Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Doorbraakbloeding bij pil gebruik

Even een vraag namens dochter (22).
Zij slikt al een jaar of 6 de pil en de laatste jaren 2 strips achter elkaar. De hele week klaagde ze al over buikpijn en werd ze vandaag ongesteld ( met nog 1 pil week te gaan). De vorige keer heeft ze de tweede strip niet helemaal afgemaakt, omdat ze deze tijdens haar vakantie "kwijt" raakte en toen dus eerder ongesteld werd. Heb al even gegoogled en kom er niet helemaal achter of dit nu wel of niet normaal is. Iemand ervaring ?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Doorbraakbloeding

Mijn eigen ervaringen en die van mijn dochter zijn als volgt. Een doorbraakbloeding kan optreden als de pil niet voldoende werkt. Dat kan komen door antibioticagebruik, door diarree, doordat de tijd tussen het innemen te groot is geweest of doordat de pil te licht gedoseerd is. Bovendien kan het ook nog weleens optreden als je de pil permanet slikt. Op een gegeven moment kun je dan een doorbraakbloeding krijgen. Vroeger stopte ik dan even, maar dat zou ik nu niet meer doen. Gewoon doorslikken. Wel extra attentie voor andere voorbehoedmiddelen als je sexueel actief bent.

Hier

Heb ik in de vakantie doorgeslikt. En kreeg een doorbraakbloeding. Want ik was de pil een ochtend vergeten te slikken en had hem pas in de avond genomen (niet dat dat zin heeft nog, maar goed). Pil was dus voor de rest van de vakantie ook niet meer betrouwbaar.
Misschien kan het dat zijn? Dat het tijdstip van slikken een keer verschoven is?

amk

amk

13-08-2012 om 09:42

Clo

de richtlijn voor betrouwbaarheid is heel ruim, pas nadat je de volgende pil meer dan 24 uur te laat in neemt daalt de betrouwbaarheid en wordt aanvullende anticonceptiva aangeraden. Dat houdt in dat je binnen 48 uur de volgende pil moet nemen om beschermd te blijven. Dit geldt voor alle pillen volgens de huisartsen richtlijn.
Je moet wel op het moment van constatering de vergeten pillen in nemen ook als dat betekend dat je er dan 2 moet nemen. In jou geval met een aantal uur te laat was je pil gewoon betrouwbaar.

Dit advies geldt alleen bij 1 vergeten pil per strip. Vergeet je er meer dan is de pil idd niet meer betrouwbaar.

Shonagh

Shonagh

13-08-2012 om 10:30 Topicstarter

Reactie

Bedankt, ze is deze maand 1 keer de pil vergeten, maar dat gebeurt wel vaker, ze slikt voor ernstige menstruatiepijn en niet als anticonceptie. Maar nog nooit als gevolg een bloeding. Ook de weeklang buikpijn ( al voordat ze die ene pil vergat) is wat vreemd. Gisteravond vertelde ze me dat het toch niet op een normale menstruatie leek, dus maar afwachten.

Amk

O. Ik dacht, in de eerste week vergeten, niet zo erg, in de weken daarna, niet meer betrouwbaar. Ik heb het dus helemaal niet ruim genomen en mijn vriend was daar niet zo blij mee...oeps

amk

amk

13-08-2012 om 19:21

Clo

volgens mij was de oude richtlijn juist andersom, in de eerste week vergeten wel erg, omdat er dan nog een eisprong zou kunnen plaatsvinden, daarna minder erg omdat het hormoon niveau dan al weer is opgebouwd na de stopweek.

Truusje

Truusje

13-08-2012 om 21:59

Voorzichtig

Ik heb 1 keer de pil doorgeslikt i.v.m. een vakantie. Na twee weken in de nieuwe pilstrip kreeg ik een doorbraakbloeding. Ik ben toen maar gestopt met die strip en de week daarop weer begonnen met de nieuwe. Daar zaten alleen 8 dagen tussen i.p.v. 7 omdat ik op dezelfde dag wilde beginnen als normaal. Op die manier is het dus niet betrouwbaar, het bewijs loopt hier rond

Amk

Ik dacht al dat het tijd was voor mij om naar een ander voorbehoedsmiddel te gaan zoeken

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.