Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

kiesje

kiesje

26-12-2012 om 12:30

Gebits-ellende

Het rommelt al een hele tijd in mijn mond, de ene na de andere kies lijkt ten dode opgeschreven. Nu voel ik weer van alles bij een kies die dit jaar al eerder is gevuld, volgens mij is de vulling gescheurd. En ik word er zo langzamerhand zo zat van. Steeds maar weer naar de tandarts.
Maar wat ik me nu afvroeg, ik zie weleens van die ellendige foto's van totaal verrotte gebitten, en ik snap werkelijk niet hoe die mensen dat volhouden? Dan moet je toch dagelijks gillende pijn in je mond hebben? Of word je er immuun voor na verloop van tijd?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tandje

Tandje

26-12-2012 om 12:45

Herkenning

Ik herken je verhaal helemaal. Ik ben vaste klant bij de tandarts. Al jaren. Soms is het een jaartje rustig, maar ik ben 'gezegend' met een gebit waar altijd wat mee is. Vullingen die afbreken, wortelkanaalbehandelingen, kronen, bedenk het en ik heb het achter de rug.

Vorig jaar was ik er helemaal klaar mee, maar dat is makkelijker gezegd dan er wat aan gedaan. Ik heb besloten om een aantal implantaten te nemen en de slechte kiezen dus te laten vervangen. Beste beslissing ever. Kost een beetje, niet alleen financieel maar ook qua tijd. Financieel trek ik ook eea af van de belasting, nu dat nog kan. Met die bedragen kom je wel over je drempel heen.

Ik heb dus gekozen voor een soort van make-over. Volgend jaar komt het laatste (voorlopig) implantaat erin en dan ben ik sinds vorig jaar 2 bruggen, 1 kroon en 3 implantaten rijker.

Een verrot gebit heb ik nooit gehad, en daar ook niet mee rondgelopen. Tenminste, niet zoals die foto's die je weleens ziet. Ik ben altijd trouw naar de tandarts blijven gaan maar ik heb gewoon een slecht gebit. Gelukkig zijn er veel technieken die het kunnen oppimpen zonder dat je een kunstgebit hoeft (brrr). Kost een beetje, maar dan heb je wat.

En ja, sommige pijnen wennen ook. Door veel gezeur met ontstekingen aan wortelpunten heb ik ook veel problemen gehad met kauwen enz. Gek genoeg went dat ook en kauw je anders. Maar wat een verademing als je van dat gemodder af bent.... heerlijk.

Ik heb niet de illusie dat ik nu echt klaar ben, want ik zal vast nog wel het eea aan mijn gebit hebben. Maar ik hoop door deze maatregelen een solider gebit met veel minder gezeur te hebben.

kiesje

kiesje

26-12-2012 om 12:51

Implantaat

jeetje, die bedragen daarvoor schrok ik wel van. Een kies heb ik laten trekken, moest een wortelkanaalbehandeling en dan een kroon er op. Had ik geen behoefte aan. Ik ben ook nog eens niet zo hele grote held en het idee dat ik heel lang in die stoel moest hangen voor die wortelkanaalbehandeling en niet wetende dat de ellende dan ook echt over was (ik kreeg zoveel verhalen over wkb's die daarna nog steeds ellende gaven), had ik eerder zoiets van trek er dan maar uit. Maar ja, om dat nu met deze kies ook te doen, dan heb ik aan beide kanten een gat, nu maar aan 1 kant. Heb gedacht over een frame, dat is niet een heel gebit en wat minder kollosaal in je mond, maar ja. Ik weet niet wat wijsheid is.

Dure grap

Ik heb al heel lang geen goed gebit. Na wat gedoe inderdaad met wortelkanaalbehandeling e.d. en vanwege mijn gezondheidsproblemen en medicatie heb ik me een gebit aan laten meten. Prima. Ik wil alleen nog een keer klikelementen laten aanleggen. Dat geld dat ik er mee uitspaar steek ik liever in de kinderen. Er komen nog genoeg andere kosten. Bovendien heb ik ook geen zin om om de haverklap bij de tandarts te zitten met mijn fulltime baan.

kiesje

kiesje

26-12-2012 om 16:38

Een heel gebit?

Dat vind ik dan ook weer zo wat. Ik snap het overigens wel hoor, want het is maar de vraag wat voordeliger is ook. Vaak naar de tandarts kost ook veel, er zijn ook niet veel aanvullende verzkeringen die echt alles vergoeden heb ik al ontdekt. Maar mijn tanden zijn verder goed, het gaat echt om een paar kiezen.

Nadeel van heel gebit

Wat ik begrepen heb is dat een kunstgebit niet het einde van de narigheid betekent. Als al je tanden en kiezen weg zijn, krimpt je kaak. Dus na een tijdje past dat gebit niet goed meer, en dat geeft dan ook weer klachten.

Van horen zeggen, dit alles, ik heb nog geen kunstgebit en hoop het ook niet te krijgen.

Wat betreft de vraag 'hebben mensen met rotte tanden dan geen pijn?' het hoeft niet. Ik heb meermalen flinke gaten gehad zonder klachten, en éenmaal een kies die finaal afbrokkelde zonder dat ik enig onraad had bespeurd.

Hier overigens ook ervaringen met wortelkanaalbehandelingen (ja, meervoud), geen restklachten. Wat ik wel gemerkt heb in tandartsdraadjes hier: veel mensen denken dat een verdoving alleen maar gedeeltelijk helpt. Niet waar. Als je na een verdoving nog wat pijn voelt is er gewoon niet genoeg verdoofd en moet er bijgespoten worden. De laatste keer heb ik het tegen de tandarts gezegd omdat het mij al drie keer was gebeurd, dus toen kreeg ik meteen de XL-dosering. Kennelijk heb ik meer verdoving nodig dan de standaard hoeveelheid, en mijn broer heeft hetzelfde.

Sterkte ermee, Kiesje

Temet

Jip

Jip

27-12-2012 om 16:02

Hier ook

Hier ook veel tandartsellende achter de rug. En echt mega veel pijn geleden. In ongeveer de helft van mijn tanden en kiezen zit een wortelkanaalbehandeling, en in vier daarvan is ook nog eens de wortelpunt verwijderd bij de kaakchirurg. Maar ondertussen mis ik ook heel wat elementen die in zijn geheel niet meer te redden vielen. Op wat er nog wel staat komt een kroon omdat ik liever niet binnenkort alleen nog maar pap wil eten.

klikklik

klikklik

27-12-2012 om 16:44

Temet (beetje ot)

het valt mee, ook daar zijn opties voor. Je kunt bv je wortels laten zitten zodat het kaakslinken meevalt.
Na een jaar of 5 is het gebit gewoon versleten en je kaak ietwat geslonken, dan neem je een nieuwe. Dat is ter voorkoming van evt klachten die ik eerlijk gezegd nooit heb gehad.
Wel af en toe wat tandvleesproblemen door evt frictie, maar dan poets ik een week met een ontsmettende gel en is dat weer over om lang weg te blijven.
Enige rotte vind ik de kruimels eronder. Dat doet net zoveel pijn als een kruimel achter ooglenzen, maar het gebeurt gelukkig niet zo vaak.
Voor mij was het de enige optie die overbleef, maar het is niet het einde van de wereld zoals sommige mensen denken

kiesje

kiesje

27-12-2012 om 16:51

Dat hoop ik dan nog wel even uit te kunnen stellen

maar ik zit niet op een wortelkanaalbehandeling te wachten, ik lees dingen van een half uur tot 2 uur!!!!! Mooi niet dat ik daar aan ga beginnen, 2 uur in die stoel liggen! Dan maar trekken en weer een gat. Implantaat, kost me teveel. Eerder kies ik dan voor een frame, dat schijnt wat goedkoper te zijn. Maar jeetje jongens, wat een geld voor een stukje wit in je mond zeg!! Maar alleen nog maar pap eten, dat klinkt ook niet echt aantrekkelijk, ik probeer nu al wat meer zachte dingen te eten, maar dan nog.

Kiesje

Ik zei het al, ik heb meerdere wortelkanaalbehandelingen gehad, en die duurden echt geen twee uur. Geen uur ook, volgens mij.

Als er stevig verdoofd wordt is het verder weliswaar niet echt een verzetje - tandartsbehandelingen zijn nooit leuk - maar minder erg dan het trekken van bijvoorbeeld een scheefzittende kies. Dat moet met flink gewrik en gewroet, en tegen dat geruk in je kaak helpt een verdoving niet. Het doet wel geen pijn, maar het blijft hoogst onaangenaam. Een wortelkanaalbehandeling is dan minder vervelend.

Groeten,

Temet

Tandje

Tandje

29-12-2012 om 11:48

Over pijn gesproken:

Ik laat liever een implantaat zetten dan een wortelkanaalbehandeling ondergaan. Als we het over vervelende behandeling/pijn hebben.

Ik heb echt geen centje pijn gehad (leuke woordspelling, mijn portemonnee dacht er anders over) bij het zetten van een implantaat. Ben ook erg blij met mijn tandarts/implantoloog.

Een gebit zou ook een optie zijn, met een paar klikpunten. Die klikpunten zijn ook implantaten. Dan zit het vaster dan een los gebit.

kiesje

kiesje

29-12-2012 om 16:27

Temet

gelet op het geluk dat ik de afgelopen tijd heb met mijn gebit, heb ik er een hard hoofd in eigenlijk. Plus dat ik ook nogal eens allerlei ellende om me heen hoor over mensen die zo'n behandeling hadden en dan nog steeds doffe ellende met pijn en ontstekingen. Dus ik durf het gewoon niet aan, nog los van de enorme kosten.

lennest

lennest

29-12-2012 om 22:28

De tandarts / kaakchirurg

De tandarts plus kaakchirurg: we hebben elkaar in de afgelopen vier jaar vaak gezien: 2 keer wortelkanaalbehandeling, 2 wortelpuntoperaties, 1 tand getrokken want de dubbele wortelpuntoperatie hielp uiteindelijk toch niet, 2 tanden afgeslepen, 1 brug geplaatst, gaatjes, ik kijk nergens meer van op, ben er ook niet (meer) bang voor, maar leuk is anders. In de afgelopen 25-30 jaar heb ik 4 tanden/kiezen laten trekken, ik heb 3 bruggen, 7 kronen en ik geloof niet dat er nog 1 tand is zonder vulling. Dit gebit schoonhouden is elke dag veel werk, vooral bij de bruggen, maar ik heb het er graag voor over. Mijn aangezicht ziet er heel natuurlijk uit, alles zit muurvast, ik zou het zo weer doen! Een kunstgebit zou voor mij geen optie zijn. En ja, het kostte veel geld, maar als ik de keuze heb tussen mijn gebit of nieuwe kleding, een vakantie, nieuwere auto: ik kies voor mijn gebit.

kiesje

kiesje

02-01-2013 om 10:09

Vanmorgen op tijd opgestaan

om de tandarts te bellen en gelukkig kon ik snel terecht. De kies is weer gevuld, dit maal met amalgaan op mijn verzoek. Naar mijn gevoel blijven die bij mij toch wat beter zitten. Of dat echt zo is, weet ik niet, maar goed, de tandarts deed niet moeilijk gelukkig.

Paal

Paal

02-01-2013 om 19:26

Kroon

En precies net breekt er bij mij een kroon af. Nog geen jaar oud.
Heb net de verzekering opgezegd. Balen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.