Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Stresskip

Stresskip

14-08-2013 om 11:47

(dru) yoga? of iets anders?

Ik wil al een tijdje zoiets als yoga of tai chi gaan doen. Ik hoorde onlangs over Dru yoga en dat sprak me erg aan: niet statische yoga maar yoga met beweging. In mijn woonplaats vond ik al een plek waar het gegeven wordt.
Nu vroeg ik me toch al af of ik wel pas in een ietwat spiritueel ingestelde zweverige omgeving, maar nu zag ik dat deze vorm van yoga omstreden is: er schijnt een dubieuze club achter schuil te gaan: http://www.stelling.nl/kleintje/422/GANF1175794205.html http://www.stelling.nl/cgi-bin/admin/view.cgi?command=client_view&base=reactie&bestand=422_GANF1175794205.html&titel=Dru_Yoga_stinkt

Wie heeft ervaring met dru yoga, wie heeft alternatieven? Ik wil iets met lichaamsbeweging en iets waar ik stress kan kwijtraken. In een grijs verleden probeerde ik al eens tai chi uit, maar dat kwam me juist op zware hoofdpijn te staan. Pilates, zou dat iets voor me zijn? Toch nog eens tai chi proberen? Bestaan er andere niet statische yogavormen?

hilse

hilse

14-08-2013 om 12:03

Ervaring

Ik heb ervaring met dru-yoga en vind het heerlijk! Ik weet helemaal niets over de organisatie daarachter. Volgde de yogalessen bij iemand die de opleiding nog volgde en een klasje nodig had om mee te oefenen. Nu is ze al een poosje klaar en geeft ze de lessen 'gewoon' bij de plaatselijke yogaschool die meerdere vormen aanbiedt. Volgens mij heeft zij persoonlijk verder helemaal niets met die organisatie te maken.
Het fijne van deze yoga is inderdaad dat het niet statisch is. Je blijft bijna de hele tijd in beweging. Ik vond het voor m'n geest erg prettig! Helaas heb ik een vervelende blessure waardoor ik moest afhaken. Dat vind ik nog steeds erg vervelend, ik mis het.
Vorig jaar heb ik trouwens ook een mindfulnesstraining gedaan; als het echt om stressreductie gaat, dan kan ik je dat echt van harte aanbevelen. Eerder nog dan yoga (hoewel er tijdens die training ook yoga-onderdelen aan bod komen). Mindfulness volgens het mbsr (mindful based stress reduction) is specifiek voor stressreductie ontwikkelt, maar vergt wel echt elke dag tijd en aandacht in tegenstelling tot een uurtje dru-yoga in de week. Maar dat is het, naar mijn mening en ervaring, zeker waard!

druyogi

druyogi

15-08-2013 om 10:48

Dru

beste stresskip,

ik volg zelf al acht jaar dru yogalessen, en heb ook de dru-docentenopleiding gedaan.

voor mij waren RSI-klachten was de aanleiding om met dru te beginnen, op aanraden van een vriendin.

ik heb zelf veel baat bij dru yoga, en vind het heel prettig. Ik heb veel mensen leren kennen die dat ook zo voelen.

maar het is heel persoonlijk
gelukkig zijn er heel veel vormen van yoga, er is voor ieder wat wils

wat de dru-organisatie betreft: ik ken die negatieve verhalen. Maar als je gewoon hier in Nederland een dru-klas gaat volgen, is er geen risico dat je in een soort sekte-achtige omgeving terecht komt. Er is een dru-centrum in Engeland (ik ben er nooit geweest, mag eigenlijk niet oordelen), dat heeft voor mij wel een beetje een sektegevoel.

Maar de dru-lessen hier zijn gewoon yoga-lessen zoals alle yoga-lessen.

het gaat er meer om of je het gevoel hebt dat deze vorm van yoga bij je past, en je kan helpen ontspannen, dus misschien eens een proefles nemen?

groetjes,

druyogi

Puck

Puck

19-08-2013 om 09:29

Poweryoga

Ik ken dru yoga niet en ook ik heb helemaal niets met zweverige yoga. Ik heb bij de sportschool een hele tijd power yoga gedaan. Ik vond het heerlijk. Lekker op muziek, best inspannend en voelde als goed.

Stresskip

Stresskip

20-08-2013 om 14:42

Ervaringen en alternatieven

Dank jullie wel! Ik ga binnenkort proeflessen dru yoga proberen, op twee plekken, om te kijken of er een klik is met de docent en de 'leerstof'. Wat het beoogt te doen is precies wat ik nodig heb. Of het mij dat kan bieden moet ik gewoon in de praktijk zien. Als ik het niks vind kan ik poweryoga gaan uitproberen. En als dat nog niks is laat ik dat hele yoga vallen en zoek iets anders ontspannends. Kan iemand iets vertellen over pilates, kan dat wat zijn?

Fiorucci

Fiorucci

20-08-2013 om 15:32

Pilates

Ik vind daar niks ontspannends aan..

Schermen

Ik heb jarenlang geschermd. Vermoedelijk is dat lichamelijk ongeveer even ontspannend als pilates (de spierpijn na de eerste les is enorm, kan ik je melden, maar het wordt al snel beter). Je krijgt er geen andere kijk op het leven van, maar het werkt uitstekend om de zinnen te verzetten. Als je niet oplet, maakt je tegenstander namelijk direct een punt. Je bent dus geheel gefocust op het ontwijken en toesteken, en dan kan je dus ondertussen niet aan andere dingen denken, zodat je na zo'n les ineens helemaal niet meer denkt aan die vervelende klier die je werkdag heeft verziekt, etc.

Dat besefte ik pas toen ik met schermen was gestopt en een tijd later enige tijd op de sportschool bezig was. Je kan prima over je dagelijkse beslommeringen doormalen terwijl je beenspieroefeningen doet. Dat levert dus voor je hoofd niks op.
Vandaar: schermen. Of een andere vechtsport, als je dat beter bevalt. Maar badminton gaat vermoedelijk ook - ook een snelle sport waarbij je goed moet blijven opletten.

Groeten,

Temet

Stresskip

Stresskip

20-08-2013 om 18:38

Vechtsporten

Toen ik nog Stresskuiken was heb ik verschillende vechtsporten gedaan. Ik herken dus precies wat je bedoelt, Temet. Wat ik er ook leuk aan vond is dat het niet saai was. Maar nee, ik zoek nu iets anders. Iets waarbij ik kan loslaten en de stilte diep in me kan bereiken, iets waarmee ik juist *uit* die vechtmodus kan komen. Ah, ik merk dat ik al zweverige taal begin uit te slaan. Misschien komt het straks helemaal goed tussen mij en die yoga.

Tink

Tink

20-08-2013 om 18:47

Misschien...

... is tai chi dan iets voor je?

Zumba

Ik heb ook van alles geprobeerd, totdat ik een kennis tegenkwam die meestal altijd in een dip zat maar toen heel vrolijk was en mij overtuigde dat ik mee moest naar zumba, zo leuk. En ik, die niet van dansen hou,... sla geen les over!En als ik nummers hoor die we ook doen, gaan mijn voeten, heupen, armen vanzelf bewegen....... Dit ontspant echt!

Stresskip

Stresskip

26-08-2013 om 23:35

Proefles

Ik heb een proefles dru yoga gedaan. Het was best aangenaam. Meer kan ik er nog niet over zeggen. Ik ga het een tijdje proberen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.