen ervaring mee, maar weet nog dat mijn broer als kleuter van de ene ziekte in de andere viel, en bij hem zijn toen inderdaad zijn amandelen geknipt, daarna ging het beter.
Ik denk dat je eens met de huisarts moet gaan praten.

Temet schreef op 21-01-2022 om 23:45:

Piepmuisje, ben jij de nieuwe nick van Guppie?

Inderdaad iets met foute plattegrond, of was het nou een Atlascorrectie?

Gr 

Bianca88

Bianca88

22-01-2022 om 09:58 Topicstarter

piepmuisje, ze krijgt elke dag multivitamine gummies. Ze is op allergieën getest en daar is niks uitgekomen.
Marie111, ze is nog niet bij de KNO arts geweest. Huisarts wou het nu eerst een maand aankijken voordat hij verder wilt gaan. Hij zegt dat het heel normaal is dat ze nu zoveel dingen oppikt.
Maar ik vind het gewoon allemaal veel te lang duren. Ze heeft er zelf ook echt last van. Als ze een dag op school is geweest dan valt ze nog net niet in de auto in slaap. Zo moe is ze, het maakt dan niet uit of ze een hele dag of een halve dag is geweest.

Ik wil inderdaad het gesprek aangaan om haar amandelen te gaan laten knippen.

Ik was als kind tot mijn zesde heel vaak ziek, daarna bijna nooit meer.
Maar ik was niet elke dag na school zo moe dat ik moest slapen en nergens energie voor had. Dat is zeker niet normaal voor een kind van vier.
Kinderen ontwikkelen hun immuunsysteem nog volop en dat doen ze door aan de lopende band te snotteren en allerhande virussen op te pikken. Dat hoort erbij. En met corona hebben we natuurlijk langere tijd thuis gezeten. Maar dit duurt wel erg lang en als het haar zo beperkt in haar leven dan zou ik ook willen dat er verder gekeken wordt.

"

Ik wil inderdaad het gesprek aangaan om haar amandelen te gaan laten knippen."

Zo werkt dat niet, daar moet wel degelijk reden voor zijn, nu lijkt het of het is als een nieuw kapsel: we proberen het even uit.

Wacht nou die maand af, een groot gedeelte van wat vanzelf komt, gaat vanzelf weer weg. Je kind groeit ondertussen, je bent de winter door over een maand, er kan zoveel veranderen. Daarnaast, als het nog nodig is, ga je na die maand terug en kijkt dan weer verder. Niet alles heeft grote ingrepen nodig.

Mijn jongste had tot het 8e levensjaar regelmatig ( dubbele) oorontstekingen, bronchitis, net als veel kinderen in die stad en van die leeftijd. We woonden op lage vochtige grond. Daarna nooit meer oorpijn gehad. 

Oudste zijn de keelamandelen en neusamandel geknipt omdat het van nuttig tot ziekteverwekker geworden was. Maar als het bloed geen ontstekingswaarden laat zien, denk ik niet dat het zinvol is. Vragen kan natuurlijk altijd, evenals een vinger aan de pols houden. Sterkte

Bianca88

Bianca88

22-01-2022 om 22:55 Topicstarter

Max88, zeker is het niet alsof je een nieuw kapsel uitzoekt. Maar er een gesprek over hebben en dingen kunnen afwegen is nooit verkeerd. Bij mij zijn de keelamandelen geknipt als jong kind en de artsen zeiden dat het niet nodig was, mijn ouders stonden erop omdat ik zelf als kind zijnde teveel oppikte en vaak ziek was. Wat bleek de achterkant ( wat je dus niet ziet) was helemaal ontstoken en de artsen hebben mijn ouders gelijk gegeven. Daarna was ik bijna nooit meer ziek.
Ik zeg nu niet dat dit hetzelfde is maar het is nooit verkeerd om het daarover te hebben. Mijn dochter is al ruim een half jaar niet meer zichzelf, ze heeft niet meer de energie die ze vroeger had. Tuurlijk heeft ze opleef momenten maar na een half uur intensief spelen is ze kapot moe, hangerig, huilerig en valt ze bijna op mijn schoot in slaap. Dat is niet normaal voor een kind van 4 bijna 5 jaar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.