Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Jakiro

Jakiro

01-01-2010 om 23:42

Gastroscopie

Heeft iemand ervaring met het ondergaan van een (spoed)gastroscopie en de naweeën daarvan ?
Mijn moeder heeft gisteravond een gastroscopie gehad omdat een stukje vlees vast bleef zitten in haar slokdarm, net boven haar maag en een totale verstopping veroorzaakte.
Ze hebben gepoogd het door te duwen naar haar maag, dat lukte niet en moest daarna in stukjes (gehapt met een haakje) via haar mond eruit getrokken worden.
Haar slokdarm is hierdoor wel licht beschadigd en die scoop is 4x opnieuw ingebracht.
Ik was zo trots op haar; zonder roesje, verdoving of wat dan ook, in acute haast dat ding naar binnen en maar flink zijn.
Ze heeft nu echter wel wat pijn, het gevoel alsof ze van binnen een blauwe plek heeft die van keel naar maag loopt, gezwollen slijmvliezen en ze klinkt heel verkouden.
Is dat normaal ?
Hoe lang houden die klachten aan ?
Omdat het spoed was, hebben we geen informatiefoldertje ofzo meegekregen en op internet word ik ook niet veel wijzer (dat zijn allemaal gastroscopiën met voorbereiding en pijnbestrijding of roesje vooraf en maar 1x die buis erin.)
Alvast bedankt (mede namens mijn moeder )
Jakiro

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

02-01-2010 om 10:26

Vreselijk

Wat een afschuwelijke ervaring lijkt me dat! Ik wens je moeder heel veel sterkte Jakiro!
Ik heb er geen ervaring mee, dus kan jouw vragen niet beantwoorden.

Brrrrrrr

vreselijk, zoiets (heb alleen ervaring met maagslangen, maar die vond ik ook al geen pretje).

Ik kan me voorstellen dat het beurs voelt, misschien kan ze vooral veel koud drinken (evt. milkshakes, lekker koud)

kou helpt tegen zwelling, dus dat scheelt misschien iets.
En niet te ´harde´ schurende dingen eten (brood bijv), maar wat zachter spul.
Bij twijfel gewoon even bellen naar de CSO (SEH)

Sterkte voor je moeder!

Puck2

Puck2

02-01-2010 om 11:17

Jakkes

Bah, wat een nare ervaring. Ik heb er geen ervaring mee, maar ik kan me voorstellen dat het allemaal flink geirriteerd kan zijn en dat je er best last van kan houden als zo'n scoop er 4x in en uit moet. Ik heb ooit per ongeluk een veel te groot stuk knackebröd ingeslikt en die heeft ook mijn slokdarm lekker geschuurd. Ik heb nog minstens een week het gevoel gehad dat die knackebröd er nog zat en eten dat er langs ging deed allemaal zeer. Een scoop zal toch wel hetzelfde kunnen veroorzaken denk ik?

Bastet

Bastet

02-01-2010 om 13:19

Bellen!

He jakkes,wat naar.Ik zou de spoedeisende hulp even bellen,hoor,dat vinden ze heus niet raar lijkt mij.Sterkte voor je moeder!
groetjes,bastet

amk

amk

02-01-2010 om 13:47

Ja kan

en is normaal ook, want die slokdarm is gewoon gekneusd en beurs.
Bel de SEH even voor tips wat wel en niet te eten en eventueel ook voor pijnbestrijding / verzachting.

elleke

elleke

02-01-2010 om 18:25

Klopt

Ik heb twee keer een gastroscopie gehad en beide keren had ik 2 dagen een rauw gevoel in m'n keel en was ik schorrig, en dat was na 1 keer inbrengen per gastroscopie, dan kan ik wel bedenken hoe het na 4 keer moet voelen!

Elleke

Ja...

Hoi,
Heb 3x een dergelijk onderzoek gehad. Gelukkig wel met een roesje..(niet dat het hielp..).In ieder geval had ik de 1e dagen een rauwig gevoel in m'n keel. Net een beginnende keelontsteking. Alsof alles dik is en pijnlijk met slikken. Ik heb trachitol tabletjes genomen. Verdoofd een beetje, en daarnaast lekker koud drinken.
Groetjes,Chris

Jakiro

Jakiro

03-01-2010 om 12:11

Dank

Dank voor jullie berichtjes.
We hebben inderdaad iemand van het scopieteam gesproken en alle bijverschijnselen die ze heeft, zijn volkomen normaal.
Koud drinken mocht ze overigens niet, warm ook niet trouwens. Ook geen vast voedsel Haar slokdarm was teveel beschadigd en kon door koud en warm opnieuw gaan bloeden.
Dus het was lauwe thee en lauwe vla voor 2 dagen.
Vandaag mag ze weer beginnen met een beschuitje en wat wit brood zonder korst.
Ze voelt zich alweer wat beter en ze praat ook niet meer verkouden.
Ze eet overigens noooooooooooooooooooit meer biefstuk
Jakiro

Carmen

Carmen

03-01-2010 om 21:58

Hoe kan het eigenlijk?

Fijn dat het beter gaat, Jakiro. Het moet een heel ellendige ervaring geweest zijn.
Maar ik vraag me af, hoe kan een stukje voedsel eigenlijk vast blijven zitten? Door de peristaltische bewegingen van je slokdarm zakt normaal gesproken alles naar beneden. Het kan soms even duren als iet te groot is, maar dan nog. Hebben ze iets gezegd in het ziekenhuis? Is er iets mis met de slokdarm van je moeder? Is er kans op herhaling? Niet met biefstuk, want dat eet ze nooit meer Maar ze eet vast niet de rest van haar leven lauwe vla (getverdemme).

Carmen

Jakiro

Jakiro

04-01-2010 om 08:07

Ja (carmen)

Ze blijkt een gat in het middenrif te hebben waardoor de maag soms omhoog komt (hernia diafragmatica) én een Schatski ring (een bindweefsel streng net boven de maag, die dus de boel vernauwt).
Over 7 weken moet ze weer terugkomen om te gaan onderzoeken hoe het daar mee zit en of er iets aan gedaan moet worden.
Gelukkig was er geen andere reden voor een vernauwing te zien.
Jakiro

100%mama

100%mama

04-01-2010 om 12:58

Vreselijk

Heb er hier 4 gehad en alle keren vreselijk.....daarna heb ik nog ene paar dagen last gehad van een beurs gevoel in mijn keek en stemverlies, in mijn ogen klinkt het dus wel normaal. Sterkte hoor voor je moeder!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.