Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gaatjes bij kleuter

Onee, onze bijna 6-jarige heeft een zere kies.. Hij heeft aan 1 kant al een bruin plekje maar aan de andere kant blijkt nu ook en zijn tandvlees is daar rood en opgezet - we gaan pas weer in NL naar de tandarts was het plan (over een paar maanden)..

Zou het kunnen dat hij alleen geirriteerd tandvlees heeft en we dit mbv appels eten en extra goed poetsen kunnen bestrijden of moet ik nu stante pede een tandarts gaan zoeken?

Ben benieuwd naar ervaringen.
Alvast bedankt.

Vertigo

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

12-09-2012 om 21:56

Nou....

Ontstoken tandvlees kan heel pijnlijk zijn. Ik zou goed poetsen, en hij zal daar best over piepen,hoor,maar het wordt beter door poetsen, hoe tegenstrijdig ook. Als het tandvlees weer in orde is,zou ik eens goed kijken hoe en wat.

Vertigo

Vertigo

12-09-2012 om 22:28 Topicstarter

Ja..

En hij heeft de laatste tijd veel minder appels gegeten dan voorheen - hij at er vaak minstens 2 per dag. Dus dat ga ik aanmoedigen en inderdaad extra goed poetsen, een keer of 3 per dag.. En dan maar eens kijken of het beter gaat. Ik heb het zelf ook wel eens.

Die bruine plekjes komen dan wel ter sprake als we bij de tandarts zijn.

Egel

Egel

13-09-2012 om 00:08

Appels?

Maar waarom appels?
Staat nou niet echt bekend als goed voor het gebit. Erg zuur. Misschien wel een oorzaak zelfs.
Sterkte hoe dan ook, Egel

Ja die appels

Jongste (tanden zonder glazuur vanaf jeugd) mág maar 4 momenten per dag zure dingen eten. Daar vallen appels ook onder. Ze mág dus tussendoor helemaal geen appel. Wel b.v. na het eten. Appels zijn helemaal niet goed voor het gebit.
Snoep gezond, eet een appel is een fabeltje.
groeten albana

ijsvogeltje

ijsvogeltje

13-09-2012 om 08:49

Appels (enzo)

"Ze mág dus tussendoor helemaal geen appel."
Nou nou, je zet 'm wel erg stevig neer zo. Er zijn richtlijnen en adviezen (die trouwens geregeld aan verandering onder hevig zijn), maar of iets 'mag' bepaal je toch echt zelf. Ik denk overigens dat het gros van de kinderen wel vaker dan 4 x per dag wat eet. Ik ken in mijn omgeving in ieder geval geen ouders die zeggen: "nee, je mag geen appel, je hebt je 4 momenten vandaag al gehad." Toch hebben de meeste kinderen geen gaatjes.
Vertigo, heb je geen tandarts in de buurt om er even naar te laten kijken? Een klein gaatje is makkelijk te behandelen, als het gat groter wordt (en dat gebeurt gegarandeerd als je een paar maanden wacht), dan kan het erg vervelend worden. Misschien is het opgezwollen tandvlees al een signaal dat de kies echt slecht is, dat hebben wij ook bij een van de kinderen meegemaakt. De tandarts vertelde dat als er een gaatje zit, met kiespijn én een zwelling op het tandvlees, de tand/kies meestal niet meer te redden is. Dat bleek inderdaad ook het geval te zijn.

Vertigo

Vertigo

13-09-2012 om 09:35 Topicstarter

Oh oh

Misschien toch maar even gaan rondkijken voor een (kinder)tandarts.. Tot nu toe zijn we op vakantie in NL bij onze oude tandarts op controle geweest en vorige keer was het nog prima. Er staat nu een afspraak voor oktober.

Bij mij zijn als kind 4 kiezen getrokken waarbij ik ook dat ontstoken tandvlees had - echt een dikke bult. Maar toen was ik al een jaar of 8.. Een stuk groter (ik voorzie groot drama :/ ).

Over die appels: eten van hard fruit stimuleert het tandvlees heb ik altijd begrepen. Even los van zuur/ zoet. Zoveel te snoepen krijgt hij niet. Het lijkt mij eerder een genetische kwestie wat voor gebit je hebt.

Fiorucci

Fiorucci

13-09-2012 om 11:37

Vertigo

Ik zou een maandje wachten wel durven, persoonlijk.

Wel als je geen glazuur hebt

Ja ijsvogeltje, ik zeg écht als ze tussendoor een appel wil dat dat niet mag. Dat weet ze ook wel, dat is niks nieuws. Dus eigenlijk vraagt ze er bijna nooit om.
Jongste heeft al vanaf baby een aantal tanden zonder glazuur. En nu (volgroeide tanden) ook weer een paar. Daar word wel van alles aan gedaan en ze heeft in die volgroeide tanden ook nog geen gaatjes, maar die gaan er zeer zeker komen als ze tussendoor maar allerlei zure dingen gaat eten(zoals appels b.v.).
Het is zoiets als glutenvrij eten....op een gegeven moment weten ze het en doen en vragen het niet meer.
Jongste is eraan gewend en vraagt alleen om appels na het eten. En in appels zitten veel zuren die haar tanden sneller aantasten dan bij een normaal gebit en dat weet ze en heeft ze allang geaccepteerd. Voor wat dochter heeft is een naam : "kaasmolaren" een aangeboren iets, googel er maar eens op.
Voor haar tanden zijn appels dus gewoon slecht en ongezond. Voor gewone tanden zijn ze trouwens ook niet erg goed. Voor je vitamines wel
groeten albana

ijsvogeltje

ijsvogeltje

14-09-2012 om 13:32

Albana

Ik had te snel gelezen, ik dacht dat je het algemeen voor alle kinderen trok, en de opmerking "ze mag niet eens een appel!" voor het kind van Vertigo was bedoeld

Voor een kies met een gaatje erin

Voor een kies met een gaatje erin ook als dat een 'gewone' kies is, is een appel ook bepaald geen 'goed' tussendoortje. En Vertigo schrijft dat ze dat wil aanmoedigen. Haar zoon heeft een gaatje, als ze appels gaat aanmoedigen krijgt hij er nog tanderosie bij en met zo'n al aangetaste kies (waar dat gaatje in zit) zal dat nog sneller gaan....
Ziehier: http://www.thca.nl/tck/img/pdf/tanderosie_hoog.pdf
groeten albana

ijsvogeltje

ijsvogeltje

15-09-2012 om 11:36

Kies met een gaatje erin

Ik vind een kies met een gaatje erin helemaal geen 'normale kies'. Integendeel. Zit er een gat in een kies, dan is feitelijk ALLES slecht. Ieder snoepje, mandarijntje, broodje of wat dan ook maar werkt door in het gat. Iedere dag weer, bij alles wat je eet of drinkt. Het gaatje zal groter worden, en daarmee het probleem ook. Als je geen glazuur op je tanden hebt, dan zul je daarmee moeten leren leven. Heb je een gaatje, dan kan je naar de tandarts om het te laten behandelen. Hoe sneller, hoe beter.

Vertigo

Vertigo

15-09-2012 om 22:16 Topicstarter

Ja precies

Natuurlijk is eten niet goed voor de kies met gaatje. Daarom staat die afapraak in oktober ook gepland. Verder poetsen we drie keer per dag.
Ik zal de appels dan maar ontmoedigen

Mocht het nu acuut worden, is een telefoontje naar een tandkliniek zo gepleegd. Die afspraak loopt dan wel in de honderden en dat wordt hier niet allemaal vergoed.. (nee - geen reden om zijn gebit te laten rotten maar 1 maand moet nog kunnen).

Yvonne Bleker

Yvonne Bleker

15-09-2012 om 23:49

Melkgebit

Een melkgebit is veel zwakker dan een blijvend gebit en zo kan een gaatje sneller vorderen. ik zou toch op korte termijn er een deskundige naar laten kijken.

Dan kun je altijd nog beslissen wat je er al dan niet aan wilt laten doen.

Groeten Yvonne

Vertigo

Onze zoon van nu 7 had op zijn derde (of tweede, ben ik even kwijt) al gaatjes in twee van zijn kiezen. Oorzaak; veel antibioticagebruik en andere medicatie door mij tijdens zwangerschap en door hem zelf. Daarbij lijkt hij ook een glazuurprobleem te hebben.
Wij zijn destijds door onze eigen tandarts doorverwezen naar een kindertandarts. Eigen tandarts wilde gaan boren en vullen maar zoon was panisch door eerdere vervelende, pijnlijke ervaringen (ziekenhuis).
De kindertandarts had andere mening en heeft de gaatjes (best behoorlijke in één kies) niet gevuld. Idee was dat zolang hij er geen pijn aan heeft en het niet groter wordt het niet wordt gevuld. We gaan, nog steeds, elke drie maanden op controle en nog steeds zitten die gaatjes er. Wel wordt er af en toe een oranje goedje in gedaan wat een soort van sealt, maar niet permanent.
Gaatjes hoeven misschien dus niet meteen behandeling. Maar dat kan een tandarts alleen natuurlijk beoordelen. Maar of dat nu over een week of een maand is... die wachtlijst bij de kindertandarts was destijds drie maanden terwijl het probleem duidelijk was.

100%mama

100%mama

18-09-2012 om 16:33

Maar

je schrijft in je 1e posting dat het gaat om een zere kies, je zoon heeft dus kiespijn zoals ik begrijp...en dan nog een maand wachten?

Ik heb nog nimmer gehoord dat het eten van hard fruit je tandvlees zou stimuleren, ben dan wel benieuwd naar de gedachte hier achter, kan ik ze bij waarheid aan mijn patienten vertellen

Land?

Maar heeft het land waar je nu bent dan geen goede tandheelkundige zorg? Ik zou meteen ter plekke een tandarts zoeken. Het kind heeft zelfs pijn!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.