Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Jem

Jem

13-02-2010 om 19:33

Eczeem & scheenbeschermers

Hallo,

Mijn zoon van elf, een fanatiek voetballertje, heeft al een tijdje flink last van eczeem onder zijn scheenbeschermers. We zijn al bij de dokter geweest voor zalf, nieuwe scheenbeschermers gekocht, hij draagt sokken onder de scheenbeschermers, helpt allemaal wel wat, maar het eczeem blijft terug komen.

Heeft iemand hier ervaring mee en misschien een gouden tip? O ja, stoppen met voetbal is geen optie!

Groeten,
Jem

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Linda99

Linda99

13-02-2010 om 20:57

Last?

Heeft ie er ook last van? Anders zou ik het gewoon houden bij goed insmeren ervoor en erna.

Mijn jongste heeft ook eczeem maar er geen last van. Heb het dus maar opgegeven om er zelf continu mee bezig te zijn om het weg te krijgen.

Annet

Annet

13-02-2010 om 22:13

Dochter droeg de scheenbeschermers altijd over de kousen

Officieel horen de kousen onder de beschermers. Maar zij vond dat zo vervelend zitten, dan ze het altijd andersom gedaan heeft. Tot en met de D'tjes heeft nooit iemand commentaar gehad (hockey, maar zelfde type scheenbeschermers). Daarna is ze gaan keepen dus probleem is vanzelf opgelost.
Jongste heeft geen eczeem maar vindt de beschermers erg jeuken. Zijn scheenbeen smeren we vooraf in met vette creme. Hij heeft geen eczeem of probleemhuid.

Kousen

Die tip om scheenbeschermers over je kousen te dragen brengt me op het idee om extra kousen ònder de scheenbeschermers te dragen en dan de officiële voetbalkousen erover. Evt. kan je nog afgeknipte kousen, dus zonder voeten eronder doen. Of afgeknipte mouwen van een te kleine pyama oid.

Jem

Jem

14-02-2010 om 10:24

Reactie

Hallo,

Ja, hij heeft er last van. Het is vaak best erg, open huid soms. We smeren creme en hij draagt inderdaad kousen zonder voet onder de scheenbeschermers. Het is daardoor wel iets beter geworden, maar het komt toch steeds weer terug.

Ik ga zeker die pyjama mouwen proberen. Die zijn weer wat dikker, dus wie weet.

Iemand anders nog een idee?

Bedankt allemaal tot zover,
Jem

marie

marie

14-02-2010 om 14:12

Wasmiddel?

Hallo
Misschien reageert hij op de combinatie wasmiddel, sokken en scheenbeschermers? Het is zomaar een gedachte hoor. Gebruik je trouwens wasverzachter? Daar kan ook niet iedereen tegen.
Het schijnt dat het helpt om azijn in het wasverzachterbakje te doen om alle zeepresten te verwijderen.
succes

Lys Lionne

Lys Lionne

14-02-2010 om 14:56

Mepilex

Een misschien wat prijzige, maar wel goede oplossing is Mepilex. Dient meteen 2 doelen: laat de zalf goed in de huid trekken omdat het afsluit en bied bescherming tegen contact met de scheenbeschermers. Even navragen bij je huisarts of dermatoloog?

Puck

Puck

14-02-2010 om 21:14

Lys, bij eczeem

Lys, Mepilex is met name geschikt voor natte wonden en letsels en het broeien lijkt me juist bij eczeem nu niet goed, dan gaat het nog meer smetten.

Lys Lionne

Lys Lionne

14-02-2010 om 21:53

Dermatoloog

De dermatologen waar ik mee te maken heb schrijven het regelmatig voor, zodat de zalf goed in kan trekken. Klinkt tegenstrijden, maar op lokaal eczeem/psoriasis kan het dus goed werken. Vandaar mijn voorstel. Je kunt natuurlijk ook gewoon de plek(ken?)insmeren en dan met gazen afdekken onder de scheenbeschermers. Ik vraag me trouwens wel af hoe dit kan ontstaan. Hier worden scheenbeschermers gebruikt die aan de binnenkant met stof bekleed zijn. Als je je huid daarvoor afschermt dan kun je toch nauwelijks nog een contacteczeem ontwikkelen?

suus36

suus36

15-02-2010 om 11:17

Sokken onder en boven de scheenbeschermer

Hoi,

Mijn zoontje heeft ook last van eczeem. Het helpt wat beter als ik sokken onder en boven de scheenbeschermers doe. Het is hier verboden om scheenbeschermers over de sokken te dragen, omdat een hockeystick erachter kan blijven hangen en zijn benen onder hem vandaan getrokken worden.

Groetjes,
Suus

p.s. en die dingen zo snel mogelijk uitdoen. Hij had ze laatst een hele middag aangelaten, wat ik niet doorhad. Jemig het was echt heel erg geworden.

Jem

Jem

16-02-2010 om 09:36

Reactie

Hallo allemaal,

Zoon heeft nu altijd iets onder de scheenbeschermers. In de Kerstvakantie was het exzeem, met behulp van creme, helemaal verdwenen, maar nu er weer gevoetbald wordt komt het weer terug, ondanks dat de scheenbeschermers niet meer direct in contact komen met de huid. Ik vroeg me zelf af of het misschien van het zweet komt, dat niet goed weg kan, of misschien de druk die de scheenbeschermers uitoefenen op de huid.

We gaan nog maar weer eens een afspraak maken bij de dokter en het over die Mepilex hebben en ik zal eens zoeken naar weer andere scheenbeschermers, meer ademend.

Bedankt alvast,

Jem

Puck

Puck

16-02-2010 om 14:33

Jem

Smeer je nog steeds met die creme (en wat voor creme) of ben je daar mee gestopt toen het eczeem weg was. In dat laatste geval hoeft het terugkomen van het eczeem niet direct te liggen aan het gebruik van de scheenbeschermers.
Onze kinderen krijgen vij cortisonencremes van klasse 1 (bijv hydrocortison) ook iedere keer terugkerend eczeem. Ze kregen toen op een gegeven moment een klasse 2 (trianmcinolone) en dat hielp veel beter en volgens onze huisarts is het beter om kortdurend te smeren met een zwaarder middel, dan eindeloos blijven aantobben en smeren met een minder sterk middel.

evy

evy

17-02-2010 om 09:58

Kniebeschermers

Ik heb ook een tijdje eczeem gehad op de plekken waar mijn kniebeschermers zitten.
Verder had ik nergens last van.
Een ander wasmiddel zorgde ervoor dat ik het nu nooit meer heb.
Ik gebruikte dat wasmiddel al jaren maar in combinatie met de kniebeschermers gaf het eczeem.
Groet Evy

suus36

suus36

17-02-2010 om 21:27

Puck

Hoi,

mijn zoontje smeer ik een keer of 4 per dag in met cetomacrogol. Ik ben gestopt met de hormoonzalf (hydrocortison). Ik moet wel zeggen dat ik nog twijfel of ik het goed doen. Hij kreeg zulke dikke haren op de plek waar ik hormoonzalf smeerde, dat ik het eng vond. VOlgens mij heb jij er wel verstand van als ik het lees. In hoeverre kan die hormoonzalf nou kwaad of niet? De dermatoloog zegt dat het geen kwaad kan, maar de meeste (leken) mensen die ik ken zeggen dat hte wel gevaarlijk is. Eén vriendin zei zelf dat je er onvruchtbaar van kan worden. Zal wel broodje aap zijn, maar ik ben er toch niet gerust op.

Wat is jouw idee erbij?
Groetjes,
Suus

Puck

Puck

17-02-2010 om 21:53

Mijn idee suus

Mijn idee is dat als je het gebruikt volgens voorschrift van de arts en vooral heel erg dun smeert (voor je gevoel zit er dan bijna niets op) dat het geen gevaar oplevert, ook niet bij wat langduriger gebruik. Ik heb bij mijn kinderen nooit iets van bijwerkingen zoals een dunner wordende huid oid gemerkt. En soms heb je gewoon weinig keuze: eczeem dat verergert en zeer doet of smeren met een zalf die niet fijn is maar wel werkt. Wat jij zegt over dikke haren op de plek waar je hydrocortison smeerde herken ik helemaal niet. En de mensen die zeggen dat het gevaarlijk is hebben er vaak (is mijn persoonlijke ervaring) nog nooit mee te maken gehad en hebben het ook alleen van horen zeggen, net als die vriendin met haar onvruchtbaarheidsverhaal. Maar feit is wel dat het geen onschuldig middel is waar je goed bij na moet denken hoe je het toepast. Dat is eigenlijk toch zo bij alle medicijnen die je gebruikt. Ik heb in de tijd dat ik info zocht veel gehad aan de site www.kindereczeem.nl Daar kun je heel veel nuttige info vandaan slepen.

Jem

Jem

18-02-2010 om 11:16

Puck e.a.

Bedankt voor de tip Puck. We waren inderdaad gestopt met smeren met de creme (Fucidin H, bevat hydrocortison)Nog iets om te bespreken met de dokter. Bedankt ook voor de link.

Ik dacht zelf dat het niet aan het wasmiddel kon liggen omdat het echt alleen precies op de plek van de scheenbeschermers zit, maar ik zal inderdaad van wasmiddel veranderen.

Bedankt allemaal voor de adviesen, ik heb het gevoel dat we weer een stuk verder zijn met het oplossen van het probleem.

Groeten,
Jem

Puck

Puck

18-02-2010 om 12:31

Jem fucidin

Jem, Fucidin is een antibioticumzalf, waarom is dat voorgeschreven. Was er sprake van ontsteking van de eczeemplekken. In dat geval is een mengselcreme van Fucidin en een cortico idd vaak een goed middel, maar voor alleen "rustig" eczeem zou ik niet met fucidin willen smeren.

Jem

Jem

18-02-2010 om 13:33

Puck

Hoi Puck, Fucidin H (niet verwarren met Fucidin zonder H) is een mengsel van Hydrocortisone acetate en fusidic acid. Toen de creme werd voorgeschreven waren de plekken wel wat ontstoken.

Puck

Puck

18-02-2010 om 14:13

Jem...

Ik vermoedde al dat die H voor de cortico's stond. Maar als het eczeem nu niet ontstoken is en je gaat terug naar de huisarts dan is een middel zonder a.b. erin meer geschikt. Wij hebben ook wel eens middelen gebruikt met cortico's+ a.b. + anti-schimmel-middelen.

suus36

suus36

18-02-2010 om 20:14

Puck

Thanks,

Handige site die je noemde. Die dikke haren kunnen ook ermee te maken hebben, dat de plekken helemaal open waren en weer heelden. Daar groeien dikke zwarte haren. Hij voelt zich heel mannelijk ermee trouwens

Ik ga verder in de site grasduinen. Het is wel een vervelende kwaal zeg. Ik had er nooit mee te maken gehad, maar zie nu wat ellendig het is.

Groetjes,
Suus

Jem

Jem

20-02-2010 om 12:03

Puck

Hoi Puck,

Bedankt voor de tip. Ik had me nog niet verdiept in alle ingredienten van de creme. Ben een beetje een beginner op eczeem gebied

Groeten,
Jem

Marjoleine64

Marjoleine64

20-02-2010 om 15:57

Hier ook

onze jongste van 10 heeft precies hetzelfde, hardnekkige droge uitslag precies op de randen van zijn scheenbeschermers (voetbal, 3 keer per week). En op heel veel andere plekken van zijn lichaam - billen, bovenbenen, onderarmen. Juist niet op de vochtige broeierige plekken waar je het zou verwachten (dus niet in ellebogen, knieholtes en liezen). Hij heeft het alleen 's winters, vorig jaar voor het eerst. Toen was het heel erg, en hebben we ook met hydrocortison gesmeerd. Dat hielp erg goed, maar de arts wilde dat niet opnieuw voorschrijven - we moesten maar blijven smeren met vaseline-cetomacrogolcreme. Dat helpt ook wel, maar veel minder goed - we kunnen het hiermee net beheersbaar houden maar het gaat niet weg. Hij draagt nu altijd iets onder de scheenbeschermers, en ik ben helemaal overgestapt op allergeenvrij wasmiddel en naspoelen met azijn om alle andere zaken uit te sluiten. Hij heeft sowieso een erg droge huid, 's winters gaan er hier meerdere flessen bodymilk doorheen (voor hem de baby-versie van kruidvat).
Wat ook goed helpt tegen exceem (tegen heel veel huidaandoeningen) is zeewater. Wij hebben een fles zeewater in de badkamer staan, en ik smeer dagelijks voor het slapen gaan een paar druppels uit over mijn handen om mijn exceem te voorkomen. Ook zoon gebruikt dat nu, vooral op zijn onderarmen. Wij doen dit al jaren, en halen af en toe als we in de gelegenheid zijn een fles uit de Middellandse zee of Rode zee. Noordzeewater werkt ook, maar bederft heel snel in een fles. En 's zomers naar het strand natuurlijk!
Marjoleine

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.