Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Vera*

Vera*

18-11-2008 om 12:45

Geheugenprobleem na hersenschudding?

Mijn zoon heeft 2,5 maanden geleden een flinke hersenschudding opgelopen met voetbal.
Het is nu nog steeds niet over. Omdat hij evenwichtsproblemen had/kreeg hebben we de hele molen gehad bij kinderarts/neuroloog/mri.
Na de herfstvakantie is hij wel weer hele dagen naar school gegaan maar we merken dat het nog erg vermoeiend voor hem is en zwemme en voetbal laten we voorlopig nog maar even.
Nu heeft hij echter weer een paar toetsen gemaakt op school voor o.a. geschiedenis en aardrijkskunde. Vorig jaar leerde hij bijna niets en haalde een goed punt. Nu zien we hem leren, overhoren wij hem (de avond van tevoren) en kent hij het. De toetsresultaten vallen echter tegen.
Herkent iemand dit? Het lijkt een geheugenprobleem te zijn.
Oja, het was een flinke hersenschudding maar dat het lang duurt is ook een familietrekje (mama, tante en oma).

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Elisa Gemani

Elisa Gemani

18-11-2008 om 14:03

Hersenschudding

Voor zover ik van anderen weet kunnen geheugenverlies en concentratiestoornissen best lang duren na een hersenschudding; ik ken mensen die er een half jaar tot een jaar lang last van hebben gehad. Gewoon de tijd geven!

Lyke

Lyke

18-11-2008 om 14:05

Kan makkelijk

van de hersenschudding zijn. Dan is er waarschijnlijk zelfs sprake van een hersenkneuzing.
Je moet dit echt de tijd geven en hem echt veel laten rusten, weinig tv/ computer etc, want anders kan het een blijvende hoofdpijn veroorzaken.
Een half jaar last ervan houden, is heel normaal. Als het na een jaar nog niet verbeterd is, wordt er pas verder doorverwezen naar neuroloog etc. Tenzij het geheugenverlies/ concentratie heel erg is. Soms kom je er zelfs nooit helemaal van af.
Het hangt er natuurlijk ook vanaf op welke plek op zijn hoofd het trauma ontstaan is.
Heel veel sterkte en vooral een lange rustige adem.

Hoofdpijn=broodje aap?

Er staat me iets van bij dat de gebruikelijke waarschuwing 'rustig aandoen anders kan je straks je leven lang hoofdpijn houden'niet juist is. Er kunnen redenen zijn om het rustig aan te doen, maar het is niet zo dat je met blijvende hoofdpijn wordt gestraft als je dat advies in de wind slaat.

Helaas geen bronnen paraat - is er een dokter in de zaal?

Groeten,

Temet

asya

asya

18-11-2008 om 22:36

Bewusteloosheid

Ýk heb zo iets meegemaakt met mijn kindje. Zij was niet eens bewusteloos geweest maar klachten duurde maanden.
Was je kind wel bewusteloos na het ongeluk?

Kan het de vermoeidheid niet zijn?

zou het bij je zoon niet de vermoeidheid zijn die 'm parten speelt bij die toetsen i.p.v. zijn geheugen? vermoeidheid betekent ook slechtere concentratie en ik denk eerder dat het daaraan ligt dan aan zijn geheugen.
hier heeft jongste een fikse hersenschudding gehad, huisarts noemde het hersenkneuzing, ze was bewusteloos geweest en kon 3 dagen niet eens opstaan om te plassen zonder van d'r stokje te gaan of vreselijk misselijk te worden acuut. maar daarna knapte het op. stukje bij beetje. ze bleef de eerste week nog wel véél slapen (dus ook halverwege de ochtend en de hele middag en dan nog de nacht). de eerste schooldagen is ze halve dagen geweest en er erna nog een week of 3 vermoeider dan anders. dat losten we op door een dutje als ze uit school kwam, daarna was 't weer over. geen last meer gehad. alleen als ze zich nu 'ziek' voelt (griepje, verkoudheid e.d.) krijgt ze hoofdpijn op de plek van de hersenschudding. dat had ze ervoor nooit.
dat van weinig t.v. kijken of computeren is volgens onze huisarts faluwekul. een kind voelt zelf wel wat ie wel en niet kan en het is niet zo dat t.v. kijken of computeren negatiever qua invloed is voor een hersenschudding dan een spelletje ofzo. hier wilde dochter soms wel t.v. kijken, maar dat was gauw gebeurd, na 5 minuten hield ze er al mee op....
schijnt een hardnekkig fabeltje te zijn uit de tijd dat dokters nog niet goed wisten wat de invloed van 'golven' van t.v. op hersens hadden........(aldus onze huisarts)
donkere kamer is tegenwoordig ook achterhaald. alles alleen zoals je je zelf voelt.
groeten albana

Vera*

Vera*

19-11-2008 om 10:49

Huisarts

Ik heb de huisarts gesproken en hij vond het ook zeer aannemelijk dat het door de hersenschudding zou komen.
Daarbij is het zo als Albana al opmerkte een circeltje. Moeite met concentreren geeft vermoeidheid en vermoeidheid is niet bevorderlijk om uit je geheugen te putten en dat kan weer last geven v.w.b. je concentratie.
Ik zal maar een babbeltje gaan maken met de leerkracht.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.