Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Janeway

Janeway

07-04-2010 om 23:04

Gebroken onderarm....hoelang?

Hallo allemaal
Vorige week donderdag brak onze zoon zijn onderarm, spaakbeen en ellepijp gebroken halverweg de arm en compliceerd. Dit is gezet op de ok en weer gemaakt door 2 pinnen van elleboog tot pols. Hij heeft nu een spalk en krijgt dan volgende week donderdag volledig gips.. Nu de rust weer een beetje gekeerd is, vraag ik me af hoelang we hier mee bezig zijn voordat het weer geneest.. Natuurlijk kan ik daar ook de arts voor bellen maar wil ook wel graag ervarings verhalen horen. OP de dag dat hij nieuw gips krijgt heb ik mijn vragen wel klaar. Iemand met een vergelijkbare ervaring?
Groet janeway

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Elisa Gemani

Elisa Gemani

07-04-2010 om 23:29

Botbreuk

Hangt erg van de breuk en de leeftijd van het kind af. Hoe jonger, des te sneller botbreuken genezen. Ik neem aan dat de pinnen er met 6-8 weken uitmogen en dan hangt het van de botaangroei af. Als het gips eraf is mag hij zijn arm waarschijnlijk nog niet optimaal belasten dus reken er maar op dat hij er een paar maandjes mee zoet is Zorg er voor dat hij ruim voldoende calcium tot zich neemt, dus een extra glaasje melk of schaaltje vla is nooit weg! Succes!

Janeway

Janeway

07-04-2010 om 23:55

Leeftijd

kind is net 8. De breuk nou ja niet recht maar scheef/diagonaal en scherpe punten..
De melk had hij zelf al bedacht, toen hij voor het eerst mocht drinken vroeg hij melk, ik nog je mag ook sap, nee melk moest het zijn want daar groeien je botten van had hij geleerd hihihi. Wanneer de pinnen er uit mogen? Geen idee ook iets wat we gewoon vergeten zijn te vragen. Tja we waren niet op ons best. Maar ja. Nog iets voor het lijstje..

Hier ook

Onze zoon was destijds 7 en had ongeveer hetzelfde als jouw zoon, alleen zaten de breuken iets lager, zo rond zijn pols. De pinnen zijn er na zes weken uitgehaald en er kwam inderdaad een heel zielig dun armpje tevoorschijn (en hij was al zo'n iel ventje ) Hij heeft daarna géén fysiotherapie gehad en als ik het me goed herinner, kon hij er vrij snel alles weer mee doen. Hij heeft er alleen een behoorlijk litteken aan over gehouden.

Emmalynn

ilsepilse

ilsepilse

09-04-2010 om 18:30

6 tot 8 weken

en dat kan je zeker aanhouden bij kinderen, mijn man is 50 en vorig jaar bij een auto ongeluk oa ook onderarm gebroken, op de foto zie je nu nog weinig botgroei...

Linda

Linda

09-04-2010 om 21:22

Laat die melk maar zitten

Melk is niet echt goed voor een botbreuk hoor,
het onttrekt zelfs kalk uit de botten,
ik zou gewoon lekker veel groente en fruit eten,

groetjes Linda

Elisa Gemani

Elisa Gemani

09-04-2010 om 23:42

Melk

Orthomoleculaire flauwekul hoor dat melk calcium zou onttrekken aan je botten. Te veel melk is natuurlijk niet goed, maar te weinig ook niet. En onder "melk" versta ik ook yoghurt, kwark etc. Overigens neem ik dagelijks calciumsupplementen + vit. D. Ik heb een half jaar geleden mijn voet gebroken en de botgenezing gaat tergend langzaam maar wel beter nu ik die extra calcium en vit. D neem. Ik heb geen osteoporose oid.

linda

linda

10-04-2010 om 01:26

Geen flauwekul hoor elisa

Denk nou maar echt niet dat jouw voetbreuk eerder geneest door extra inname van kalk door melkprodukten.
Dat jouw breuk zo slecht geneest zal wel een of andere oorzaak hebben.
Nergens zoveel breuken als in nederland en andere landen waar zo veel melkprodukten gebruikt worden.
Juist in andere landen waar geen melk gedronken word komen veel minder breuken voor.
En als er iemand ervaring heeft met breuken dan ben ik dat wel, en nee, ik drink al 40 jaar geen melk.

Groetjes Linda

Elisa Gemani

Elisa Gemani

10-04-2010 om 09:20

Melk

Het is niet teveel melk drinken, het is een combinatie van en met name door een tekort aan vitamine D, te weinig beweging en teveel stress. In mijn geval werd de botgenezing vertraagd door tekort aan vitamine D, chronische stress en het slikken van antidepressiva. Ik heb overigens nog nooit eerder iets gebroken. Je hoeft echt geen liter melk per dag te drinken; dat doe ik ook niet. Ik drink een glas karnemelk en eet een schaaltje biogardejoghurt per dag en dat zou in principe genoeg moeten zijn naast de calcium die je binnenkrijgt met andere voedingsmiddelen.

Puck

Puck

10-04-2010 om 10:19

Linda

Als je zo stellig bent dat melk kalk aan je botten onttrekt dan zou ik wel eens wat wetenschappelijke linkjes van je willen zien, want ik ben daar niet zo overtuigd van.

Tirza G.

Tirza G.

10-04-2010 om 10:40

Voeding

In voeding is er niet zo veel heel stellig te beweren. Er zijn nauwelijks producten die "altijd goed zijn voor alles" en ook nauwelijks producten die "alleen maar slecht zijn voor iedereen" (op alcohol na dan). Het aantal botbreuken in NL ligt niet hoger dan in Oostenrijk of Zwitserland.

Tirza

Coco

Coco

10-04-2010 om 17:15

Tirza

"In voeding is er niet zo veel heel stellig te beweren. Er zijn nauwelijks producten die "altijd goed zijn voor alles" en ook nauwelijks producten die "alleen maar slecht zijn voor iedereen" (op alcohol na dan)."
Ten eerste is alcohol geen voeding, maar een gifstof (je nuttigt nooit pure alcohol, het gaat dan om alcoholhoudende dranken; ) en ten ten tweede is zelfs van alcoholhoudende dranken niet eens bewezen dat ze "alleen maar slecht zijn voor iedereen". Sommige gifstoffen kunnen in kleine hoeveelheden een heilzame werking hebben net als voedingsstoffen in grote hoeveelheden slecht kunnen zijn.

Tirza G.

Tirza G.

11-04-2010 om 12:05

Coco

Toch wel Inderdaad, alcohol gebruik je altijd in een verdunning. Maar ook dán is het schadelijk. Ach ja, er is één piepklein onderzoekje wat een heilzame werking aantoont van een stof die in rode wijn wordt aangetroffen. Maar dat is niet gerelateerd aan de alcohol. Martijn Katan (www.mkatan.nl) doet enorm veel leuk onderzoek in de richting van voeding.
Het gezondheidseffect van voeding, of althans: de claims die er aan worden toegekend/opgehangen, is helemaal niet zo hard als wel eens wordt beweerd. Zelfs het effect van de bekende "2 ons groenten 2 stuks fruit" is wetenschappelijk maar zo dun als een vloeitje.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

11-04-2010 om 12:06

Jup anna

En dat bedoel ik dus. Zo kun je statistieken behoorlijk vervuilen. Ik zou de cijfers wel eens willen zien van de botbreuken.

Tirza

Elisa Gemani

Elisa Gemani

11-04-2010 om 18:24

Melk

lol een website die gebruikt wordt om soja-producten te slijten vertrouw ik niet echt wat objectieve informatie over melk betreft Trouwens soja is ook niet "all that". Ik ben er zelf allergisch voor en overmatig gebruik van soja kan zorgen voor een verstoorde hormoon (oestrogeen) balans.

Janeway

Janeway

14-04-2010 om 23:51

Wauw

Een hele discussie over melk drinken..
Zoon drinkt een beker per dag,, hij was snel van zijn voornemen om veel melk te drinken afgestapt, limo/sap vindt ie toch lekkerder. Morgen mogen we naar de poli, fotootje en nieuw gips en worden de hechtingen verwijderd.. Hij klaagt nu wel erg vaak over zijn elleboog dus ik hoop dat het wondje niet is gaan vervelen.

Janeway

Janeway

16-04-2010 om 23:09

Update

Gisteren met zoon naar de poli, eerst röntgenfoto's laten maken. Dat ging goed, toen naar de gipskamer, gips er af en toen schrik.. Mijn mannetje, mijn mooie mannetje heeft 2 grote wonden op zijn arm.. aan de binnenkant en buitenkant. Ja de chirurg had wel gezegd dat ze eerst geprobeerd hadden om het zus en zo te doen, maar ik heb me nooit gerealiseerd dat daar dus 2 wonden van zo'n 7 cm voor gemaakt waren.. Mijn kerel met zijn ongeschonden lijf is niet meer ongeschonden.. Ik vind het zo erg. Stom er zijn zo veel dingen die veel erger zijn, maar dit blijft je echt zien. De wonden zagen er wel goed uit, de hechtingen gingen er uit, maar omdat ik dus niet wist hoe en wat hebben we hem niet goed voorbereid,, en hij ging zo wat van zijn stokje. Op zijn pols en elleboog had hij ook 2 wondjes, daar gingen de pinnen naar binnen en dat had ik hem ook verteld maar die grote.. pfft. Maar goed, op de foto's was nog weinig bot aanmaak te zien. Maar op de gipskamer werd verteld dat hij waarschijnlijk volgende week al zonder gips mag.. Euh nou dat vind ik dan toch wel een heel erg eng idee hoor.. Voor nu dan heeft hij groen uitgekozen.. En maar weer afwachten hoe het volgende week gaat..

Maxime.M

Maxime.M

17-04-2010 om 16:33

Mijn broer

Hoi Janeway,

Mijn broer heeft ooit bij een fiets ongeluk zijn arm opengehaald. Hij had daarna een ritssluiting van 20 cm van pols richting elleboog. In het begin was het litteken rood/paars en goed zichtbaar, maar na een paar jaar zag je er bijna niets meer van.

Misschien trekt het bij jouw zoon ook zo mooi weg.

Maxime

Puck

Puck

17-04-2010 om 17:17

Janeway

Dat litteken is nu nog rauw en rood en het heeft jaren nodig om echt mooi te worden, maar zoals Maxime al zegt: er bestaat een goede kans dat je het over een paar jaar nauwelijks meer ziet, zeker bij kinderen met een jonge huid heb je vaak een heel mooi herstel. En als ik naar mezelf kijk: 8 jaar geleden een forse operatiewond van 15 cm en na een jaar of 3 was het al bijna onzichtbaar en nu moet je echt goed zoeken om het te zien.

Anne K.

Anne K.

17-04-2010 om 18:48

Kan snel wegtrekken...

Hallo Janeway,

de afgelopen drie jaar heb ik een aantal operaties aan mijn pols + onderarm gehad. Rondom littekens die rauw en rood zagen. De laatste operatie is anderhalf jaar geleden en, het litteken is op zich bijna niet te zien.
In het begin na de operatie is er veek met siliconen pleisters gewerkt. Dit wordt niet standaard toegepast omdat het nogal duur is (E 65 voor een vel). Het laatste driekwart jaar heb ik veel gebruikt van kinesio tape (en dan de Textape+, er is nogal veel kwaliteits verschil en deze blijft erg goed zitten, ook in water e.d.). Op de site staat nog niet veel over het toepassen bij littekens, maar als je even googled op kinesio tape en littekens, dan vind je veel informatie.
Zelfs het ziekenhuis waar ik onder behandeling ben staat verbaasd en in de fysiotherapie praktijk waar ik onder behandeling ben gaan nog wat therapeuten er mee testen.

Suc6!

Anne K.

Tirza G.

Tirza G.

17-04-2010 om 23:45

Kan verkeren

Het ligt een beetje aan je gestel hoe je littekent, daar kun je weinig van zeggen. Ik heb vele, vele operaties aan mijn ledematen gehad en ik litteken lelijk. De oudste littekens zijn bijna 50 jr oud en je ziet ze nog steeds. Helaas, geen garanties op dat vlak. Ik kan me voorstellen dat je erg geschrokken bent. Je kindje is kapot, ach gossie.

Tirza

Elisa Gemani

Elisa Gemani

18-04-2010 om 15:58

Litteken

Ach, ik kan me voorstellen dat je schrikt van zo'n litteken. Maar een jonge huid geneest snel en over een tijd zul je er bijna niks meer van zien! Wij hebben goede resultaten met Biodermal Littekencreme; zelfs een groot litteken bij mij is bijna onzichtbaar geheeld met deze creme. Nu maar hopen dat het bot goed geneest!

Janeway

Janeway

21-04-2010 om 22:32

Tnx

natuurlijk gaat het vast mooi genezen maar jeetje het is wel even rot om zoiets te zien bij je kind..
Morgen mogen weer naar de poli.. Je rijdt wat af zo.. Moet het gips er weer af(en het staat nu pas vol met krabbels hahaha) En dan weer foto's en dan kijken of het nog moet.. (wel snel he 3 weken) Ik ga er van uit dat we nog een poosje gips hebben.. Mijn zoon is niet het type ik zit op de bank mijn gips uit. Zat van de week alweer op de fiets (tot oksel in het gips) en vandaag op een step hahaha..
T ventje heeft er weer zin in gelukkig.. Nu nog over de operatie heen komen.. (hij is veel wakker 's nachts) En duurt uren voordat ie slaapt.. Maar mensen bedankt voor de reacties, relativeert ook weer even..

soepstengel

soepstengel

22-04-2010 om 21:37

Zoon heeft een flink litteken tip!

op zijn borst van zijn hartoperatie, in het begin was het erg rood maar nu, 10 jaar later is het bijna niet te zien( en nu maar hopen dat dat straks weer zo is....)
Wij kregen als tip om het litteken het eerste jaar echt niet bloot te stellen aan de zon omdat het dan rood kon worden. Dus hebben we steeds sunblock erop gedaan als hij naar buiten ging. Of dat het was weet ik neit maar het litteken is dezelfde kleur als zijn huid nu.

Janeway

Janeway

26-04-2010 om 22:26

Soepstengel

tnx voor die sunblock tip. Want met een beetje geluk gaat ie de zomer in zonder gips en dus zon op zijn arm. 20 mei wordt er weer gekeken.. Hij mocht wel zonder gips maar niet buiten spelen.. Uhm tja, hij is 8 en vrij druk. Die hou ik niet 4 weken op de bank. Dus maar weer nieuw gips.. En dan 20 mei gips eraf, foto's en dan zien of het zonder kan.. Ook dan wordt pas gekeken of de pinnen er uit kunnen en wanneer. Voorlopig zijn we er niet klaar mee..

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.