Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Franny X

Franny X

21-08-2009 om 14:19

Geen stem, hoe krijg ik zo snel mogelijk mijn stem weer terug?

Volgens mij zijn wij uit onze vakantieplaats teruggekomen met een lichte variant van de mexicaanse griep. Oudste zat in LLoret en is hoestend, met koorts teruggekomen.
Maar nu. Na een aantal dagen heel lichte griepverschijnselen zoals al een week keelpijn, beetje hoofdpijn, af en toe diarree, wat vermoeid, ben ik nu dus al 2 dagen mijn stem he-le-maal kwijt. Ik kan alleen nog heel zacht fluisteren. Geen echte keelpijn, maar wel een zwaar gevoel op mijn borst bij het inademen, droge hoest enzo.
Die stem, dát is erg vervelend! Ik heb vanavond een etentje en morgen ook. Hoe krijg ik die stem zo snel mogelijk weer terug? Ik drink thee met gembersiroop op dit moment, neem lepeltjes honing, maar het helpt vooralsnog niet.
Is er iemand die een suggestie heeft? Misschien zuigtabletten die helpen oid?
Heel erg bedankt voor het meedenken alvast.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Dirkje

Dirkje

21-08-2009 om 14:28

Het best schijnt te zijn

je stem helemaal rust te gunnen, dus helemaal stil zijn. Vooral niet fluisteren, want dat schijnt je stem juist te forceren. Ik ben geen expert, weet dit ook alleen maar uit de tweede hand (van de logopedist, niet de eerste de beste tweede hand), maar dat was het advies dat ik kreeg toen ik bij een logopedist liep. Zuigen op dropjes of andere snoepjes is ook goed voor het smeren van je keel.
Sterkte,
Dirkje

Mamvantwee

Mamvantwee

21-08-2009 om 14:45

Ja, niet fluisteren

Heb ik ook gehoord. Zachtjes praten is beter dan fluisteren. Misschien heb je een keelontsteking gehad, en is dit de nasleep. Kan wel een paar dagen duren. Misschien helpt het om met zout water te gorchelen? In elk geval je stem rust geven. En als het niet snel beter wordt, toch even langs de huisarts (standaard antwoord eigenlijk voor alle kwalen).

beterschap, Mamvantwee

reina

reina

21-08-2009 om 21:01

Klopt

Hier een ervaren stemverliezer (gelukkig de laatste jaren niet meer), maar zowel de arts als de logopediste zei me altijd mijn mond dicht te houden. Niet praten en vooral niet fluisteren is het beste.

Tirza G.

Tirza G.

22-08-2009 om 12:45

Niet fluisteren

Gorgelen met zout water en binnensmonds hummen en brommen om de stembanden los te houden
Pelle, met Mexicaanse Griep (oftewel de taco-t*fus) hoef je toch niet meer langs de huisarts? Gewoon lekker naar je bedje toch?

Tirza

Vic

Vic

23-08-2009 om 23:55

Wel eens griep gehad?

Ik heb ieder jaar wel een koutje waarvan ik twee dagen koortsig ben en mijn stem verlies. Dat is echt een ander verhaal dan een 'echte' griep. Toen ik die had was er geen sprake van gezellig met een dvd'tje en dekentje op de bank. Ik kon een week niets anders dan in bed liggen met een glaasje water. Vervolgens heb ik me nog twee weken te beroerd gevoeld om te werken, en het hoesten was pas na ruim een maand over.
Je stem krijg je overigens vanzelf weer terug. Praten doe je toch al niet want dat is veel te pijnlijk. Veel water drinken en op snoepjes zuigen.

Rafelkap

Rafelkap

24-08-2009 om 09:44

Voor de 1

De griep voor jou is misschien licht, maar als jij mijn moeder aansteekt kan die er dood aan gaan. Dus ik mij zou altijd in de besmettelijke tijd niet onder de mensen begeven, tenzij het niet anders kan. maar niet moedwillig, voor de 1 is een griepje niets, voor een ander wel.

Dat dacht ik ook rafelkap

Mijn zoon kan er dus ook echt heel ziek van worden en zelfs dood aan gaan dus ik zou niet blij zijn als iemand gewoon in de buurt zou komen terwijl ze weten dat ze de Mex. griep hebben.

Tirza G.

Tirza G.

24-08-2009 om 16:24

Hier idem

Ook hier mensen die zich niet kunnen permitteren om de griep te krijgen. Maar: de griep is overal. Besmetting ligt altijd op de loer. En dus zullen ze zich moeten wapenen. Dat is al jaren zo, ook bij de "gewone" griep.

Tirza

mirreke

mirreke

27-08-2009 om 10:47

Franny, ik maak me ook (nog) niet zo druk

Waarschijnlijk heeft mijn partner ook Mexicaanse griep gehad, waar hij niet zoveel last van heeft gehad, minder dan jij nog iig. (ik heb trouwens net gelezen dat de meeste mensen maar twee tot zeven dagen ziek zijn, en dat sommigen niet eens merken dat ze besmet zijn. Mijn lief was drie dagen ziek en had erg veel spierpijn. Daarna ging het snel beter met hem.) Ik weet niet of de besmetting licht kan zijn, ik denk wel dat het aan je eigen gesteldheid kan liggen of je er in meerdere of mindere mate last van hebt. Overigens is hij er niet eens mee naar de dokter geweest, eerst was het weekeinde, dan wil je niemand lastig vallen met een lichte griep, en daarna werd het alweer beter. Idd testen ze al niet eens meer, tenzij je het zelf wil.
Overigens begrijp ik iets niet. De angst van de deskundigen bestaat er vooral uit dat het virus muteert en veel gevaarlijker wordt dan het nu is. Lijkt mij dat het dan toch beter is dat zoveel mogelijk mensen het nu in de ongevaarlijke vorm krijgen zodat ze alvast weerstand hebben wanneer er een volgende gevaarlijke golf komt? Ik heb het niet zo op inenten hiertegen en waar wij wonen (Dld) wordt het grootste deel van de bevolking ook niet ingeënt, alleen risicogroepen en mensen die in gezondheidszorg en bij de reddingsdiensten werken. Ik hoop dus eerlijk gezegd zelfs op een lichte besmetting (van onze kinderen) hier.

Sinne

Sinne

27-08-2009 om 11:39

Van de site van het rivm

Nieuws
Beleid Nieuwe Influenza A (H1N1) aangepast - 7 augustus 2009
Beleid Nieuwe Influenza A (H1N1) aangepast

Op het gebied van de diagnostiek, meldingsplicht en behandeling ten aanzien van Nieuwe Influenza A (H1N1) is deze week het beleid aangepast.

Het verrichten van diagnostiek wordt niet meer standaard uitgevoerd, maar nog wel aangeraden bij zwangeren in het derde trimester en bij patiënten met een indicatie voor opname in het ziekenhuis. De meldingsplicht geldt vanaf 15 augustus 2009 alleen voor patiënten die opgenomen zijn in het ziekenhuis met Influenza A of Nieuwe Influenza A (H1N1) of overleden zijn aan Nieuwe Influenza A (H1N1).
De nieuwe griep blijkt vooralsnog vaak mild te verlopen en omdat antivirale middelen de nodige bijwerkingen geven, is besloten de behandeling met deze geneesmiddelen te beperken tot bepaalde risicogroepen. Dit zijn:
zwangeren in derde trimester, mensen die een oproep voor de jaarlijkse griepprik krijgen, kinderen jonger dan 2 jaar en mensen met een ernstige imuunstoornis of een gecompliceerd verloop. Sluiting van scholen is op dit moment geen optie.

Op vrijdag 7 augustus is er op het RIVM een persbijeenkomst geweest
Er wordt dus helemaal niet meer gediagnostiseerd, tenzij je binnen de risico groep valt.
Je kunt dus niet weten of je wel of niet de mexicaanse griep hebt. Ook als je echt griep krijgt ben je eerst verkouden, en besmet je dus je hele omgeving voordat je echt te ziek bent om naar buiten te gaan.
Je kunt toch moeilijk verwachten dat iedereen die verkouden is thuis blijft, omdat het misschien mexicaanse griep is..
Ik werk met een risico groep, toch is het beleid van de stichting, gewoon komen werken, tenzij je koorts hebt!Ook op school is dit hetzelfde beleid(zowel voor kinderen als onderwijzers)
Het grappige is dat het bedrijf van mijn man, wat dus een commercieel bedrijf is, er wel het beleid op na houd, dat iedereen die 1 keer niest thuis moet uitzieken. Grappig om te zien dat het ook bij een pandemie om de centen lijkt te draaien.(of zou deze multinational zo bezorgd zijn over zijn medewerkers?)

Sinne

Sinne

27-08-2009 om 11:43

O sorry franny

Ik reageerde op de laatste paar postings, en niet op jouw "probleem" gelukkig gaat het al wat beter, want ik weet uit ervaring dat het knap lastig en vermoeiend is geen stem te hebben! En ook uit ervaring weet ik dat gewoon je klep houden het beste werkt(en snoepjes zuigen helpt een beetje, maar ik heb niet het idee dat het daardoor sneller overgaat)

mirreke

mirreke

30-08-2009 om 09:37

Franny

Kan dat benauwde gevoel toch geen vorm van longontsteking zijn geweest? Als ik het zo lees ben je er toch knap ziek van geweest, toch een wat ernstige vorm? Hoe is het bij je kinderen verlopen?

Ik wil toch even reageren

op jouw opmerking over dat ik zelf dan maatregelen moet nemen om te zorgen dat mijn kind niet ziek wordt.
Ik kan niet meer doen dan hem de jaarlijkse griepspuit te laten halen en te zorgen dat hij zo goed mogelijk in conditie is, en zijn handen laten wassen.
Ik kan niet alle plaatsen mijden omdat er mensen zijn die evt een griep hebben. Ik neem aan dat iedereen het advies in de folder die verspreidt wordt ter harte neemt. Daar staat toch echt in; blijf thuis. Jij geeft aan dat je ouders er maatregelen nemen. dan wil ik wel graag weten hoe? Wie weet heb ik er wat aan.
Ga je daar dan wel naar toe als je ziek bent of blijf je daar wel weg?
Ik zeg niet dat jij alles moet vermijden maar ik vind wel dat je een verantwoordelijkheid hebt naar anderen toe.
Een collega van mijn man heeft dus ook de mexicaanse griep en die wordt echt afgezonderd gehouden ook op last van het ziekenhuis.Dus hier is wel het advies om niet in contact te komen met anderen.

Wel maatregelen

**Lilian, als er nog zulke strikte maatregelen waren geweest zoals in de begintijd van de mexicaanse griep, dan was ik echt niet gaan rondlopen met een griep. Maar er zijn helemaal geen strikte maatregelen meer omdat de griep veelal mild verloopt***

Er zijn zeker wel ´strikte´ maatregelen als je denkt mexicaanse griep te hebben, een ervan is dat je thuis moet blijven en voorkomen dat anderen via jou het virus oplopen.

Link

Van www.grieppandemie.nl (overheidssite)
"Ik denk dat ik Nieuwe Influenza A heb, wat nu?
Als u koorts (38° C of hoger) en luchtwegklachten zoals hoesten heeft, dan kan het zijn dat u besmet bent met het nieuwe griepvirus. In dit geval:
•blijf thuis
•neem rust
Het is niet nodig de huisarts te bellen. Net als bij normale griep herstellen de meeste mensen binnen een week vanzelf van deze griep. Als de klachten ernstiger worden, bel dan uw huisarts. Ga niet naar het spreekuur van de huisarts. U kunt andere mensen in de wachtkamer besmetten als u naar het spreekuur van de huisarts gaat."
En elders op dezelfde site:
"Blijf thuis en blijf uit de buurt van anderen als u griep hebt. Het virus wordt via de lucht verspreid. U kunt andere mensen besmetten door te hoesten, niezen en praten. U voorkomt dat u iemand besmet door zo min mogelijk contact te hebben met andere mensen."
Aangezien je zonder test niet kunt weten of het "gewone" griep of mexicaanse griep is, moet je bij vermoeden van griep contact met anderen zoveel mogelijk vermijden, dus ja, thuis blijven.

tonny

tonny

31-08-2009 om 12:41

Nou franny

voor de klas lijkt me niet echt lekker werk om uit te zieken!

'Uitrusten en thuis blijven is goed voor het herstel (volgens dokter) maar niet noodzakelijk.'

Achter een beelscherm lichtelijk suffen omdat je je niet 100% voelt is een heel ander soort werk dan voor een klas een groep actieve kindertjes motiveren en lesgegen - en geregeld je stem verheffen... Weet de dokter wel wat voor werk je doet?
Er bestaan volgens mij heel wat banen waarbij thuis uitzieken sneller effect heeft dan op je werk doormodderen.

tonny

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.