Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

ryda

ryda

06-07-2009 om 22:52

Eerste menstruatie en lengtegroei?

Mijn dochter is onlangs voor het eerst ongesteld geworden (bijna 12 jaar). Hoe is jullie ervaring met hoeveel meiden nog groeien na de eerste menstruatie? In het algemeen lees je dat de eerste menstruatie betekent dat de groeispurt voorbij is. In haar geval zou dat wel een beetje sneu zijn (ze is net voorbij de 1,50 meter).

En als dat zo is, is er dan nog wat aan te doen, of is het een gegeven dat ze waarschijnlijk klein blijft? (ouders zijn 1,70 en 1,85, ook niet superlang dus, maar zo haalt ze de lengte van haar moeder nog niet eens).

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
stress-ma

stress-ma

06-07-2009 om 23:44

Weinig groei ben ik bang

De dochter van een vriendin heeft lange ouders ma 1.80, pa 1.95. Ze werd op haar 10e voor het eerst ongesteld. Ze is nu 17 en is nog hooguit 5 cm gegroeid. Ze meet nu 1.63

Ik weet niet of er voor jouw dochter nog iets aan te doen is.

Tja

ik ben vrijwel direct gestopt met groeien zodra ik op mijn 14e (vrij laat) ongesteld werd. Ik ben 1,54 en vind dat zelf prima, als ik als kind betere voeding had gehad (ik kwam ondervoed in NL) dan was ik nu waarschijnlijk groter geweest.

Mijn dochter (6,5 jaar) heeft een botgroei achterstand van een jaar en is nu 1,07. Als ze zo blijft doorgroeien hopen we dat ze de 1.60 haalt, maar als ze gaandeweg weer meer groeiachterstand oploopt en vroeg dreigt te gaan menstrueren dan gaan we denk ik toch wat groeihormoon proberen om die menstruatie tzt uit te stellen.

Haar vader is 193 en ze had gezien zijn lengte 170 moeten halen.

Eitje

Eitje

07-07-2009 om 11:16

Endicrinoloog

Wij zijn met onze nogal kleine dochter naar de kinderendicrinoloog geweest. Ze heeft al puistjes, schaamhaar, okselhaar en beginnende borstontwikkeling. Daar vertelde de arts dat de lengtegroei naar de eerste menstruatie nog ongeveer 6 cm is.
Ik ben benieuwd, de botfoto van 8 maanden geleden was conform kalenderleeftijd. Nu moeten wij over drie maanden terugkomen en moet ze flink gegroeid zijn (wat 'flink' in dit geval inhoudt zei hij niet) en anders wordt er ook ingegrepen.

ryda

ryda

07-07-2009 om 11:25

Hoe klein?

Eitje hoe klein is jouw dochter? Eigenlijk vind ik 1,50 niet zo klein dat je in zou moeten grijpen. Maar voor dochter die om andere redenen ook al altijd een uitzondering zal zijn, had ik het fijn gevonden dat haar lengte min of meer gemiddels geworden zou zijn (dat was ze ook altijd voor haar pubertijd).

Eitje

Eitje

07-07-2009 om 20:27

Ryda

Mijn dochter is 131 cm. Volgens de arts komt de eerste menstruatie gemiddeld 2 jaar na begin puberteitskenmerken. Mijn dochter is alleen de afgelopen 2 jaar zeer weinig gegroeid, dit terwijl ze al aan de erg kleine kant was. In september komt er ook een nieuwe handfoto. Ik ben dus erg benieuwd wat daar uit zal komen.

Eitje

Eitje

07-07-2009 om 21:21

Oja

Ingrijpen doen ze met 130 cm.

Vic

Vic

07-07-2009 om 22:01

Even inhaken, over groeispurt

Bij mijn dochter (net 10) zijn de eerste puberteitsverschijnselen ongeveer een jaar geleden begonnen. Ze is het afgelopen half jaar best aardig gegroeid (ca. 3 cm), maar van de echte groeispurt had ik wel wat meer verwacht. Wat houdt die precies in? Ik hoop dat de eerste menstruatie nog even op zich laat wachten, zodat ze misschien nog 1.60 m. wordt (is nu 1.36 m.).

ryda

ryda

07-07-2009 om 23:03

Mag ze dus niet klagen

waarschijnlijk haalt ze de 1.60 nog wel. Korter dan we gehoopt hadden maar niet super kort als je dat met 1,30 en een beetje vergelijkt.

Wat me ook verbaast is dat ze verder ook nog nauwelijks pubertijdskenmerken heeft, een paar miniborstjes, nauwelijks schaam- en okselhaar. De eerste menstruatie overviel ons daardoor ook echt, we hadden het nog niet verwacht.

Jakiro

Jakiro

07-07-2009 om 23:05

Ingrijpen

Ingrijpen doet men hier als de prognose van de groeilijn en de handfoto meer dan 7% afwijkt van de lengte die je op basis van genen mag verwachten en dan alleen als het kind én de ouders het willen.
Mijn dochter is nu 12, sinds een half jaar ongesteld (een jaar puber verschijnselen) en een prognose van 1.48. Volgens de ouders berekening zou ze 1.74 moeten worden.
Zelf vond ze het best; Shakira is ook klein en toch heel ver gekomen.
Inmiddels is ze 1,53 en volgens de kinderarts heeft ze op het moment dat ze ging menstrueren 95% van haar eindlengte bereikt.
Ze zal dus 1.60 worden en alles daarboven is meegenomen
Jakiro

Jeetje

mijn dochter kwam na het kampweekend thuis met de mededeling dat ze dacht dat ze ongesteld werd, heeft 4 dagen viezige afscheiding gehad maar daar bleef het bij, was dit bij jullie kinderen ook zo en bleef het toen nog weg of zou het dan nu door gaan zetten?
ze wordt bijna 12 en is 1,46 lang, ander pubertijdskenmerken zijn er nog bijna niet.
gr krulleke

Gemiddelden zeggen niet alles

een gemiddelde is een gemiddelde, en zegt dus niet álles...jouw kind kan wel de uitzondering op de regel zijn. Hier een dochter van 15. Die sinds d'r menstruatie (toen ze net 13 was) nog zeker 12 cm gegroeid is en misschien nog wel meer...(groeit nog steeds).
Wij meten de lengte van de kinderen sinds ze goed kunnen staan élke vakantie op, op zo'n papieren meter tekenen we het aan ....het is zo'n beetje ons 'vakantieritueel' dus zodra de schoolvakantie begint (ongeacht welke) vragen ze er zelf om. De datum+leeftijd staat erbij dus...
Toen dochter nét 13 was, had ze d'r eerste menstruatie. Maar dat is wel nog erg lang erg onregelmatig geweest (1 dagje, soms 1 week, soms om de maand, soms máánden niet). Tot begin afgelopen schooljaar was dat nog wel zo. Ze is dus pas sinds een jaar écht regelmatig ongesteld. Ze is sinds haar 1ste menstruatie nog 12 cm gegroeid, en aangezien onze vakantie pas eind deze week begint heb ik nog niet gemeten, maar ik denk zelf dat ze wederom een paar cm is gegroeid (omdat ze nu zonder hakken zelfs zichtbaar boven mij uitsteekt....)w.s. een cm of 2/3.
Dochter was rond haar 1ste mentruatie 1,60 m en nu vorige vakantie (voorjaarsvakantie) was ze 1,72 m. Maar wij zijn ook niet erg groot (dus verwacht je geen erg grote lengte). Ik denk dat ze weer een groeispurtje gehad heeft...soms heeft ze periodes dat ze de hele tijd écht honger heeft...en dan geheid dat ze behoorlijk gegroeit is.
Eerlijk gezegd hadden we dit zelf ook niet verwacht. Je kent de gemiddelden en weet dat ze na de menstruatie niet véél meer groeien...maar zo zie je maar....
Mijn vriendin haar dochter is trouwens na d'r eerste menstruatie amper nog gegroeid. Dus het kan ook héél anders gaan. Gemiddelden zeggen dus niet álles, jouw kind kan wel net een uitschieter zijn aan de boven of onderkant.
groeten albana

Jolijt

Jolijt

08-07-2009 om 11:27

Hier werd dochter

met bijna 12 voor het eerst ongesteld, is nu bijna 15 en zeker nog 15 cm gegroeid en nog steeds groeiende... (laat zij DAT nou net nietleuk vinden..)

Hier

werd dochter ongesteld toen ze bijna 10,5 was.
Ze had toen wel echt een groeispurt gehad en dan bedoel ik ook echt een spúrt! 10 cm in een klein jaar. Ze was toen 170 cm en is nu 1,5 jaar later 176 cm en dat zal het wel blijven dnek ik, misschien nog een cm of 2.
Prognose op ouders lengte was; 184 of langer.
Met las uiterste...190, dat vond ik wel erg lang en ik heb nooit gedacht dat ze dat zou halen, wij zijn gewoon allemaal erg vroeg lang.
Ons is verteld dat ze na dr 1ste menstruatie nog max. 10 cm zou groeien?

Bibi

Bibi

09-07-2009 om 23:05

Ik had al een vraag gesteld bij basisschoolleeftijd

Maar ik werdt gewezen op dit draadje, dus ook nog maar even hier:
Mijn dochter heeft sinds een paar weken wat afscheiding. De laatste dagen is het wat bruinig.Zou dit de eerste menstruatie kunnen zijn? Ik vind haar er nog zo jong voor, ze is in januari pas 9 geworden! Maar ze is zich wel aan het onwikkelen, dus helemaal vreemd zal het niet zijn. Ze heeft al een beetje borstjes en schaamhaar, de eerste tekenen van de borstjes kwamen ongeveer een jaar geleden. Maar ik maak me toch wel wat zorgen over haar lengte, een groeispurt heeft ze nog niet gehad (die krijgen meisjes toch meestal voorafgaand aan de eerste menstruatie?) Ze is nu 138 cm. Ik wil sowieso met haar naar de ha, maar zijn hier misschien ervaringsdeskundigen?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.