Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Zusenzo

Zusenzo

11-10-2009 om 23:22

Flauwvallen

Ik ben nog nooit flauw gevallen en kan er me ook niet echt veel bij voorstellen. Een appelflauwte, oke. Mijn dochter(16) weet wel van flauwvallen. De afgelopen 2 jaar is ze 4 keer flauwgevallen. De voorlaatste keer was in juli, daarna is ze uitgebreid onderzocht, niets gevonden. De laatste keer was zojuist. Ze voelde zich niet lekker vanmiddag/avond, misschien iets verkeerds gegeten. Geen koorts. Heeft geen avondeten op, alleen wat slappe thee en een beschuitje. Ze is even uit haar bed, op de bank, roept: "mam volgens mij val ik flauw" en hup ogen draaien, kind zakt onderuit, komt weer beetje bij en geeft over. Ze weet er zelf niets van. Al met al misschien een minuutje buiten westen. Na het overgeven voelde ze zich wel wat beter. Inmiddels ligt ze weer in bed. Overgeven oke, maar dat flauwvallen steeds. Zijn er meer mensen die daar last van hebben of is dat eigenlijk gewoon vreemd.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck2

Puck2

12-10-2009 om 08:49

Lange dunne meiden

Voeig jaar was ik in het ziekenhuis met vage klachten waaronder flauwvallen en wat ik toen van de neuroloog begreep in hetgesprek was dat jonge meiden, vooral als ze vrij lang en slank zijn daar best vaak last van hebben als ze bijv. ziek zijn, maar ook als ze onder een warme douche staan (iets met bloedsomloop) of als ze plotseling opstaan. Dat schijnt best regelmatig voor te komen zonder dat er iets ernstigs aan de hand is. En 4 keer in 2 jaar is volgens mij niet echt veel. Maar als je je er zorgen om maakt dan zou ik gewoon nog een keer de huisarts bellen en je zorgen voorleggen.

Mamvantwee

Mamvantwee

12-10-2009 om 09:26

Ikzelf

Ik val ook gemakkelijk flauw, net als mijn moeder trouwens. Het gebeurt als ik me niet zo lekker voel, buikpijn of misselijkheid. Zeker in combinatie met een virusje onder de leden of als ik erg moe ben (na een paar avonden te laat naar bed bijvoorbeeld).

Ik geloof dat er iets van een biologische reactie plaatsvindt, waardoor alle aandacht naar mijn darmen gaat in plaats van mijn hoofd. En dan kun je gemakkelijk flauwvallen.

Flauwvallen vind ik niet leuk, vooral het wakker worden kan erg verwarrend zijn. Het duurt even voordat je systeem weer opgestart is, en tijdens die minuten ben je min of meer de weg kwijt. Ik heb dan graag een bekend iemand naast me.

Het kan inderdaad meestal geen kwaad. Voorkomen dat je te moe wordt, en niet teveel alcohol drinken (maar dat zal je dochter toch nog niet doen?).

groet, Mamvantwee

Menstruatie?

mijn zus had regelmatig last rond haar menstruatie.

Van nature al wat een lage bloeddruk en de pijn en krampen van het ongesteld worden samen waren bij haar een trigger.

Misschien ook bij jouw dochter?

Lage bloeddruk

Als je bloeddruk te laag is, kan je makkelijk flauwvallen.
Wellicht heeft je dochter daar ook last van?

Anonix

Anonix

12-10-2009 om 12:20

Hier ook

Al vanaf mijn puberteit. Ik heb het alleen bij bepaalde soorten buikpijn, dan krijgt mijn lichaam een signaaltje waardoor m'n hartslag heel erg vertraagt en m'n bloeddruk naar beneden stort waardoor mijn hersenen te weinig zuurstof krijgen. Ik voel het aankomen dus ga bijtijds liggen (niet altijd charmant, met je broek op je knieën ).

De dag erna ben ik echt heel moe en nog aardig dizzy.

Het gebeurt me toch wel 'n flink aantal keren per jaar. Moeder en zus hebben het ook. Als je Googlet op vasovagal syncope (of episode), dan zie je wat ik heb. Bij mij is de trigger erg geisoleerd, heb het dus ook niet bij alle buikpijn/darmklachten.

Het zou overigens ook iets als een virus op het evenwichtsorgaan kunnen zijn...

Mamvantwee

Mamvantwee

12-10-2009 om 12:53

Ja, dat is het, anonix

Die heb ik dus ook, ik herken de beschrijving maar wist de term niet meer...
Bij mij vooral bij buikpijn (rommelende darmen / krampen), 's nachts als ik moet plassen en na een injectie (tot wel een uur later). Ik voel het ook aankomen en ga meestal plat op de grond liggen. Dan nóg kan ik flauw'vallen', overigens.

groet, Mamvantwee

Bellefleur

Bellefleur

12-10-2009 om 13:10

Virus op het evenwichtsorgaan

Daar lijkt het niet op. Ik heb zelf een beschadiging van het evenwichtsorgaan door een virus, en dat ziet er echt anders uit.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

12-10-2009 om 14:38

Hier ook

En bij mij is buikpijn/maagpijn ook de trigger. Vasovagale syncope heet het inderdaad. Een lichte zeurende menstruatiepijn kan al genoeg zijn om (bijna) flauw te vallen. Lastig, maar op den duur voel je het goed aankomen en overvalt het je niet meer zomaar.

koentje

koentje

12-10-2009 om 21:40

Oh ja

bij mij is bijna standaard dat ik flauwval als ik aan de diarree ben; bij voorkeur van de toiletpot af....
Ik heb het ook altijd vrij makkelijk gedaan: flauwvallen. Geen ontbijt, toch gaan werken? Hup daar ging ik. Ernstige menstruatiekramp>>>> ppppf En de warme douche, dat hoorde ik hier voor het eerst, maar ik voel me vaak niet lekker direct na het douchen tot soms een half uur erna. Alsof ik flauw ga vallen maar net niet.
Als ze zo snel bijkomt jouw dochter: zou me er geen zorgen over maken. Sommge mensen hebben dat eersder. Pas als het langer duurt dan een paar minuten moet je er wel iets mee denk ik.

Zowel ikzelf in de puberteit (toen ik nog hyperslank was) en middelste zoon kennen het. Ik heb idd een lage bloeddruk, van zoon weet ik het niet. Zoon heeft het mn bij overeind komen van bed of bank dat hij duizelig is. Sinds hij een paar keer onderuit is gegaan houdt hij er rekening mee en voelt het opkomen, en doet dan rustig aan. Van 't zomer lag echtgenoot zwaar in de kreukels na een ongeval en zijn zowel ik, als oudste, als middelste zoon in de dagen erna een keer onderuit gegaan bij de aanblik en zorg om man. Ook bizar.

Ik ook

vanmorgen nog,na hevige buikkrampen ben ik in de gang flauwgevallen,ik ben zeker een minuut niet aanspreekbaar geweest,voel me de hele dag gammel en heb veel geslapen.ik weet uit ervaring dat ik me morgen nog wat suffig zal voelen en dan is het weer voorbij.
ik viel als puber voor het eerst flauw,en dat is zo gebleven,altijd als ik hevige pijn ervaar.vreemd genoeg ben ik bij de bevalling van mijn kinderen niet flauwgevallen,toen was het mijn man die onderuit ging.

Flauwvallen onder de douche

Ik lees verschillende antwoorden van mensen die flauwvallen onder of na het douchen
Let goed op dat er genoeg ventilatie is in de douche, zeker als je een douchcabine hebt en douche niet te heet.
Flauwvallen heeft als oorzaak meestal dat de hersenen even te weinig bloed krijgen, lage bloeddruk.
Zoals als je plotseling opstaat, je lichaam moet dan wat harder werken om het bloed rond te pompen waardoor je tijdelijk even wat weinig bloed in je hersenen hebt. Rustig even rechtop zitten en daarna opstaan helpt.
Voor jonge, slanke meisjes in de puberteit is flauwvallen zeker niet vreemd. Voel je het aankomen, ga liggen of zitten met je hoofd tussen je benen.
Zorg uiteraard voor voldoende eten en ook voldoende zout.
Nou dit waren de tips van zuster Nelly )

Alleen in de puberteit gehad

In mijn puberteit ben ik ook een paar keer zomaar uit het niets flauwgevallen. Wat baalde ik daarvan, maar het was verder niet echt iets bijzonders volgens de dokter. Te snel opgestaan, inderdaad. Overigens was ik ook in mijn puberteit niet echt slank.
Na de puberteit is het nog maar twee keer gebeurd, beide keren bij de aanblik van een dierbare in stevige kreukels, zoals ook Silone beschrijft. Verder nooit meer "zomaar".

Ik ook,

maar idd alleen als tiener. Onder de douche, of bij snel opstaan. Ik heb nog steeds een lage bloeddruk en was toen (en nu nog steeds) aan de dunne kant. Het is 'gewoon' overgegaan. Alleen toen ik zwanger was had ik er altijd weer meer last van, van een licht gevoel als ik snel opstond en zo.

Ingrid

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.