Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

fladder

fladder

06-05-2011 om 16:58

Eten, zwemmen, kramp...?

We staan momenteel op een camping en Internetten is momenteel niet echt een prioriteit. Tot we vanmiddag een discussie kregen
De kinderen wilden gaan zwemmen, ik zei daar ze nog even moesten wachten. We hadden net gegeten en ik had altijd geleerd: na het eten moet je een uur wachten, anders krijg je kramp.
Mijn kinders spraken dat unaniem tegen: bij Mythbusters was dat "busted", ofwel een bewezen fabel.
Direct maar even ingelogd hier. Wie weet meer hierover?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
e.j.

e.j.

06-05-2011 om 19:38

Dat schijnt

een broodje aap verhaal te zijn.
http://www.e-gezondheid.be/hoe-zit-het-met-zwemmen-na-het-eten/actueel/1375
http://www.ingelicht.be/mag-je-zwemmen-na-het-eten
Als je een recordpoging wilt doen kun je beter niet vlak tevoren je maag flink vullen maar gewoon een beetje spelend zwemmen moet kunnen.

fladder

fladder

06-05-2011 om 20:16

Myth busted

Bedankt!
Jee... En ik was echt overtuigd... Dan zijn er heel wat mensen van mijn generatie onterecht een uur na het eten op de kant gebleven

Rembrand

Rembrand

06-05-2011 om 23:47

Fladder

Heb je je mannen verteld dat ze gelijk hadden ?
Jullie krijgen morgen nog meer zwemweer trouwens ! Ik hoop dat jullie het erg naar je zin hebben. Slaapt de tent lekker ?
M.

bibi63

bibi63

07-05-2011 om 13:47

Waar dit verhaal op is gebaseerd

is dat kort na het eten je lichaam druk bezig is met het verteren van voedsel. Dat zou dus inhouden dat er wat minder ruimte is om energie te leveren aan je spieren e.d. die je nodig hebt bij zwemmen. Daar zit iets in natuurlijk, maar geldt dan voor elke lichamelijk activiteit direct na het eten. Waarschijnlijk is het niet-zwemmen kort na het eten gebaseerd op het feit dat je dan in het water bent en als bepaalde lichaamsdelen (spieren) dan minder zouden presteren het gevaar op verdrinking groter is.
Gr. Bibi

e.j.

e.j.

07-05-2011 om 16:23

er is energie nodig voor het verteren van voedsel. Maar daarbij kun je best zwemmen zonder bang te zijn voor verdrinken. Want anders moet je ook niet gaan fietsen na het eten want stel je voor dat je spieren dan minder presteren en je valt zo van je fiets, dan kun je wel wat breken. Het lijkt mij allemaal marginaal. Belangrijk als je in die marges bezig moet zijn zoals bij een recordpoging maar niet belangrijk voor het gewone leven.

fladder

fladder

07-05-2011 om 16:52

Pelle

Dat vraag ik me ook nog steeds af!

fladder

fladder

07-05-2011 om 16:56

En verder...

Grappig eigenlijk dat zo'n mythe uit je jeugd zo blijft hangen... het zat als iets heel vanzelfsprekend in mijn hoofd.
Nee, we gingen niet recordzwemmen. Zwemmen viel sowieso wat tegen... Want wat is het water in het Veluwemeer nog gruwelijk koud!

Kobalt

Kobalt

07-05-2011 om 20:38

Natuurwater

Ik ben bij natuurzwemwater opgegroeid. We waren behoorlijke bikkels. Ik weet nog dat we de temperatuur van het water moesten opnemen met een grote termometer. Als het lager was dan 16 (!)graden (ow brrr, wat dachten we?) dan mochten we niet zwemmen van mijn moeder.
Van mijn moeder mochten we ook nooit direct zwemmen na het eten (wat duurt zo'n half uur dan lang). Haar redenatie was, dat je door het koude water zou moeten overgeven. 'En ik heb geen zin in zieke kinderen.'
Ik ben er nog nooit ziek van geworden, volgens mij was het onzin. Mijn moeder zei/zegt ook altijd dat je misselijk zou worden als je achter elkaar een hele zak drop op at, ik heb het al vaak uitgeprobeerd, maar ik ben nog nooit misselijk geworden van drop.

Kobalt

Kobalt

07-05-2011 om 21:24

Onduidelijk

Ik lees mijn post na en vind hem erg onduidelijk (hard gewerkt vandaag, beetje moe) maar ik wilde eigenlijk antwoord geven op de vraag van Pelle.
Volgens mijn moeder, ging het dus om maag/buikkramp. En dat zou dan ontstaan vanwege het koude water.

Kobalt

Kobalt

07-05-2011 om 22:07

Pelle

Ja, mijn moeder is een schat van een mens en echt niet dom, maar toch ook weer geen wetenschappelijke bron.

ishtar

ishtar

07-05-2011 om 23:25

Niet helemaal onzin

want er gaat of extra energie naar het spijsverteringskanaal, of naar de spieren. Dus als je extra spierkracht nodig hebt/gebruikt, gaat je spijsvertering op een laag pitje. (motorische zenuwen vs sensorische zenuwen)

ishtar

ishtar

08-05-2011 om 11:18

Ja pelle

dat heb ik. Ik zeg toch ook niet dat je niet mag zwemmen. Ik zeg alleen dat het geen complete onzin is. Als ik ga zwemmen direct na het eten voelt mijn maag zich niet erg lekker, kramp heb ik nog niet gekregen en verwacht ik ook niet. Er is geen 'moeten' of 'niet mogen' wat mij betreft. Maar biologisch is het gewoon zo dat er of energie naar spierkracht (en ja, ook hard fietsen, hardlopen, stenen sjouwen vallen daaronder) gaat, of naar de spijsverteringsorganen. Of, als dat niet klopt, moeten ze de biologie-studieboeken gaan herschrijven

Vic

Vic

08-05-2011 om 12:47

Niet helemaal onzin

Hebben jullie nooit dat als je veel en/of vet hebt gegeten dat je na het eten een beetje (of heel erg) draaierig wordt? Dan gaat er (voor mijn gevoel) zoveel energie naar mijn darmen dat ik er niet lekker van wordt. Gelukkig is dat maar een of twee keer per jaar, maar op zo'n moment zou ik dus niet moeten gaan zwemmen.

draaikolk

draaikolk

08-05-2011 om 13:33

Ja vic

dat heb ik ook wel eens ja. Of als ik heel veel trek heb en dan (snel) ga eten, dan komt er ook zo'n aanval van duizeligheid/misselijkheid. Gelukkig is het na een poosje wel weer over. Nooit gedacht dat dat er mee te maken had dat al mijn energie dan elders heen ging.

fladder

fladder

08-05-2011 om 16:14

Veel of weinig eten

Ik zou sowieso niemand aanraden te gaan zwemmen of zo na een zware maaltijd. Maar ik bedoel in dit geval gewoon: zwemmen na de lunch. Een eenvoudige boterham-met-beleg-lunch.
Ik kan me namelijk herinneren van vroegâh dat wij na het middageten altijd even een uurtje moesten wachten. En niet alleen wij, dus het was geen zelfzame kronkel van mijn moeder want ook andere kinderen op de camping moesten wachten (sommigen zelfs 2 uur, herinner ik me).
En die "myth" is dus "busted" als ik het goed begrijp

Roosje Katoen

Roosje Katoen

08-05-2011 om 20:32

Wij hadden vroeger een zwembad in de wijk en gingen 's avonds altijd na het eten zwemmen. Maar dan moesten we eerst een half uur wachten vanwege de kramp

Best gek dat dit nu helemaal niet blijkt te kloppen!

ishtar

ishtar

08-05-2011 om 20:58

Pelle

stukje tekst uit mijn biologiestudieboek:
Het autonome zenuwstelsel (sorry, het waren geen motorische en sensorische zenuwen, da's weer wat anders ) (het autonome zenuwstelsel is het deel van het zenuwstelsel dat buiten onze wil om functioneert, dus de oa ademhaling, de hartfunctie en de spijsvertering regelt) kan worden onderverdeeld in 2 delen: sympatisch en parasympatisch.
Het sympatisch deel vergroot activiteit in het lichaam: oa hartfunctie en ademhaling, daarbij (en tegelijkertijd) remt het de spijsverteringsorganen.
Het parasympatisch deel brengt het lichaam in staat van rust en vergroot daarbij (en tegelijkertijd) activiteiten die betrokken zijn bij de opbouw van het lichaam, waaronder het spijsverteringsstelsel. Elk orgaan is verbonden met zowel sympatische als parasympatische zenuwen.
alle energie 'of - of' is te rigoureus gesteld inderdaad, het ging mij om extra energie. Die heb je nodig voor extra inspanning, en dat kan niet samen met extra energie naar het spijsverteringsgebeuren. Dat is dus 'of - of'

ishtar

ishtar

08-05-2011 om 21:07

Pelle

klopt

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.