Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Dysfunctionele bloeding

getsie die overgang, ik zit volgens mij weer in een dysfunctionele bloeding, nu al bijna drie weken.
Iemand nog tips? Ik weet dat primolut slikken de boel laat ophouden, maar ik kan pas over twee weken naar eigen arts ( en ik zie zo op tegen weer alles zelf moeten betalen en voorschieten en dat zestig formulieren invullen om het geld terug te claimen en het pas in 2013 misschien te krijgen).

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Marjanne

Marjanne

31-03-2012 om 12:38

Ken het

1 1/2 jaar geleden had ik ook een bloeding van ruim 3 weken. Kon bij de dokter kiezen voor primolut of NSAID. Heb voor de eerst gekozen omdat NSAID ook bijwerkingen heeft. Na het stoppen van de primolut, die goed werkte kreeg ik me toch een mega bloeding met de daarbij horende buikpijn dat ik niet wist waar ik het moest zoeken. Paracetamol hielp niet dus toch Aleve feminax gehaald. Dit hielp snel. en de bloeding stopte ook vrij snel. Daarna nog een keer geslikt toen het langer duurde dan 7 dagen , (niet langer dan 1 1/2 dag) en de menstruatie stopte vrij snel. En nu al 7 maanden niks ( ben 53)
Sterkte, en geniet ook van de goede dingen van de overgang
Marjanne

Zeggik Nie

Zeggik Nie

31-03-2012 om 18:42

Vraag

Allereerst lijkt het me heel vervelend. Ik heb geen ervaring, ben pas 32. Maar ik vraag me toch iets af: wat zijn dan die goede dingen van de overgang? Na de overgang kan ik me iets bij voorstellen (nooit meer menstrueren, lijkt me geweldig!!) maar tijdens???

marjanne

marjanne

31-03-2012 om 19:58

Zeggiknie

Het niet meer menstrueren is maar een klein onderdeel van de overgang, het is een proces dat wel 5-15 jaar kan duren en waarin je zoiets meemaakt als een puberteit, een soort transformatie. Tenminste zo ervaar ik het. Het zal voor elke vrouw wel verschillend voelen en het heeft er vast ook mee te maken hoe je in het leven staat. Opvliegers kunnen je storen, maar het is ook een kans om je even terug te trekken. 'snachts geniet ik vaker van het geluid van de vogeltjes.Ik ben niet gek en het zou makkelijker zijn als het lichamelijk allemaal zo bleef als het was, maar...dat is niet zo, daar is geen kans op, zo is het leven en haal er het goede uit zou ik zeggen. Ik 'hoef' niet meer van alles, maar kan doen wat ik wil, voel me steeds meer op mijn gemak bij mezelf, ben me heel bewust van mijn lichaam.
Ik heb mijn moeder zich hevig zien verzetten tegen haar overgangsverschijnselen, zij heeft een paar maal geprobeerd haar hoormoontherapie te stoppen maar begon telkens opnieuw. Ik geef me over en voel me daar goed bij

Marjanne

"Ik \'hoef\' niet meer van alles, maar kan doen wat ik wil, voel me steeds meer op mijn gemak bij mezelf, ben me heel bewust van mijn lichaam."

Dit wijt ik aan het ouder worden, niet zozeer aan de overgang. Ik weet niet of ik al in de overgang ben, het enige dat een beetje verandert is mijn figuur, voor de rest is alles hetzelfde als 10 jaar geleden ( ik ben nu 55)

marjanne

marjanne

31-03-2012 om 21:24

O dat kan ook best bij ouder worden horen.....maar wanneer je wel overgangsverschijnselen hebt/voelt. kan je je 'ontwikkeling/verandering' niet los daarvan zien.
Ik kan alleen niet zeggen dat ik deze periode vervelend vind, eigenlijk wel een beetje bijzonder

Fiorucci

Fiorucci

01-04-2012 om 08:56

Lara

Ellenlange bloedingen heeft niet iedere vrouw hoor, ik ben zelf nu wat minder vaak ongesteld, en bloedingen heb ik niet. Het is bij elke vrouw weer anders.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

01-04-2012 om 09:00

Is het niet zo...

Wat ik me afvraag (als dochter van een moeder die zich met hand en tand tegen de overgang heeft verzet): is de overgang niet moeilijker om je aan over te geven dan bijvoorbeeld de puberteit omdat je minder zin hebt in wat daarna komt, namelijk de ouderdom?

marjanne

marjanne

01-04-2012 om 10:35

Ik heb mijn mirena een jaar of 6 geleden niet laten vervangen omdat ik hormoon-loos door de overgang heen wilde (dat hoopte ik )
Dat lukte vrij aardig maar ik eet wel soja producten omdat ik geen vlees eet, misschien dat dat meespeelt.
Inmiddels ben ik het 10 keer wakker worden 's nachts (ja ik geniet nog steeds van de vogeltjes maar ik moet wel weer werken 'morgens) en ben ik ymea gaan gebruiken. Als ik die 2 keer per dag slik heb ik over de heel dag/nacht minder opvliegers en is het goed te doen. Tijdens mijn werk (in de kraamzorg) is het misschien makkelijker dan bij ander werk, om even tot je zelf te komen, ook het wel bijzonder omdat twee tegengestelde fases van het vrouwenleven zo dicht bij elkaar komen

marjanne

marjanne

01-04-2012 om 10:47

Mea proefrok

misschien,
een puber denkt niet bewust :'t is nu ff afzien maar ik kom er beter uit en dan begint het leuke leven (z'n ouders wel)
maar in de puberteit kan je niet kiezen om hormonen te slikken zodat je geen last hebt. Hij moet er doorheen (ik zie de reclames al.....de puberteit....er is wat aan te doen hihi) Bovendien is de puberteit een sociaal geaccepteerd gebeuren Maar de overgang is in de opinie iets waar je met alle middelen die er zijn "geen last meer van hoeft te hebben"

(Ik weet niet of dit nu een beetje OT is geworden maar ik zat zo ff te denken) Marjanne

marjanne

marjanne

01-04-2012 om 11:54

Lara10

met het verschil dat stoppen met hormoontherapie alsnog overgangsverschijnselen geeft.
En...als je dat stoppen lang uitstelt je meer kans hebt op meningeoom

Marjanne

Hormonologen - ot

vorige week ben ik naar de voorstelling Hormologen geweest. Is een stuk dat gaat over de overgang. Was erg leuk en we lagen als zaal soms blauw van het lachen. Terwijl als je de klachten die vrouwen hebben hoort, het eigenlijk helemaal niet zo grappig is. Goed, ik vond het echt een aanrader om te zien.

groetjes van Purk

Marjanne (o.t.)

Kijk even bij Off Topic, daar wordt je beroepsgroep gezocht

marjanne

marjanne

01-04-2012 om 18:17

Lara10

Mag hij zeggen.
Mijn moeder gebruikte vanaf haar ± 40e hormonen na een BM verwijdering
. Zij stopte op haar 60e en 70e ( toen werd bekend dat langdurige hormoontherapie schadelijk was) Toch begon ze weer omdat ze zat te puffen en te zweten en dat wilde ze niet.
Toen ze op haar 77 in het ziekenhuis belandde met een goedaardig hersentumor ( dat haar als dement in een verpleeghuis heeft doen belanden), deelde de neurochirurg mee dat de hormoontherapie daar hoogstwaarschijnlijk debet aan was

Elisa Gemani

Elisa Gemani

02-04-2012 om 15:51

Overgang

Gelukkig zit ik nog niet in de overgang en ik hoop dat dit ook nog lang gaat duren (ik ben 42). Mijn moeder kwam pas laat in de overgang dus wat dat betreft hoop ik dat ik ook die mazzel heb
De overgang is niets meer of minder dan de periode waarin het vrouwelijk lichaam stopt met het produceren van bepaalde hormonen die zorgen voor de vruchtbaarheid (oestrogeen). Die veranderende hormoonhuishouding zorgt voor lichamelijke en geestelijke verschijnselen (concentratiestoornissen, stemmingswisselingen, urineincontinentie, opvliegers, vaginale droogheid) waarvan veel vrouwen in meer of mindere mate last van ondervinden; gedurende langere of kortere tijd.
Om die klachten te verminderen kan je bijv. de pil gebruiken, fytoproducten (Ymea) gebruiken of hormoontherapie doen. Daarmee stop je de overgang niet; als je staakt met de therapie gaat de veranderende hormoonhuishouding met de daarbij behorende klachten gewoon door.
Het verminderen van de oestrogenen heeft een ongunstige invloed op de functie van de geslachtsorganen en de blaas. De overgang heeft ook invloed op het botweefsel, de huid, de binnenbekleding van bloedvaten, glad spierweefsel en de hersenkernen. Na de overgang loop je daarom oa meer risico op botontkalking en hart- en vaatziekten.
Het is gewoon een fysiek proces wat bij het vrouw-zijn hoort. Iedere vrouw krijgt hier vroeg of laat mee te maken dus je moet het maar accepteren en proberen om er zo goed mogelijk mee om te gaan en doorheen te komen al dan niet met behulp van (natuurlijke) hormonen. Persoonlijk kijk ik er toch echt niet naar uit; ik zie het toch als het begin van een fysiek aftakelingsproces en daadwerkelijk "oud" worden. Ik zie er werkelijk geen prachtig lichamelijk en/of geestelijk en/of spiritueel proces in. Lekker in je vel zitten kan je ook voor die tijd; het is te hopen dat je voor die tijd al geestelijk en lichamelijk in balans bent en je plekje in het leven hebt gevonden.
Voor mij staat dat los van het al dan niet vruchtbaar zijn; ook omdat ik sinds vijf jaar geen baarmoeder meer heb en dus (godzijdank) niet meer menstrueer. M'n eierstokken heb ik nog wel dus ik kan de overgang niet ontlopen. Als het zover is zal ik zeker als het nodig is iets gebruiken als ondersteuning bij het verlichten van de klachten. Net zoals je doet bij andere lichamelijke en/of geestelijke klachten.

dirksmama

dirksmama

02-04-2012 om 17:14 Topicstarter

Ha ha ja echt genieten...

halve zolder afgestruind naar dat pak kraamverband dat nog ergens moest liggen. Inderdaad, twee werelden die elkaar ontmoeten

krin

krin

02-04-2012 om 18:08

Hoeveel meisjes

Hoeveel meisjes in de puberleeftijd gaan er niet aan de pil om hun cyclus en de verschijnselen daaromheen te reguleren? Dus ook met de puberteit gaan vrouwen aan de hormonen om 'erdoorheen' te komen. Terwijl die opstartproblemen rond de menstruatie zich ook met een paar jaar over het algemeen wel oplossen.
Mocht ik veel last krijgen, dan ga ik echt wel kijken of er iets aan te verhelpen is. Er zijn zoveel natuurlijke verschijnselen (ziekte, om maar wat te noemen) waar men iets tegen onderneemt, waarom last van je veranderende cyclus en alle gedoe die daarmee gepaard gaat dan opeens iets moois en spiritueel verlichtends moet zijn, ik weet het niet. Je er met hand en tand tegen verzetten is dan weer het andere uiterste. Het is zoals het is, zou ik denken.
Maar ik kreeg ook al op mijn veertiende de kriebels van het vrouwenboek dat mij vertelde dat ik elke maandelijkse bloeddruppel moest vieren, evenals mijn vrouw-zijn. Ik vond het gewoon een bloody mess, geen feestje aan. En eigenlijk vind ik dat nog steeds, al ben ik eraan gewend geraakt.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

02-04-2012 om 19:28

Krin

O afschuwelijk ja. Van die mensen die blijmoedig zeggen dat je met je eerste menstruatie "nu echt vrouw bent". Wat een flauwekul. Ik heb me sinds mijn baarmoederverwijdering nog nooit zo bevrijd gevoeld en opgelucht dat ik van die maandelijkse ellende af ben. Ik voel me er geen haar minder vrouw om hoor; het was gewoon een nutteloos orgaan dat alleen maar voor problemen zorgde dus blij dat het onding eruit kon.
Die overgang zou van mij ook echt niet hoeven; gelukkig kan je er tegenwoordig al dan niet natuurlijke pillen voor slikken om je er zo goed mogelijk doorheen te helpen maar anders gaf ik mijn portie net zo lief aan Fikkie. Geestelijke, emotionele en spirituele rijpheid en volwassenheid zit hem niet in de hormonen of in de vrouwelijke organen.

krin

krin

02-04-2012 om 19:37

Maar goed

Als je iets moois uit de overgang kunt halen, is dat natuurlijk alleen maar prachtig. Dat ik me er weinig bij voor kan stellen, zegt niks. Ik lachte vroeger ook om mensen die klaagden over pms. Dat leek me in de hoek van het vrouwzijn vieren zitten. Hoe afhankelijk kon je nou helemaal zijn van je hormonen? Tegenwoordig lacht er echt helemaal niemand meer om mijn pms. Verlichting here I come!

Geen pretje

Geen pretje

02-04-2012 om 20:02

Evy

Van de laatste 50 dagen ben ik er 12 niet ongesteld geweest. Ik heb mijn tweede mirena en omdat het niet opschiet ook een primoluut kuurtje erbij gehad en bovenstaand was het resultaat.
Nu moet ik de pil slikken naast de mirena voor 3 maanden.
Ik zou heel graag van deze ellende af zijn.
Baarmoeder eruit is geen optie op deze leeftijd (50) zo zegt mijn dokter.
Ik baal dit duurt al bijna een jaar.
Voor mijn gevoel ben ik alleen maar ongesteld.
Evy

Elisa Gemani

Elisa Gemani

02-04-2012 om 20:11

Geen pretje

"Baarmoeder eruit is geen optie op deze leeftijd (50)?? Wat een onzin zeg. Je kan toch geen kinderen meer krijgen zo je die nu al zou willen dus hij heeft helemaal geen functie meer. Bovendien, het is jouw lijf en jouw ellende.
Mijn gyn hanteert geen leeftijdsgrenzen met dit soort dingen. Ze kijkt naar alle factoren, voor- en nadelen en belemmeringen. Toen ik de keus kreeg of baarmoeder eruit (ik was 37) of tot de overgang medicijnen slikken tegen overmatig bloedverlies (veroorzaakt door myomen) wist ik het meteen en mijn gyn was het roerend met me eens. Binnen 2 weken lag ik op de ok.
Als ik jou was zou ik een second opinion aanvragen. Dit gedoe belemmert je leven en al die medicijnen langdurig slikken is ook niet gezond. Zou je bij mijn gyn aankloppen, zou ze juist een baarmoederverwijdering aanraden indien er geen andere aanvaardbare opties voor handen liggen. Het is jouw lijf, jouw leven.

marjanne

marjanne

02-04-2012 om 20:56

Lara10

Nee hoor Lara, die indruk wekte je niet, maar ik wilde alleen laten weten dat langdurig hormoontherapie minder gunstige bijwerkingen kan hebben.

Ik kan gelukkig redelijk goed dealen met mijn 'gierende ' hormonen. En herinner me ook nog de voor mij nare bijwerkingen van de anticonceptiepil. Die ervaring is ook een reden om geen hormonen te gaan slikken

Marjane

Isabella

Isabella

03-04-2012 om 11:39

Overgang

Alweer een paar jaar in de overgang heb ik nooit de voordelen hiervan kunnen ontdekken. Dus met interesse heb ik alle berichtjes doorgelezen. Ja, ieder zijn ding maar ik denk dat het feit dat je rustiger wordt meer ligt aan het ouder worden dan aan de overgang.
Overigens werkt volgens mijn huisarts geen van de drogistenmiddeltjes of soyamelk tegen de overgang. Hij adviseert een Mirena (die had ik al) of tijdelijk hormonen.

marjanne

marjanne

03-04-2012 om 18:10

Laatste reactie

Soja helpt niet tegen de overgang.....de overgang gebeurt. Wel schijnen aziatische vrouwen veel minder opvliegers te hebben. Zij gebruiken veel soja. Ik eet al jaren soja en andere eiwitten als vleesvervanger, dus weet ik niet hoe het is zonder
Verder denk ik dat de ideeën/gevoelens/meningen over overgang net zo divers zijn als bij het andere vrouwending: pijnbestrijding bij de bevalling
Iedereen begeeft zich in het kamp waar zij zich goed bij voelt. En zo is het!
Marjanne

Fiorucci

Fiorucci

04-04-2012 om 07:18

Ach ja huisartsen

Dat zijn ook maar mensen met een mening hoor. Die ze lang niet altijd kunnen onderbouwen...stellen dat alleen mirena of hormonen zouden helpen, is nogal wat.

dirksmama

dirksmama

05-04-2012 om 13:09 Topicstarter

Ik onderga liever

het wordt al minder. Maar ik krijg al helemaal gierende zenuwen bij het idee elke dag eenpil te moeten slikken, dankjedekoekoek daar begin ik niet meer aan, die tien jaar Marvelon in een ververleden vond ik al erg zat. Tien dagen primolut is misschien nog welkte overzien, maar verder geen zooi in mijn lijf.

Ach

Als ik ernstige overgangsklachten zou krijgen, zou ik niet aarzelen daar medicijnen (bv hormonen) voor te nemen. Je moet wel blijven functioneren, toch. Ik zie dat niet als "me verzetten tegen de overgang" (een rare uitdrukking vind ik dat trouwens).

Fiorucci

Fiorucci

06-04-2012 om 16:45

Verzetten

Hoewel ik het gebruik van hormonen niet zie als verzet, doe ik het liever niet,als het even kan. Zoals ik ook geen medicatie gebruik bij migraine, hooguit paracetamol en espresso.

evy

evy

06-04-2012 om 20:26

Tja

Ik ben na een primolut kuur nu aan een 3 mnd pil programma
Dit alles om de bloedingen te stoppen.
Ik heb ook al een mirena trouwens.
Mijn arts zei dat het kuurtje primolut heftiger was dan 3 mnd de pil.
Veel wijsheid gewenst.

Fiorucci

Fiorucci

06-04-2012 om 21:07

Evy

Ik heb ook makkelijk praten,want geen bloedingen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.