Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Pluk53

Pluk53

09-12-2009 om 10:58

Eigen verantwoordelijkheid bij medische kosten


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

16-12-2009 om 19:42

Macro economisch

Pluk53:
"de overbodige mri voor mijn buurman betaal ik uiteindelijk mee; de "overbodige" wii is mijn kosten, mijn lol."
Ben je dan ook tegen de aanleg van wegen die niet door jou gebruikt worden??
Het ging me bovendien om het macro-argument. Macro-economisch maakt t niet uit of iets publiek of privaat wordt betaald, in beide gevallen is het consumptie (een wii of een mri).

Tinus_p

Tinus_p

16-12-2009 om 19:43

Vuurwerk

Veel effectiever dan eindeloze discussies over rokende hartpatiënten:
http://www.nu.nl/binnenland/2145571/oogartsen-willen-vuurwerkverbod.html

Pluk53

Pluk53

17-12-2009 om 10:02

Macro- micro-bullshit

en van de maan af gezien zijn we allemaal even groot.
Van macro-economie heb ik geen verstand. En blijkbaar de meeste mensen niet, anders zouden bijv. de regeringen wel iets meer grip hebben op de crises.
Ik weet wel wat de effecten zijn van stijging medische kosten op mijn persoonlijke micro-economie: ik moet langer doorsparen voor ik mijn wii kan kopen; en daar hadden we het over. Persoonlijk ben ik er nu wel van overtuigd dat het niet veel uithaalt om mensen te "dwingen" actief hun gezondheid te bevorderen, op straffe van boete/niet-behandelen. Maar ik blijf het voor die mensen wel zuur vinden, dat ze hun levenskwaliteit zelf naar de kloten helpen; maar de kiem voor hun "keuzes" wordt al vroeg gelegd in hun opvoeding/sociale-omgeving. Net zoals in dit draadje al genoemd is: domheid en onwetendheid is eigenlijk ook een "ziekte". Vanuit een bepaalde start-positie is je feitelijke keuzevrijheid beperkt.

Nasha 1st

Nasha 1st

18-12-2009 om 20:07

Wanbetalers!

http://www.nu.nl/economie/2147050/honderdduizenden-wanbetalers-zorgverzekering.html

Honderdduizenden wanbetalers zorgverzekering
Uitgegeven: 18 december 2009 10:14
Laatst gewijzigd: 18 december 2009 17:35

VOORBURG - Het aantal mensen dat de premie voor de zorgverzekering niet betaalt, is sterk toegenomen.
Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) telde op 1 september van dit jaar 304.000 wanbetalers.

Dat is een stijging van 60 procent ten opzichte van de eerste keer dat het CBS het aantal slechte betalers mat.

Dat was in 2006, toen het totaal nog lag op 190.000. Uit de cijfers van het CBS blijkt verder dat ruim 86.000 verzekerden al vier jaar lang te boek staan als wanbetaler.

Premie

Vorig jaar stond de teller bij het CBS op 257.000. Alleen al in de eerste acht maanden van dit jaar kwamen er 47.000 wanbetalers bij. Dit zijn mensen die wel zijn verzekerd tegen ziektekosten, maar minimaal zes maanden geen premie hebben betaald.

Allochtonen komen in verhouding drie keer vaker in de statistieken voor. Vooral Antillianen en Arubanen blijken hun rekeningen slecht te voldoen.

Politiek

In politiek Den Haag stonden de wanbetalers meermalen op de agenda. Minister Ab Klink (Volksgezondheid) pakt sinds kort mensen die langer dan een half jaar hun zorgpremie niet hebben betaald strenger aan.

Zij betalen 30 procent meer premie tot ze hun schuld aan de zorgverzekeraar hebben voldaan. Het bedrag wordt zo veel mogelijk ingehouden op het loon of de uitkering.

De wanbetaler die onder dit regime uit wil, moet direct de schuld van een half jaar premie aan de zorgverzekeraar voldoen. Dat is een bedrag van ongeveer 1000 euro. Als iemand blijft weigeren de premie te betalen, kan de verzekeraar de zorgverzekering beëindigen.

Regeling

De verzekeraars grijpen sneller in. Na twee maanden betalingsachterstand krijgt een verzekerde al een regeling aangeboden.

Bij een premieachterstand van een half jaar wordt de wanbetaler aangemeld bij het College van Zorgverzekeringen (CVZ). Dat begon in oktober in de regio Den Haag met de strengere aanpak. In stappen volgen andere regio's.

Tevreden

CVZ is tevreden over de aanpak. Volgens een woordvoerder blijkt dat veel mensen overgaan tot een betalingsregeling. Een deel betaalt, ook na diverse waarschuwingen, nog steeds niet. Deze hardnekkige wanbetaler blijft verzekerd, via CVZ.

In Nederland kan niemand zonder zorg komen te zitten. ''Naast dat er een plicht is tot betalen, is er ook een zorgplicht.'' Het gaat dan onder meer om basiszorg zoals de huisarts.

Nasha 1st

Nasha 1st

18-12-2009 om 21:14

Dat is dan

30.400.000 per maand als je uitgaat van ongeveer 100 euro premie per maand en per jaar: 354.800.000

Me dunkt dat daar toch aardig wat zorg van te betalen is!

En niet betalen is toch zorg krijgen. Daar betalen wij dus ook allemaal aan mee he?

wanbetaler

wanbetaler

18-12-2009 om 21:29

Nasha

Ik begrijp best je "woede" over t feit dat er door jullie zoveel meebetaald moet worden voor mensen die zelf niet willen betalen, maar vergeet aub de andere wanbetaler niet? mensen die wel willen, maar tijdelijk niet kunnen betalen, omdat hun inkomen en/of leefsituatie dat onmogelijk maakt?
Ik ben zo iemand, en geloof me, ik zou heel graag gewoon elke maand alles netjes willen betalen, maar het eten voor mijn kinderen, gaat echt voor MIJN cz kosten bij mij.

Nasha 1st

Nasha 1st

19-12-2009 om 00:03

en zo heeft iedereen wel een "plausibele" reden om iets niet te hoeven betalen. Kennelijk is jouw inkomen nu zo laag dat je ook in aanmerking komt of kunt komen voor zorgtoeslag en waar gebruik je dat dan voor?

Ook voor ons is die ruim 200 euro per maand een behoorlijk aanslag op de portomonnee, maar ik zou het niet aandurven het niet te betalen, ook al staat er dan dat je toch geholpen wordt, ik ben daar niet echt gerust op....

Nasha 1st

Nasha 1st

19-12-2009 om 00:09

wat me vooral boos maakt over zoveel wanbetalers, dat hier dan een discussie wordt gestart waarin gesteld wordt dat ongezond levende mensen (waaronder overgewicht wat ik dus heb!) dan maar geen zorg meer moeten krijgen, terwijl ik dus wel altijd keurig mijn premie betaal! Maar over deze grote groep mensen hoor je vrijwel niemand....

En ik vind het rot voor je hoor, wanbetaler, maar ik vind het ook zeer oneerlijk....

Tirza G.

Tirza G.

19-12-2009 om 12:26

Dindrane

Wat een briljant plan. Eenvoudig en goed. Wanbetaler, ik begrijp dat je keuzes moet maken, dat moeten we allemaal. Maar het is wel interessant om na te denken over waarom je "zorgverzekering" als een "hoeft niet betaald te worden" in je hoofd hebt. Ik denk dat dat hem zit in het feit dat je er niets van merkt als je het niet doet.
Stel nou dat het bij zorg net zo was als bij iedere andere verzekering. Niet betalen=niet behandelen.

Tirza

Biene M.

Biene M.

19-12-2009 om 14:47

Lijkt me tot op zekere hoogte wel te regelen

Als je meer verdient dan x maar minder dan y betaal je een bepaald bedrag extra aan belasting (dat hoger wordt naarmate je inkomen y nadert). Verdien je y of meer, dan betaal je het gemaximeerde bedrag. De verzekeringsmaatschappijen declareren een vast bedrag per maand aan de overheid voor het aantal mensen dat bij ze verzekerd is. Dit bedrag ligt op het niveau van de basisverzekering van de maatschappij met de laagste premie. Dit is gelijk aan wat mensen met inkomen y of hoger betalen. Voor zover de premie van andere maatschappijen de laagste premie overstijgt, wordt dat een nominale premie. Dan kunnen ze veel minder verlies maken op wanbetalers.

Tirza G.

Tirza G.

19-12-2009 om 15:15

Vaak gewisseld?

Er wordt, zo blijkt uit metingen, juist helemaal niet zo vaak gewisseld als men ooit dacht. Ik dacht (even uit mn hoofd) dat zo'n 80-85% gewoon bij dezelfde verzekering blijft.

Tirza

Nasha 1st

Nasha 1st

19-12-2009 om 15:34

Inderdaad....

het is nu ook hier voor het eerst sinds de invoering dat ik de overstap waag, en dat heeft dan vooral met de vergoedingen te maken, niet omdat ik ontevreden over de Menzis was.

Op zich lijkt het plan van Biene wel uitvoerbaar. Maar ik vind ook dat een ieder zich gewoon dient te verzekeren en dus ook dient te betalen. Meen me te herinneren dat er beweerd werd dat met dit nieuwe zorgstelsel wanbetaling tot het verleden ging behoren, maar dat is weer een utopie gebleken...

wanbetaler

wanbetaler

19-12-2009 om 23:44

Sinterklaas en meer

sorry, weet niet meer wie het zei, maar
:wat betreft sinterklaas, dat vieren wij hier niet eens, en ook daar voel ik mij schuldig over (tov mijn kinderen)
:zorgverzekering is voor mijzelf basis cz, daar wordt dus alleen het hoognodige van betaald, en ik zit (gelukkig!) bijna nooit bij de dokter. wel ben ik brildragend, en doe dus gemiddeld zo'n 10 jaar met een saai, maar stevig montuur.
:zorgtoeslag meteen naar de verzekeraar vind ik prima, doe ik met huurtoeslag ook, maar dan blijft het restbedrag alsnog openstaan, dus of dat echt helpt?
verder, geloof mij dat ik het heel graag zou willen betalen, maar gas&licht en huur, en ja OOK die boterhammen voor mijn kinderen (niet eens een luxe reep of pakje drinken voor op school, gewoon een boterham en beker met ranja/melk) gaan bij mij voor cz... sorry

wanbetaler

wanbetaler

19-12-2009 om 23:49

Aanvulling

ik loop meestal maximaal 3 maanden achter, en zodra ik ergens ook maar iets op kan verdienen (verkoop wandelwagen kinderen, "groter"/baby- speelgoed dat nog goed is oid) dan gaat dat geld wel direct naar cz om zoveel mogelijk in te halen.

Nasha 1st

Nasha 1st

20-12-2009 om 00:34

Tja

ik heb geen inzicht in je verdere financien wanbetaler, maar ik heb het idee dat je het aan alle kanten probeert goed te praten, en hoe je het ook wendt of keert, het is niet goed te praten....

wanbetaler

wanbetaler

20-12-2009 om 10:58

Onkosten kind bij ongeluk en zo...

@Dindrane: kinderen zijn allemaal gratis meeverzekerd tot 18 jaar, ook voor die spoedrit naar het ziekenhuis, de enige premie die dus regelmatig te laat betaald wordt, is die van mijzelf (alleenstaand)...
@Nasha: goed te praten valt het niet, hoeft van mij ook niet, maar ik kies er voor om met mijn minimum minimum inkomen van 600-800 euro per maand mijn gezin te onderhouden, ipv maar een uitkering aan te vragen, die vele malen hoger ligt dan de nota van cz, en die de gemeenschap ook betaalt.
en misschien raar stom of achterlijk, maar ik los het liever zo op, dan met m'n hand op te gaan staan!

wanbetaler

wanbetaler

20-12-2009 om 11:08

Weer een aanvulling

ik zit niet in de schuldsanering, omdat ik het met "schipperen" wel red.
ik heb geen abbonnementen (behalve internet), heb een prepaid telefoontje (ouwe nokia die het gelukkig prima doet) en ik ben tevreden met wat er wel is.
mijn kinderen ondervinden ook geen "last" van hoe wij leven, die zien gewoon in dat het niet allemaal superdeluxe hoeft te zijn, wat ik van veel andere kinderen niet meer kan zeggen...

Nasha 1st

Nasha 1st

20-12-2009 om 11:21

Wanbetaler

je redenatie raakt kant noch wal. Ja kinderen zijn gratis meeverzekerd, maar ze kosten echt wel geld als er wat gebeurd!! Of dacht je dat de ambulance dan ook gratis is? Dan betaalt de zorgverzekering dan hoor! En ja, ik weet wat het kost. Een ritje van Dordrecht naar Den Haag kostte ons 6 jaar geleden ruim 600 euro!!!! Voor zoonlief van 4 weken oud.

En je redenatie om maar geen steun van de overheid te vragen vind ik ook onzinnig!! Dat vangnet is er nu eenmaal, en ik betaal liever daaraan een percentage mee, voor mensen die het dus ECHT nodig hebben, dan elk jaar een fikse verhoging van de zorgpremie om de wanbetalers ook zorg te kunnen bieden!

Maar goed, blijf je kop in het zand steken....

wanbetaler

wanbetaler

20-12-2009 om 11:31

Nasha, je leest wel,...

maar je weigert te begrijpen
ik betaal wel, en binnen 3 maanden, dus van mij heb je weinig last.
ik ben ook niet zo iemand die denkt van ha fijn ik zal eens een poosje niet betalen, nee ik probeer te roeien met de riemen die ik heb.
maar goed ieder zo zijn mening, jouw mening is dus dat ik maar lastig ben, dat is ok..ik weet wat ik doe, en ik weet dat mensen (zoals jij oa) daar moeite mee hebben.
ik steek mijn kop niet in het zand, maar hou mijn hoofd overeind, wetende dat ik doe wat binnen mijn mogelijkheden ligt, en dat ik verder niet ga staan bedelen.
ik ben benieuwd of dat jij het zou redden met mijn inkomen en 2 kids, en toch gelukkig zou kunnen zijn. (zonder digitale tv, zonder merkkleding, zonder senseo apparaat en weet ik veel wat nog meer)

Nasha 1st

Nasha 1st

20-12-2009 om 12:10

ik weiger te begrijpen dat iemand zichzelf moedwillig in de problemen brengt door niet het vangnet te gebruiken dat er nu eenmaal is, dat begrijp ik niet. En je kinderen ook....hoe dan ook, ik heb ook geen merkkleding, geen senseo en weet ik veel wat nog meer. Toevallig wel een baan, 2 inkomens ja....maar ook dat is geen garantie dat je nooit eens te kort komt kan ik je vertellen....

Overigens, ik kan niet begrijpen dat je niet maandelijks kan betalen maar wel 1 maal in de 3 maanden? Dat is dan alleen als je iets verkoopt via MP? Dat houdt een keer op hoor, tot je op sinaasappelkistjes woont....

Tirza G.

Tirza G.

20-12-2009 om 12:58

Voorzieningen

Wanbetaler, wat jammer dat je geen gebruik maakt van de voorzieningen die er zijn, óók binnen jouw gemeente. In onze gemeente is een "noodfonds", waar echt ongelooflijk veel uit betaald kan worden, juist die dingen die je nu laat schieten (zwemmen, abonnementen, etc) en voor minima zijn er allerlei regelingen.
Het ís een grote stap en ook een moeilijke stap (je moet met je bankboekkie naar sociale zaken), maar ik denk dat je afmoet van het idee dat je bedelt. Het geld ís er, daar betalen we allemaal aan mee, de gemeente hier houdt ieder jaar geld over in hun "noodfonds" omdat mensen zich generen om te claimen. Dat is toch zonde?

Tirza

Nasha 1st

Nasha 1st

20-12-2009 om 13:35

Wanbetaler

http://financieel.infonu.nl/geld/29059-bijstandsuitkering-per-1-januari-2009.html

je zou bijna 2 keer zoveel per maand kunnen hebben dan wat je nu hebt. Is het valse bescheidenheid? Wat maakt dat je niet gebruik wilt maken van de voorzieningen die Nederland biedt? En daarmee ook aan je verplichtingen kan voldoen?

wanbetaler

wanbetaler

20-12-2009 om 23:02

Nogmaals,..

beter lezen aub, ik geef aan dat door te schipperen, ik alles kan betalen, alleen duurt het soms iets langer, het probleem is ook gewoon dat ik niet elke maand hetzelfde salaris heb (krijg betaald naar hoeveel uren werk er voor mij was), dus de ene maand is er geen ruimte om cz te betalen, en de maand daarna kan ik soms gewoon 2 of 3 maanden in 1 keer betalen.
Mijn kinderen komen echt niks tekort, want van minima regelingen ben ik op de hoogte, en maak ik ook echt wel gebruik, maar alleen (!) voor mijn kinderen, dus niet voor een extraatje voor mezelf.
itst wat nasha van mij denkt, steek ik niet mijn kop in het zand, maar probeer zonder openheid aan jan-en-alleman te hoeven geven, mijn eigen boontjes te doppen...
kijk er naar hoe je wilt, ik ben niet zielig, mijn kinderen ook niet, en wou enkel de keerzijde van de medaille aantonen... ik ken genoeg mensen hier in mijn wijk, die te bedonderd zijn om te werken, en dus maar een uitkering aanvragen (waar jullie aan meebetalen!) en die alsnog hun rekeningen niet betalen, want ze zijn zo zielig en moeten MAAR van een uitkering rondkomen...
ik geloof, en of je het daar nou mee eens bent of niet, dat ik het best aardig doe, op mijn eigen (misschien in jullie ogen) kromme manier...
verder trek ik mij terug uit dit gesprek, heb niks meer toe te voegen.
voor degenen die mee wilden denken, dank je wel.

Foute trots

o, ik kan me best voorstellen dat je niet wilt bedelen, of in elk geval het GEVOEL te bedelen, maar, wees nu eerlijk, die regelingen zijn er niet voor niets.

En ja, ik denk dat je je kinderen wel tekort doet als je niet (goed) verzekerd bent. Als ze onverhoopt wat gaan mankeren krijgen dan moet de maatschappij ook mee gaan betalen.

Ik zou zeggen, hou je hoofd omhoog, maar maak gebruik van wat er voor je is. Je geeft aan dat je zoveel mogelijk regelt en schippert, ik geloof dat gelijk, ik geloof ook dat dat veel tijd en energie kost, die je misschien liever steekt in leukere dingen..

Neerkijken op mensen die de hand opsteken omdat ze te lui zijn..och, JIJ ziet natuurlijk vooral de buítenkant, je weet niet wat er speelt.

(als mensen mij zien geloven ze ook bijna niet dat ik grotendeels in de WAO zit, maar ik zit er toch echt terecht grotendeels in, voor de rest werk ik 3x4 uren)

Rondkomen met zo weinig inkomen lijkt me ondoenlijk en ook veel stress en negatieve energie geven, dus ik kan me ook bijna niet voorstellen dat je je kinderen niet tekort doet (niets voor sinterklaas is voor kinderen natuurlijk best rot bijv.)

Ik heb respect voor de houding dat je je zoveel mogelijk zelf redt, maar als je de zorgverzekering niet op tijd kunt betalen, dan red je het zelf dus niet (op tijd)

Sterkte! (ook met je trots)

Nasha 1st

Nasha 1st

21-12-2009 om 00:21

Luister wanbetaler

je komt zelf in dit draadje naar aanleiding van mijn posting dat er veel wanbetalers zijn. En nee, ik heb geen medelijden met deze mensen, ik vind dat iedereen dat gewoon hoort te betalen. Eerst piep je dat ik dan eens moet denken aan de mensen die het door omstandigheden niet kunnen betalen, dan ineens heb je eens in de 3 maanden geld vanwege verkoop op MP en nu weer heb je wisselend inkomen.....wat is het nou? Hoe dan ook, neem je verantwoordelijkheid, voor jezelf en voor je kinderen, en vooral die laatsten, want er komt een tijd dat zij wel de dupe zijn van jouw verkeerde trots.....er is niks mis met gebruik maken van de voorzieningen die er nu eenmaal zijn....en ik ken ook die mensen die te lui zijn om te werken, tuurlijk, maar ook dat heeft de maatschappij zelf laten gebeuren....

Tinus_p

Tinus_p

21-12-2009 om 11:45

Waarom?

wanbetaler:
"en misschien raar stom of achterlijk, maar ik los het liever zo op, dan met m'n hand op te gaan staan!"
Waarom?? Die uitkering is er voor bedoeld. Doe het anders voor je kinderen, uitkering = meer geld = meer leuke/nuttige dingen voor je kinderen.

Tinus_p

Tinus_p

21-12-2009 om 11:46

Niet dus

wanbetaler:
" @Dindrane: kinderen zijn allemaal gratis meeverzekerd tot 18 jaar, ook voor die spoedrit naar het ziekenhuis, de enige premie die dus regelmatig te laat betaald wordt, is die van mijzelf (alleenstaand)..."
Nee; jullie gaan er allemaal uit als jij uit je verzekering wordt gegooid.

Puck2

Puck2

21-12-2009 om 15:54

Ik snap het ook niet wanbetaler

Je zet alle zeilen bij om het hoofd boven water te houden en dat lukt je net niet. Het is je te prijzen dat je het allemaal zelf wilt rooien, maar soms heb je gewoon een extra steuntje nodig. In jouw geval zou een aanvullende uitkering(waar je zelf ook aan meebetaalt via je eigen salaris) je kunnen helpen. Je hebt er gewoon recht op. Persoonlijk zie ik mijn bijdrage via mijn loon liever naar een hardwerkend iemand die wat extra nodig heeft zoals jij gaan, dan naar iemand de te lui is om wat dan ook maar aan te pakken om voor zijn inkomen te werken. Het is toch geen schande om hulp te vragen? Soms moet je gewoon leren accepteren dat je hulp moet aannemen. Dat is best moeilijk maar het kan je er wel beter door maken.

doe het even zo

doe het even zo

21-12-2009 om 19:30

Wanbetaler. dit gaat echt niet werken zo.

Gelijk met de deur in huis maar jouw idee van niet betalen aan je zorgverzekeraar werkt niet. Heb je niet gehoord van de nieuwe wetgeving die er is. De zorgverzekeraar of eigenlijk het Collega van Zorgverzekeringen neemt de wanbetalers over van de zorgverzekeraars als zij 4 maanden hun premie niet betalen. Vervolgens legt het CVZ beslag op het loon of uitkering en dan zul je wel moeten betalen.

Dit is een nieuwe wetgeving.

De Nederlandse zorgverzekering is verplicht voor alle ingezetene van Nederland. Vandaar ook dat de overheid druk bezig is met plannen te bedenken om de wanbetalers te laten betalen.

Reken maar uit 300.000 (en dat zijn de aantalllen van 2009) mensen die hun premie niet betalen kost de Nederlandse staat 300.000 x 90 euro per maand = 32.400.000 euro...

doe het even zo

doe het even zo

21-12-2009 om 21:01

Hmmmm

nu ik het nog zo eens nalees zie ik dat mijn posting wel erg hard en vervelend is. Dat was natuurlijk niet de bedoeling.

Ik wilde eigenlijk alleen maar aangegeven dat niet betalen van de zorgverzekering geen oplossing voor je is door de komst van deze nieuwe wet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.