Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

koentje

koentje

26-05-2012 om 12:29

Gescheurde enkelbanden

Zondag heb ik mijn enkelbanden gescheurd. Het gaat redelijk, ik kan een beetje lopen, de zwellng is al wat verminderd en soms doet het meer pijn dan anders. Tot nu toe mocht het niet ingetaped i.v.m. de zwelling.
Wie kan vertellen of het intapen sneller verbetering geeft?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mix

mix

27-05-2012 om 00:41

Hier

http://www.fysio-groningen.nl/artikelen.asp?artikel_id=15

stukje daarvan:
"Over het tapen doen veel verhalen en mythes de ronde. Eén ervan is, dat door veel of langdurig tapen de enkel(banden) slapper zouden worden. In zijn algemeenheid kunnen we stellen dat dit niet zo is. Ter verduidelijking het volgende: we hebben het hier over een preventieve tape. Bij een preventieve tape namelijk wordt de tape zo aangelegd dat er geen functie van de enkel wordt overgenomen, er wordt als het ware een veiligheidsgordel óm de enkel heengelegd zodat, wanneer dat nodig mocht zijn, de enkelbeweging niet te ver kan doorschieten. (Vergelijkbaar met een veiligheidsgordel in de auto). Dit in tegenstelling tot een curatieve tape die vaak wordt gebruikt direct aansluitend op een letsel. Hierbij wordt de enkel vaak in een iets (over)gecorrigeerde stand getaped. Zou de tape -gedurende lange tijd- een deel van de enkelfunctie overnemen, dan zou dat inderdaad gevolgen voor de enkel kunnen hebben. Bij de preventieve tape is daar echter, zoals gezegd, geen sprake van. Hetzelfde geldt ten aanzien van braces. Een tape kan direct op de huid worden aangelegd, of er kan eerst nog een elastische onderlaag (bijvoorbeeld elastoplast of acrylastic) worden aangelegd.

Daarnaast bestaat er nog de therapeutische tape. Dit is een tapebandage, waarbij gebruik gemaakt wordt van een elastische onderlaag met daar overheen een starre tape, waarbij bovendien het doel specifiek is om het bewegingsverloop te beïnvloeden of te wijzigen. Soms wordt daarbij bewust gebruik gemaakt van plooien of pelottes (kussentje of verdikking om extra druk te geven)."

mix

mix

27-05-2012 om 00:45

je enkel wordt dan wat corrigerend getaped en neemt daarbij een stukje functie van de enkel over.
Zo kan dan de boel met ondersteuning weer helen.

Beterschap !

toja

toja

27-05-2012 om 11:34

Als kind

Heb ik ook eens mijn enkelbanden gescheurd. Toen was dat meteen 6 weken gips...
Intapen lijkt me prettig.
Sterkte erom.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Mover

Mover

27-05-2012 om 12:54

Intapen

Met onze gezinservaringen aan gescheurde enkelbanden kan ik zeggen dat de zwelling meestal na een week wel ongeveer weg is. De pijn niet Hoog houden, zo min mogelijk belasten in het begin, waren de tips die wij kregen bij het sporten. Het tapen kan helend werken, maar wel als het goed gebeurd. Nadat alles is genezen, kan je een steun-tape gebruiken (of brace) als je weer gaat sporten.
Tapen kan steun geven, en daarmee een deel van de pijn verlichten.
Alles (pijn, herstel, wel/niet tapen, etc) ligt eraan of je (al) je banden hebt af- of ingescheurd.
Wat zei de arts, wanneer moet je terugkomen?

Ellen

Ellen

27-05-2012 om 17:32

3x gehad

Ik heb met voetbal 3x mijn enkelbanden gescheurd. De eerste 2 keren kreeg ik eerst een drukverband voor een week daarna tape. Na in totaal 7 weken mocht ik weer gaan sporten maar duurde het een tijd voordat ik er helemaal geen last meer van had.
De laatste keer is 2 jaar geleden en toen kreeg ik na het drukverband (loop)gips voor 6 weken. Dat is me veel beter bevallen want daarna kon ik gelijk (zij het rustig aan) weer pijnloos sporten..

Elk geval is natuurlijk anders maar mocht het mij nog een keer overkomen dan kies ik weer voor gips...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.