Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Lynna

Lynna

23-11-2012 om 08:28

Droomloos leren slapen

Ik zou zo graag droomloos leren slapen. Ik droom nu altijd heel indringend, over de dingen van de dag of over dingen waar ik juist helemaal niet mee bezig ben. Ook mijn ex komt vaak in mijn dromen voor, en dan ben ik telkens weer boos op hem. Ik word bijna elke ochtend met negatieve gevoelens door mijn dromen wakker.

Wat zou ik kunnen doen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Droomloos ontwaken

De enige droom die je onthoudt is de droom die je hebt op het moment dat je wakker wordt. Ik weet niet hoe je wakker wordt, maar misschien kan je i.p.v. een wekker met irritant piepje langzaam en geleidelijker wakker worden door een Philips Wake Up Light of een wekkerradio met fijne, positieve muziek. En voor de lange termijn zou je (professionele) hulp zoeken om de gevoelens van boosheid jegens ex aan te pakken zodat je die dromen niet meer hebt.

skik

krin

krin

23-11-2012 om 09:34

Twee dingen

1: Je kunt dromen niet tegenhouden. Dat doet je hoofd, en daar heb je als je slaapt weinig invloed op 2. Je kunt je dromen wel sturen, met wat oefenen (lucide dromen).
Overigens is het bij mij zo dat 'droomloos' slapen slecht slapen betekent - dan ligt mijn slaapritme overhoop. Het kan dus ook een goed teken zijn.
Ik herken het wel. In een periode van beroering rond een ex in wording had ik 's nachts vaak de vreselijke ruzies die ik overdag niet kon of durfde voeren. Daar word je moe van wakker, ja, maar het is ook grote opruiming in je hoofd en daarmee nuttig.
Lucide dromen doe je in nare dromen, heel even, op het moment dat je beseft dat je droomt en jezelf wakker schudt worden uit je droom. Dat moment, dat in je droom, maar niet écht wakker zijn, kun je rekken. Dan is het doel wél verder dromen, maar met meer invloed. Hoe dat opruimtechnisch uitwerkt, weet ik trouwens niet.
Ik vrees dat dit gewoon bij het verwerken hoort, trouwens. Het gaat weer over, als alles in de goede laadjes zit. Ik wens je sweet dreams!

Rafelkap

Rafelkap

23-11-2012 om 12:01

Dagboek

Ik zou de dingen waar je mee worstelt gaan opschrijven, elke avond. Misschien dat dit helpt om dingen een plaats te gaan geven en dat zal je wel merken in je dromen.

wie o wie??

wie o wie??

24-11-2012 om 00:29

App

Hoi Lynna,

ik vind de opmerking van Skik wel wat over het ontwaken. Ik gebruik zelf de Sleep Cycle app, die maakt je wakker als je eigenlijk toch al wat wakkerder bent, in een korte periode net voor je alarm gaat. Werkt verbazend goed en bevalt mij prima. Wellicht kun je dat eens proberen - misschien dat de nare dromen dan ook al grotendeels verdwenen zijn, als je toch al half wakker bent als de wekker gaat.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Narcissa

Narcissa

24-11-2012 om 01:36

Professor

Sinds een vriendin een artikel liet zien van een Groningse professor over dromen, slaap ik beter en wordt mijn humeur niet meer beïnvloed. Hij zegt dat dromen de dag opruimen, niet meer of minder. Dat gaat tamelijk willekeurig en heeft niet zo veel te betekenen. Het kan zelfs zijn dat je over een nare droom droomt. Googelen op dromen, professor, groningen helpt je vast verder. En geen waarde hechten aan de dromen, het is maar een droom, meer niet.

Lynna

Lynna

25-11-2012 om 09:03

Punt is....

.... dat ik een paar keer per nacht wakker wordt. En dan elke keer dus met dat vervelende gevoel omdat ik een indringende droom heb gehad. Ik moet echt zorgen dat ik dan helemaal wakker wordt, helemaal uit die droom raak. Liefst even tv kijken ter afleiding en dan slaap ik binnen 5 minuten weer.

Wel gek inderdaad dat ik vannacht bij het wakker worden telkens heel duidelijk wist waar die dromen over gingen en nu zou ik het van geen enkele droom meer weten. Wat werkt dat geheugen dan toch apart.

Ik ben momenteel al met een coach bezig om bepaalde dingen te verwerken, ik hoop dat dat helpt!

Tigress

Tigress

26-11-2012 om 16:16

Geen slaap zonder droom

Iedereen droomt. De slaap is opgebouwd uit verschillende stadia. Die terugkomen in een cyclus. Die cyclus wordt verschillende keren herhaald. Hij veranderd wel van intensiteit en duur. In het begin is het stadium van diepe slaap langer dan tegen de tijd dat je gaat ontwaken. Tegen die tijd is het stadium van de REM (rapid eye movement) slaap juist het langste. De REM slaap is het stadium waarin men droomt. De REM slaap komt ook meerdere keren in de cyclus voor maar is dan maar enkele seconden of zo. Ook als de diepe slaap kwalitatief weinig voorstelt (als je slecht slaapt bijvoorbeeld) is er meer REM slaap.
Als je in de REM slaap wakker wordt zijn je dromen nog heel levendig op te roepen. Zoals iemand hier al opmerkte: je kunt trainen dromen te sturen. Soms lijkt het alsof je bewust bent dat je droomt, dat zijn lucide dromen. Die lenen zich bij uitstek om te sturen of om te buigen.

Jacquel

Jacquel

03-12-2012 om 15:54

Je kunt leren om je dromen te sturen

Ik weet niet precies hoe het werkt, maar je kunt jezelf trainen in lucide dromen. Dat betekent dat je beseft dat je aan het dromen bent en vervolgens die droom een bepaalde richting kunt opsturen. Ongetwijfeld kun je hier informatie over vinden op internet.

Succes ermee. Het lijkt me heel vervelend om de nacht in te gaan in de wetenschap dat je onprettig gaat dromen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.