Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Aggie

Aggie

13-07-2009 om 22:35

Eczeem/ruwe huid bij baby 1 jaar: kattenallergie?

Herkenning?

Mijn dochtertje van bijna 1 heeft al ongeveer vanaf de geboorte ruwe/droge huid, vooral op handjes en polsen. IN het begin had ook haar gezicht rode plekken, maar dat is nu eigenlijk al weer een paar maanden weg. Laatst had ze ook plekjes op haar onderbenen en in haar knieholten. Door krabben wordt het al snel erg vurig en komen er ook kleine korstjes.
De huisarts noemde het constitutioneel eczeem toen we er toevallig voor iets anders waren en gaf cortisonencreme mee. Inderdaad was het toen binnen 3 dagen vrijwel weg, maar helaas viel dat wel net samen met onze vakantie in Frankrijk. 'Helaas', want nu weet ik niet of het die creme was of de zon of de andere omgeving.... Ik heb zelf namelijk het idee dat het een allergische reactie op onze twee katten zou kunnen zijn. Nu we weer thuis zijn, is het namelijk weer veel ruwer, ook al smeer ik de creme nog. En die kattenharen zitten op het moment echt overal, want aan het verharen.

Wat denken jullie, kan dit een allergie zijn voor katten? En is dat dan 'in plaats van' eczeem of gaat dat vaak samen? En hoe lang moet ik die creme blijven smeren? Ik hoor van mijn omgeving steeds 'niet te lang' maar de huisarts was er niet erg duidelijk over. Ik ga sowieso van de week nog even met haar terug trouwens.

Iemand een kind met een allergie voor katten? en hoe wist je dat dat het was? Of andere reactie?
Alvast bedankt!

groet Aggie

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rafelkap

Rafelkap

14-07-2009 om 08:27

Proefje met plukje haren

Als je denkt dat het een allergische reactie kan zijn (kan ook EN exceem EN allergie) dan is dat lastig te onderzoeken bij een 1 jarige. Mijn huisarts raadde mij aan een eenvoudige proef te doen: een plukje kattenharen met een pleister op de armholte te plakken (binnenkant). Als je dat op een "gaaf" stukje huid doet zou je binnen een dag of 2 (weet niet meer hoe lang) wat moeten kunnen zien. (lange mouwen aan zodat je dochtertje het er niet afhaalt)
Bij ons bleek onze zoon (en wij deden de proef ook) niet allergisch.
Als de katten moeten verhuizen duurt het iig nog een hele tijd voor de lucht in huis "schoon" is.
Er zijn vast meer ervaringsdeskundigen hier.

Schilfers

Ik heb altijd begrepen dat allergie niet zozeer de haren betrof, maar de huidschilfers van katten en andere dieren? Weet ook niet meer waar ik het las hoor, maar als het zo is dan helpt zo'n plukje haren in ieder geval niet.
Verder zou ik voorzichtig zijn met het label "kattenallergie". Volgens onze kinderarts (zoon met constitutioneel eczeem en later astma) ontwikkelt een allergie voor dieren zich meestal pas na een paar jaar. Bij zeer jonge kinderen ligt de oorzaak vaak op een ander terrein (vaak voeding).
Als je er zeker van zou willen zijn, dan zou je nog een keer op vakantie moeten gaan, maar dan naar iets dat qua klimaat op je thuissituatie lijkt (maar waar geen katten zijn).
n@nny

Wasmiddel

dochter van mijn broer was ook zo bont, rond de polsen, in de nek, rond de zoom van haar broek.

Toen ze ander wasmiddel gingen gebruiken (neutral) was het over en was mijn broer ook af van allergische plekjes (ineens)

Misschien is het wasmiddelovergevoeligheid?

Rafelkap

Rafelkap

14-07-2009 om 17:16

Nanny

Klopt van die huidschilvers, maar het was wel een advies van mijn huisarts. Deze tip raadt hij patiënten aan om eens te doen. Een soort huistuinenkeuken-proefje omdat echt testen op kattenallergie nog niet kan.

Aggie

Aggie

16-07-2009 om 11:57

Tips

ik ga de test met de haren toch maar doen, ook al is Nanny's opmerking over die schilfers terecht. Weekend wordt toch slecht weer, dus lange mouw geen probleem.
Wasmiddelgevoeligheid, dat heb ik in het begin ook gedacht, en was dus als maanden met Neutral, maar zonder beoogde resultaat dus.

Die tip over nogmaals op vakantie ga ik zéker opvolgen !

Heb nog wel een vraag: een van jullie zei dat het misschien eerder in voedsel zit, maar dat zou dan alleen maar voor koemelk kunnen zijn, want ze had die uitslag als ukkepukkie met alleen flesvoeding al. Ze heeft verder nooit andere klachten gehad. Eet goed, slaapt goed, geen pijn of krampen, altijd vrolijk en tevreden....
Is koemelkallergie dan aannemelijk? zijn er daarvoor duidelijke symptomen?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.