Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Geboren zonder navel

Ik zag net een voorstukje van het Kinderziekenhuis, vanavond op NL 1. Daar werd iets gezegd over een meisje dat geboren is zonder navel, en dat dat nu gecorrigeerd gaat worden.

Wat ik me nu afvraag: waarom moet dat dan gecorrigeerd worden? Kan het kwaad? Of zou het puur uit esthetisch oogpunt gedaan worden? Kan me niet voorstellen dat je als ouders zijnde echt je kind op jonge leeftijd een onnodige operatie laat ondergaan. Weet iemand hoe dit zit? Of zijn er mensen die wel in de gelegenheid geweest zijn om te kijken en die dus weten hoe en wat?

Groetjes, Esmee

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nathalievdp

Nathalievdp

15-01-2009 om 20:58

Buikspieren

Ik heb niet helemaal gevolgd. Wel heb ik gezien dat ze deze operatie ook deden om de buikwand en de buikspieren van dit meisje sterker te maken cq aan elkaar te maken. Dit omdat ze anders op latere leeftijd, bij bv een zwagerschap complicaties krijgt.

Nathalie

Zus

Zus

15-01-2009 om 21:31

Hoe kun je nu geen navel hebben?

Want waar zat haar navelstreng dan???

Minet

Minet

15-01-2009 om 21:44

Niet geboren zonder navel

Het kindje werd geboren met een gigantische navelbreuk, waardoor er geen navel achterbleef maar een litteken en een 'navel' die veel te hoog ligt.
De buikspieren waren niet gesloten, tijdens deze operatie zijn de buikspieren gesloten en is onderaan de incisie die daarvoor nodig was is een naveltje gevormd.
Het was dus niet alleen een cosmetische operatie, maar ook een operatie die nodig was omdat bij elke inspanning de ingewanden door de opening in de buikspieren naar buiten kwamen en een dikke bult vormden.
Groetjes, Minet

Nele

Nele

15-01-2009 om 21:51

Omphalocèle

Ik heb de uitzending niet gezien maar onze zoon heeft ook een chirurgisch gefabriceerde navel.
Hij is geboren met een omphalocèle, een gedeelte van zijn ingewanden lag bij de geboorte buiten de buik. De darm en lever zaten uit zijn buik, op de plaats waar de navelstrang naar 'binnen' gaat.
Tijdens zijn 1e operatie zijn alle ingewanden naar binnen geduwd en is de buikwand gesloten. Bij hem is het gelukt om direct tijdens die operatie ook een navel te maken maar we waren er op voorbereid dat dat niet zou lukken en dat hij daar later evt nog een operatie voor zou kunnen krijgen.
Ik ken trouwens ook een jongen die geboren is met dezelfde aanlegstoornis en die ervoor heeft gekozen om geen navel te laten maken.

http://en.wikipedia.org/wiki/Omphalocele

Groet,

EsmeePF

EsmeePF

16-01-2009 om 09:43 Topicstarter

Bedankt

Zus, ik vroeg me hetzelfde af inderdaad. Die navelstreng moet toch ergens gezeten hebben. En in het voorstukje werd echt gezegd "geboren zonder navel".

Maar goed, na jullie reacties snap ik het. Bedankt dus!

Groetjes, Esmee

Polly Shearman

Polly Shearman

16-01-2009 om 11:57

Vriendin zonder navel

Ik heb een vriendin die geen navel heeft, ook zij werd geboren met ernstige navelbreuk, ze hebben alles toen keurig dicht gemaakt en ze heeft dus echt een lege buik zonder navel. Als je heel goed kijkt zie je een vaag litteken waar een eventuele navel gezeten zou moeten hebben.
We hebben daar al heel wat weddenschappen in de kroeg mee gewonnen, wedden om een biertje dat zij geen navel heeft whahahha
erg grappig!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.