Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Stenna

Stenna

08-02-2012 om 13:02

Eczeem tips, en ook kleding

Met tussenpozen van een paar jaar heb ik terugkerende eczeem periodes. Nu ook weer, als sinds september eigenlijk. Met de huidige kou, dikke kleren en droge lucht wordt het er niet beter op. Verga van de jeuk. Twee tip vragen:
- Wie heeft er goede ervaring met welk smeersel? Ik heb natuurlijk al van alles geprobeerd, ook de zalven van de huisarts en apotheek helpen niet. Wie weet is er toch nog iets dat ik nog niet ken??!
- Ik kan eigenlijk geen bh verdragen op dit moment (plekken op schouders, rug en onder de borst). Thuis dus zonder, maar buitenshuis is dat geen optie meer (ben 45+). Wie kent een ultrazacht exemplaar, van zuiver katoen, zonder elastieke band, metalen sluiting, beugels of naden dwars over?

En alle andere tips zijn ook welkom natuurlijk (tegen droge lucht in huis bijv, naast bakjes water)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Twee

Hier twee dingen die bij kind goed helpen 1) repair creme (beter dan wat ik ooit in huis gehaald heb) en 2) dermasilk (op recept verkrijgbaar); gebreide zijde dat aanvoelt als een huid. Heerlijk om in te slapen. Haalt de huid niet open.

Overigens

Overigens, deze twee tips dankzij dit forum opgedaan!

Stenna

Stenna

08-02-2012 om 14:27

Merk?

Echt? Ik heb wel eerst in het forum archief gezocht op eczeem, maar niks gevonden. Nou ja, alleen over babies en zwangerschap. Misschien niet goed gezocht dus.

Dank voor je tips. wat is het merk van jouw repair creme, ik vind er nl verschillende op internet (o.a. dermalex, locobase, etc)?

Ik ook

ik slik ceterizine wat goed helpt en verder smeer ik mij in met cetomacrogol en ik heb een luchtbevochtiger aan staan (werkt goed). Ik moet nog een metertje kopen om te zien hoe droog het hier nu echt is.

Zeep en zeeppoeder

Het feit dat je eczeem op je romp hebt, zou best eens met je wasmiddel en of wasverzachter te maken kunnen hebben. Wissel eens van wasmiddel of gebruik Neutral en gebruik zeker geen wasverzachter; dat spoel je nl. niet uit! Douchen doe je lauw en maar één keer per week. Ja, klinkt vies, maar is de beste remedie. Daarna goed insmeren met Repair, vind ik ook super spul. Tussendoor was je altijd zonder zeep met een washandje de huidplooien (intieme delen en oksels) als je echt wil. Een tabletje antihistamine per dag heeft mij erg geholpen; helpt tegen allergische reacties. En ik zou me laten door verwijzen naar een huidarts en laten testen op allergieën. En tegen de droge lucht; overal bakken water neerzetten zoals vazen vol water. Hoeft niet perse aan de radiator, als er maar water staat. Geen wol dragen, dat geeft ook vaak allergische reacties. Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Dorry

Dochter

kampt ook al jaren met eczeem alleen in de zomer en nu met de kou komt het ook weer opzetten.Via de dermatoloog krijgt ze een smeerseltje,maar... ze smeert zich na het douchen altijd in met kokosvet.Omdat je huid dan nog warm is smeert het goed uit.Ik gebruik het zelf ook als bodylotion en als gezichtscreme.
Het werkt echt super!
Tip die de dermatoloog ook nog gaf om de was extra te spoelen.Omdat de wasmiddelen tegenwoordig zo dik zijn en we toch vaak teveel wasmiddel in de bolletjes doen zou het kunnen zijn dat er toch vaker zeepresten achter blijven.

Als bh zou je misschien de A bra kunnen proberen.Die is helemaal van elastiek.Heb zelf een neppert om te sporten.

Succes met het vinden van het juiste smeerseltje

Locobase repair

Werkt goed, maar is duur en smeert rot.
De tip van kokosvet heb ik al vaker gelezen.
G

Luchtbevochtiger

Hier oudste met psoriasis en ik heb ook gauw last van de huid. Ook nu droge plekken. Op ellebogen, romp, bovenbenen (van broek denk ik). Dochter ook op hoofd en achter oren en handen. Wij hebben een luchtbevochtiger, dat werkt in die mate dat als wij veel buitenhuis zijn dat de jeuk elke keer erger wordt. Zijn we 2 dagen thuis dan wordt het weer 'rustiger'. Wij douchen minder. Met alleen water. Lauw beetje poedelen met washand en dat was het dan. Hoogstens 1 keer per week haren en goed uistspoelen.
Wij smeren ons elke avond in met calendulan van vsm. Ook werkt de huiscreme van de aldi voor de gevoelige huid goed en dat smeert beter uit en is stukken goedkoper. Is het té erg dan gebruiken we weer die calendulan, maar dat smeert slechter en is stukken duurder.
Wij spoelen onze was standaard extra na. Dus dát kan het niet zijn bij ons.
groeten albana

Stenna

Zoals galaxias al zegt: van locobase. Wij gebruiken het 1 a 2x in de week. Werkt fantastisch!

Snuggle's

Snuggle's

09-02-2012 om 09:25

Azijn

Azijn in het vakje voor de wasverzachter helpt om meer zeepresten uit de kleding te krijgen. Vaak is waspoeder toch wel een grote boosdoener, niet de enige natuurlijk.

Minder douchen

Minder douchen, zoals Dorry al zegt, helpt ook. Hier maakt dat voor vier gezinsleden het verschil tussen wel jeuk/uitslag en geen jeuk/uitslag. Daar hebben we dan verder geen extra maatregelen meer bij nodig.

+ Brunette +

+ Brunette +

09-02-2012 om 11:52

Ja, waspoeder.

Ik gebruik altijd Neutral-achtige producten en zelfs dan draai ik nog eens een extra spoelprogramma. Soms koop ik een aanbieding van een gewoon wasmiddel en geheid dat ik na een paar maanden last van een geïrriteerde huid krijg.

Tineke

Tineke

10-02-2012 om 08:59

Als niks helpt

en de klachten fors zijn, dan is er grover geschut mogelijk: prednisolon en antibioticum slikken. Soms is het de enige manier. Ik red het nu zelfs terwijl ik met kinderen werk die thuis allemaal honden en katten hebben. Dus ik kom behoorlijk in aanraking met allergenen. Het zijn best zware medicijnen, maar maakt het leven een stuk aangenamer. Ik ben er iedere dag dankbaar voor.

Ella2007

Ella2007

10-02-2012 om 10:57

Sebamed, neutral en wasbol

Hier gebruiken we dagelijks sebamed (insmeren voro het slapen gaan ) voor droge en gevoelige huid, smeert lekker uit. Verder was ik met een ecowasbol (Blokker) en gebruik ik daardoor minimaal (15 ml) waspoeder (neutral of ah puur en eerlijk). Geen synthetische vezels maar altijd katoenen kleding, alle kleding, m.n. spijkerbroeken in de droger zodat ze zacht aanvoelen, en niet schuren. Zo min mogelijk douchen, zonder zeep, haren een keer per week met beetje neutral wassen, niet te warm. Verwarming niet te hoog en luchtbevochtiger continue aan. Een niet te warm dekbed, zo min mogelijk kans op "broeien". Geen fleece, geen wol.
Bij een zware allergische reactie (netelroos, galbulten) cetirizine slikken (Kruidvat).
Hardnekkige eczeemplekjes behandelen we met triamcinolon. Na drie dagen smeren zijn die weg.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

10-02-2012 om 14:27

Eczeem

Niet te vaak douchen en met lauwwarm water douchen. Een hele milde reiniger is bijv. La Roche Posay Lipikar Syndet Creme-Gel of Eucerin Waslotion. Beide kunnen gebruikt worden voor lichaam en gezicht. Als je huid nog vochtig is, insmeren met baby olie en dan pas droogdeppen. Locobase is fijn om ernaast te gebruiken, net als Cetaphil Restoraderm of Avene Trixera.
Kleding (katoen) wassen met iets als Neutral en ipv wasverzachter een klein scheutje natuurazijn gebruiken.
Luchtbevochtigers aanschaffen of bakjes water aan de radiatoren hangen. Altijd voor wat ventilatie zorgen.
Zorgen voor ruime inname van Omega 3 vetten. Door het eten van vette vis, olijfolie, avocado's, noten en door het slikken van supplementen. Vooral extra inname van Omega 3 capsules hebben mijn huid en slijmvliezen veel minder droog gemaakt en minder gevoelig voor eczeem en allergie. Zorg ook voor het drinken van genoeg vocht.
Daarnaast neem ik standaard iedere ochtend een anti-histamine. In huis heb ik ook een receptje voor Prednison voor het geval dat.

La roche posay lipikar baume ap

Mijn dochter heeft een extreem droge huid en daar smeerde ik op advies van de huisarts altijd vaseline cetamacrogol op. Ik vond dat spul zo rot smeren. Vorige week ben ik bij de apotheek geweest en daar kreeg ik probeerverpakkingen mee: La Roche Posay Lipikar baume AP. Wat een geweldig spul is dat, smeert makkelijk uit, hoeft maar één keer per dag en in een week is huid van dochter echt zo duidelijk verbeterd. Eczeemplekken hadden we net ervoor flink aangepakt met de hormoonzalf en ik heb nu goede hoop dat ze wegblijven.

Anna

Anna

13-02-2012 om 23:25

Teunisbloemolie

Ik slik teunisbloemolie tegen mastopathie en ik las dat die olie ook goed is voor de huid. Mijn zoontje heeft eczeem met geregeld grote plekken in de elleboog- en knieholtes en in zijn nek. Ik ben begonnen met hem elke dag een capsule te geven en zijn huid erd stukken beter. In de kerstvakantie is de slop gekomen in het pillenregime en prompt zat ie weer onder. Na de vakantie is hij weer elke dag aan het slikken en zijn huid is weer helemaal schoon.
Ik weet niet of het bij iedereen werkt maar ik ben helemaal enthousiast.

Stenna

Stenna

15-02-2012 om 14:53

Gedaan

Dank voor al jullie tips (nog meer is nog steeds welkom). Sommigen deed of wist ik al, maar er zat ook veel nieuws bij dat ik ga proberen. Locobase creme is besteld (was niet op voorraad), ga ook proberen of huisarts het niet voor kan schrijven (hoewel die altijd de huisgemaakte versies van zijn apotheek voorschrijft, maar wie weet), de zijdenhemdjes zal ik 'm ook vragen. Luchtbevochtigers weer opgehangen en al mijn ondergoed en tshirts uit de kast herwassen met neutral (wat ik al in huis had, maar nog niet voor alles gebruikt).Vroeger werkte neutral inderdaad ook wel enigszins bij mij. Cetarizine nam ik, de ellende is eigenlijk begonnen toen ik er in september mee stopte. Helaas kan ik nu om andere reden niet innemen. Dus ik probeer alle andere dingen de komende tijd uit.

Ella2007

Ella2007

17-02-2012 om 12:57

Enydrial extra emollient van roc

ook een lekkere bodylotion, zie boven, smeert heel goed uit. Goed tegen droge huid (dochter heeft hele droge huid, maar geen eczeem), maar bij zoonlief hielp het niet tegen het eczeem. Vichy Lipidiose 2 heb ik zelf ook wel eens gebruikt. Vond ik zelf wel erg vol en romig.
Sebamed is goedkoper....Voor mij niet onbelangijk aangezien er per maand twee flessen doorheen gaan.
En zoonlief krijgt ook visoliecapsules (omega 3).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.