Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

PeVa

PeVa

04-04-2010 om 13:52

Foutje van de psycholoog

Sinds een paar weken ben ik voor burn-out in behandeling bij een psychologe. De praktijk werd me aangeraden, dus ik erheen voor een intake. De dame leek mij een kordate, no-nonsense type en dat stond mij wel aan, dus ik had een goede indruk van haar. Ons tweede gesprek eindigde ze met: "Ik mail je een paar artikelen toe die je even moet lezen" en ik moet zeggen, ik was wat verbaasd. Is dat hoe psychologen tegenwoordig behandelen? Door artikelen op te sturen? Bij het derde gesprek gaf ze mij een kopie van de brief die ze naar mijn huisarts heeft gestuurd, met daarin een korte omschrijving van de problemen, en een behandelplan. Daarnaast staan er mijn persoonsgegevens in, BSN nummer, ziektekosten polis nummer etc etc. Thuisgekomen maakte ik de brief open en zag tot mijn schrik dat die helemaal niet naar mijn huisarts was gestuurd maar naar een mij volslagen onbekende persoon met dezelfde achternaam! En na even checken bleek dat in ieder geval géén arts te zijn. Ik belde haar op om dit te laten weten en dat ik er niet echt blij mee was, haar reactie "O, dan zit er een foutje in het systeem. Goh, bedankt voor het bellen, ik zal er gelijk achteraan gaan, komt wel goed hoor".
Hmmm.. ik, met mijn burn-out, meestal zijn dat de perfectionisten onder ons, vond dat dus HELEMAAL niet 'goed hoor'. Zit ik opgescheept met een chaoot als behandelaar voor mijn burn-out ??! Het zal toch niet waar zijn? Is dit karma? Is dit grappig? Wat moet ik hiermee? Of beter, wat kan ik hiermee??
PeVa

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Maxime.M

Maxime.M

04-04-2010 om 14:03

Heel fout

Hoi,

Ja ik zou dat ook HEEL erg vinden, als mijn persoonlijke gegevens + verhaal/diagnose zou zijn doorgestuurd naar een volslagen onbekend iemand. Dus ik zou het hier echt nog wel over hebben met de psychologe. Haar laconieke reaktie is natuurlijk belachelijk. Kijk, het is nu eenmaal gebeurd en dat kan ze niet meer terugdraaien maar ik zou me als therapeut doodschamen en me echt ontzettend excuseren dat dit gebeurd is en er ook zeker in een volgend gesprek op terugkomen.
Verder vind ik het doorgeven van artikelen (zo nu en dan) niet echt vreemd, heb ik ook wel eens gekregen van mijn therapeut en dit vond ik juist wel handig, kan ik het in mijn eigen tijd lezen zonder daar kostbare tijd te verspillen en konden we het er de andere keer over hebben.

Maxime

Nasha 1st

Nasha 1st

04-04-2010 om 14:06

Maar

het vertrouwen in deze vrouw is nu wel weg lijkt mij en juist in zo'n situatie is vertrouwen wel heel belangrijk....

Ik zou een ander zoeken

Nog even op terugkomen

lijkt me. Want haar reactie was wel iets te gemakkelijk.

Trouwens, voordat zij uberhaupt iets opstuurt moet ze jouw toestemming vragen. Lijkt me dat ze dat dan wel gedaan heeft?

Zo'n blunder doet een perfectionist met een burn-out geen goed....

Ik zou denk ik ook een ander zoeken die me meer op weg helpt. Het tijdsbestek voor uiteenzetting van de problemen en een behandelplan is wel snel. Misschien ligt de situatie duidelijk en eenvoudig, maar na 2 sessies bij de psycholoog is het voor haar al duidelijk? Voor jou ook?

Mariska

Mariska

05-04-2010 om 13:44

Peva

Grappig? mmmm Wel knap als je hier de humor van kan inzien! Maarreee....

Ik zou er klaar mee zijn

Marieke

Marieke

05-04-2010 om 14:36

Even wat artikelen lezen

Ik vind het opsturen van artikelen aan iemand met een burn out ook belachelijk. Tenminste ik kon helemaal niet lezen toen ik een burn out had en was hier totaal van in de stress geschoten.
Als er geen stevig excuus komt zou ik klaar zijn met deze peut. Met excuus misschien ook wel, al betekent dat wel dat je weer opnieuw moet beginnen met je therapie.

psycholoog/psychotherapeut

psycholoog/psychotherapeut

06-04-2010 om 11:27

Nonchalant,

...onzorgvuldig en ongevoelig vind ik de handelwijze van deze psycholoog. Want dat zij niet inziet hoe privacygevoelig diagnostische gegevens zijn, dat het HEEL erg is als jouw intieme gegevens bij een wildvreemde terecht komen, vind ik een teken aan de wand voor haar beroepsopvatting- en uitoefening.
Tip: zoek een psychotherapeut,geregistreerd bij VWS. je kunt ze in jouw buurt vinden via hun beroepsvereniging van de Nederlandse Vereniging voor Psychotherapeuten. Die hebben meer opleiding dan collega's die alleen maar een psychologie studie hebben gedaan.
Ook kun je informeren bij je huisarts of hij een goeie psychotherapeut bij jou in de buurt kent.
sterkte hoor.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.