Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Ervaring betablokkers?

Al jaren was het wel/niet aan de betablokkers, vanwege af en toe ritmestoornissen en tachycardie, maar vorige week werd het me toch echt met klem aangeraden. Na een fietsproef 's ochtends was mijn hartslag 's avonds nog steeds niet stabiel (wisselend tussen de 100 en 130).
Dus nu aan de metoprolol en ik merk inderdaad een duidelijk verschil. Mijn hartslag is een stuk rustiger en dat is erg prettig. Het gejaagde gevoel en in je hele lijf je hartslag voelen is min of meer over.
Maar ik heb wel last van wat bijwerkingen, althans dat denk ik. Ik heb het sinds vorige week zo koud! En ik ben zo ontzettend moe in mijn spieren. Dat laatste ging net het afgelopen jaar wat beter (sinds ik verlost ben van altijd en eeuwige blaas- en nierbekkeninfecties en dus ook de standaard antibiotica). Maar nu, kramp in mijn bovenbenen bij fietsen en traplopen, zere armen tijdens het roeren in een pan en gisteren ging zelfs het slikken van brood wat moeizaam.
Herkent iemand van jullie dit? Gaat dat nog over? Is dat een kwestie van wennen? Natuurlijk heb ik nog overleg hierover met de arts, maar ik ben wel benieuwd naar evt. ervaringen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
heli

heli

18-01-2010 om 09:44 Topicstarter

Foutje

het is niet metoprolol maar metRoprolol.

heli

heli

18-01-2010 om 10:17 Topicstarter

Ohhh

dit is echt verschrikkelijk... ik moet achter het beeldscherm vandaan... het was wel goed. Metoprolol...
(schaam!)

Mamvantwee

Mamvantwee

18-01-2010 om 10:41

Wennen

Hoe lang slik je de metoprolol nu?

Ik moest er wel een paar weken tot maanden aan wennen hoor. Voelde me aan de ene kant heel veel beter met die pillen, maar aan de andere kant sloom, minder kracht in mijn spieren, en inderdaad sneller koud. Dat is wel minder geworden: ik voel me niet meer sloom, ben weer mezelf. Heb wel sneller koude (dode) vingers en tenen dan vroeger, maar niet in extreme mate. Dus dat is gewoon acceptabel, en zal wel niet meer overgaan denk ik.

Het hele idee dat ik pillen moet slikken vind ik erger dan de bijwerkingen tot nu toe. Je kunt trouwens je huisarts ook hierover vragen stellen hoor, er zijn ook andere middelen die misschien beter bij je passen, als je de bijwerkingen te heftig vindt.

groet, Mamvantwee

Brianna F

Brianna F

18-01-2010 om 12:52

Metoprolol

Ik slik het ook, maar dan tegen migraine. Dat koud hebben blijft wel is mijn ervaring, van andere bijwerkingen had ik geen last, of het moeten de drogere ogen zijn, maar dat kan ook met de leeftijd te maken hebben.

koentje

koentje

18-01-2010 om 12:58

Joh,

Ik slik ook metropolol, kun je daar drogere ogen van krijgen?
Daar heb ik namelijk vaak last van. Ik slik maar een hele lichte hoeveelheid, 25 mg.tegen hypertensie. Verder heb ik geen lst van bijwerkingen. Koude handen en voeten had ik altijd al.

Heli

Ik slik verapamil. Een calcium anta dinges.

Heb ook betablokkers gehad amar die dingen geven inderdaad die bijwerkingen die jij vermeld.

Spieraandoeningen

gaan soms niet zo goed samen met betablokkers, zo ook bijv. MG (myasthenia gravis) Ik zou alert zijn en blijven op de bijwerkingen (al hoef ik dat vast niet te vertellen ) en misschien moet je toch een ander middel (calcium antagonisten grijpen weer in op een ander nivo in zenuw-spier overdracht (volgens de cardioloog die laatst mijn harthuppeltjes moest beoordelen) dus ook niet altijd geschikt.

Het is natuurlijk moeilijk als je (nog) geen diagnose hebt voor de spierzwakte (en zenuwbaan) klachten, maar pas wel goed op (jezelf!)

Brianna F

Brianna F

18-01-2010 om 16:50

Koentje

Ik heb wel de ervaring van drogere ogen, zo erg zelfs dat ik mijn leznen die ik ruim 30 jaar heb gedragen ingewisseld heb voor een bril.

Tink

Tink

18-01-2010 om 17:20

Hier ook

Wel een andere betablokker dan jij (ik slik 'm tegen hoge bloeddruk, samen met nog wat andere middeltjes) maar ik heb last gehad van dezelfde bijwerkingen. Zeer irritant, vooral dat ik zelfs moe werd van het kauwen van een boterham . En inderdaad, dingen als fietsen (ik kwam voor mijn gevoel geen meter vooruit) en roeren gingen erg moeizaam. Een traag en sloom gevoel inderdaad.
Ik slik ze nu ongeveer 2 jaar, en het is wel een heel stuk minder met die bijwerkingen, maar af en toe speelt het nog wel even op. Maar je lijf went er dus wel aan, na verloop van tijd.
Overigens, koud heb ik het ook altijd maar ik weet eigenlijk niet of dat ook aan die medicijnen ligt. Ik had het daarvoor ook altijd al, kwestie van te weinig spek op de botjes . Wel kan ik vaak ook opeens liggen rillen terwijl ik toch lekker warm in bed lig bijvoorbeeld, dus misschien heeft het er inderdaad toch mee te maken.
Sterkte, het is vervelend!
(Overigens, met het idee iets te moeten slikken had ik in het begin ook de meeste moeite, net als Mamvantwee. Dat het dan ook nog van die vervelende bijwerkingen moest hebben maakte me soms echt woest!)

Mien

Staat ook in de bijsluiter van de verapamil. Kan problemen geven bij MG.

Zelf heb ik op oedeem vorming na geen problemen hoewel ik toch bewezen zenuw en spierprobelem heb.

Kruidje

Kruidje

18-01-2010 om 21:42

Sint janskruid

Beetje o.t. Ik gebruik sint Janskruid. En ik heb dezelfde bijwerkingen: droge ogen, koude handen en voeten. En ik had weleens last van hartkloppingen, maar sinds ik dit gebruik niet meer. Is dat toeval? Ik denk het niet.

Lys Lionne

Lys Lionne

18-01-2010 om 22:09

Nachtmerries

De eerste bijwerkingen (die jij beschrijft) verdwenen geleidelijk, daarvoor in de plaats kwam een heel naar verschijnsel: nachtmerries en waanideeën 's nachts. Van de zomer had ik geen normale nachtrust meer en mijn man ook niet. Toen ik mezelf achter het slaapkamergordijn terug vond 's nachts ben ik abrupt gestopt (gebruikte metoprolol als profylaxe bij migraine) en sindsdien slaap ik weer rustig. Mocht je dus na verloop van tijd onrustig worden 's nachts, leg dan de asjeblieft de link met de betablokker en trek aan de bel bij de cardioloog (niet zomaar stoppen, dat is echt niet aan te raden bij een hartaandoening!)

jacci

jacci

18-01-2010 om 22:37

Psyche

Metoprolol kan inderdaad invloed hebben op de psyche, maar dat wordt vaak (nog) niet erkend. Mijn ex gebruikte het ook en ik wist precies wanneer hij rommelde met het gebruik (lees; pillen vergat) Dus hou dat ook in de gaten.

Carvedilol?

Hallo Heli,

Ik heb ook een bepaalde betablokker moeten slikken na een ernstige hartritmestoornis, ik weet helaas de nam niet meer.

De ritmestoornis werd veroorzaakt door mijn neurologische aandoening. Normaal kan ik in huis kleine stukjes lopen, maar door dit medicijn was ik binnen een paar weken geheel rolstoelgebonden! Het effect van deze betablokker was bij mij heel dramatisch.

Ik heb toen mijn oude medicijn carvedilol weer terug gekregen en een pacemaker. Misschien is deze betablokker (carvedilol)voor jou ook een optie? De werking van verschillende betablokkers is wel heel ingewikkeld en verschillend. Het is daarom de vraag of je iets hebt aan deze tip.

heli

heli

19-01-2010 om 09:20 Topicstarter

Dank

voor jullie reacties!
Zoals ik het lees is er een aantal van jullie waarbij de bijwerkingen minder werden na verloop van tijd. En bij een aantal ook niet. Ik hoop van harte dat ik bij de eerste groep hoor!
Gisteren had ik het zo verschrikkelijk koud dat ik de verwarming hoger moest zetten en ik een sjaal om heb gedaan. Ik was gewoon verkleumd; zo koud heb ik het zelfs buiten deze winter nog niet gehad.Ik bedacht me gisteren dat ik 'gewoon' eens een paar dagen moest stoppen met die pillen om te kijken of het beter zou worden. Maar vanochtend heb ik er toch maar weer een genomen. Om nou zomaar op eigen houtje te stoppen... En warempel, tot nu toe, heb ik het nog niet zo koud.
Wat betreft die spieren; ik heb inderdaad in de bijsluiter gelezen dat je op moet passen bij spier- en bepaalde zenuwaandoeningen. Officieel heb ik dat natuurlijk niet.
Dat ik dat soort verschijnselen heb weet de behandelend arts ook en die heeft ze toch gegeven. Sterker nog, de cardioloog dacht dat de uitstraalpijn in mijn arm niet van hartklachten kwam, maar door een geprikkelde zenuw kwam. Ze deed een testje en kon de pijn inderdaad zo opwekken. De zoveelste 'geprikkelde' zenuw. Maar zo lang ik er verder geen werk van maak; niet terug ga naar de neuroloog en me verder/opnieuw laat onderzoeken komt er natuurlijk ook geen diagnose... Maar ik ben er zo helemaal klaar mee! Patiënt zijn, steeds maar die onderzoeken, bah! En altijd het zelfde antwoord; tja, we zien wel wat dingen (vaak subjectief) die niet kloppen, maar met de andere onderzoeken/testen kunnen we eigenlijk niets vinden. Vervelend mevrouw, maar we kunnen nu niets voor u doen... (mijn huisarts probeert me steeds weer door/terug te sturen, maar ik hou het zelf steeds tegen).

Nah ja, donderdag heb ik overleg met de arts over de betablokkers. Ben benieuwd wat die ervan zegt.
In ieder geval bedankt!

Klopt

Een poos geleden heb ik een cursus gedaan waarin een man zat die Metopropol slikte. De man was zo depressief en agressief dat geruime tijd geleden is opgenomen tot op de dag van vandaag. Onlangs trof ik zijn vrouw en nu pas(!)wordt duidelijk dat de metopropol de oorzaak is. (heel verdrietig want zijn echtgenoot die nb vp is) roept het al minstens een jaar.

Mamvantwee

Mamvantwee

19-01-2010 om 14:23

He bah

De door logisch denken en mezelf boos toespreken weggestopte hypochonder in mij houdt niet van dit soort verhalen...! Zeker niet omdat ik die stomme pillen nou eenmaal moet slikken - zucht - als met tegenzit 'tot het eind van mijn leven'.

Mamvan 2

Bijwerkingen "kunnen" optreden. Dat wil niet zeggen dat jij ze krijgt!

Mamvantwee

Mamvantwee

19-01-2010 om 15:06

Nee gelukkig niet

...dat is mijn logisch denkende ik die dat ook wel weet. Gelukkig maar.

Lietje

Lietje

19-01-2010 om 15:09

Propranolol

Ik slik nu ruim 3 jaar propranolol. Ik heb verhoogde hartslag en onschuldig maar heel veel extra slagen. Het duurde een paar weken voor het werkte en ik heb in het begin last gehad van koude handen en voeten. Maar ik merk het nog steeds met sporten en op vakantie als we in de bergen gaan wandelen. Omhoog gaat traag, moet regelmatig stoppen om bij te hijgen en vooral rustig lopen, dus altijd als hekkensluiter. Naar beneden ben ik nog steeds de snelste
Lietje

heli

heli

21-01-2010 om 10:18 Topicstarter

Overleg gehad

en ik ga in ieder geval nog twee weken doorslikken, en dan maar hopen dat de bijwerkingen minder worden. We hebben dan weer even overleg. Ik vind het lastig; de bijwerkingen zijn vervelend, maar het is wel een stuk 'rustiger' in mijn lijf doordat mijn hart niet als een gek te keer gaat en wat stabieler is.
Hopelijk is het over twee weken wat minder.

Nogmaals dank voor het meedenken,
heli (die de verwarming een graadje hoger gaat zetten...)

Tink

Tink

21-01-2010 om 10:39

Heli

Ik hoop voor je dat je lijf er inderdaad aan gaat wennen, net als bij mij. Het is kiezen tussen 2 kwaden he! Ik slik ze voor iets anders en heb geen keus, ben dus echt blij dat de vervelendste bijwerkingen zich niet meer zo laten gelden.
Sterkte ermee! Ik zit trouwens altijd met 2 fleece dekens op de bank en dan is het nogal uit te houden

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.