Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Yura

Yura

08-02-2011 om 14:23

Geen brood eten, is dat erg?

Bij mijn dochter van 11 lijken de Aziatische genen van haar voorouders opeens dominant te zijn geworden, niet alleen ziet ze er veel Aziatischer uit dan haar vader, ook heeft ze een duidelijke voorkeur qua eten. Aardappelen eet ze niet en ook geen brood. Dat betekent dat ze 's ochtends een beschuitje met kaas eet (wel zeer Hollands haha) en tussen de middag noodlesoup (nog met stokjes ook nota bene) of een restje van de vorige avond. Eten we 's avonds aardappelen dan eet ze eigenlijk alleen haar vlees, eten we rijst dan eet ze prima, ook de groente en het vlees dat daarbij hoort. Rijst eten we meestal ongeveer 3 a 4 keer per week (dat is dus weer die Aziatische achtergrond van echtgenoot), soms is er wat over van de vorige dag en dat warm ik dan voor haar op op de dag dat wij aardappelen eten. Pasta dat we altijd een keer per week eten, eet ze prima overigens.
Een heel ander voedingspatroon dus dan het voedingscentrum voorschrijft voor deze leeftijd, daar staat dat ze 4 a 5 boterhammen per dag moet eten. Maar dat lijkt me ook nogal Nederlands toch? In Indonesie eet men gewoon 3x per dag rijst en in Zuid-Europa eet men ook warm tussen de middag, dus toch ook een stuk minder brood. Hoe belangrijk is dat brood nou eigenlijk? Overigens is ze goed gezond hoor, maar wel klein, maar dat zullen die dominante Aziatisch genen ook wel weer zijn dan, ze heeft met haar 1.45 in ieder geval wel al bijna haar opa ingehaald (die ook geen brood eet en toch al 80 is).


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

08-02-2011 om 15:20

Nee hoor

Zolang ze maar gezond volgens de maaltijdschijf eet is er helemaal niets mis met geen brood eten. Brood is vooral zetmeel en prima te vervangen door rijs, pasta, etc.

(Janneke67)

(Janneke67)

08-02-2011 om 17:22

Ik heb even wat gekopieerd....

Brood blijkt van alle voedingsmiddelen de belangrijkste leverancier van energie, koolhydraten (zetmeel), voedingsvezel, ijzer, koper, magnesium en jodium. Met de laatste voedingsstof onderscheidt brood zich van andere graanproducten, zoals muesli, die meestal geen jodium bevatten. Ook is brood van belang voor de vitaminen B1- en B6-, de seleen-, zink- en foliumzuurvoorziening. Verder blijkt dat brood weinig vet bevat.

Pluk53

Pluk53

08-02-2011 om 17:58

Jodium

komt van het gejodeerde zout wat bakkers gebruiken.

Puck

Puck

08-02-2011 om 18:59

Janneke, bron?

Janneke, wat is je bronvermelding. Als dat vanuit de nederlandse cultuur is geschreven dan is het logisch dat ze zeggen dat brood de belangrijkste leverancier is. Voor de meeste nederlanders zal dat ook zo gelden. In dat geval lees je "van alle voedingsmiddelen de belangrijkste leverancier " meer als "van alle voedingsmiddelen in de nederlandse situatie de belangrijkste leverancier "
PAsta en rijst geven net zoveel koolhydraten etc. Voor wat betreft de spore-elementen weet ik niet precies of het vergelijkbaar is en het jodium in het brood komt idd van het toegevoegde zout en kan je dus ook op andere manieren binnen zien te krijgen.

joep

joep

08-02-2011 om 20:39

Vraagje in het verlengde

Mijn 2 jarige eet al weken nauwelijks brood (dwars). Ik geef hiervoor in de plaats een bord bambix. Is bambix een volwaardige vervanger voor brood, of moet ik dan toch nog iets aan het menu toevoegen?

Fiorucci

Fiorucci

09-02-2011 om 07:15

Joep

Bambix is prima. Mijn nichtje is een kerngezonde meid, maar weigert brood te eten, al haar hele leven, ze is nu 7.

Massi Nissa

Massi Nissa

09-02-2011 om 08:07

Gedichtje

"Van brood," sprak mijn nichtje in Sneek,
"raakt mijn maag altijd zo van streek.
Vandaar dat ik maar
Voorlopig een jaar
Niets anders zal eten dan cake."

Merel

Merel

09-02-2011 om 08:14

Ik ook!

ik eet zelden brood, vind het niet zo lekker, maar net als je dochter iedere dag een paar beschuitjes met kaas.
Volgens mij eet ze redelijk gezond hoor, als ik zo lees wat je opschrijft.
Wellicht, als je graag wilt dat ze ook wat brood eet, kan je eens wat anders proberen, bijvoorbeeld voor in het weekend, croissantjes, of bolletjes, of krentebollen? Verder is een geroosterd broodje met iets van hartig beleg misschien wel iets voor haar? (mijn man eet graag een geroosterd broodje met pindakaas en sambal bijvoorbeeld.

Yura

Yura

09-02-2011 om 09:09

Fijn

Het is dus niet echt erg, wat ik zelf ook al dacht. Ze slikt wel multivitamine en net even op het etiket gekeken en al die dingen die brood levert zit daar in zoals jodium, seleen, zin, magnesium, B1, B6 en foliumzuur, dus mocht ze dat echt tekort komen dan wort dat hopenlijk zo opgevangen.Het is niet dat ik per se wil dat ze brood eet hoor, zelf vind ik het prima zo, zoals ik al zei in maar heel weinig landen maakt brood zo de hoofdmoot uit van het dagmenu als in NL, het valt me alleen op dat het voedingscentrum dat zo stellig stelt, die noemt rijst, pasta etc ook apart van brood, daarmee suggererend dat je het beide moet eten en ik geloof er eigenlijk niks van dat wij nou net toevallig van de hele wereld het gezondste eetpatroon hebben, de sterftecijfers en ziektecijfers ondersteunen dat ook niet. Dus ik laat dochter gewoon lekker eten hoe ze doet. Die breekt zich nu overigens het hoofd over hoe dat moet als ze naar de middelbare school gaat. Gelukkig heeft ze een oudere broer en die heeft ze al uitgehoord waar ze kokend water kan krijgen voor haar noodlesoep. Ze denkt erover om een klein thermoskannetje te kopen, want er schijnt een enorme rij te staan, ook heeft ze bij de AH sushi gezien in handige meeneemverpakking, maar dat vind moeders best prijzig voor de dagelijkse lunch hahaha en volgens haar broer verkopen ze geen sushi in de kantine, waar ze dus helemaal niks van begrijpt, gat in de markt is zij van mening.

Biene M.

Biene M.

09-02-2011 om 09:18

Rijst

Zorg dan wel dat je ipv witte rijst (ook) zilvervliesrijst kookt.
http://www.diabetesfonds.nl/nieuws/zilvervliesrijst-vermindert-kans-op-diabetes-type-2

Hanne.

Hanne.

09-02-2011 om 09:20

Schijf van 5

Als je naar de schijf van 5 kijkt (ook op de site van het voedingscentrum) staan rijst, pasta, aardappels, peulvruchten en brood in het zelfde vak.

Dat het voedingscentrum dat vervolgens vertaalt in: x gram aardappels/pasta/rijst/peulvruchten én x gram brood lijkt me inderdaad het gevolg van het nederlandse eetpatroon.

Ongeveer net zoals het consultatiebureau er standaard vanauit gaat dat iedereen een (zuivel) toetje na het eten neemt. Ook zonder dat kan je prima overleven.

Het zou interessant zijn om te kijken wat de voedingsadviezen in andere landen zijn.

Hoho

Er wordt hier wat kort door de bocht geredeneerd.

Als je brood (volkorenbrood) weglaat en het vervangt door witte rijst en witte pasta dan kom je tekort.

Mogelijk is in het Nederlandse dieet brood nodig omdat mensen hier minder groente en andere Gezonde Dingen binnenkrijgen.

Je kan niet eenvoudig zeggen dat er in de aziatische keuken veel rijst en mie wordt gegeten, er zijn nog veel meer verschillen. Kort geroerbakte groenten, eiwitbronnen die weinig vet en veel voedingsaarde bevatten, een heel andere patroon kwa energiebronnen, dat hoort er allemaal ook bij. Het wordt uit zijn verband gerukt als je van dat dieet alleen de witte rijst overneemt.

Kortom: als je dochter het brood weglaat zal ze ook in meer maaltijden verse groenten moeten opnemen. Dat doet ze al bij de restjes voor het ontbijt, noodlesoep is wel vetarm maar bevat vaak weinig voedingswaarde.

Je moet dus over de hele dag kijken. En dan is het prima mogelijk om zonder brood een gezond dieet te krijgen. Ik zou zelf niet gaan voor witte pasta en een vitaminepil. Dat vind ik te mager. Je mist dan de secundaire plantestoffen en vezels die in een volwaardig dieet wel zitten.

+ Slimme Brunette +

+ Slimme Brunette +

09-02-2011 om 11:00

Geen rijst eten, is dat erg?

Bij mijn dochter van 11 lijken de Nederlandse genen van haar voorouders opeens dominant te zijn geworden, niet alleen ziet ze er veel Nederlandser uit dan haar vader, ook heeft ze een duidelijke voorkeur qua eten. Rijst eet ze niet en ook geen noedels. Dat betekent dat ze 's ochtends een boterhammetje met pindakaas eet (wel zeer Indonesisch, alleen de kruiden missen nog, haha) en tussen de middag een sandwich (keurig met een servetje eromheen) of ze roostert een boterham van de vorige dag. Eten we 's avonds rijst dan eet ze eigenlijk alleen haar vlees, eten we brood of pizza dan eet ze prima, ook het beleg. Brood eten we meestal ongeveer 3 a 4 keer per week (dat is dus weer die Nederlandse achtergrond van echtgenoot), soms is er wat over van de vorige dag en dan krijgt ze dat op de dag dat wij rijst eten. Pizza dat we altijd een keer per week eten, eet ze prima overigens.

Een heel ander voedingspatroon dus dan het Indonesische voedingscentrum voorschrijft voor deze leeftijd, daar staat dat ze minstens drie kommen rijst per dag moet eten. Maar dat lijkt me ook nogal Aziatisch toch? In Nederland eet men gewoon 2x per dag een broodmaaltijd en in Zuid-Europa eet men ook altijd brood bij de warme maaltijd, rijst en noedels zijn er eerder uitzondering dan regels, hoewel spaghetti natuurlijk ook een soort noedels zijn. Hoe belangrijk is die rijst nou eigenlijk? Overigens is ze goed gezond hoor, zelfs groter dan gemiddeld, maar dat zullen die dominante Nederlandse genen ook wel weer zijn dan, ze heeft met haar 1.65m in ieder geval wel al bijna haar opa ingehaald (die ook geen rijst eet en toch al 80 is).

(Janneke67)

(Janneke67)

09-02-2011 om 20:44

Puck, hier heb je de link

http://www.brood.net/default.asp?id=854&pid=ontbijten

Groetjes Janneke

Zoon met 100 % aziatische genen

inmiddels volwassen, maar eet ook (bijna) geen brood, geen kaas, drinkt geen melkproducten en is prima gezond. Als ontbijt een restje "avondeten" en veel groente/ fruit en heel graag rijst. Zuchtte als klein (geadopteerd) jongetje weleens "Was ik maar in X gebleven, dan kon ik 3 x per dag rijst eten" haha. Wel jaren wat extra kalk geslikt.

Brood niet nodig, "volkoren" wel

Brood is niet nodig. Graan zit ook in pasta en noodles. Maar: neem dan wel de volkorenvarianten, en zilvervliesrijs/bruine rijst etc. Anders zit er weinig voedingswaarde in anders dan koolhydraten en is het net of ze de hele tijd witbrood zou eten.

Er zijn trouwens ontzettend veel andere soorten granen en graanproducten die je "als rijst" kunt eten en die ook lekker zijn, allemaal hun eigen smaak hebben. Bijv. boekweit, bulghur, gierst, couscous, quinoa, etc. Koop deze dan ook in de volkorenvarianten.

Twee keer "warm" eten per dag is gezonder dan al die broodmaaltijden die men in NL gewend is, omdat het gevarieerder en evenwichtiger is (meer groente) en minder aanzet tot snoepen tussendoor. In de meeste landen eet men twee keer per dag "warm".

Brood bevat veel zout

Brood bevat veel zout. En steeds duidelijker blijkt uit onderzoeken hoe schadelijk het is dat men veel te veel zout binnen krijgt.
Bij het zelf koken van 'warm" eten kun je grotendeels zelf bepalen hoeveel zout er in komt en is het makkelijk om zoutarm te koken. Pas wel op voor kant-en-klare sauzen zoals sojasaus, daar zit vaak veel zout in.

Zelf brood bakken kan natuurlijk ook maar dat doe je niet zo gauw. Bovendien smaakt brood vreemd als er minder zout in zit, dat is met andere gerechten veel minder het geval.

Yura

Yura

10-02-2011 om 09:03

Meningen verdeeld

De meningen zijn een beetje verdeeld dus, dat er in brood veel zout zit komt dan waarschijnlijk door dat toegevoegde jodiumzout wat is gedaan door de jodium die je nodig hebt.
Wat grappig Shonagh dat bij jullie de genen sterker lijken in dit opzicht dan de opvoeding. Bij ons is dan nog een deel aan de opvoeding te wijten, omdat wij redelijk vaak Indisch eten en die noodlesoup heeft ze natuurlijk ook van opa geleerd. Overigens houdt onze dochter wel van melk en kaas.

ayla

ayla

10-02-2011 om 09:18

Graan

Dochter mag geen gewoon brood door haar glutenintolerantie. Het brood dat zij eet is op basis van mais of rijst en bevat vaak weinig vezels, ze lust ook alleen wit GV brood. Ook volkoren pasta of meergranen rijst mag ze ook niet, GV pasta is altijd op basis van mais. Meergranen rijst bevat eigenlijk altijd tarwe. Ik heb een jaartje geleden samen met een dietiste haar voedingspatroon doorgenomen en gekeken naar tekorten maar volgens haar was het prima. Ze krijgt inderdaad niet heel veel vezels binnen maar niet te weinig. We eten heel veel fruit en ik zorg ook voor variatie in het fruit. Een groenten eter is het niet maar ook dat was niet echt een probleem.

Hier

Mijn dochter van 10 houdt ook niet van brood (Franse genen: ze lust wel Frans stokbrood en croissants) en ze eet het liefst 2 keer per dag warm. Het niet eten van brood compenseert ze door het eten van warm eten tijdens de lunch of, als dat niet mogelijk is, door het eten van fruit, rauwkost en crackers. Bij het ontbijt eet ze meestal ontbijtgranen met fruit. Volgens mij komt ze niets te kort. Ze is verder gezond. In Frankrijk wordt (uiteraard) niet geadviseerd om 5 boterhammen per dag te eten, maar om 5 verschillende soorten fruit en groente per dag te eten. Dat lijkt mij ook veel gezonder (en gevarieerder) dan brood.

Groet,
Pina

Ayla: tarwe

"Meergranen rijst bevat eigenlijk altijd tarwe."

Ayla, in volkorenrijst/zilvervliesrijst/bruine rijst zit echt geen tarwe hoor. Dat is rijst waarvan het velletje niet is afgehaald en waar daardoor meer vitaminen en vezels inzitten. Ook boekweit, gierst en gerst bevatten geen tarwe, het is gewoon wat het is - maar misschien zitten er wel gluten in. Couscous is wel gemaakt van tarwe.

Sja in granenmengsels zit misschien tarwe, dat zal op het pak staan. Er zijn vast ook mengsels zonder tarwe. Maar anders neem je toch gewoon geen mengsel?

Katan

Kom ik weer aan met Katan, maar in het onvolprezen werkje "wat is nu gezond" meldt hij tussen neus en lippen door dat zilvervliesrijst helemaal niet zo vreselijk veel gezonder is dan witte rijst.

Vermoedelijk wel als je bijna niets anders eet dan rijst (vandaar dat verhaal van de beri beri), maar als je verder normaal eet maakt het zo te lezen niet zo bar veel uit of je het een of het ander eet. Dat vliesje bevat kennelijk niet zo bar veel vezel, en de vitamines die erin zitten krijg je ook uit andere bron wel binnen.

En gelukkig maar, zilvervliesrijst is vies (nu komen er ongetwijfeld mensen met een lofzang op de "nootachtige smaak", maar ik ben niet te vermurwen).

Yura, als je dochter echt Aziatisch wil doen in haar middelbare schooltijd dan investeert ze in een rantang, da's zo'n stapeltje kleine bakjes dat met een beugel bijeengehouden wordt (ik had een link naar een foto, maar die is te lang, google anders even op rantang). Nadeel is dat je eten afkoelt, maar Indonesiërs bijvoorbeeld zijn wel gewend om lauw te eten. En rijst blijft best lang warm

Groeten,

Temet

Yura

Yura

10-02-2011 om 12:33

Blij te horen

dat we ook gewoon pandanrijst mogen blijven eten haha. Vind het ook niet te eten die zilvervliesrijst. Nou die rantang vind ik toch wat overdreven hoor haha. Hoe stop je die in je rugzak? En zo'n grote eter is ze nou ook weer niet. Eigenlijk denk ik dat ze na een week op de middelbare school toch gewoon brood gaat eten, als brugger wil je nou eenmaal niet uit de toon vallen en dat doe je volgens mij behoorlijk als je noodles met stokjes gaat eten, maar daar komt ze snel genoeg achter

Gat in de markt

Ik bedenk me nu dat ik eigenlijk nooit thermosbakjes heb gezien. Er zijn thermosflessen, en er zijn van die enorm grote bakken-met-handvat om gekookte rijst in warm te houden, maar kleine handzame thermosbakjes voor je lunch, die ken ik niet. Zouden ze er niet zijn? Lijkt me dan een gat in de markt.

Yura, ik zie het voor me: bij de lunch opent iedereen het boterhamtrommeltje en jouw dochter opent lunchbakje en begint rijst-met-iets op te lepelen. Volgens mij wordt ze twee dagen uitgelachen en de derde dag komen er kinderen bedelen om een hapje

Groeten,

Temet

Fiorucci

Fiorucci

10-02-2011 om 13:23

Yura

Mijn zoon zou stikjaloers zijn op je dochter, zit hij weer met die suffe bammen..

Yura

Yura

10-02-2011 om 13:30

Hahaha

ja dat kan ook natuurlijk dat ze een echte trendsetter wordt. Toen brugklaszoon hier afgelopen oudjaarsdag met een groep vrienden vuurwerk aan het afsteken was, verblijdde ik ze tussendoor af en toe met een oliebol en net toen ik de boterhammen tevoorschijn wilde halen gingen ze er opeens vandoor, de moeder van zijn Indonesische vriendje had gebeld dat er loempia's waren en weg waren ze allemaal op naar een beter eetadres.

mijk

mijk

10-02-2011 om 14:04

Voor je het weet is zijn lunch jouw hobby

http://community.livejournal.com/bentolunch/

http://www.bentolunch.net/

Mijk...

Yta Chalne

Yta Chalne

10-02-2011 om 14:07

Ha!

Eindelijk medestanders in mijn weerzin tegen zilvervliesrijst. Zó smerig! Ik ben ermee opgegroeid en ik heb mezelf beloofd dat ik dat nooit meer hoef. Hier komt het er niet in. En volkorenpasta ook niet, te vies. Belachelijk product, die anderhalve vezel die je daarvan binnenkrijgt...

Yta

Ik deel ook je weerzin tegen volkorenpasta. En dat terwijl ik een liefhebber ben van volkorenbrood. Maar er is een tijd en plaats voor alles, en de plaats voor volkoren is niet in de pasta.

Het is vast ook niet voor niets dat iha Italianen geen volkorenpasta en Aziaten geen zilvervliesrijst eten

Groeten,

Temet

Sascha2

Sascha2

10-02-2011 om 20:32

Hear hear

Helemaal met je eens, Temet. Jak, zilvervliesrijst en volkoren pasta...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.