Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

madelief

madelief

25-02-2015 om 11:42

fietsen en gebroken pols

Mijn zoon heeft 4 weken geleden zijn pols gebroken. ( k draden erin zie discussie hieronder).
Nu kan mijn man hem a.s maandag niet naar school brengen. Dan zal hij dus moeten lopen ( hij zit in gr 8). Dat is ongeveer een half uur. Hij is rechts en links is gebroken.
Normaal fietst hij uiteraard. Zou hij mogen fietsen met gips?
De meningen in ziekenhuis waren wat verdeeld. Ik weet niet zo goed of we het risico durven te nemen. En wanneer zou hij überhaupt weer mogen fietsen, ook als het gips er over 2 weken af is. Mag hij dan snel weer fietsen?
Hij is zijn vrijheid zo kwijt nu.

Wat zijn jullie ervaringen?

beiderzijds?

Jemig wat lastig. Als kind beiderzijds gebroken polsen heeft zou ik hem ook niet snel alleen een half uur laten lopen. En wat denk je van het geduw en getrek op school?
Is er geen mogelijkheid dat je zoon voorlopig thuis werkt aan zijn schoolwerk?
Soms denk ik dat we helemaal doorgeslagen zijn met die verzuimbeweging. Beide handen niet te gebruiken en dan toch maar doordenderen? Dat doe je alleen als het comfortabel te doen is niet als noodtoestand. Rustig laten genezen, zonder risico op valpartijen en ongelukkige situaties omdat je jezelf niet kunt helpen, lijkt me hier wel een aardig idee.

Anne J

Denk dat je het verkeerd interpreteert
"Hij is rechts en links is gebroken." Ik lees dit als: hij is rechtshandig, en zijn linkerpols is gebroken.

Moet zijn arm nog in een mitella? Dan zou ik het denk ik niet doen, dan ben je nogal instabiel op de fiets. Als die gipsen arm los mag, zou ik het serieus overwegen. Nu ja, dat doe je al. Het is idd lastig. Ik zou hem trouwens liever nu laten fietsen dan wanneer het gips er net af is. Nu is hij nog beschermd.
Mijn ervaring is dat je "ze" heel moeilijk tegenhoudt; mijn zoon heeft vorig jaar twee keer iets gebroken en beide keren begon hij te vroeg met zijn ledematen weer te gebruiken. Bij energieke kinderen die steeds in beweging zijn, houd je het heel moeilijk tegen.
Ik zou het erop wagen geloof ik.

In het zh houden ze een veilige marge aan. Mijn zoon moest na het gips nog 2 weken met een brace om zijn enkele lopen, en na die 2 weken mocht die brace op geleide van de pijn langzaam maar zeker steeds vaker af. Hij heeft hem hooguit 3 dágen gedragen.....geen houden meer aan, hij had geen pijn en rende rond als een kievit. Ik heb er maar op vertrouwd dat die jonge botjes snel helen.

ik denk

dat hij nu hij al 4 weken met dat gips rondsjouwt er al redelijk behendig mee is geworden dus ik zou t nu wel aandurven als hij op een damesfiets kan.
been slingeren naar achteren met gipsen arm lijkt me lastiger

guv

guv

25-02-2015 om 13:45

nee

Nee, zou ik nooit laten doen. En dan ben ik niet eens een voorzichtige moeder. Snel remmen en stoppen, aantrappen, hij is toch niet zichzelf. In een half uur komt hij veelbteveel verkeer tegen.
Als het gips eraf is wordt het een ander verhaal

four

four

25-02-2015 om 15:05

juist niet

Het gips beschermt, dus nu fietsen is meer verantwoord dan straks als het gips er net af is.

Zolang zoon pijn heeft zou ik het niet doen, anders is er volgens mij niet veel op tegen.

(anders is het met een arm breuk dit niet gegipst kan worden, dan moet er uiterst voorzichtig mee worden omgegaan om te voorkomen dat delen scheef aan elkaar groeien).

Tijgeroog

Tijgeroog

25-02-2015 om 15:20

Hangt er vanaf

Het hangt er een beetje vanaf hoe hij fietst, hoe goed hij oplet in het verkeer, hoe de verkeerssituatie is. In druk verkeer zou ik het niet doen, een rustig stukje lijkt me niet zo'n probleem. En als het een half uur lopen is ga ik er vanuit dat je er op de fiets sneller bent. Aan de andere kant vind ik een half uur lopen ook niet zo bezwaarlijk, mijn zoon zou dat prima vinden. Zeker omdat het maar eenmalig is.
En het hangt natuurlijk af van hoe veel er in het gips zit en hoeveel last hij er van heeft.

Mijntje

Mijntje

25-02-2015 om 15:22

langer zoet

Als hij valt, is hij nog langer zoet. Het is wel de bedoeling dat de breuk mooi geneest. Ik zou hem gewoon laten lopen, niks aan te doen. Het is toch maar 1 dag onhandig? Een half uur lopen is toch niet zo ver?

Nur

Nur

25-02-2015 om 15:47

Lopen

Ik zou hem laten lopen. Een half uur is niet zo lang. Dat is prima te doen. Fietsen zou ik nog even mee wachten.

Barvaux

Barvaux

25-02-2015 om 15:52

mwoah

Het ligt er een beetje aan hoe de pols is ingegipst en hoe zijn vingers daar nog uitkomen maar als hij rechts kan remmen (dus dat moeten de achterremmen zijn) of als hij een terugtraprem heeft en hij fietst rustig en niet onbesuisd dan zou ik het wel aandurven.

Mijn zoon is al die tijd wel met de bus geweest maar hij moest 7 km enkele reis en aan het begin mocht hij toch niet fietsen en bij hem waren het geloof ik nog geen drie weken.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

25-02-2015 om 16:07

Fietsen

Tja, als het mijn kind was zou ik hem laten lopen of regelen dat hij met iemand anders kan meerijden. Ik zou het risico niet nemen. Maar als er geen andere optie is: kan hij richting aangeven en remmen? Het stuur goed vasthouden? Voelt hij zich zeker en veilig genoeg op de fiets? Zo ja, dan moet het maar. Maar nogmaals, liever niet.

Yura

Yura

25-02-2015 om 16:09

Groeischijf

Het ligt eraan of de groeischijf beschadigd is. Mijn zoon mocht om deze reden absoluut niet fietsen, hij mocht helemaal niks doen waarbij hij het risico op vallen liep. Je loopt dan het risico op een definitieve/grotere beschadiging van de groeischijf. Toen het gips eraf was mocht hij weer fietsen, inderdaad ben je zonder gips minder beschermd, maar bij het afhalen was er weer een foto gemaakt, waardoor men wist dat eea voldoende geheeld was. In praktische zin had mijn zoon het makkelijk gekund dat wel, maar hij was wel wat ouder, hij zat in de 3e van de middelbare.

madelief

madelief

25-02-2015 om 16:14

lopen

Denk dat het dan maar lopen wordt. Hij heeft het weleens vaker gelopen hoor, dat scheelt.Het is dwars door het bos heen, wel rustig maar ook mooi wandelstuk.
Hij heeft zo'n omafiets, dus terugtrapremmen en hoog stuur zonder stang.
Ik vroeg net aan hem zullen we oefenen? Maar hij vindt het eng zegt hij. Ik ga wel lopen was zijn commentaar...
Dus hij lost het zelf al op.
Nu maar hopen dat het niet stroomt van de regen.
Ben benieuwd hoe het gaat als het gips eraf is. Of hij snel mag sporten, fietsen etc.
Duurt toch best lang als je normaal zo'n 8 uur per week sport
Maar goed, we gaan het allemaal pas doen als het mag en het seizoen is toch bijna afgelopen.

Bedankt voor jullie adviezen!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.