Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

karin

karin

10-12-2008 om 10:59

Fruitshoot van robinson is dat slecht?

Ik koop regelmatig fruitshoot flesjes voor de kids van Robinson,maar ik las dat deze in Engeland niet meer verkocht wmochten worden,omdat er een slechte stof in zou zitten,weet iemand ofdat dit klopt, want anders maak ik me weer zorgen,hoewel je tegenwoordig niets meer mag hebben

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

10-12-2008 om 11:37

Heu

En waar las je dat?

Polly Shearman

Polly Shearman

10-12-2008 om 12:22

Bleeh

heb je het zelf al eens op? hoe kan iets wat zoooo zoet is gezond zijn?? nee dus.. lijkt me niet.

groet, polly

bibi63

bibi63

10-12-2008 om 14:50

Het gaat weer eens om ....

.... aspertaam! Daar is al jaren discussie over. Maar aspertaam zit in zovele drankjes, dus niet alleen in deze fruitshoot.
Groetjes,
Bibi

annedaan

annedaan

10-12-2008 om 15:04

Ja hoor...superslecht!

Fruitshoot van Robinsson is slecht idd door aspertaam.
En het is ook superslecht, omdat het in een flesje zit en dus constant zuuraanvallen in de mond veroorzaakt.
Kwestie van gebit verpesten dus!!

Maylise

Maylise

10-12-2008 om 16:43

Niet slecht

Aspertaam is niet slecht mits men binnen de aanbevolen hoeveelheden blijft (zeker voor kinderen) en verder lijkt me dit drankje niet slechter dan andere soortgelijke drankjes. Prima voor af en toe, niet om 10 keer per dag een glas van leeg te drinken.

Maylise

Jade

Jade

10-12-2008 om 17:32

Heuh annedaan,

"En het is ook superslecht, omdat het in een flesje zit en dus constant zuuraanvallen in de mond veroorzaakt."

Help me even, ik zie het niet: hoezo slecht omdat het in een flesje zit?? Als je het leeggiet in een glas is het dan niet slecht??

Inge M

Inge M

10-12-2008 om 22:00

In de war met flesjes voor baby/peuter

Annedaan is in de war met het drinken uit flesjes bij een baby/peuter die daar elke keer een beetje uitlebbert, gedurende lange tijd (of zelfs in bed)
Dat is dus helemaal niet goed voor je tanden.
Maar oudere kinderen (volgens mij vanaf een jaar of 4) drinken zo'n flesje met tuitje (zelfde tuitje als sportfles) in één of twee keer leeg. Net zoals een glas dus.
Ik ben het wel eens dat dit spul idioot zoet is, dus mijn keuze is het niet. Slecht is het pas als er 'te' voor staat, oftewel te veel, te vaak.

Wordt hier nog gewoon verkocht hoor

in engelanddus, heb het vandaag nog in de supermarkt zien staan! (in tegenstelling tot iers varkensvlees

Zuur

Naast walgelijk zoet zijn ze ook walgelijk zuur, en da's slecht voor je glazuur. Maar er zitten wel vitamines in...

Suzanne

Suzanne

11-12-2008 om 08:46

Niet slecht maar ook zeker niet goed

De valkuil van dit soort drankjes is dat er gewoon niet in zit wat ze beloven. Je betaalt voor iets wat je niet krijgt, lees dit artikel maar (test van de consumentenbond), dan kun je net zo goed pakjes jus d'orange meegeven (waarschijnlijk heel wat goedkoper):
Fruitdrankjes nauwelijks gezonder
Gepubliceerd op 23 mei 2007
Fruitdrankjes zijn nauwelijks gezonder dan jus d'orange. Dat blijkt woensdag uit een test van veertien drankjes door de Consumentenbond.
Op de verpakking van de onderzochte drankjes staan veelal teksten dat ze voorzien in de dagelijkse hoeveelheid groente en fruit. Maar dat blijkt niet het geval te zijn. Zo zit er in Tropicana Original Orange en Zonnatura Sappa Tropisch Oranje maar 20 procent van de hoeveelheid voedingsvezels die je normaliter mag verwachten in groente en fruit.
Ruim de helft van de drankjes scoort qua vezels matig tot slecht, de rest komt niet verder dan het oordeel 'redelijk'. Een ander minpunt is het gebrek aan variatie. De fabrikanten van drankjes met groente kiezen bijna allemaal voor wortel, waarschijnlijk vanwege de zoete smaak waardoor het toevoegen van suiker niet nodig is.
De hoeveelheid vitamine C en foliumzuur is wel goed vertegenwoordigd in de drankjes. Twee op de drie drankjes hebben vergelijkbare hoeveelheden als gewone groeten en fruit. Bijzonder is het niet, aldus de Consumentenbond, want dit geldt ook voor een pak sinaasappelsap.
Hoewel op de verpakkingen staat dat het gaat om een aanvulling op de dagelijkse hoeveelheid groente en fruit, meent de bond dat consumenten op het verkeerde been worden gezet. Van 1500 mensen blijkt 21 procent de drankjes te zien als volwaardige vervangers van fruit. Volgens de bond lukt het fabrikanten niet om alle goede eigenschappen van groente en fruit in één drankje te vatten.

Guinevere

Guinevere

11-12-2008 om 13:36

Interessant dat onderzoek

Aha, dat was me al opgevallen in de super, dat al die drankjes op wortel gebaseerd zijn. Dus ik had het al niet gekocht.
En trouwens: heb je al die potjes met fruithapjes wel een bestudeerd? Bijna al die dingen (vooral Olvarit) zijn gebaseerd op appel, danwel appelsap. En als er "druivensmaak" op staat, hebben ze er een scheutje druivensap doorheen geroerd. Wauw, was zeker te moeilijk om een echte druif erdoorheen te doen?
Dreumes hier houdt niet van stukken fruit, maar drinkt nu wel regelmatig een pakje sap. Pure jus d'orange wel te verstaan, geen water met een scheutje dit en een snufje vitamien (en een zak suiker of zoetstof).

Appelsap

Let maar eens op: heel veel fruithapjes en -sapjes, en allerlei dingen die 'geen toegevoegde suiker' bevatten zijn zoetgemaakt met (ingedikt) appelsap. Kennelijk een relatief goedkope zoetmaker.

Andere favorieten bij de sapjesmakers zijn druivensap en vlierbessensap. Dan heb je een rood vruchtenbrouwsel, waarin in 'bosvruchten' of granaatappel oid wordt beloofd, maar de hoeveelheid daarvan (0,6% ofzo) zinkt in het niet bij de hoeveelheid vlierbessensap.

Als niet duidelijk is dat het uitsluitend sap is van éen soort vrucht, dan lees ik altijd even de ingrediëntenlijst. Dat levert soms leuke verrassingen op.

Groeten,

Temet

annedaan

annedaan

11-12-2008 om 15:36

Nee hoor...niks in de war!

Nee hoor, ben helemaal niet in de war!!
Mijn zoon heeft een aangetast gebit , omdat hij regelmatig fruitshoot dronk. Bij mijn zoon, gaat dit niet in 1 x op!
Verleidelijk is het om de flesjes opnieuw te vullen.
Dit is wijsheid van de tandarts!
Buiten dat is het ontzettende zoete troep (sorry!!) en kun je gewoon beter een glas roosvicee drinken.

Tirza G.

Tirza G.

11-12-2008 om 20:01

Mandarijnensap

Zag ik staan in de winkel, van Riedel/Appelsientje zeg maar. Nou jaaaaaaa ik werd er helemaal vrolijk van, dát leek me nou eens een lollig drankje. Ja, me zole. Het was 1% mandarijn (ofzoiets) en de rest waren algemene vruchtensappen. Wat een nep, wat een nep. En dat van zo'n duur merk.

Tirza

Tirza

Ik vermoed dat er op dat pak niet 'mandarijnensap' stond, want voor zover ik weet mag dat alleen maar als er ook mandarijnensap (en niks anders) in het pak zit. Maar 'vruchtensap' en dan in een ander lettertje 'mandarijn' er onder mag dan vziw weer wel (het is immers vruchtensap, en er zit ook wat mandarijn in), en dan hebben we verder voor de suikerwater-met-sap varianten nog 'vruchtendrank', 'vruchtennectar' (geniale vondst) en uiteraard 'vruchtenlimonade'.

Ja, de warenwetgeving kent mysterieuze krochten en spelonken

Groeten,

Temet

annedaan

annedaan

12-12-2008 om 09:27

Pelle

Er word gevraagd om een reactie en die geef ik!
Dit zijn woorden van een tandarts, niet de mijne...al sta ik er helemaal achter.
En ja je kunt de flesje vullen met water , maar liever hebben ze er toch wat anders in.
En ook al doe je de fruitshoot in een glas, ook dan is het slechte troep. Alleen in een flesje nog meer!!

Maar ieder voor zich, mijn zoon krijgt het niet meer! En cola of ander frisdrank kreeg hij sowiezo al niet... roosvicee is toch ook prima!

Tuurlijk

In een fles of in een glas, het is even goed/slecht. Overigens is zoetstof nu niet speciaal tandvriendelijker dan suiker (nog zo'n wijdverspreid misverstand). Als je af wilt vallen, kan zoetstof een leuke vervanger zijn, maar voor je gebit maakt het niet veel uit.

Zoetstof en tanderosie

Huh, Genista, waarop baseer je dat dan? Of bedoel je met zoetstof niet wat men normaal daarmee bedoelt (kunstmatige zoetstoffen), maar gewoon "natuurlijke" suikers (glucose, dextrose, maltose etc) - die zijn inderdaad net zo slecht, want vrijwel identiek aan sucrose (tafelsuiker). Altijd zo schattig als mensen besluiten gezonder te gaan leven en geen suiker meer nemen, alleen nog zoeten met honing en pure rietsuiker.

Kunstmatige zoetstoffen zijn meestal niet slecht voor je tanden, xylitol heeft zelfs een positieve werking! Ik geloof alleen dat sorbitol wel slecht was, kon het zo snel niet nazoeken, maar dat zou mooi zijn, dat wordt zelfs als verdikkingsmiddel in tandpasta gebruikt!

Waar mensen zich echter niet in moeten vergissen is dat een kunstmatig gezoet drankje net zo goed een zuuraanval levert op je gebit! Alleen water, thee en koffie (ongezoet, of met kunstmatige zoetstof dus) zijn neutraal. Hier wordt dus bij voorkeur water geserveerd, soms thee en bij uitzondering dunne limonade. Ja, natuurlijk willen ze graag altijd wel Fruitshoots of andere hippe drankjes, maar dat zijn hier gewoon speciale dingen voor feestelijkheden. Zoals dat vroeger voor ons was, een glaasje ranja (later cola) op een verjaardag.

Het klinkt karig en vrekkig misschien, maar als je ook voor jezelf aanhoudt dat je niet elke dag feest hoeft te maken met eten en drinken, dan hoeven we misschien niet zo gek te doen om feestdagen nóg feestelijker te maken... Sonja Bakker was dan werkeloos en Weight Watchers een vage herinnering, stalen gebitten de norm. Maarja, ik weet ook wel hoe moeilijk dat is hoor!

Corina

Tirza G.

Tirza G.

12-12-2008 om 23:14

Nou echt niet temet

Kijk even hier:

http://www.appelsientje.nl/Assortiment/Extra-milde-sappen.appelsientje

Onderaan staat de mandarijn. Maar inderdaad, het valt mee: het is 25% mandarijnsap, ik had overdreven. Maar vóór het mandarijnsap op de inhoudslijst staat "witte druif sap" en ik weet dat het ingredient wat er het meeste in zit, vooraan staat. Witte druivensap dus. Zeker niet sexy genoeg voor een pak

Tirza

Klopt wel toch?

Maar volgens mij klopt het wel wat ik zei, toch? Het heet niet 'mandarijnensap', het heet Appelsientje Mild -mandarijn.

Op de site staat dan trouwens ook nog dat het allemaal mengseltjes zijn, maar dat zie je aan éen zo'n pak niet direct af natuurlijk.

Ook fraai vond ik de volgende aanprijzing op de site 'Omdat deze sappen weinig vruchtvlees bevatten zijn ze ook nog eens lekker doordrinkbaar'. Mooi is dat. Eerst met veel tamtam sap-met-vruchtvlees introduceren als extra lekker en speciaal, en nu vervolgens de vleesloze variant weer aanbevelen. Tja. 'Lekker doordrinkbaar' betekent natuurlijk ook: snel veel calorieën binnen, en bovendien: snel het pak leeg, dus snel nieuwe kopen.
Lepe jongens, daar bij Riedel.

Groeten,

Temet

Tirza G.

Tirza G.

13-12-2008 om 16:34

Potverdikkie

Je hebt gelijk Temet. Dat IK daar nou instink. Met 100% puur sap, staat er ook nog op. En dat klopt natuurlijk gewoon. Druiven, mandarijn en sinaasappelsap en de rest van de reut maakt samen 100%.
Effe checke. Ik heb hier de Mild Sinaasappel. Daar zit gelukkig niks anders in dan concentraat. Wat een nepperds. Ik ben meteen voor drie weken kwaad.

Tirza

Puur sap

Pas nog in Jakarta bekertje uitgeperst suikerriet op.
Is ook 100% puur sap...dat is ZO'N lege kreet!!!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.