Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Eiwitdieet: flink sjagerijnig

Hallo allemaal,
ik ben bezig met een eiwitdieet. Niet totaal voorgeschreven, ik doe een beetje mijn eigen ding met veel eiwitten, weinig koolhydraten. Deels met zakjes/poeders en deel met vlees/ei.

Ik heb dit al eerder gedaan, een keer 15 kilo mee afgevallen en wat flauwe pogingen.

Waar ik enorm veel last van heb is een grote mate van sjagerijnigheid. Echt heel naar. Ik kan maar weinig hebben van de kinderen. Geluid word ik gek van, als ze druk doen bijv. of harde muziek. Ik kan echt weinig hebben.
Ook heb ik regelmatig last van hoofpijn. DAt is nu na een week wel iets minder.

Heeft iemand hier ervaring mee en heeft hier ook last van?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Brianna F

Brianna F

30-08-2010 om 22:26

Kan zijn

was je voorheen een zoetekauw? Dan heb je nu afkickverschijnselen van de suiker. Komt goed, even doorzetten.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

30-08-2010 om 23:34

Dieten

In principe wordt het niet aangeraden om zo'n dieet op eigen houtje zonder medische begeleiding te doen omdat een goede verhouding proteine/koolhydraten nogal nauw luistert vanwege de risico's die aan een eiwitrijk/koolhydraatbeperkt dieet kunnen kleven zoals ketose, verhoogd cholesterolgehalte (er zijn aanwijzingen dat proteinedieten slecht zijn voor het hart), osteoporose, nierstenen of zelfs nierfalen. Deze risico's kleven vooral aan het langdurig volgen van een proteinedieet danwel te weinig koolhydraten, groente en fruit eten. Eiwitdieten zijn niet voor niets een enorme "hype" want je kan er snel en veel mee afvallen maar ze zijn dus niet zonder risico. Zorg dat je voldoende koolhydraten (minstens 100 gram per dag), groente en fruit binnenkrijgt en drink veel water. Ga niet te lang met het dieet door, zeker niet zonder begeleiding. En hou er rekening mee dat je zodra je stopt met zo'n dieet (maar dat geldt voor bijna elk dieet) waarschijnlijk toch weer aankomt ook al beweert men dat dit dieet geen jo-jo effect tot gevolg heeft. Zodra je weer anders gaat eten slaat je lichaam het vet dat je kwijt bent weer net zo hard op als voor het dieet. Persoonlijk (en ik heb in mijn leven zowat alle dieten gevolgd die er maar te bedenken zijn) geloof ik absoluut niet meer in dieten. Met ieder dieet viel ik danwel snel af maar het kwam er altijd net zo snel dubbel en dwars weer aan zodra ik stopte met dieten. Gewoon van alles met mate en met gezond verstand eten, een goed ontbijt, kleine porties verspreid over de dag en je valt langzaam doch gestaag af en blijft op een natuurlijk, stabiel gewicht zonder moeite. Zo ben ik 30 kg kwijtgeraakt en die zijn er afgebleven zonder moeite. Het duurt dan wat langer maar het resultaat is er ook naar. Je zou beter naar iets als de Weight Watchers kunnen gaan; daar krijg je ook steun en begeleiding en dat kan enorm helpen bij het afvallen; zeker als je al eerder vruchteloze pogingen hebt gedaan om af te vallen. Plus dat je ook daarna nog begeleiding krijgt om je gewicht stabiel te houden en dat is nog moeilijker dan afvallen op zich. Men zegt niet voor niets dat afvallen geen kunst is, op gewicht blijven wel. Succes!

annemir

annemir

31-08-2010 om 07:58 Topicstarter

Oke

Hallo,
bedankt voor jullie reakties! oke, dus het heeft nog even tijd nodig...
drinken doe ik iig genoeg.

elisa ik weet het. Maar ik vind het een prima manier om eerst goed af te vallen en daarna proberen op gewicht te blijven. Vorig jaar ben ik er ook goed mee afgevallen.
Nu doe ik het niet zo streng, ik eet wel veel groenten, maar idd geen fruit.
Ik zou willen dat ik het red met minder zoet eten,maar helaas..

ik ben overigens een echte suikerjunk, gek op alles wat zoet is. afkickverschijnselen klinkt dan ook logisch

thanx

Pixel

Pixel

31-08-2010 om 09:50

Koolhydraten

@Elisa, denkfoutje. Veel eiwit eten is niet waardoor je afvalt, maar weinig koolhydraten eten is waardoor je afvalt in deze filosofie. Dus helemaal niet 100g koolhydraten per dag eten want dan schiet je je doel juist voorbij. Gemiddeld zo'n 30 gram koolhydraten voor de gemiddelde mens per dag, wel even omrekenen naar je eigen gewicht en situatie. Die eiwitten dienen er vooral voor om je hongergevoel in toom te houden, niet om af te vallen.
@Annemir, kijk ook eens in off-topic. In die draad over op gewicht blijven worden een heleboel zinnige dingen gezegd over afvallen en ook over zo'n eiwitdieet. Ik begin niet aan die shakes enzo, heel duur en het zet net zoveel zoden aan de dijk als op een andere manier afvallen.

Sancy

Sancy

31-08-2010 om 10:09

Lol

"Maar ik vind het een prima manier om eerst goed af te vallen en daarna proberen op gewicht te blijven. Vorig jaar ben ik er ook goed mee afgevallen."
LOL en in een jaar tijd is het er weer bijgekomen? sorry, maar ik heb daar maar 1 woord voor: jojo.

Sancy

Sancy

31-08-2010 om 10:14

Oeps

dit staat er wat botter dan bedoeld. Lees het maar als oprechte verwondering van iemand die totaal onbekend is met het probleem van overgewicht, een soort van: "niet gehinderd door enige kennis van zaken".

Elisa Gemani

Elisa Gemani

31-08-2010 om 10:25

Koolhydraten

Nee hoor, is geen denkfoutje maar een medisch-wetenschappelijk feit. Een mens heeft een bepaald percentage koolhydraten per dag nodig voor de benodigde energie. Gemiddeld wordt minimaal 50 gram per dag aanbevolen maar afhankelijk van een aantal factoren etc wordt dat percentage ook veel hoger en zit je al gauw op tussen de 5-7 gram koohlhydraten per kg lichaamsgewicht. Jongens in de groei hebben bijvoorbeeld wel meer dan 200 gram koolhydraten per dag nodig. En dan hebben we het natuurlijk vooral over complexe koolhydraten, niet over enkelvoudige. Eiwit kan zeker helpen om niet te zwaar te worden. Mensen die veel eiwit eten, blijken wat minder te eten. Dat komt omdat eiwit goed verzadigt: je krijgt niet zo snel weer honger. Daarnaast is eiwit nodig om spierweefsel in stand te houden. Vergeleken met vetweefsel verbrandt spierweefsel meer calorieën. Helaas kan teveel eiwit tov te weinig inname van koolhydraten en groente, fruit etc. leiden tot bovengenoemde klachten en met name nierfalen en hart- en vaatziekten zijn een risico. Daarom kwam men ook behoorlijk terug van iets als het Atkins-dieet en ook het eiwitdieet schijnt dus niet zo gezond te zijn als velen willen geloven. Nogmaals, voor een korte periode en mits je ook genoeg koolhydraten, groente en fruit inneemt zal het allemaal wel meevallen maar langdurig grote hoeveelheden eiwit eten in combinatie met te weinig koolhydraten is beslist niet gezond. Ja, je valt wel snel af maar je doet je metabolisme en je gezondheid uiteindelijk geen plezier. Vandaar ook de beruchte ketose en helaas denken veel mensen dat ze juist in ketose moeten zijn zodat het "werkt". Uiteindelijk wil je toch gezond zijn en blijven. Dan kan je beter langzaam op een verantwoorde manier afvallen en liefst onder begeleiding.

Pixel

Pixel

31-08-2010 om 10:49

Elisa

Nee, dat is geen medisch-wetenschappelijk feit. Hoe wil jij verklaren dat je zou afvallen door meer te eten?

Pixel

Pixel

31-08-2010 om 10:56

Wat ik maar wil zeggen

Meer en meer blijkt dat er nog niet zoveel harde medisch-wetenschappelijke feiten zijn over afvallen en op gewicht blijven. Uit die draad in off-topic, is het echt twee voor twaalf in Nederland, komt dat weer eens te meer naar voren. Vermijd al te grote stelligheden, en vermijd al te extreme diëten, dan heb je de grootste kans om af te vallen en op gewicht te blijven. En dat is even afgezien van wat gezond is. Want een paar maanden een extreem dieet is niet zo erg, als je het maar niet steeds blijft doen. Die paar maanden kun je best hebben in het algemeen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

31-08-2010 om 14:37

(eiwit)dieet onzin & geldklopperij

Dr Frank van Berkum is een internist die een nieuw afvaldieet heeft ontwikkeld. Dat dieet bevat veel eiwit. Dat is tegen de honger, en tegen verlies aan spieren. Spierverlies is een probleem bij afvallen.
Dr Frank schijnt een aardige man te zijn, en als internist weet hij natuurlijk veel over vetzucht. Maar de vraag is of zijn dieet beter werkt dan andere diëten. De Universiteit van Maastricht heeft dat nu samen met Dr Frank onderzocht.[1] Ze hebben bijna 140 patiënten een jaar lang op dieet gezet; de helft kreeg een afvaldieet met een normale hoeveelheid eiwit en de andere helft met heel veel eiwit.
De eerste drie maanden moesten ze allemaal hongeren: ze mochten maar één derde van hun gebruikelijke calorieën hebben. Daardoor vielen ze fors af. De volgende 9 maanden kregen ze twee derde van hun normale calorieën. Toen begonnen ze weer aan te komen, maar na een jaar waren ze gemiddeld nog steeds 10 kg afgevallen.
Het extra eiwit leek echter niet veel te doen. De patiënten die een gewone hoeveelheid eiwit hadden gehad waren 9 kg afgevallen en die heel veel eiwit kregen 11 kg.[2] Op het hoog-eiwitdieet waren ze dus 2 kilo meer afgevallen, maar dat kwam vooral doordat ze meer spierweefsel verloren. Dat was heel onverwacht, en hoe het kan is niet duidelijk. Maar voorlopig lijkt het hoog eiwit dieet niet beter dan willekeurig welk dieet. Dat eiwit is ook erg duur, één pot van bijna een pond kost €39,50. Dat eiwit kost inkoop een paar euro per pond,[3] dus er zit een winst van 1000% op. Dat geld kunnen patiënten beter in hun zak houden.
Hoe het verder is gegaan met de deelnemers toen het onderzoek voorbij was is niet bekend. Maar ik vrees dat de meesten intussen weer hun oude gewicht terughebben. Zo gaat dat helaas.
[1] Soenen S. Efficacy of macronutrients on targeting obesity and beyond. Proefschrift. Maastricht, 2010. http://arno.unimaas.nl/show.cgi?fid=17470 , Chapters 8 and 9.

[2] Soenen S. Efficacy of macronutrients on targeting obesity and beyond. Proefschrift. Maastricht, 2010. http://arno.unimaas.nl/show.cgi?fid=17470 , Table 9.2.
Het gemiddelde gewichtsverlies op de diëten met een normale hoeveelheid eiwit (diëten SPNC en SPLC) was -9.0 kg, en op de hoog-eiwitdiëten (diëten SSPLC en SSPNC) -11.4 kg. Het verschil in gewichtsverlies van 2.4 kg bestond uit 1.4 kg vetvrije massa (spieren en organen) en 1.3 kg vetmassa.

[3] http://wholesalesupplementstore.com/nlargepowder.html 10 pound of whey protein for $53.79. Dat komt overeen met $ 5.22 = €3.84 per 440 g . Het betreft hier een Amerikaanse firma die supplementen aan consumenten verkoopt; bij een kaasfabriek zou de prijs waarschijnlijk nog lager zijn. Het wei-eiwit dat gebruikt wordt in vermageringsdiëten is een afvalproduct van de kaasfabricage.
(Tros Radar)

Pixel

Pixel

31-08-2010 om 16:09

Dat artikel

Het artikel dat Elisa citeert is van Martijn Katan.
http://www.kwakzalverij.nl/1201/Minder_spieren_met_het_dieet_van_dokter_Frank

annemir

annemir

31-08-2010 om 22:39 Topicstarter

Functie van eiwitten

nog een functie van de hoge hoeveel heid eiwitten in dit dieet:
daardoor worden er koolhydraten die opgeslagen zitten in je vet eruit gehaald en verbruikt.
dat is waardoor je afvalt. niet door minder koolhydraten alleen, ook doordat de suikers uit je vet worden gehaald.

sancy, wie zegt dat de kilo's er weer aan zitten dan? ik wil nog meer afvallen, that's all.

Pluk53

Pluk53

31-08-2010 om 23:42

Annemir

in lichaamsvet zitten geen koolhydraten, en geen suikers. Je lichaam heeft maar een mogelijkheid om energie op te slaan, en dat is in vet. Een buffer aan energie zit in glucogeen; maar die buffer heb je hard nodig! ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Glycogeen ).
Succes met afvallen, maar pas inderdaad op voor het jojo-en. ( en zorg goed voor je gezondheid en je conditie)

Plien

Plien

01-09-2010 om 23:42

Elisa (totaal o.t.)

Zou je misschien in jouw bijdragen af en toe eens op de enter-toets willen drukken? Het zijn op deze manier zulke enorme lappen tekst aan 1 stuk, dat ik de draad al lezend en doorscrollend vaak kwijt ben! Hier en daar een regel wit zou enorm helpen. Alvast bedankt.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

02-09-2010 om 01:06

Plien

Dat begrijp ik; normaal ben ik erg van de alinea's maar mijn enter-toets heeft een volstrekt eigen wil; of hij doet het in het geheel niet of hij geeft meteen hele pagina's wit en dan ben ik vaak tekst kwijt. Vandaar dat ik de enter-toets even zo veel mogelijk links laat liggen. Er zal vast wel een alternatieve toets-combinatie zijn of een andere oplossing maar die heb ik nog niet gevonden... Hopelijk toch binnenkort een nieuwe computer met een nieuw toetsenbord (deze is prehistorisch en hangt met plakband aan elkaar

Elisa Gemani

Elisa Gemani

02-09-2010 om 01:20

Pelle

Ik heb net pas dat draadje gezien in Off-topic (waar ik bijna nooit kom). Bang voor Mirjam? Hoezo? En wat excuses betreft: ik behoef mij totaal niet te excuseren voor het feit dat iemand het niet met mij of met mijn manier van bijdragen leveren eens is. Dan zou driekwart van het forum zich aan elkaar mogen excuseren. Als ik mij voor een vergissing moet excuseren, ja, dan wel. Ik ben ook maar een mens en vergissen is menselijk...

reina

reina

03-09-2010 om 10:00

Annemir

persoonlijk zou ik stoppen als ik zo sjacherijnig zou worden van een dieet, kennelijk past het dan niet bij jouw levenswijze.

bertje1

bertje1

04-09-2010 om 22:26

Kan

ik heb de rest van de berichten niet gelezen, maar het kan zeker dat je er chagrijniger (depressief) van wordt, koolhydraten geven je namelijk een goed gevoel (bewezen).
kortom: gewoon 'dieten' met gezond eten dmv schijf van vijf..

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.