Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Laika

Laika

25-05-2009 om 11:40

Endometriose

Half februari werd ik naar het ziekenhuis afgevoerd vanag mijn werk vanwege een zeer acute buikgriep. Althans, dat dacht men.
Inmiddels blijkt de 'buikgriep' elke maand terug te komen, precies tijdens mijn menstruatie. De pijn is dan zo erg dat ik er (letterlijk!) van flauwval.

Nu denkt mijn huisarts dat ik endometriose heb. Daarvoor krijg ik binnenkort een onderzoek (echo?) bij een gyneacoloog.

Wie heeft zo'n onderzoek ook gehad? Doet dat pijn, duurt het lang, wat moet ik me er bij voorstellen? Ik weet dat buikonderzoeken pijnlijk zijn omdat er lucht in de buik geblazen wordt, is dat hierbij ook?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ayla

ayla

25-05-2009 om 13:02

Laika

Het is moeilijk zo te bepalen welk onderzoek je krijgt, ben je al een keer bij de gyn geweest? Normaal kunnen ze niet zomaar endemiotrose constateren via een echo, volgens mij moeten ze dan toch echt verder gaan zoeken. Echter ik begrijp dat je vanuit je ha naar de gyn gaat voor onderzoek, dan kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat er meteen vergaand onderzoek plaatsvind, en dan denk ik aan een eventuele baarmoederfoto. Deze doen ze namelijk alleen aan het begin van de cyclus en daarvoor moet je ook naar de rontgenafdeling en niet naar de gyn. Ik vermoed dat de gyn wel een inwendige echo zal maken. Eventueel zal er een uitstrijkje gemaakt worden. zo'n inwendige echo doet niet pijn, het voelt hoogstens raar, zorg dat je blaas leeg is van te voren anders kunnen ze het niet goed zien.

Heel veel succes ermee

Anja

Anja

26-05-2009 om 11:39

Reaktie

Hoi

Ik heb jaren met buikpijnklachten gelopen, kwam op de meest rare momenten opzetten en echt geen idee wat het nou was. Altijd wel hevige menstruaties enz.. maar zelfs daarmee bracht ik het eerst niet in verband.

Wel typisch dat artsen middels een echo zouden kunnen zien of er endometriose zit ? In "mijn" tijd was dat nl. nog niet zo..
Ik heb meerdere inwendige echo's gehad, ook een baarmoederfoto, maar daar kwam nooit iets uit.

Uiteindelijk heb ik een kijkoperatie ondergaan en toen werd duidelijk dat de pijn door endometriose kwam.

Ik ben na die kijkoperatie een jaar lang behandeld met Zoladex-injecties. Kwam toen in een soort van kunstmatige overgang, was puur bedoeld om de endometriose tot rust te brengen.

Na die injecties ben ik 2x achter elkaar zwanger geraakt (bewuste keus hoor, ik wilde graag kinderen en liefst vlot op elkaar..), ook toen pijnvrij..

Na de bevalling van de 2e heb ik vrij vlot een Mirena-spiraaltje laten zetten (in overleg met de gyn.) en ik heb nooit meer klachten gehad. Blijkbaar is de endometriose bij mij nu helemaal rustig...

Ik wens je sterkte/succes, ben benieuwd of ze "iets" kunnen zien met zo'n echo en welke diagnose het uiteindelijk wordt....

groet Anja

Dropke

Dropke

28-05-2009 om 20:28

Cystes en pijn

Cystes zijn te zien op een inwendige echo, maar daar heb je dan ook alles mee gezegd. De ernst van endometriose is alleen te zien via een kijkoperatie. Pijn, bloedverlies, ziek zijn...het kan dan ook een lichte vorm zijn. Ik ben begonnen met een hele lichte vorm van endo en inmiddels blijkt het zeer ernstig. De pijn is niet meer, maar bleef. Door wat er aangetroffen werd in mijn buik , mag ik niet meer menstrueren. Drie maanden geleden zijn er twee cystes en een eierstok verwijderd. De gyn is geschrokken van de chaos in mijn buik. Ze heeft er een tweede gyn bijgehaald tijdens de operatie. De operatie zou tussen een uur en 2 uur duren, het duurde 4 en een half uur.

Endometriose is een diagnose die eerst rust geeft, omdat je weet wat het is. Daarnaast kan het een zware diagnose zijn. Eentje met veel pijn, vermoeidheid en narigheid. Ik slik nu veel hormonen en dat werkt ! Ik ben er blij mee. Toch kunnen de bijwerkingen erger zijn dan de kwaal.

Sterkte Dropke

Nancy

Nancy

28-05-2009 om 22:01

Al bijna 18 jaar....

Ik heb al bijna 18 jaar ernstige endometriose. Het werd ontdekt toen ik nog erg jong was, nog geen partner had en nog niet aan kinderen dacht. Inmiddels wordt al 18 jaar mijn menstruatie onderdrukt (dwz stopgezet) d.m.v. hormonen en ben ik meerdere malen geopereerd aan cystes en verklevingen in mijn buikholte en aan mijn beide eierstokken. Endometriose is pijnlijk maar dus met hormooninjecties (in mijn geval) goed te onderdrukken. Momenteel heb ik totaal geen last dankzij deze injecties. Als je zwamger wilt worden is het echter een ander verhaal, maar omdat je daar niet over schrijft ga ik je daar zeker niet mee bezwaren. Kortom met endo is goed te leven mits je de juiste medicatie krijgt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.