Check onze 10 slimme tips om geld te besparen op je volgende gezinsvakantie
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

MissyMe

MissyMe

01-09-2010 om 08:06

Ervaringen acupuntuur almere

Goedemorgen,

Heeft iemand toevallig goede ervaringen met een acupunctuur praktijk in Almere (voorkeur voor vrouwelijke behandelaar)? Ik wil ivm mijn fybromialgie de acupunctuur uitproberen en kijken of dit helpt tegen de pijn. Ik vind het alleen erg lastig om via een internetsite een keus te maken.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Alvast bedankt.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bastet

Bastet

04-09-2010 om 13:21

Nee

Iemand vraagt om een goede acupunctuurpraktijk,we dwalen al zo af,laat dit nou weer geen onnodraadje worden,antwoorden krijg je toch niet.
Bastet

Onno

Onno

04-09-2010 om 18:12

No stress

Ik was niet van plan om verder in dit draadje te reageren, dus jullie kunnen ongestoord veder keuvelen over de acupunctuur. Waarbij ik wel even wil zeggen dat een goede acupuncturist(e) van onschatbare waarde kan zijn. Jammer dat hier zoveel forumleden niet gehinderd door kennis of ervaring denken daar een mening over te kunnen geven.

100%mama

100%mama

05-09-2010 om 12:39

even off-topic Onno, jammer dat jij weer "weg gaat" als er antwoorden op vragen moeten worden gegeven......typisch toch he!

Tirza G.

Tirza G.

05-09-2010 om 15:23

En zo

komt Onno nooit verder dan het uitdelen van speldenprikjes. Wat wel weer heel fijn is in een acupunctuurdraadje.
Overigens, volgens mij is wetenschap geen mening - in tegenstelling tot andere beweringen in deze draad. En je ervaring Bastet geloof ik onmiddellijk. Bij mijn kinderen helpt een kusje op de zere plek ook, écht waar. Dat zal bij een hernia niet meer werken, maar het gegoochel van acupuncturisten (die naaldjes prikken in dingen die je níet kunt zien, zo klein/fijn zijn ze die meridianen, dat ze niet eens waarneembaar zijn met de meest geavanceerde technieken - maar zíj kunnen er een naald in prikken - best knap) werkt zo ongeveer volgens hetzelfde principe.
In feite is het een grote ode aan het zelfherstellend vermogen van het lichaam.

Tirza

Bastet

Bastet

05-09-2010 om 16:18

Tirza

Taj,denk wat je wilt,whatever,maar als een acupuncturist zorgt dat mijn man loopt en functioneert zonder operatie en pijnstillers,hetgeen een neuroloog niet voor elkaar krijgt,dan snap je zeker wel dat de neuroloog niet onze voorkeur heeft.
Voor de behandeling van de neuroloog was mijn man net zo ontvankelijk,maar helaas.Hij is er behoorlijk sceptisch aan begonnen,die behandeling,maar verdomd,het werkt dus wel.
Bastet

Pluk53

Pluk53

06-09-2010 om 09:49

Werkt?

altijd weer dat levensgrote misverstand: resultaten, zijn die al of niet getriggerd door de behandeling, of zijn die resultaten er puur toevallig op dat moment, na een behandeling. Dus na de behandeling is geen bewijs dat het door de behandeling bewerkstelligd is. Homeopathie "bewijst" haar werkzaamheid ook met een casus. Zodra er serieus onderzoek gedaan wordt, blijft enkel de placebo-werking over. Net als bij acupunctuur. Maar fijn voor Bastet en man dat ze gevoelig zijn voor suggestie, met een positief resultaat.

Bastet

Bastet

06-09-2010 om 10:41

Pluk

Gevoelig voor suggestie waren we veel,veel meer bij de neuroloog,maar helaas!!Weet je,hoe verklaar je dan dat het in bijv. China,zo ingeburgerd is,zoveel meer gewoon is dan hier,en dat zelfs wetenschappers zich daar mee bezighouden aldaar?(Overigens,ik ben ook weleens met andere klachten bij deze man geweest,en dat werkte niet.Dus het is bepaald niet zo dat ik louter op suggestie genezen wordt.Goh,was het maar zo simpel!)
Bastet

Pluk53

Pluk53

06-09-2010 om 11:15

Bastet

ik blijf het een mooie uitspraak vinden: het enige wat de acupunctuur in duizenden jaren bereikt heeft, is het vinden van die plekken van je lichaam waar je zonder veel risico naalden in kunt steken.
Waar zijn de onderzoeken die aantonen dat acupunctuur "werkt"?

Bastet

Bastet

06-09-2010 om 12:07

Pluk

Lijkt me handiger als je eerst antwoord geeft op mijn vraag.Daarbij,ik ben de laatste die beweert dat het altijd "werkt",zie mijn bericht.Nogmaals,het was bij deze specifieke klacht van mijn man,niet bij andere.En hij heeft er zat,geloof me..
Bastet

Pluk53

Pluk53

06-09-2010 om 12:23

Bastet

je geeft zelf al aan dat jij en je man voor verschillende kwalen/klachten met acupunctuur behandelt zijn. En dat het maar voor een (heel klein) deel van de kwalen/klachten effectief was.
Waarom begon de acupuncturist aan de niet-effectieve-behandelingen? Was hij/zij tevoren positief over de te bereiken resultaten? Of zegt hij/zij bij alles "misschien"? En wat was zijn/haar verklaring dat het niet werkte?

Pluk53

Pluk53

06-09-2010 om 12:26

Pandia

je hoeft helemaal niets van de "werking" te begrijpen om te bekijken of iets effectief is ja dan nee. Daar zijn hele heldere protocollen voor.
Als het effectief zou zijn kun je je daarna druk gaan maken over het "waarom".

Bastet

Bastet

06-09-2010 om 12:27

Pluk

Weet je,ik wacht op een antwoord.Waarom zou een land als China zo wijdverbreid acupunctuur in het dagelijks leven integreren,al duizenden jaren,als het allemaal onzin was?
Het is zo westers arrogant om alleen de reguliere geneeskunde als werkend te bestempelen.Wat overigens ook maar deels het geval is,zie de rug van mijn man...

Bastet

Bastet

Bastet

06-09-2010 om 12:31

Nu jouw antwoord pluk

De oorzaak van mijn migraine zijn hormonen,die oorzaak haal je niet weg met acupunctuur.Mij is nooit beloofd,want dat doet hij nooit,dat het zou werken.Hij behaalt soms resultaat bij migraine,soms ook niet.Geen migrainepatient is gelijk.
Bastet

Pluk53

Pluk53

06-09-2010 om 12:38

Bastet, antwoord

"Waarom zou een land als China zo wijdverbreid acupunctuur in het dagelijks leven integreren,al duizenden jaren,als het allemaal onzin was? "
Het duurt vele, vele generaties voor bijgeloof volledig is uitgeroeid. Kijk maar eens hoe lang homeopathie zich al handhaaft in het westen, zonder dat ze meetbare resultaten hebben. Als acupunctuur in China zo'n succes is, waarom is dat dan niet te documenteren?

Bastet

Bastet

06-09-2010 om 12:53

Pluk

Ik heb geen flauw idee of het al dan niet gedocumenteerd is.Jij wel?Overigens,we zijn ook westerse universiteiten waar het gedoceerd wordt.
En als ik zo gevoelig ben voor suggestie,volgens jou,waarom helpt het dan niet bij migraine?Overigens zowiezo een nogal boude uitspraak,als je iemand niet kent.
bastet

Pluk53

Pluk53

06-09-2010 om 13:03

Bastet

"Ik heb geen flauw idee of het al dan niet gedocumenteerd is.Jij wel?" Ja, ik wel: geen betrouwbaar reproduceerbaar bewijs van werkzaamheid. Vind je dat niet vreemd? Op welke "westerse universiteiten" wordt het gedoceerd? Lijkt me een ideale optie om daar na te vragen wat de wetenschappelijke basis is voor hun curriculum.
En ja, sorry, mijn opmerkingen over je gevoeligheid voor suggestie waren niet netjes.

Bastet

Bastet

06-09-2010 om 13:09

Pluk

Je excuus is wel netjes.Ik ga eens neuzen naar die universiteiten,maar eerst even down to earth boodschappen doen.

Geklets

Die Chinezen hebben duizend jaar kwakzalverij vlot de deur uitgewerkt toen ze met de westerse geneeskunst in aanraking kwamen.

Wij hebben ook honderden jaren ge-aderlaat voor men er achter kwam dat het niet werkte.

Vanwege de ingrijpendheid hebben zowel acupunctuur als aderlaten een groot placebo-effect. Het is ook lastig om dubbelblind te onderzoeken.

Bij acupunctuur hebben ze dat getest door de naalden op willekeurige plakken in te prikken. Werkte net zo goed/slecht als wanneer het volgens de duizend jaren oude regelen der kunst gebeurde!

Bastet

Bastet

06-09-2010 om 14:15

Almonde

Dat ligt genuanceerder.Allereerst voor Pluk: "Binnen dit kader van 'Integrative Medicine' wordt acupunctuur onderwezen aan alleen al in de Verenigde Staten meer dan tachtig universiteiten, waaronder Harvard Medical School, Mount Sinai School of Medicine, Stanford University en Dukes Uiniversity.[20] en heeft het haar plaats in de dagelijkse patiëntenzorg in klinieken als de Mayo Clinic."
Dan voor Almonde:de meningen liggen genuanceerder dan jij schrijft.Dat kun je oa lezen in deze link:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Acupunctuur

Bastet

Bastet

06-09-2010 om 14:16

Ohja almonde

Iets normaler een discussie betitelen zou je sieren.
Chinzen hebben acupunctuur zeer zeker niet de deur uitgewerkt,overigens....

Pluk53

Pluk53

06-09-2010 om 15:24

Bastet

http://cme.hms.harvard.edu/cmeups/pdf/00282317.pdf , "Harvard School of Medicine" heeft een ronkende naam, maar is een soort LOI; uw vraagt, wij draaien.
En Mount Sinai School of Medicine: http://www.mssm.edu/profiles/elliot-n-wineburg Deze professor gebruikt oa acupunctuur om rookverslaving te genezen (bewezen ineffectief); dus dan vertrouw ik de rest van zo'n instituut ook niet meer.

Bastet

Bastet

06-09-2010 om 15:32

Pluk

En de ander tientallen,waarover gerept wordt?
Bastet

Pluk53

Pluk53

06-09-2010 om 15:37

Bastet

er zijn in Amerika heel veel universiteiten, maar ze hebben niet allemaal het niveau van Harvard. Bij heel veel "universiteiten" kun je tegen betaling je bul laten toesturen; stelt wetenschappelijk niets voor ( en de praktische waarde van de bul ook niet). Als je in Amerika een titel haalt is het wel heel erg relevant waar je hem gehaald hebt.
Nogmaals: waar zijn de publicaties, dat telt.

Bastet

Bastet

06-09-2010 om 16:05

Pluk

Als ik dat kon vinden in notime,zou ik het gerust voor je doen,maar de tijd ontbreekt mij.En weet je,ik heb niet alle wijsheid in pacht,en zoals je kunt lezen in de link bestaat er ook onder wetenschappers een verschil van mening hierover.Ik heb niet de illusie te kunnen bewijzen of acupunctuur werkt.Het gaat mij er alleen om dat ik vind dat niet alles wat buiten het reguliere valt,dus bij voorbaat al fout zou zijn.En niet af wordt gedaan als geklets.Dat een mens ook verder durft te kijken dan vertrouwde referentiekaders.
Bastet

Pluk53

Pluk53

06-09-2010 om 16:30

Bastet

ieder moet voor zich zijn keuzes maken. Als jij je er goed bij voelt, dan laat naalden in je prikken.
Er is weinig verschil van mening over de werkzaamheid onder wetenschappers: onvoldoende bewijs voor werkzaamheid. Je zou toch verwachten dat de beoefenaars wat moeite zouden doen om dat bewijs te leveren? Het lijkt er sterk op, dat ze dezelfde houding aannemen als de homeopaten: mond tot mond reclame levert voldoende nieuwe patienten, en je moet er voor zorgen net genoeg in de aandacht te blijven, maar ook niet te veel; dan worden er maar lastige vragen gesteld.
"Dat een mens ook verder durft te kijken dan vertrouwde referentiekaders" Prima, zeker doen, have an open mind, but beware that your brains don't fall out.

Bastet

Bastet

06-09-2010 om 16:51

Weinig

Weinig verschil,nou de WHO ziet dat anders:
De WHO publiceerde daarentegen na de door haar geëntameerde Consultations on Acupuncture (in 1979 te Beijing en in 1996 Cervia) op basis van analyse van tal van wetenschappelijke publicaties ronduit positieve berichten over de werkzaamheid van acupunctuurbehandeling. De WHO betitelt acupunctuur als een effectieve behandelmethode van onder meer nier- en galsteenkoliek, allergische rinitis waaronder hooikoorts, lage rugpijn, nekpijn, hoofdpijn, misselijkheid, braken, reumatoïde artritis, tennisarm, kniepijn, enz.[14] [15] De WHO beschrijft een uitgebreide lijst van indicaties waarbij acupunctuur mogelijk effectief zou kunnen zijn of tenminste overwogen zou kunnen worden, maar die nog nader zouden dienen te worden onderzocht.
Een beoefenaar is natuurlijk geen wetenschapper,dus kan in die zin geen onderzoek starten.
En ja,als je moet kiezen tussen een ok in met een nekhernia,of een paar naaldjes....het proberen waard.En dat was het dus.
Bastet

Pluk53

Pluk53

06-09-2010 om 16:56

Who

de WHO staat ook welwillend tov homeopathie. Er moet ergens een heel effectieve lobby zitten voor alternatieve behandelingen.

Bastet

Bastet

06-09-2010 om 17:02

Pluk

Oh dat wist ik niet.Zou Onno het daarom zo druk hebben,met lobby'en?

Bastet

Als het bewezen werkte was het geen alternatieve behandeling.

Bastet

Bastet

07-09-2010 om 18:24

Almonde

Dus?En?Ik weerleg toch niet dat het hier onder de alternatieven geschaard wordt?
Bastet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.