Gezondheid
AnnaPollewop
29-08-2026 om 17:03
Ervaring met kuren in Duitsland?
Ik ben benieuwd of iemand ervaring heeft met kuren (küren) in Duitsland?
Het leek mij wel leuk om een week of twee weken met mijn dochter te gaan, maar ik weet niet of mijn verwachtingen dat we in twee weken een stuk fitter en gezonder worden door (aangpaste) fysio, beweging (zwemmen vooral) en gezond eten en algehele rust, eigenlijk een soort revalidatie;
of dat het vooral neer gaat komen op je vervelen en veel eten en een beetje netflixen. Want dat laatste kunnen we natuurlijk ook thuis.
Heeft iemand hier ervaring mee? Wat zijn goede plekken, hebben ze daar aangepaste programma's voor mindervaliden, word je onderhanden genomen en kom je fitter terug?
Marianne76
29-08-2026 om 17:44
Een collega van mij doet het elk jaar, ze zweert erbij. Ze gaat 2 weken, waaronder een week sapvasten (niet verplicht). Verder yoga, fysiotherapie, massages e.d. Ze gaat naar Bad Sobernheim, als ik het me goed herinner.
Izza
30-08-2026 om 16:19
Het kan zeker wel maar dan moet je zelf actief gaan inzetten. Dus meedoen aan de activiteiten, gebruik maken van alle sporten en dagelijks afsluiten in de sauna (geen badkleding). Leg jullie telefoons dus ook weg. En neem geen laptop mee voor series. Maar boeken. Het gaat om lichamelijke en geestelijke rust en reset. Ik weet niet hoe oud je dochter is. Maar dit is echt iets voor volwassenen die hier bewust voor kiezen. Absoluut niet geschikt voor kinderen of jongeren. Beter ga je zelfs alleen als je echt serieus wilt werken aan welzijn en gezondheid.
AnnaPollewop
31-08-2026 om 17:56
Izza schreef op 30-08-2026 om 16:19:
Het kan zeker wel maar dan moet je zelf actief gaan inzetten. Dus meedoen aan de activiteiten, gebruik maken van alle sporten en dagelijks afsluiten in de sauna (geen badkleding). Leg jullie telefoons dus ook weg. En neem geen laptop mee voor series. Maar boeken. Het gaat om lichamelijke en geestelijke rust en reset. Ik weet niet hoe oud je dochter is. Maar dit is echt iets voor volwassenen die hier bewust voor kiezen. Absoluut niet geschikt voor kinderen of jongeren. Beter ga je zelfs alleen als je echt serieus wilt werken aan welzijn en gezondheid.
Mijn dochter is 27, rolstoelgebruiker en heeft een verminderde gezondheid. Ik denk dat zij zich wel serieus in zal zetten als ze hiervoor kiest. Yoga en sporten zouden wel aangepast moeten zijn op wat voor haar niet schadelijk is. Als ik alleen zou gaan zou ik me wel erg eenzaam voelen vrees ik. Bovendien zou ik hopen dat zij er ook wat mee opschiet.
Vandaar dat ik graag ervaringen wil horen met hoezeer er aangepaste programma's zijn en of het voldoende geleid is.
Izza
31-08-2026 om 18:12
Er zijn in Duitsland veel kuuroorden voor mensen die moeten revalideren van tal van aandoeningen. Anders dan in Nederland ga je daar naar een kuuroord na een operatie. Waarbij je verblijft en dagelijks fysiotherapie en behandelingen krijgt. Die kuuroorden laten ook gewone bezoekers toe. Bedenk wel dat de gemiddelde leeftijd hoog is. Voor jouw dochter weinig aan. Maar voor jou waarschijnlijk prima. Ze zijn altijd volledig aangepast omdat iedereen daar beperkingen heeft.