Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Manus

Manus

18-05-2009 om 17:35

Gehoorapparaat

Sinds mijn 6e jaar draag ik rechts een hoortoestel. Om de ca. 7 jaar wordt het ding vervangen, want dan schijnt-ie enigszins versleten te zijn. Tot voor kort was wennen aan een nieuw toestel niet zo'n groot probleem. Echter, aan mijn nieuwe toestel - dat ik nu ongeveer een jaar heb - ben ik nog steeds niet gewend geraakt. Je zou kunnen zeggen dat ik de deur bij mijn audicien plat loop. Overigens is audicien in kwestie zeer meelevend en meedenkend - volgens haar ligt het probleem vooral bij de overgang van lineair toestel naar digitaal toestel. Lineaire toestellen worden helaas nog maar amper gemaakt, terwijl de digitale toestellen van nu bijna alles kunnen (op stofzuigen en koken na). Ze horen alleen beroerd!
Misschien zou ik dit bericht beter kunnen plaatsen op een zgn. 'lotgenotenforum', maar ik heb begrepen dat op ouders.nl meer slechthorenden vertoeven. Mijn vraag: hoe is jullie overgang van lineair naar digitaal verlopen? Enne.... heb je misschien tips die de overgang vergemakkelijken? Na een jaar tobben, ben ik ondertussen behoorlijk moedeloos geworden.

Manus

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Sorry geen tips,

maar Manus het lijkt me echt heel rot voor je. Ik heb zelf geen gehoorprobleem en weet er dus ook niets vanaf, maar mijn moeder heeft 2 gehoorapparaten en kan nog bijna niets horen. Ik weet hoezeer zij hieronder lijdt, ze is er gewoon heel verdrietig over en een stuk eenzamer dan ze zou kunnen zijn. Ik weet echter niet of zij digitale apparaten heeft, maar hoe dan ook werkt het sowieso niet zo goed bij haar. Je hebt dus helemaal niets aan mijn reaktie, maar ik wilde graag een blijk van medeleven versturen omdat ik weet hoe mensen met gehoorproblemen hieronder te lijden kunnen hebben.
Bovendien kan ik er echt niet bij waarom die lineaire toestellen dan bijna niet meer gemaakt worden. Dat is gewoon onbegrijpelijk voor mij als duidelijk is dat een lineair apparaat vaak beter werkt dan een digitaal. Ik moest gewoon even mijn ergernis hierover kwijt. Niet te bevatten gewoonweg. Ik wens je heel veel succes met de gewenning aan je nieuwe apparaat en ik hoop en geloof dat het uiteindelijk wel goed zal komen. Hopelijk krijg je hier een paar goeie tips!

groetjes
Pilsje

Elisa Gemani

Elisa Gemani

18-05-2009 om 19:27

Hoortoestellen

Ik draag ook al sinds mijn zesde jaar hoortoestellen en ben twee jaar geleden overgestapt van lineair naar digitaal. Voordeel van digitaal is dat er verschillende programma's geprogrammeerd kunnen worden naar gelang de omgeving waarin je verkeert (muziek, feestje, buiten etc.); ze zijn dus beter op ieders persoonlijke gehoorverlies te "customizen". De geluidskwaliteit is ook veel beter en zuiverder. Het nadeel is dat je idd behoorlijk moet wennen omdat geluiden nu eenmaal anders binnenkomen. De eerste tijd dacht ik dat ik nooit zou wennen maar na zes maanden waren de programma's zodanig op mijn wensen/gehoor ingesteld dat ik ze nu niet meer zou willen missen en ik zou niet meer terug willen naar mijn oude toestellen. Het wennen aan (nieuwe) hoortoestellen is voor iedereen anders. Een goede audicien denkt met je mee en kan het wennen makkelijker laten verlopen maar uiteindelijk is het natuurlijk aan jou. Probeer samen met je audicient goed duidelijk te krijgen waar het probleem ligt en gewoon de toestellen blijven dragen in zoveel mogelijk verschillende situaties. Op de site van de Ned. Ver. voor Slechthorenden www.nvvs.net kun je meer info vinden en ook is er een forum waar je veel meer reacties en tips zal kunnen krijgen. Succes!

Annie

Annie

18-05-2009 om 21:18

Analoog..

Hoi

Ook ik heb ongeveer een jaar geleden digitale geprobeerd, zelfs 3 verschillende types die volgens mijn audicien heel goed waren. Ik vond ze een ramp en kon er simpelweg niet aan wennen.
Ik ben weer overgestapt op de "ouderwetse" analoge toestellen en ik voel me hier het prettigst bij.
Analoge toestellen worden nog steeds gemaakt omdat er nog genoeg mensen zijn (zoals ikzelf) die maar niet kunnen wennen aan de digitale.
Vooral bejaarden (ahum..) schijnen daar veel last van te hebben..

Wellicht een idee om weer terug te gaan naar de analoge als het echt niet wil wennen ?

groet Annie

Analoog of digitaal

Als audicien moet ik toch even de spraakverwarring even rechtzetten.

Toestellen verslijten door vocht en zuur in je oorsmeer. als je van een warme in in koude omgeving loopt of omgedraaid heb je een verschil in vocht. Denk maar aan een bril die beslaat. Hoortoestellen zijn altijd open, anders kan het geluid er niet door. Bovendien heeft de batterij zuurstof nodig. Een toestel kan soms véél langer mee, maar met name de afgelopen 10 jaar is er een waterval aan verbeteringen geweest. De zorgverzekeraar vergoed een reparatie tot het toestel 5 jaar oud is. Daarom wordt er meestal vervangen na die 7 jaar. Het is gewoon goedkoper.

analoog is eigenlijk ouderwets. een toestel heeft meestal instelschroefjes, en de instelmogelijkheden zijn beperkt. de versterkertechniek is vrij simpel en verbruikt meestal relatief veel batterij.
digitaal heeft een klein computertje aan boord dat met een speciaal insteldoos aan een computer wordt ingesteld op de gehoorbeperking en de hoorwensen.

Liniair is een manier van versterken. Bijna ieder digitaal toestel kun je linair instellen. dat betekent: zo veel meer geluid aan de ingang, zoveel meer geluid aan de uitgang.

Als je lang gewend bent aan een type toestel of aan een bepaalde manier van geluid kan het lang duren voor je aan iets anders gewend bent. Ooit went het helemaal niet. Stel dat door je gehoorverlies het geluid zo ingesteld moet worden dat je partner als mickey mouse klinkt. Lijkt me knap dat je daar aan went!
Wij merken dat klanten zelfs aan het geluid van het merk toestel verknocht raken. Nix mis mee, een kundig audicien lost dat voor je op.

als je nu een ander toestel zou willen zit je met een financieel probleem. De 485,- euro vergoeding geldt iedere 5 jaar. De keuze is nu eenmaal gemaakt. Audiciens weten uit ervaring dat je went aan een ander geluid. Er zijn echer altijd tussenstapjes mogelijk. Als je audicien er moeite mee heeft, dan kan ze altijd de fabrikant erin betrekken. Daar zitten hele ervaren audiciens die altijd dit soort problemen oplossen.

Succes!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.