Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

MissyMe

MissyMe

01-09-2010 om 08:06

Ervaringen acupuntuur almere

Goedemorgen,

Heeft iemand toevallig goede ervaringen met een acupunctuur praktijk in Almere (voorkeur voor vrouwelijke behandelaar)? Ik wil ivm mijn fybromialgie de acupunctuur uitproberen en kijken of dit helpt tegen de pijn. Ik vind het alleen erg lastig om via een internetsite een keus te maken.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Alvast bedankt.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

02-10-2010 om 15:51

Toeval (onno)

Als alternatieve geneeswijzen op toeval berusten, hoe kun je dan in vredesnaam mensen behandelen?

Tirza

Bastet

Bastet

02-10-2010 om 17:51

Tirza

Je voelt toch verschil tussen een miniscuul naaldje en een houten cocktailprikker!

Kari1

Kari1

02-10-2010 om 19:31

Bastet, verband

Bij een opzet voor een placebogecontroleerd onderzoek naar acupunctuur wordt uiteraard éérst gekeken of er door de patiënten onderscheid kan worden gemaakt tussen de echte acupunctuur en placebo-acupunctuur. Pas als patiënten dat onderscheid niet kunnen maken kan zo'n onderzoek van start gaan. Een placebogecontroleerd onderzoek waarbij patiënten het onderscheid kunnen maken is per definitie een vrij nutteloos onderzoek.
Er zijn verschillende manieren van placebo-acupunctuur. Een manier met scherpe houten prikkers zou gebruikt kunnen worden tegenover een acupunctuur waarbij 1 naaldprik wordt gegeven en de naald niet blijft zitten. Als de naald wel een tijdje blijft zitten zal eerder gekozen worden voor naalden die op "verkeerde" plaatsen worden gezet. Waar het om gaat is dat jij lijkt te denken dat "al of niet gevoelig zijn voor placebo-effect" een persoonsgebonden iets is. Dat is het niet.
De vergelijking met Onno's slaat niet op genezing versus symptoombestrijding (daarin verschillen jullie idd), maar op de aanname dat casusbeschrijvingen iets kunnen zeggen over werkzaamheid. Dat is niet zo.
Kari

Bastet

Bastet

02-10-2010 om 20:12

Kari

Ik kan me zo voorstellen dat iemand die 100% vertrouwen heeft in alternatieve geneeswijzen gevoeliger is voor placebo-effecten.En als bijvoorbeeld acupunctuur louter op placebo zou berusten,verklaart dat dus niet waarom de ene behandeling aanslaat en de andere niet bij dezelfde persoon.
Bastet

Pluk53

Pluk53

02-10-2010 om 20:35

Bastet

"En als bijvoorbeeld acupunctuur louter op placebo zou berusten,verklaart dat dus niet waarom de ene behandeling aanslaat en de andere niet bij dezelfde persoon" Een simpele verklaring: veel klachten hebben een cyclisch karakter. Als de behandeling plaats vind juist op het "hoogtepunt", en de klacht wordt minder, dan is het "dus" te danken aan de behandeling. Wordt er op een ander moment van de cyclus behandelt, dan kan het zijn dat er geen verbetering op treedt.

Tirza G.

Tirza G.

02-10-2010 om 20:46

Ook regulier

wordt gebruikt gemaakt van het placebo-effect, dat is helemaal niks wonderlijks. Sterker nog: ook als ouders doen we het allemaal. Een pepermuntje of vitamine-tabletje presenteren als "pil" tegen pijn of slapeloosheid, een kusje op een knie, een éxtra mooie pleister helpt ook tegen pijn. Artsen weten dit. Als de patient vertrouwen heeft in het medicijn, werkt het beter. Heel lang geleden, toen ik nog een klein Tirzaatje was, leerde ik in mijn opleiding al om altijd positief te praten over het verloop van de operatie. Dat draagt positief bij aan het herstel.

Tirza

Kari1

Kari1

02-10-2010 om 20:56

Bastet, gevoeligheid

"Ik kan me zo voorstellen dat iemand die 100% vertrouwen heeft in alternatieve geneeswijzen gevoeliger is voor placebo-effecten."
Dat is precies waar ik het aldoor over heb. Waar het om gaat is dat jij lijkt te denken dat "al of niet gevoelig zijn voor placebo-effect" een persoonsgebonden iets is. Dat is het niet.
Bovendien blijf je daarmee weer hangen in je casusbeschrijvingsbewijsvoering. Jij zegt niet 100% vertrouwen te hebben in (alle) alternatieve geneeswijzen en een kritische open blik te hebben, en dat gebruiken als argument dat het effect van acupunctuur bij jou DUS niet op placebo-effect berust. Maar die vlieger gaat echt niet op. Of een behandeling meer doet dan een placebo is alleen in groepen te onderzoeken.
Kari

Kari1

Kari1

02-10-2010 om 21:05

Tirza

Sterker: voor het optreden van een placebo-effect is het niet eens persé nodig dat de patiënt vertrouwen heeft in het medicijn.
Positief praten over vertrouwen in een goede afloop is psychologisch natuurlijk altijd goed en helpt door het creëren van een goede state of mind. Andersom kun je mensen door stelselmatige negativiteit flink de vernieling inhelpen.
Kari

Bastet

Bastet

03-10-2010 om 08:30

Kari

Nee, je draait alles om wat ik zeg,als ik A zeg wil niet zeggen dat jij ervan kunt maken dat ik B bedoel.Laat maar.Ik weet niet alles van acupunctuur af,je hebt kennelijk de wijsheid in pacht,ik heb meer te doen.
Fijne zondag allemaal.

Bastet

Bastet

03-10-2010 om 08:31

Pluk

De hernia en RLS van mijn man hadden en hebben geen cyclisch karakter.
bastet

Tirza G.

Tirza G.

03-10-2010 om 15:05

Bastet

Ik wil je toch even complimenteren met je antwoordgeverij Ook jij een fijne zondag!

Tirza

Bastet

Bastet

03-10-2010 om 15:53

Tirza

In de hoop dat je het niet cynisch bedoelt,dankjewel.
Groetjes,Bastet

Pluk53

Pluk53

03-10-2010 om 21:06

Bastet, cyclisch

Je zegt "De hernia en RLS van mijn man hadden en hebben geen cyclisch karakter." Over de RLS heb je het niet gehad in dit draadje, wel over de hernia-klachten. je postte op Do 23sept.16:54 "Meestal merkt hij inderdaad direct verbetering.Die naalden maken weinig indruk vergeleken met een fysio,je voelt er namelijk weinig van.Behalve de duidelijke verbetering" Denk nu de behandeling even weg, en kijk alleen even hoe je man zich voelt. Dan zijn er dus momenten waarop hij zich beter en zich slechter voelt. Dat noem je cyclische klachten.

Bastet

Bastet

04-10-2010 om 06:58

Pluk

Dat heb ik wel degelijk eens tegen je gezegd,was het niet in deze dan wel in de vorige draad over dit onderwerp.
En goh,wat toevallig,dat hij na jaaaaaren fysio,mensendieck,cesar,zonder die "cyclische oplevingen",deze wel heeft na acupunctuur.Grappig,elke vier weken precies na de behandeling.

Pluk53

Pluk53

04-10-2010 om 08:49

Bastet, toeval

en of dit al of niet toeval is, kan dus niet geconcludeerd worden uit een "casus", maar alleen als dit systematisch bekeken wordt bij een grotere groep. En nogmaals, de acupunctuur slaagt er niet in om haar werkzaamheid op die manier te onderbouwen

Bastet

Bastet

04-10-2010 om 09:25

Pluk

Die mantra ken ik inmiddels.Maar dat zal mij roesten,dat snap je zeker zelf ook wel.

Pluk53

Pluk53

04-10-2010 om 10:29

Roesten

en het kan de acupuncturisten zelf blijkbaar ook "roesten". Je zou toch verwachten dat je als deskundige trots bent op je vaardigheden en de resultaten die je ermee kunt bereiken. En dat je graag een officiele erkenning daarvoor wilt krijgen. Maar neen, ze accepteren hun rol in de marge. Daarmee zitten ze op een lijn met oa de homeopaten.

Acupunctuur

ik ben over het algemeen niet zo van het alternatieve circuit, maar als ik iets zou kiezen waarin ik vertrouwen zou kunnen hebben, dan is het acupunctuur.

Bij mij hielp het toentertijd eerst wel, later niet meer, toeval of niet, het hielp wel na de eerste behandelingen, terwijl ik maanden daarvoor, met reguliere middelen geen verbetering merkte (dan toch wel middelen waarvan bewezen is dat ze zouden kunnen helpen)

Hoeveel reguliere middelen zijn er eigenlijk voortgevloeid uit volksgebruiken?? Ik denk heel wat, dus ik zou niet zomaar een geneeswijze die eeuwenoud is als ´waardeloos´ aan de kant te schuiven.

( de reguliere geneeskunst heeft, per slot, ook niet overal antwoorden/behandelingen op/voor)

Pluk53

Pluk53

04-10-2010 om 13:46

Mien

"ik ben over het algemeen niet zo van het alternatieve circuit, maar als ik iets zou kiezen waarin ik vertrouwen zou kunnen hebben, dan is het acupunctuur" Veel mensen gebruiken de term "alternatief" als een reele optie die men met succes kan kiezen als men niet tevreden is met de reguliere zorg. In werkelijkheid is "alternatief" een verzamelnaam voor behandelingen waarvan de effectiviteit niet afdoende is getoetst. "Alternatieve behandelingen" die resultaat hebben zijn niet langer alternatief, maar worden regulier. Acupunctuur heeft al heel veel tijd gehad om zich "te bewijzen"; ze is daar nog steeds niet in geslaagd.
"Bij mij hielp het toentertijd eerst wel, later niet meer" ja, wat moet je daar nu van zeggen.
"dan toch wel middelen waarvan bewezen is dat ze zouden kunnen helpen" Van reguliere middelen en behandelingen zijn protocollen; daarin kan men ook lezen wat het succes-percentage is. Het komt ook herhaaldelijk voor dat een regulier middel of behandeling bij her-evaluatie wordt geschrapt; of ivm gevaarlike bijverschijnselen, soms wegens gebrek aan resultaat.
"Hoeveel reguliere middelen zijn er eigenlijk voortgevloeid uit volksgebruiken??" Ik zou niet weten welke je bedoeld. Heel veel "volksgebruiken(?)" zijn leuk als bezigheidstherapie, maar volledig ineffectief voor de kwaal.
"de reguliere geneeskunst heeft, per slot, ook niet overal antwoorden/behandelingen op/voor" klopt helemaal, alleen de meeste mensen vinden dat een boodschap die ze niet willen accepteren.

Volksgebruik

Deze is nu in regulier gebruik en een uitkomst. Maar zeer traditioneel en zeer Chinees:

Artemisia has been used by Chinese herbalists for more than a thousand years in the treatment of many illnesses, such as skin diseases and malaria. The earliest record dates back to 200 BC, in the "Fifty-two Prescriptions" unearthed from the Mawangdui Han Dynasty Tombs. Its antimalarial application was first described in Zhouhou Beji Fang ("The Handbook of Prescriptions for Emergencies"), edited in the middle of the fourth century by Ge Hong.

Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Artemisinin

Mariel

Pluk53

Pluk53

04-10-2010 om 14:51

Volksgebruik2

oh, op die fiets. Maar dan hoef je niet zo ver te zoeken. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Asperine . En vingerhoedskruid, en opium/morfine etc. Inderdaad vinden veel geneesmiddelen een oorsprong in planten en kruiden. En vaak zijn ze daarna kunstmatig nagemaakt, en chemisch aangepast voor een betere, of beter te verdragen werking (zie ook weer aspirine)

Stokpaardjes berijden is ook een hobby

geloof ik, Pluk..

Mariël en jijzelf noemen inderdaad voorbeelden waarop ik doel..

Digitalis, aspirine zijn er een paar, maar er zijn vast meer..

Ik vraag me ook werkelijk af of het écht geen optie voor je zou zijn als de reguliere wetenschap je niet (meer) kan helpen..

Bij mij was dat wel het geval, en dus heb ik acupunctuur geprobeerd..

Pluk53

Pluk53

04-10-2010 om 15:31

Mien, stokpaardje

ja, ik ben vrij fel tegen alterneuten. Je vraagt: "Ik vraag me ook werkelijk af of het écht geen optie voor je zou zijn als de reguliere wetenschap je niet (meer) kan helpen.." Het vervelende is, dat mensen zich vaak in de steek gelaten voelen door de "reguliere" behandelaars. Maar alterneuten zijn niet de oplossing, binnen het reguliere circuit moeten "uitbehandelde" patienten altijd een plek kunnen vinden, waar ze aandacht en begeleiding kunnen krijgen die aansluit bij hun behoeftes.
"Bij mij was dat wel het geval, en dus heb ik acupunctuur geprobeerd.." Een kat in het nauw maakt rare sprongen. Mensen zullen altijd op zoek blijven naar "oplossingen". Maar die invulling moet binnen de reguliere zorg geboden worden.

Bastet

Bastet

04-10-2010 om 15:51

Pluk

In de steek gelaten,een kat in het nauw...gevoel voor drama is je niet vreemd.Hier was het slechts gewoon het proberen waard.Overigens toegepast door een goed opgeleid fysiotherapeut die ook regulier werkt.Dus je wordt op je wenken bediend,de invulling vindt plaats binnen de reguliere zorg,incl. vergoeding door de zorgverzekering.

Pluk53

Pluk53

04-10-2010 om 16:44

Bastet, "regulier"

als je geen aanvullende verzekering hebt waarin alternatieve behandelingen gedekt zijn , en je krijgt het vergoed, dan moet je mij eens uitleggen hoe dat werkt. Maar stel de vraag ook eens aan de behandelaar, waarom zijn "vakvereniging" niet geinteresseerd is in erkenning van de resultaten (aan te tonen met een goed opgezet onderzoek0

Bastet

Bastet

04-10-2010 om 17:00

Pluk

Wie zegt dat ik niet aanvullend verzekerd ben?Neemt niet weg dat deze persoon werkzaam is in het reguliere circuit.Dus wel geintegreerd.Er zijn wel meer zaken die alleen vergoed worden als je aanvullend verzekerd bent,maar dat maakt het niet alternatief.Dan is de beugel van mijn kinderen ook zwaar alternatief....

Pluk

ik voelde me helemaal niet in de steek gelaten door mijn reguliere behandelaar (integendeel, ik geniet zelfs het voordeel bij 2 neurologen voor mijn neurologische aandoeningen en beiden bevallen mij prima!)

Er zijn alleen grenzen aan de behandelingsopties dus een stapje buiten het reguliere was, voor mij, een logische..

Ik wil me dan ook niet zodanig beperken dat ik het niet zou proberen, niet geschoten is ook mis..!

Maar ja, het is gemakkelijker praten als je gezond en fit bent (ik weet het, klinkt als een dooddoener, maar ik kan uit eigen ervaring putten, dus ik weet echt wel hoe het is als het nog een ver-van-mijn-bed verhaal is of dat je er tot over je oren inzit..)

Ik zal dan NU ook niet meer zomaar roepen dat ik nóóit buiten het reguliere potje zou p*ssen terwijl ik dat vroeger heel stellig kon vinden en zeggen...

Je weet tevoren echt niet wat je doet...Ik kom nu zelfs situaties tegen waarbij ik af wil wegen wat ik regulier wel of niet wil, want de reguliere geneeskunst kent ook nogal wat tegenstrijdigheden (qua onderzoeksuitkomsten, ik denk bijv. aan studies over het gebruik van statines)

het is niet simpel zwart wit.

Pluk53

Pluk53

04-10-2010 om 17:23

Zwart/wit en acupunctuur

Bastet en Mien, als jullie je gelukkig voelen met acupunctuur, gewoon doen. Maar om effectiviteit van een behandeling te meten, dat is toch echt zwart/wit. Daarvoor maak je eerst een onderzoeksopzet volgens de regels, en als je de resultaten analyseert, dan is het heel simpel: behandeling heeft ja/nee significant meer resultaat dan een placebo-behandeling. En bij acupunctuur zijn er positieve onderzoeks-resultaten, maar "helaas" kunnen die nooit gereproduceerd worden.
En een fysiotherapeut met twee petten, dat geeft verwarring, dat blijkt wel. Als hij "prikt", dan is hij op dat moment alterneut, en behandelt je niet "binnen het reguliere circuit". Ik had begrepen dat 'huisartsen-met-een-dubbele-pet" hun BIG registratie gaan kwijtraken, domweg omdat ze niet genoeg ervarings-uren maken binnen de reguliere zorg. Dat zou wel voor meer duidelijkheid zorgen. De KNMG worstelt met haar standpunt mbt "alternatieve" artsen, maar heeft de regels wel behoorlijk aangescherpt: http://www.kwakzalverij.nl/718/KNMG_met_nieuwe_en_strengere_gedragsregels_inzake_toelaatbaarheid_niet_reguliere_behandelwijzen_een_stap_in_de_goede_richting

Bastet

Bastet

04-10-2010 om 17:28

Geen zorgen pluk

De beste man werkt meer dan fulltime,die komt echt wel aan zijn uren.Het aardige is namelijk dat je het ook kunt combineren.De verwarring komt voor jouw rekening,hebben wij geen last van hoor!

Grijs

Maar Pluk, hoe denk je dan over al die onderzoeksresultaten die door de volgende onderzoeksresultaten weer in twijfel worden getrokken (of nader onderzoek nodig hebben..)??

Ik noemde al het statinegebruik bij hypercholesterolaemie of standaard bij DMII..het ene onderzoek zegt: vooral doen,het verlaagt het sterfterisico tgv hart -en vaatziekten een ander onderzoek constateert dat statines geen sterftereductie tot gevolg heeft http://medischcontact.artsennet.nl/blad/Tijdschriftartikel/Statines-reduceren-sterfte-niet.htm (ik kan zo 1,2,3, geen artikel vinden voor het eerste, maar ze zijn er wel)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.