Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Bangurd

Bangurd

22-10-2008 om 19:41

Gastroscopie

Ik moet binnenkort een gastroscopie ondergaan: een onderzoek waarbij de arts met een scope via de mond, door de slokdarm, naar de maag en de twaalfvingerige darm gaat om te bekijken hoe het er op al die plekken uitziet. Hoewel ik geen pieperd ben, lijkt dit me dus gewoon eng. Ik heb begrepen dat ik voor het onderzoek ook een zogenaamd 'roesje' kan krijgen. Lijkt me aan de ene kant wel wat en aan de andere kant vind ik het ook weer een beetje laf van mezelf.
Wie heeft ervaring met een gastroscopie? Is het roesje een aanrader of is het zonder dat ook wel te doen?

Bedankt voor de informatie!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Heee stoere bangurd!

Ja, hier nog zo´n stoere, die vond dat ze alles maar moet kunnen verdragen (achteraf valt het altijd mee!) maar ik bijt tegenwoordig wat minder hard op mijn tanden want waarom zou je?

Lekker een roesje nemen als het je gemakkelijker lijkt en met een gastroscopie lijkt het MIJ wel lekker, niet al te bewust dat onderzoek meemaken.

Stoer hoef je natuurlijk NIET te zijn (al moet je daar vast wel even aan wennen ) het moet vooral zo weinig mogelijk ongemak veroorzaken.

Lekker een roesje doen! Hartstikke nietstoer, maar wel relaxter, lijkt me!
(zelf nog nooit een gastroscopie gehad, wel een paar maal een maagslang gehad, zelfde route geen pretje)

Roesje?

Manlief (maagpatient) moet eigenlijk elke twee jaar een gastroscopie, maar vindt het zo verschrikkelijk dat hij dat nooit haalt. Hij vindt het echt naar, kan zich ook niet op zijn ademhaling concentreren zoals Barbar@ dat kan; hij wil alleen maar die slang uit zijn keel en zegt ook dat bij hem echt een soort oerreactie is die hij niet kan onderdrukken.
Ik denk dat als ik hem vertel dat men het tegenwoordig met een roesje doet, hij morgen meteen zijn internist belt...
Niet om je te ontmoedigen, maar waarom 'stoer' doen als het niet hoeft?
Het zal ook wel per persoon verschillen; ik zou het denk ik net als Barbar@ hebben; concentreren, weten dat het zo weer over is, maar als je van jezelf weet dat dat heel moeilijk zal zijn (zoals bij mijn man) dan zou ik lekker voor een roesje kiezen.
Sterkte!

ayla

ayla

23-10-2008 om 09:46

Ook zonder

Heb er jaren geleden ook 1 gehad, zonder roesje. Vond het te doen maar met roesje zou een stuk prettiger zijn. Vond de hapjes die ze namen nog het vervelendste.
Vond het andere onderzoek, via de anus (weet niet hoe het heet) een stuk afschrikwekkender. Daar heb ik dus wel een roesje bijgekregen.

Bangurd

Bangurd

23-10-2008 om 11:26

Ha, ha mien

je slaat de spijker op z'n kop. Je hebt me helemaal door.Ik dacht letterlijk: eigenlijk moet ik gewoon stoer zijn en het zonder toeters en bellen kunnen doen. Maar waarom moet een mens eigenlijk stoer zijn, he. Het gaat me nog niet eens om het pijnlijke ervan, maar meer dat het voor mijn gevoel eng is. Normaal gesproken ben ik wel relaxt bij een boel dingen, maar hierbij ws niet. Dank voor de bemoediging!
Bungurd

ayla

ayla

23-10-2008 om 11:58

Bangurd

maar het is ook gewoon eng, zo'n slang in je keel, je krijgt moeilijk lucht en de kokhalsneigingen. De pijn valt mee, bevallen is erger. Maar toch zou ik denk ik nog liever een keer bevallen Pak maar lekker een roesje

Bangurd

Bangurd

23-10-2008 om 13:10

Allen

Bedankt voor jullie uitgebreide ervaringen. Ik weet nog niet wat ik zal doen, laat het denk ik van het laatste moment afhangen. Ik heb bij het maken van de afspraak begrepen dat dat kan. Ik neig naar een roesje, om relaxt te zijn. Maar vind het ook wel een paardemiddel voor een behandeling van een kwartier, die volgens de experts qua pijn en ongemak wel te doen zou zijn. De gevolgen zijn inderdaad dat je nog een goed uur moet uitslapen en dat je de rest van de dag niet meer mag auto-rijden. Nogal forse gevolgen. Aan de andere kant denk ik dat de dokter ook een stuk beter kan werken als ik relaxt ben. Sinds ik me laat verdoven bij de tandarts kan die ook beter z'n werk doen. is mijn gebit zeer ten goede gekomen.
En Ayla, de vergelijking met een bevalling was me ook al een aantal keer door het hoofd gegaan. Een bevalling doet meer pijn, maar die heb ik het altijd natuurlijk laten verlopen en heb ik het steeds zonder pijnbestrijding gedaan. En bevallen wil ik ondanks de pijn ook zo weer doen. Blijkbaar gaat het bij de gastroscopie dus niet allereerst om de pijn, maar meer om iets anders....
Nu ja, als julle nog meer hierover te melden hebben hou ik me aanbevolen.
Bangurd

2 keer gehad

1x zonder roesje en vorig jaar nog met roesje.
Ik kan er zeer slecht tegen als er iets in mijn keel zit. Vorig jaar opgenomen geweest in het ziekenhuis en een gastroscopie gehad. Direct gevraagd of ik een roesje mocht. En dat was geen enkel probleem. Gelukkig maar.
Ik weet van mezelf dus dat ik slecht iets in mijn keel verdraag en dat ik dan blijf kokhalzen. Het was dan ook niet fijn om tijdens diezelfde opname wakker te worden uit de narcose na mijn maagoperatie met een slang in mijn keel......
Maar wat je ook doet: stoer hoef je niet te zijn hoor! Er zijn heel veel mensen die het een rotonderzoek vinden.
Groetjes en succes, Isabel

Yta Chalne

Yta Chalne

23-10-2008 om 20:17

Hmm

Ik vind het geen leuk onderzoek, maar een roesje maakt het niet leuker. Zonder ben je binnen een half uurtje het ziekenhuis weer uit zonder naweeën (als we toch gaan vergelijken met bevallen..., en dat is heerlijk.
Weinig kans op meppen, er is altijd een extra persoon bij die je handen vasthoudt. Je kunt goed ademen, maar dat moet je je steeds wel realiseren, anders is er een risico dat je in paniek raakt. Schat je jezelf hoog in op dat risico, doe dan gewoon dat roesje, dat scheelt dan voor jou én voor de mensen die het onderzoek afnemen.
Overigens, bevallen vond ik leuker (dat duurde bij mij ongeveer even lang , vooral omdat je er dan wat écht leuks aan overhoudt.

elleke

elleke

24-10-2008 om 20:02

Bangurd

Weet je zeker dat je de keuze voor een roesje op het laatste moment kan maken? Hier stond uitdrukkelijk in de folder dat je dit minimaal 2 weken van te voren moest aangeven i.v.m. de opname tijd geloof ik. Ik heb trouwens dit onderzoek één keer met en één keer zonder roesje ondergaan ,met beviel een stuk beter

Groeten, Elleke

Bangurd

Bangurd

26-10-2008 om 21:11

Roesje

Dank voor al jullie reacties. Ik denk nog steeds dat ik voor het roesje zal kiezen, maar heb bij het maken van de afspraak al gevraagd of ik daar ook van af kan zien als ik een vlaag van moed heb die morgen. Bij het maken van de afspraak is dus al over het roesje gesproken en volgens mij is het al genoteerd. Ik zal het voor de zekerheid even navragen. Het onderzoek vindt niet plaats op de afdeling dagopname, maar op de functie afdeling interne geneeskunde. Volgens mij gaat het ook niet om een complete anestesie, waarvoor je naar de anestesioloog moet. In de folder spreekt men van een rustgevende injectie.
Nogmaals bedankt voor al jullie reacties. Dat het allemaal te doen is (met of zonder roesje) geeft de burger weer moed.

Bangurd

Bangurd

01-11-2008 om 20:45

Nagevraagd

Ik heb naar aanleiding van wat berichten hier voor de zekerheid nagevraagd hoe het zit met dat roesje. Dit gaat om een slaapmiddel en kan van te voren met een assistent besprokoen worden. Maar ik het het maar vast laten noteren, kan ik er altijd nog op terugkomen.
Bangurd

hasse simonsdochter

hasse simonsdochter

03-11-2008 om 16:59

Hoi bangurd

Gewoon doen hoor dat roesje. Ik heb een paar jaar geleden een bronchoscopie gehad (dan gaan ze in je luchtpijp en longen kijken) mét roesje, maar de longarts heeft het onderzoek niet helemaal kunnen doen omdat ik zelfs met roesje vocht tegen die slang in mijn mond: hij is gestopt omdat hij bang was dat hij anders wat zou beschadigen...

Nou moet ik wel zeggen dat ik een trauma heb van iets in mijn mond (spugen als de dokter in je keel kijkt met zo'n stokje, foto's maken bij de tandarts is ook een drama...), dus mijn reactie zal niet normaal te noemen zijn.

Enne, ik hoorde van de longarts wat er gebeurd was, ik wist (en weet) er niets meer van... . Goed spul dus, dat roesje, hahaha.

groeten van hasse

Zonder

Vanwege mijn darmziekte heb ik dit een aantal keren meegemaakt en ik moet zeggen, de eerste keer is het letterlijk en figuurlijk even slikken...

Zoals Barbara het al zegt, het onder controle houden van je ademhaling is héél belangrijk.
Mij lukt dat goed en ik doe het dus zonder roesje en ook zonder keelspray.

Maar als jij er erg tegenop zie kies je toch gewoon voor een roesje?

Zelf heb ik het opgegeven om stoer bij de tandarts te doen, tegenwoordig neem ik gewoon een verdoving bij het vullen omdat ik het een crime vind.

Succes ermee!

Groetjes Milou

picobello

picobello

04-11-2008 om 11:25

Hier ook een roesje

niets geen stoerof laf hoor, het is gewoon geen fijn iets, ik kreeg ook een roesje. Je moet dan misschien even blijven, maar dat weegt waarschijnlijk wel op tegen het feit dat je het wat relaxter onder gaat.
Mijn dochtertje heeft 2 weken geleden een gastroscopie gehad en ging totaal onder narcose. Ze gaat nog nu nog steeds lachend naar het zh.
Succes

Bangurd

Bangurd

05-11-2008 om 21:23

Nog twee dagen

dan is het zover. Ik merk dat ik er nauwelijks mee bezig ben en in denk dat dat komt door het vooruitzicht van het roesje. We zullen wel zien. Nogmaals bedankt voor alle leuke reacties.
Bangurd

Bangurd

Bangurd

07-11-2008 om 17:42

Het is

allemaal goed gegaan. Roesje heeft geweldig zijn werk gedaan. Heb er echt helemaal niets van gemerkt. Arts heeft geen noemenswaardige afwijkingen gevonden, da's ook weer meegenomen.
Bedankt voor al jullie reacties.
Bangurd

Fijn!

dat het goed is gegaan én dat er geen enge dingen zijn geconstateerd!

Viel het nog mee met de zenuwen??

Bangurd

Bangurd

08-11-2008 om 13:46

Van zenuwen

helemaal geen last gehad. Ik geloof dat de gedachte te kunnen slapen op het moment supreme echt wonderen deed. Maar het allerfijnste is inderdaad wel dat er niets eng geconstateerd is.
Mien, dank voor je pep-talk over stoer zijn.
Bangurd

Heerlijk he

dat je niet perse stoer hoeft te zijn.

Ik kom er meer en meer achter dat je, hoe stoerder, ook meer moet verdragen, qua pijn en ongemak.

Soms vind ik dat ok, maar ik word wel selectiever. Het feit dat ik, van mezelf, niet perse stoer hoef te zijn, was een hele opluchting!

Fijn dat je wat aan mijn pep had! *zou willen dat ik ook wat speed te verdelen had, maar helaas, daarvan heb ik zelf niet genoeg

Goed weekend!
Mien

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.