Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Dochter voet gekneusd

Onze dochter is vorige week vrijdag met haar fiets gevallen. Daarbij is ze heel ongelukkig op haar voet terecht gekomen. We zijn s'middags naar het zh geweest voor foto's maar er was geen breuk te zien. We hebben krukken meegekregen. Nu kan ze nog steeds niet op de voet staan. Hij is nog steeds dik en zelfs de lichtste aanraking doet pijn. Gister heb ik de assistent van de ha gebeld en volgens haar zal het allemaal wel weer goed komen (?)
Zelf heb ik nooit iets gebroken of gekneusd. Ik weet ook niet hoelang zoiets kan duren. Dus iemand hier die enig idee heeft of dit hoort bij gewoon gekneusd of dat we beter weer naar de ha kunnen gaan?
Groetjes Lieuwkje.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck2

Puck2

16-09-2008 om 22:56

Wat al gedaan?

Lieuwkje,
Wat bedoel je met vorige week vrijdag? Is dat afgelopen vrijdag (dus een dag of 4v geleden) of de week ervoor (11 dagen). Als het pas een paar dagen terug is dan is het heel normaal dat ze nog last heeft en dat het dik is.
Van een gekneusd lichaamsdeel kan je net zoveel last hebben als van een gebroken lichaamsdeel en dat kan lang duren. Wat heb je tot nu toe allemaal al gedaan? Heb je na de val (en de eerste dagen erna) goed gekoeld met ijs/coldpacks? Heb je de voet flink hoog gehouden? Heeft je dochter veel rust gehouden en het niet teveel belast? Dat zijn allemaal dingen die de genezing bevorderen. En als je het niet vertrouwt dan toch nog even terug naar de huisarts. Het kan best voorkomen dat een breukje of scheurtje in eerste instantie niet op de foto te zien is en later wel. Maar van een kneuzing kan je in ieder geval maanden last hebben, maar met een weekje moet het toch wel minder dik worden.
Sterkte met je dochter.

Jolijt

Jolijt

17-09-2008 om 09:26

Wees voorzichtig

als het veel pijn blijft doen zou er ook een band gescheurd kunnen zijn; dat kunnen ze op een foto niet zien.(en als het erg dik is kan ook een breukje verborgen blijven)
Verder is het jammer genoeg wel normaal als het een weekje dik blijft.
Maar als je het niet vertrouwd, als de genezing naar jouw gevoel niet verloopt zoals je verwacht, laat dan toch nog even kijken. Soms kan fysiotherapie (maar niet in de eerste week hoor) ook helpen.
Niet belasten, en krukken alleen gebruiken voor naar toilet en naar bed, voet goed hooghouden en ondersteunen, da's niet fijn maar wel het beste.

Succes!

Lieuwkje2

Lieuwkje2

17-09-2008 om 14:25 Topicstarter

Puck en jolijt

bedankt voor de reakties.
Ze zit vanaf vorige week vrijdag (nu dus 6 dagen geleden) al op de bank met haar been omhoog. Ze gaat alleen naar de wc met krukken. Vanmorgen is ze wel naar school geweest. Ik heb haar met de auto gebracht en ze heeft haar voet op een krukje gehad. Ze heeft dus totaal geen druk en belasting op haar voet gehad. Het is de wreef van de voet en de 2 kleine teentjes waar ze zo'n last van heeft.
Ik wacht nog tot vrijdag en als het dan nog niet veel beter geworden is ga ik toch nog een x met haar naar de ha.
Groetjes Lieuwkje.

Puck2

Puck2

18-09-2008 om 08:54

Lieuwkje

Als de pijn op de wreef en bij de 2 buitenste tenen zit dan is het niet zo waarschijnlijk dat de enkelbanden een optater hebben gehad, die zitten ergens anders. Als je dochter idd al een week heel rustig aandoet en veel omhoog zit (voet hoger dan heup) dan is het denk ik idd verstandig om toch nog weer even contact op te nemen met de huisarts. Al is het alleen maar voor je eigen gemoedsrust.

reina

reina

18-09-2008 om 18:43

Lieuwkje

In de vakantie kneusde ik m'n voet en moest ik op krukken lopen. Ik heb de krukken ongeveer 3 weken echt nodig gehad en daarna zo nu en dan. Na een week of 6 was de pijn weg.

mar

mar

18-09-2008 om 19:36

Terug

Het feit dat ze nog steeds niet op haar voet kan staan en dat de lichtste aanraking al pijn doet is verdacht.
ik zou teruggaan naar de huisarts.

In de voet zitten veel botjes die met elkaar verbonden zijn met ligamenten. Ook die kunnen gescheurd zijn, wat overigens voor de huisarts moeilijjk te diagnosticeren zal zijn.

na 5 dagen zou e.e.a. toch verminderd moeten zijn. In ieder geval minder dik, minder pijn en toch een beetje de voet kunnen belasten (oook al moet je met krukken lopen). Het herstel verloopt als het alleen maar gekneusd is, niet helemaal volgens de normen, dus reden om actie te ondernemen.

Lieuwkje2

Lieuwkje2

19-09-2008 om 22:12 Topicstarter

Weer zh geweest

We zijn vandaag eerst naar de ha geweest en na onderzoek kwam zij ook tot de conclusie dat het niet gaat zoals je kan verwachten. Ze heeft ons doorgestuurd naar het zh. Weer foto's laten maken. Ook heeft er nu een arts van de SEH naar gekeken. Er is gelukkig geen botje gebroken. Er is een drukverband aangelegd dat moet een week blijven zitten. En ze moet 4x per dag een paracetamol nemen en proberen de voet langzaam steeds een beetje meer te belasten. Als ze dan na 2 weken nog pijn heeft moeten we naar de chirurg. Maar hopelijk zal dat niet nodig zijn.
Groeten Lieuwkje.

mar

mar

20-09-2008 om 20:56

Sterkte

Nog een tip:
ik neem aan dat haar tenen vrij zijn van verband. Laat haar af en toe met haar tenen wiebelen. Houdt ook in de gaten of de kleur van de tenen goed is, net zoals de temperatuur.

Ik weet niet wanneer je mag stoppen met paracetamol, maar geheid dat ze minder pijn heeft als ze dat slikt, dus dat zou ik even in de gaten houden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.