Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Dochter van nog geen 9 in pre puberteit?

Graag jullie meedenken. mijn dochter wordt eind dit jaar 9. zij heeft nederlands en afrikaans bloed door haar aderen stromen. nu heeft ze sinds enkele maanden beginnend schaamhaar en begint haar borstontwikkeling ook al. is dit niet al heel vroeg? betekenen deze verschijnselen ook dat ze mogelijk vroeg gaat menstrueren? ik praat voor zover aan de orde openlijk over haar lichamelijke ontwikkeling en sexualiteit maar weet niet goed hoe ik haar hier kan ondersteunen. is er pestgedrag te verwachten op school ? nou kortom graag jullie adviezen/tips/suggesties in deze kwestie

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Janeway

Janeway

23-10-2009 om 22:36

Bij dochter

In haar klas (groep 7) zitten een paar meisjes die dus ook heel vroeg zijn, vorig jaar ook al eentje die zich ontwikkelde als jou dochter, dat meisje werd in het voorjaar 10 en is al ongesteld. Moeder is met dat meisje naar een kinderarts geweest omdat ze het wel heel snel vond gaan allemaal. Ook een ander meisje in de klas met gemengd bloed wat ook al menstrueert, volgens onze dochter is dat allemaal erg interessant en wordt er niet mee gepest. er wordt verder vrij normaal over gedaan met de meiden onderling. Ervaring van onze dochter zelf heb ik niet, die is nog niet zover..

mar-ank

mar-ank

29-10-2009 om 15:30

Hier

Mijn dochter zit in groep 7, en bij haar is er nog niets aan de hand. Maar ik weet dat er in haar klas minstens één meisje zit wat al menstrueert, en meerdere meiden hebben al echte borstjes. Een vriendinnetje van mijn dochter (jaar jonger) begon in groep 5 al schaamhaar te krijgen en sinds deze zomer beginnen haar borsten ook te groeien. Ze moet dus nog 10 worden.
Ik kan me nog herinneren dat ik net 12 was toen ik begon te menstrueren, en dat ik echt één van de eersten was in mijn klas. Maar volgens mij zijn de meiden er tegenwoordig een stuk vroeger bij!

magdalena

magdalena

03-11-2009 om 11:57

Herkenning

Mijn dochter van 9 (in groep 6) heeft ook enige borstgroei.
Het begon in groep 4. We zijn ermee bij de kinderarts geweest en die gaf aan dat dit niet abnormaal is. Ze is niet ongesteld en heeft ook nog geen schaamhaar. Het is wel waarschijnlijk dat ze vroeg ongesteld wordt, met 10 of 11 jaar.
Ze wordt niet gepest maar is ook niet de enige die al in de pubertijd is. het ligt denk ik ook aan het kind en de klas of ze opvalt of gepest wordt
Het is inderdaad zo dat Nederlands kinderen later in de pubertijd zijn, mijn dochter is half Aziatisch overigens.
Je kan er natuurlijk mee naar de dokter gaan als je je zorgen maakt. Ik moet er wel bij zeggen dat dochter het een erg genant onderzoek vond.
Soms remmen ze de pubertijd af maar dat doen ze alleen bij kinderen die voor hun 8e al flink in de pubertijd zitten. Tenminste, dat zei de kinderarts tegen ons

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.