Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

P

P

06-01-2012 om 13:15

Eerste stappen in ouderenwoningen

Wie weet waar ik (nu eerst even via internet) moet zijn om me in te lezen over de huidige gang van zaken voor woningen voor ouderen? Dit is geheel en al nieuwe materie voor mijn broer, zus en vader en mijn vader lukt het niet echt meer om dit zelf uit te zoeken.

Is er een heldere site om de regels van nu en alle soorten van bewoning te kunnen lezen en waar je aan moet voldoen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wat ik ervan weet

Is het een administratief/informatietechnisch drama.
Mijn vader heeft bezoek gehad van een woonconsulent van de gemeente. Dat was de enige die het echt goed kon uitleggen. Wat ik ervan begreep was dat je wel ongeveer in zijn algemeenheid iets kan zeggen maar dat het voor het praktische resultaat toch helemaal afhangt van hoe het beleid is in je regio.
Ik zou dus bij het wmo-loket oid naar een ouderenadviseur vragen. Mijn broer en ik hebben ook zelf gegoogled maar je vindt iedere keer wat anders.. hopeloos.

U

Fiorucci

Fiorucci

06-01-2012 om 14:28

Inderdaad

Ik denk dat het in elke gemeente weer anders gaat, dus ik zou inderdaad info zoeken binnen je eigen gemeente.

Kari1

Kari1

07-01-2012 om 08:38

Hier ook

Wij moeten ook gaan starten met dat traject voor mijn schoonmoeder. Ik ben begonnen met de de woningcomplexen/verzorgingshuizen/aanleunwoningen in onze en omliggende gemeenten te bellen over hoe die instroom gaat. Het blijkt hier dat er vrij standaard een CIZ-indicatie moet zijn om in aanmerking te komen. Volgende week ga ik ik contact zoeken met het CIZ om uit te zoeken hoe we daaraan komen.
Maar dat kan idd per huis en per gemeente verschillen. Je zou kunnen beginnen om met je vader te kijken waar hij evt. wel en waar echt niet zou willen wonen en dan daar informeren hoe hij er kan komen.
Kari

May

May

07-01-2012 om 14:13

Hier redelijk snel gegaan.

In december 2010 gaf schoonmoeder voor het eerst ook zelf aan dat ze echt niet alleen kon blijven wonen. De huisarts zag dit ook in (was al vaker langs geweest...). Mijn zwager is toen het traject gestart en de CIZ-indicatie was er vrij snel.. Hij is toen gaan bellen met een aantal verzorgingshuizen en een ervan gaf aan dat ze op korte termijn plaats zouden hebben.. Hij is gaan kijken en was enthousiast... Eind februari hebben we haar verhuisd en nu gaat het redelijk goed met haar..

Jaymza

Jaymza

07-01-2012 om 20:03

Hier heel moeilijk

Hier moet je heel erg slecht zijn om op de wachtlijst te komen. En dan ís het afwachten of je uberhaupt nog aan de beurt komt. Ik denk dat het per gemeente een kwestie is van de plekken die ze hebben en de vraag die er is.

Heeft ze nu een indicatie?

Er zijn 2 manieren van 'zorg' ontvangen, ouderenwoningen. Je hebt 'alles in 1' de wat we vroeger noemden bejaardenhuizen en nu woonzorgvoorzieningen.
En je hebt gewone 'serviceflats' waarbij je feitelijk alleen huurt en wat servicekosten betaald en die speciaal voor ouderen zijn bedoeld.
Bij die laatste kan je ook zorg krijgen (ook via indicatie van CIZ) maar dan is het de thuiszorg die langs komt.
Hoe véél zorg heeft je moeder nodig? Dát moet je eerst weten. Dat bepaald het CIZ, die geeft een indicatie af die kan oplopen van 1 t/m 6. Die kan je bereiken via de gemeente, het wijkbureau, het thuiszorggedoe of WMO loket (onderdeel van de gemeente). Dat is in elke gemeente anders begrijp ik uit bovenstaande. De huisarts weet in ieder geval wel wáár dat is en anders moet je gewoon de gemeente bellen.
Daar vraag je een indicatie aan voor je moeder.
Dan komt er iemand langs om te praten en vragen te stellen (wat iemand nog zelf kan en niet meer kan) en aan de hand daarvan informeren ze misschien nog bij huisarts en dan geven ze een indicatie 'af'.
Bij een indicatie van 1 of 2 is er globeel gezegd nog niet errug veel aan de hand. Wel kan ze dan thuiszorg krijgen, hulp in de huishouding en misschien wat aanpassingen. Ze kan dan in principe in haar eigen huis blijven wonen, misschien vind jij dat niet zo 'handig' (i.v.m. afstanden of de grootte van het huis) maar dan heb je als alternatief dat ze kunnen verhuizen naar zo'n serviceflat die meer 'ingericht' zijn op beperkingen (lift aanwezig, geen drempels, afgesloten gezamelijke voordeur, soms recreatiezaal aanwezig etc.etc.).
Is de indicatie hoger (3 of 4) dan kan ze op de wachtlijst voor een woonzorgvoorziening. Dat kan lang of kort duren, afhankelijk van háár indicatie en die van de andere mensen die erop staan/komen te staan. Hoe hoger de indicatie hoe hoger op de lijst. In principe kom je bij veel woonzorgvoorzieningen met indicatie 2 ook wel op de wachtlijst, maar de kans dat je dan instroomt is dan wel zéér klein...want alle mensen met indicatie 3 gaan dan voor (of er moet weinig instroom zijn...maar dat lijkt me vrij weinig voor te komen).
Is de indicatie nóg hoger (5 of 6) dan kom je in aanmerking voor een verpleeghuis. Of een parapluwoning (onderdeel van verpleeghuis waarbij de partner geen indicatie heeft). De CIS zal ook precies kunnen uitleggen waar ze terecht kunnen als de indicatie eenmaal bekend is.
Er zijn ook verzorginghuizen waar je met 5 terecht kunt, maar niet allemaal. Niet alle huizen hebben de facaliteiten om zulke mensen te verzorgen.
Heeft je moeder al een indicatie? Dan is ze al bekend bij de CIZ en hoeft haar indicatie alleen maar opgehoogd te worden.
Voor alles moet je dus bij de CIZ zijn en een indicatie hebben.
Daar moet je dus als eerste achteraan.
groeten albana

Dan gaat het dus om alleen een huis?

Ik begrijp dat je dus bedoeld dat hij geen daadwerkelijke 'hulp'nodig heeft, maar meer een geschiktere woning?
Daarvoor zijn dus die 'ouderenwoningen' bedoeld.
Alleen als hij echt hulp nodig heeft (in aankleden, poetsen, dagelijke bezigheden) kan hij een indicatie krijgen waarbij hij in aanmerking komt voor een verzorgingshuis of verpleeghuis. En dan moet hij ook nog behoorlijk veel hulp nodig hebben ook.
Die ouderenwoningen zijn in alle gemeentes wel te vinden. Zowel koop alsook huur. Daar kom je alleen voor in aanmerking als je een bepaalde leeftijd hebt (50+ of 65 +) en aangezien jongeren die leeftijd nog niet hebben wonen die er niet
Er is hier zelfs een bepaald complex als je daar een appartement wil kopen als oudere....koopt de cooperatie joúw huis, knapt het op en verkoopt het daarna door. Een soort 'aankoopgarantie'dus.
Voor koop, naar makelaars. Voor huur ga je naar de wooncooperatie. Er zijn ook andere organisaties die verhuren speciaal aan ouderen die landelijk zijn...B.v. deze http://www.woonzorg.nl/page.php?id=6ac44b19aea8a0146725fa83198f221b
Als je googelt op 'seniorenhuisvesting' kom je een heel eind denk ik.
Je vader staat met zijn wens om niet naast jongeren te wonen niet alleen.
groeten albana

Fiorucci

Fiorucci

09-01-2012 om 10:56

En informeer ook eens bij de woningbouwver. waar hij nu huurt. Vaak ben je sneller aan de beurt voor een ouderenwoning als je een eensgezinswoning achterlaat.

Kobalt

Kobalt

09-01-2012 om 13:59

Mijn schoonouders hebben zojuist deze overstap gemaakt. De woningbouwvereniging is meestal regionaal. Je kunt dus vaak uit meerdere woonkernen kiezen. Je kunt ook aangeven dat je een seniorenwoning of een service flat wilt.
In de regio van mijn schoonouders kwamen er elke periode (twee weken dacht ik), een stuk of vijf seniorenflats vrij. Ze zijn daar elke keer langsgereden met de gedachte? 'Willen wij hier wonen'. De helft van de woningen vonden ze geschikt.
Binnen twee maanden hadden ze een woning naar hun zin, in een flat waarin alleen senioren wonen.
Ze stonden wel al jaren ingeschreven bij de woningbouwvereniging. Ze hadden een koophuis, dus ze lieten geen eensgezinswoning achter voor de huurmarkt.
Het mooie is, dat er voor de seniorenwoning iedere keer minder gegadigden (ongeveer vijf per woning) waren, dan voor de overige woningen. Je moet immers 60+ zijn, om erop te mogen reageren. Veel mensen vallen dan af.
Al met al is het allemaal erg meegevallen en zijn ze nu heel erg blij met hun flatje!

Seniorenwoningen

Hebben (zelfs in de stad) geen wachtduur van 44 jaar gemiddeld....je kan je denk ik zo wel voorstellen dat de gemiddelde 80+ dat aantal jaren namelijk niet haalt, dus zouden ze er 0 verhuren als dat zo was
Kijk vooral naar seniorenwoningen, seniorenflats, serviceflats etc.etc.
Echt geen jongeren wonen daar. Niet 1. Die voldoen namelijk niet aan de voorwaarden. Of het moet een combi zijn van b.v. zelfstandig wonende verstandelijk gehandicapten ofzo. Dat zit soms gecombineerd. Maar 'gewone' jongeren wonen er niet.
groeten albana

Fiorucci

Fiorucci

09-01-2012 om 15:38

Precies

En woningbouwcooperaties stimuleren juist het vertrek van ouderen naar zo'n ouderencomplex, omdat er dan vaak een gezinswoning vrij komt. Die stimulering bevordert de doorstroom. Dus ik zou toch de woningbouw eens bellen.

Fiorucci

Fiorucci

09-01-2012 om 16:43

Die woningen die niet via de verhuurder vrij komen zijn misschien van een particuliere verhuurder, vrije sector dus. Tussen een verzorgingshuis en een seniorenwoning vallen de serviceflats inderdaad. Ik weet niet hoe dat zit in Aalsmeer, ik zou woningbouwverenigingen af gaan bellen. Grappig trouwens, mijn pa woont ook in Aalsmeer..

Kobalt

Kobalt

09-01-2012 om 20:16

Afwachten

P,
Ik zou toch even rondkijken in het aanbod. Misschien is het zinvol om ook in een naastliggende gemeente te kijken. Maar ik kan me niet voorstellen dat er in Aalsmeer niet ook van de seniorenflats zijn, die uitsluitend zijn bestemd voor senioren.

Bij ons in de gemeente is er overigens een soort van hulploket, juist voor dit soort vragen. Misschien is dat er in Aalsmeer ook wel?

Fiorucci

Fiorucci

10-01-2012 om 06:55

Trouwens....

Mijn schoonouders wonen nu in een flat waar vrijwel alleen senioren wonen. Het is niet speciaal voor senioren overigens,hoor. Het valt hen tegen, zoals mijn schoonmoeder zegt: een enorme verzameling van zeurende en klagende ouwetjes. Het is nooit goed of het deugt niet. Ze hebben een zalige woning mar kwa buren vond ze haar oude flat een stuk gezelliger..

2 minuten googelen

op seniorenwoning+aalsmeer leverde me dit op:
http://www.zorgcentra-meerlanden.nl/t- en ook:
http://www.aalsmeer.nl/Onderwijs_Jeugd_en_Welzijn/Wonen_Welzijn_Zorg/Zorg_en_seniorenwoningen en ook nog:
http://www.aalsmeer.nl/Onderwijs_Jeugd_en_Welzijn/Wonen_Welzijn_Zorg/Wonen_Welzijn_en_Zorg_algemene_info

Er is een speciaal senorenwonenbeleid in de gemeente aalsmeer én er zijn complexen waar alleen senioren wonen, aanleunwoningen mét zorg en zonder zorg (dus voor alleen wonen) en ook bij de woningcooperatie zelfs 75+ woningen waar álleen 75 plussers voor in aanmerking komen.
Er is zelfs een WMO loket. Ook daar kunnen ze je precies vertellen wáár seniorenwoningen zijn waar geen jongeren boven je wonen en zelfs of hij gezien zijn inkomen daar in aanmerking in komt.
Precies zoals wij zeiden dus. Het heeft dus wel degelijk zin.
groeten albana

Fiorucci

Fiorucci

10-01-2012 om 11:29

Misschien, maar er is dus een speciaal senioren beleid waardoor die weg misschien op een andere manier te bewandelen is met andere mogelijkheden.

Ja dat is ook wat ik bedoel

De gemeente is in het kader van het WMO beleid ( wat vroeger awbz was) verplicht om voor oa ouderen aangepaste voorzieningen en woonmogelijkheden te hebben/ beschikbaar te hebben. Zeker voor minder draagkrachtigen ( oa jouw vader). Hoe ze daarin voorzien is verschillend, maar veel gemeenten doen dat via de woningcooperatie. De woningcooperatie heeft dus een appart aannamebeleid voor ouderen. Over het algemeen geld, hoe ouder, hoe behoeftiger, hoe meer kans op snel een geschikte woning. Bij jouw vader doen ze het net zo. Met 72 jaar meer keus en sneller aan de beurt dan een 66 jarige. Dus geen inschrijfduur van 44 jaar......
Normaal neemt de zorg met klimmen der jaren ook toe, dus zijn voorrang zal alleen maar toenemen.
Alle reden dus om wel te bellen lijkt me.
Groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.