Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Tante Til

Tante Til

08-06-2016 om 10:24

Gestopt met roken en nu?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Inanna

Inanna

12-06-2016 om 19:35

goed bezig

Ze zijn vreselijk hè, die extra moeilijke dagen, maar deze dag gaat voorbij en als je zo'n ontzettend moeilijke dag door bent gekomen kun je trots zijn op jezelf en weet je dat je ook dit soort dagen aan kunt.

Mijn vader is ook gestopt m.b.v. Champix, hij rookte al een kleine 50 jaar, maar het is hem gelukt.

Smokey

Smokey

19-06-2016 om 16:23

Alain Carr

Ik ben 20 jaar geleden ook (cold turkey) gestopt met roken, omdat ik mijn haar vond stinken...daar ben ik in geslaagd omdat ik mezelf vanaf dat moment heb beschouwd als niet-roker. Gedecideerd, "klaar mee, ik wil dit niet meer"" . Die mindset helpt dus wel. De volle overtuiging dat je echt niet meer wil roken is dus echt nodig.

Aan de andere kant is het ook weer zo: hoe langer gewoontes erin hebben kunnen slijpen, hoe langer het duurt voordat ze weer uit je systeem zijn. Gun jezelf de tijd dus ! Hou vast aan je gedecideerdheid, en waarom je dit wil. Geniet van elke overwinning want dat maakt je sterker om moeilijke momenten te doorstaan. Wees beducht op momenten dat je verzwakt voelt, omdat je je zielig voelt, eenzaam, verdrietig, boos, teleurgesteld, noem maar op. Dan is het gevaar/kans/risico het grootst dat je weer voor de bijl gaat.

Gewoon stug doorgaan en er komt een moment dat je niet meer dagelijks deze struggle hoeft te voeren.

Iemand gister de film "Flight" gezien ? Over een alcoholverslaafde piloot? Ik vond het moment dat hij in de hotelkamer toch de wodka uit de minibar opdrinkt zo tekenend (en herkenbaar) voor hoe een verslaving werkt. Indrukwekkend.

Tante Til

Tante Til

19-06-2016 om 19:20

morgen

Morgen 2 weken gestopt, niet voor de bijl gegaan. Ook met de medicatie blijft het volhouden en doorgaan en zijn de dagen niet allemaal even makkelijk.
Het is niet dat ik dan de neiging heb om er eentje te pakken, maar dat mijn hoofd er eentje WIL.
Gek genoeg vind ik het minder lastig dan op dieet gaan. Eten moet je altijd, roken kun je een beetje ontwijken.
Er kwam familie op bezoek, het eerste dat ze deden was een sigaret opsteken op buiten. Bij de tweede schrokken ze wakker dat ik gestopt was en die hebben ze daarom niet genomen. Ook wennen voor hen denk ik.

De film heb ik niet gezien, maar de tekenen van een verslaving, ik herken ze allemaal
De gezondheidsvoordelen gaan niet allemaal op bij mij. Ik ruik of proef niet beter en ik heb ook niet meer conditie, had geen rokershoest om vanaf te komen en ik beweeg ook niet makkelijker. Dat hoor ik van meer mensen.

Ik wil het ook echt niet meer. Nu mijn systeem nog overtuigen dat het niet gaat gebeuren.

Tante Til

Wat goed dat het je gelukt is! Al twéé weken, dat geef je niet zomaar meer op, toch? Zou erg zonde van de moeite zijn. Er komen echt dagen dat je je realiseert dat je al best lang niet aan roken gedacht hebt, en opeens is dat een hele dag of etmaal.
Jammer dan je niet direct wat voordelen ervaart, maar je bent sowieso wel overtuigd van de nadelen van roken, niet? En je spaart in elke geval geld uit

Hartstikke goed van je!

Taruh

Taruh

20-06-2016 om 09:16

voordelen

het duurt meestal wel even voor de voordelen komen, beter proeven en ruiken duurt wel een maand of 2, betere conditie nog wel langer. Je longen moeten eerst herstellen en als je dan verder niet in conditie verbetering investeert zal dat niet zo snel gaan.

Alan Carr

Het gaat goed Tante Til, alle begin is moeilijk ! Ik ben 18 jaar geleden gestopt. Rookte wel 2 pakjes per dag. Heel bewust rookte ik de laatste twee sigaretten uit het pakje, samen met mijn man. Wij stopten samen, dat maakt het wel makkelijker denk ik. Het boek van Alan Carr heeft mij erg geholpen. Vooral het zinnetje 'je HOEFT niet te roken'. Terwijl ik helemaal niet van dit soort boeken houd.
Jarenlang rookte ik nog 3 of 4 sigaretten per jaar, als ik op bezoek was bij een oude tante, een kettingrookster. Voor de gezelligheid. Maar had nooite de behoefte om weer te beginnen met roken.
Ik ben zo blij dat ik niet meer rook !

Tante Til

Tante Til

22-06-2016 om 14:33

gaat goed

Ik heb nog niet gerookt. Het aantal momenten dat ik aan roken denk neemt af, de momenten dat ik er wel aan denk zijn wat luidruchtiger aanwezig. Dat zijn er een stuk of 2 a 3 per dag, met name de namiddag en avond.

Ik zie wel voordelen hoor, bedoel het niet zo negatief, alleen bij de site waar die voordelen staan stond dat. Mijn ex vertelde dat hij geen van die voordelen ooit gemerkt heeft, dat hij ook afwachtend was of hij beter ging ruiken of proeven maar dat dat nooit is gebeurd.
Misschien ben ik geen fijnproever. Ik herinner me nog een nicht die gestopt was en die na 24 uur al kirrend riep: oh ja ik merk het al!

Wel een vieze smaak in mijn mond, maar binnenkort naar de tandarts, daar maar even naar laten kijken.

Ik vind het inderdaad lastig dat ik alleen woon met dit soort dingen. Het ontbreekt aan een praatje, afleiding, even je verhaaltje delen of opgepept worden.
Drie a vier gaat mij niet lukken. Als ik ergens voor ga ga ik er te volledig voor

angel3

angel3

22-06-2016 om 15:50

tante til

het kost tijd maar die voordelen zijn er echt wel hoor. Laat je niet omlullen daarover. Wat ik het allerfijnste nu vind is dat ik niet meer steeds denk : heb ik wel peuken? kan ik ze kopen? kom ik de avond nog door?
EN nog belangrijker. Ik merk nu hoe erg rokers stinken. Laatst kwam er iemand naast me staan kletsen die net had gerookt. Ik dacht echt: man man man echt onfris gewoon.
Heb ik dat zelf gewoon jaren gedaan? ieuw.
Dus hou vol. Het is de moeite waard!

Inanna

Inanna

22-06-2016 om 16:18

oh ja die vieze smaak

Dat was ik alweer vergeten, dat had ik ook!
Is vanzelf weer over gegaan. Tot die tijd maar een paar keer extra gepoetst en dan ook mijn tong e.d. hielp in ieder geval tijdelijk.

Dat beter ruiken, beter proeven heb ik dan weer nooit gemerkt, maar er zijn zoveel andere voordelen, vooral op de lange termijn.
Ik merkte ook dat je het echt ruikt als iemand net gerookt heeft. Allerlei mensen waarvan me nooit op was gevallen dat het rokers waren en ineens rook ik het.
Ik vind verse rook niet stinken trouwens, na al die jaren vind ik het nog steeds een prettige geur, heel vervelend, want ik weet ook dat het voor mij absoluut geen optie is om af en toe een sigaret te roken. Het is voor mij ook alles of niets.

mijk

mijk

22-06-2016 om 16:36

je ruikt misschien niet beter

Maar je ruikt wel lekkerder!

Tante Betsie

Tante Betsie

04-07-2016 om 07:13

Tante Til

Hoe gaat het?

Ik ben nu 1,5 dag gestopt!
Paar maanden geleden ook gestopt, (paar weken) en helaas weer begonnen met eentje bietsen bij vriendin etc, voor ik het wist weer een pakje gekocht en binnen paar dagen weer op oude niveau lees bijna kettingroken...
Ga een lastige tijd door en ben de laatste weken wel 20 keer gestopt maar steeds weer een 'zeer goede reden' om het stoppen na een halve dag weer op te geven en het toch maar een dagje uit te stellen.
Die 1,5 dag waar ik nu op zit is weer een record en ik ben niet meer van plan me tegen te laten houden door wat dan ook. (dat tegen laten houden is puur de verslaving, weet ik ook wel!)

Deze keer wel met nicotine kauwgum, juist ook omdat ik toch al niet zo gezellig ben deze periode en ik het mijn gezinsgenoten ook niet te zwaar wil maken...
(wachten met stoppen tot ik gezelliger ben is ook geen optie voor me, duurt al te lang en bepaalde omstandigheden zullen nog wel ff blijven)

Laatste keer dat ik gestopt ben, paar maanden terug dus, heb ik nicotine langsaam afgebouwd met electronische sigaret. Ik zat al bijna op 0 en werd toen ziek, zo ziek dat ik niet kon roken, en dat heeft proces wel versneld. Met electronische sigaret werkte goed voor mij maar zo'n lang proces wil ik nu niet meer, ik wil er gewoon vanaf!

Tante Til

Tante Til

04-07-2016 om 11:29

Tante Betsie

Wat vasthoudend! Dan heb je toch die knop gevonden. Met vallen en opstaan is niet zo erg, wat mensen hier al zeiden: gewoon weer verder gaan.

Ik heb geen sigaret meer aangeraakt en vanavond ben ik 4 weken gestopt.
Gestopt, want ik voel me nog steeds geen niet-roker.
Tweemaal per dag wil ik gewoon een sigaret en voor mijn part een paar achter elkaar. Word er dan nog steeds een beetje onrustig/gespannen van, al kan dat ook de champix zijn, ik ben er nog niet uit.
Ik heb zelfs nog 1.5 pakje in huis, maar ik kan dat laatje heel goed dicht laten.
Ik zit het gevoel uit en dan zakt het weer.
Vooral als ik alleen ben vind ik het soms lastig en ik ben veel alleen dus het is soms best "veel lastig"
Ik ga ook echt nooit meer roken, want ik zit idd zo weer op het oude niveau en misschien wel meer.

Nu scheelt het dat met het medicijn de sigaretten niet meer smaken als vanouds. Dat weet ik, en ik heb dat er niet voor over...4 weken niet roken en dan een sigaret die niet smaakt.
Al met al gaat het goed, maar ik heb niet het gevoel dat ik er al ben, dat er nog steeds een behoorlijke afhankelijkheid van die sigaret zit.

Heb jij last van ontwenningsverschijnselen? En wat vind jij moeilijk?
Weet je wat ik lastig vind? Dat ik, op het niet zichbare goede effect na, echt helemaal niets geen verschil aan mezelf merk.
Je wilt toch een zichtbaar effect merken en dat is er (nog) niet.

Tante Til

Tante Til

04-07-2016 om 11:30

die electronische sigaret heb ik ook. Alleen ik vond dat een te slechte vervanger voor mij voor de sigaret. Het deed me te weinig.

Wat doet die kauwgom bij het stoppen?

Niki73

Niki73

04-07-2016 om 11:41

Ritueel verbranden?

Tante Til, geweldig, wat een prestatie. Maar zou je die sigaretten niet eens ritueel verbranden/weggooien? Over een paar dagen, als je een maand gestopt bent bijvoorbeeld? Waarom zou je ervoor zorgen dat de verleiding op een zwak moment voor het grijpen ligt? Het is net als een reep chocolade in je kast laten liggen als je op dieet bent. Iedereen snapt dat dat niet handig is.

Tante Til

Tante Til

04-07-2016 om 11:59

dat is

vanavond al, 4 weken
Ik kan het doen, kan ze weggooien vandaag.

Het enige dat me tegenvalt is de mentale support in mijn omgeving. Dat maakt dat je het toch alleen moet doen en dat maakt het er weer niet makkelijker op. Het gaat me lukken, dat weet ik, maar dat had iets fijner geweest. Gewoon af en toe even een schouderklopje ipv op 5 meter afstand van mij een sigaret opsteken en dan aan mij vragen of het moeilijk is. Wat denk je zelf...

Tante Betsie

Tante Betsie

04-07-2016 om 13:11

Gets

sigaretten in huis, wauw, dat je dat kunt!
Ben denk ik nog geen echte stopper..sigaretten waren op geweest.
(dat gebeurde ook steeds afgelopen weken, kocht in moeilijk moment pakje en dan MOESTEN ze op. Enkele keer niet maar dan gooide ik pakje weg of gaf weg...)
Nu bijna 48 uur...
Nee geen ontwenning echt, geloof ik. Volgens mij is ontwenning vooral vd nicotine, en die krijg ik dus nog binnen met de kauwgum.
Beetje zelfde principe als met electronische sigaret.
Alleen dan natuurlijk veel meer een rook-ritueel.
En afkicken van ritueel is het moeilijkst denk ik, vooral omdat ik altijd en overal rookte...
(nee, niet binnen maar had smoesjes genoeg even naar buiten te gaan)
Maar wel lastig, heb ook geen idee of het gaat lukken, beetje wankele motivatie. Onrustig.

Tante Betsie

Tante Betsie

04-07-2016 om 13:15

en hier

trouwens wél merkbaar verschil, toen ik een paar weken ben gestopt laatst. Dat komt denk ik omdat ik veel meer rookte dan jij.
Veel betere reuk. En ik had toch wel geregeld last van hoestje...
Maar ook meer eetlust en eten.
Jij rookte niet zoveel, kan best dat het effect niet heel goed merkbaar wordt. Maar was je door blijven roken was je het vast wel gaan merken...

Tante Til

Tante Til

04-07-2016 om 13:51

eetlust

Mijn eetlust is door een verstopping van de Champix naar de knoppen.
Gisteren wel even een aanval tijdens onrust. Twee handen snoepjes gegeten. Maar mijn avondeten bestond daarentegen weer uit 2 boterhammen met 2 minigehaktballetjes en de lunch heb ik niet gehad.

Mijn arts zei dat door de verstopping mijn darmen vol zaten en daardoor de eetlust minder werd. Nou dat komt dan wel weer goed over 6 weken. Maar ik hoop toch dat ik niet enorm ga eten en dan bedoel ik tussendoor snaaien. Eten doe ik nooit zoveel.

Heb mezelf 3 kg gegeven. Is die er na 3 maanden na het aankomen niet af dan ga ik naar een dietiste. Ik had nl al overgewicht door medicatiegebruik en ik wil er niet nog meer bijhebben.

Je hoeft het niet te zeggen, maar hoeveel rookte je?
Die onrust herken ik en inderdaad, het ritueel doorbreken is moeilijker dan al het voorgaande. Heb je steun in je omgeving?

Tantes

Hartstikke goed van jullie, stop zo door!

Tante Til, want jammer dat je niet gesteund wordt. Des te knapper dat je het vol hebt gehouden. Je zegt wel dat je nog geen niet-roker bent, maar je vastberadenheid ("Ik ga ook echt nooit meer roken, want ik zit idd zo weer op het oude niveau en misschien wel meer.") is veelbelovend. het gaat (blijft) je lukken. Hopelijk ga je er ook iets van merken. En als je er fysiek weinig van merkt, richt je dan op de psychische voordelen: je bent niet meer afhankelijk, je bent geslaagd in iets moeilijks, etc etc.

Tante Betsie, go go go. Dat je al 20x gestopt bent, is een teken van doorzettingsvermogen. Eens lukt het, en waarom idd niet deze keer? Zet hem op!

Bellefleur

Bellefleur

05-07-2016 om 09:23

Beste Tantes,

Wat goed dat jullie gestopt zijn met roken! En Tante Til nota bene al 4 weken. Voor alle twee een virtueel schouderklopje. Tante Til, jammer dat je nog geen effect merkt. Een paar weken geleden was ik bij een lezing van Wanda de Kanter. Een fanatieke longarts. Misschien kan haar website jullie helpen.

Tante Betsie

Tante Betsie

05-07-2016 om 12:46

Ah dank

Wat lief van jullie!
Wilde net schrijven, nav vraag van Tante Til, dat ik weinig behoefte heb aan actieve steun, maar dit doet toch wel goed
Ik voel me wel gesteund hoor door mijn omgeving, maar heb het er weinig over. Zie het als een eenzame strijd moet het toch zelf doen.
Ik vertel het ook niemand al merken mensen vanzelf snel dat ik niet vergezeld word door eeuwige metgezel.
Maar dat valt doorgaans vooral rokers op

Ik heb de laatste weken zelfs stiekum gerookt voor mijn kinderen, sinds ik die paar weken gestopt was...maar op vragen van hen ben ik wel eerlijk, dochter vroeg me laatst wel of ik helemaal gestopt was.
Maar blijf een beetje vaag, wil de kinderen echt niet teleurstellen want zij vinden het heeel erg dat ik rook, wel grootste motivatie voor mij.
P
Voor partner ook even stiekum maar die was er snel achter.. (partner heeft ook flink gerookt maar zonder problemen gestopt toen ik vorig jaar over ging op electronisch roken, dat vond hij niks.)
Nu dag 3, al 2 volledige dagen zonder. Ben trots op mezelf! En blij.
Maar nog steeds niet helemaal zeker, of ik dit ga kunnen.

Tante Til

Tante Til

05-07-2016 om 15:37

Stiekem

Dat gaat voor mij niet op, ik woon alleen. Daardoor ook de verminderde steun in real life.

Het is inderdaad iets dat je zelf moet doen. Maar soms is die extra stimulans in de vorm van een oppepper, reden, stimulans of compliment wel fijn. Even die bevestiging horen dat wat je doet de moeite waard zal zijn, vooral omdat ik geen verschillen merk.

Ik vind het goed van je, dag 3, klinkt al een stuk beter dan 3 uur!
Heb je het gevoel dat de kauwgom werkt? Smaken je sigaretten anders?

Tante Betsie

Tante Betsie

05-07-2016 om 23:56

Kauwgum

In de kauwgum zit gewoon nicotine, dus die krijg ik gewoon nog binnen.
Of de sigaret anders smaakt? Het is de bedoeling dat ik daar niet achter kom ik ben een niet-roker, weet je nog wel?
(vergeet dat zelf weleens, heb jij dat niet?)
Het is alleen niet de bedoeling dat ik nu verslaafd word/blijf aan de kauwgum...maar goed latere zorg.
Ben ook benieuwd of ik nu bij ga komen. Wat mij betreft ook van latere zorg, wil echt eerst van het roken af.
(en nee, ga maar niet zeggen hoeveel ik rookte, wil het zelf niet meer weten! Wist het zelf ook niet eens precies, alleen dat het veeel was)

Vervelend van je obstipatie, maar het lijkt me niet goed dat dat blijft? Kun je daar niets tegen doen?

Jammer dat je geen steun ervaart in je omgeving. Misschien er expliciet naar vragen?
Realiseer me dat ik zelf ook nooit iets tegen partner heb gezegd toen hij stopte met roken...gewoon eigenlijk niets

Tante Til

Tante Til

06-07-2016 om 09:21

aha

Ik wist niet of je eerst kauwgum op was gaan bouwen alvorens te stoppen. Zo ging dat bij mij met de medicijnen. Je moet dan blijven roken de eerste week en in de tweede week halverwege stoppen.
Zodoende kon ik merken dat de sigaretten toch een ander effect kregen.

Ja dat bijkomen hoop ik ook echt niet. Dat is in gedachten 1 van mijn nachtmerries.

Ik vergeet dat zeker wel eens.
In de avonden, als ik alleen ben is dat het moeilijkst.
Je zoekt naar stukjes tevredenheid, ik tenminste. Dat waren de sigaretten met een kopje koffie. Even mijn moment waarop ik ontspande. Dat is nu weg en daar zoek ik toch iets anders voor. Tot nu toe nog niet écht eten, maar het zou zomaar om kunnen slaan en dat wil ik voorkomen. Veel droge crackers in huis om te knagen. Ik ben geen spontaan rauwgroente eter (als snack) en ook fruit kan ik niet zo waarderen (al dat sap overal). Ik eet het maar daar houdt het ook mee op.

De steun is deels doordat ik te weinig mensen om me heen heb. Ik heb ze letterlijk gevraagd me te steunen omdat ik alleen woon. Maar het is denk ik lastig aftasten wat iemand dan wil en of dat te geven is. Soms begin ik er zelf even over en dan krijg ik : ben trots hoor! te horen en dat is niet eens wat ik wil. Gewoon af en toe een praatje over do's and don'ts, ervaringen, waar loop je tegenaan, waar zit je grootste moeilijkheid, wat ga je daaraan doen. Een soort meedenken.
Zo krijg ik dingen in kaart bij mezelf en dat helpt valkuilen te ontdekken en te voorkomen.

Je zei het wel eens te vergeten. Wil je dan automatisch een sigaret pakken of bedoel je het anders? Het is wel een gevecht met jezelf he om zoiets te doorbreken en dan ook echt te doorbreken.
Vaak zeggen ze dat het 3 mnd kost een gewoonte te doorbreken en gedrag te veranderen. Maar als je hoort hoe vaak mensen weer beginnen dan zal dat wel een lange tijd een strijd blijven.

Ik moet nog 5.5 week de medicijnen dus zing de obstipatie wel uit.Dat komt en door het stoppen en als bijwerking van het medicijn. Zullen enkele weken voor staan wil dat weer normaliseren.

Heb je moeilijke momenten door de dag heen? Die van mij zijn in de avond dus het ergst. Alhoewel ik me net na de koffie betrapte op het beeld in mijn hoofd dat ik naar het laatje liep en een sigaret pakte. Gelukkig zit ik nog achter de laptop

Sterkte weer vandaag!

Tante Betsie

Tante Betsie

06-07-2016 om 10:45

vergeten

Jaaa, dan denk ik oke, en nu even een sigaretje!
Oeps, nee, chips, ik rook niet meer...
Dan vliegt er wel even door me heen, hoor, van 'zou ik..'.
Ben dan blij met de kleine drempel van auto pakken, even plek opzoeken om ze te kopen. In huis ze pakken, dat kan ik nog helemaal niet weerstaan denk ik.
Daarom gaat het vaak mis in gezelschap van rokers. Hun roken deert me niet zo (maar gat wat stinkt het!) maar het is zoo snel gebeurd om een sigaret te bietsen, eentje maar..
Maar goed, ik moet er doorheen. Kom zeer veel in aanraking met rokers nl. Karakter kweken

Ik vind het ongelofelijk knap wat je doet.
Zou het niet kunnen vrees ik. Zo'n aantal sigaretten zou ik (onterecht!) gaan bagatelliseren, grote motivatie voor mij is dat ik weet dat ik geen maat kan houden en dus feitelijk *moet* stoppen.
Alleen wonen lijkt me ook extra straf. Ik ervaar nu wel vaak afleiding.
Helpt me dat ik toch al niet rook als ik met de kinderen bezig ben, dus dan mis ik het niet zo. Maar dat momentje vrijaf...dat het dan zou kunnen, blijft balen!
Wordt het al makkelijker, of juist moeilijker?

Tante Betsie

Tante Betsie

06-07-2016 om 10:48

Ohja

Vorige keer dat ik stopte, die paar weken, was ik dus ziek. Daarom veel tijd om tv te kijken, en laat ik nu net sons of anarchie kijken..(hele serie..) daar wordt ontzettend veel en smakelijk (ahum, voor mij dan) gerookt. Ik rookte soms zowat mee, qua beleving dan.

Tante Til

Tante Til

06-08-2016 om 12:17

kleine update, makkelijker/moeilijker

Komende maandag 9 weken gestopt, inmiddels heel langzaam aan het afbouwen met de Champix.

Ik slaap nog steeds als een blok, of dat nu een meevaller van de Champix is of het stoppen...ik weet het niet, maar ik geniet er even van. In geen jaren zo goed geslapen op 2 nachten na.

Wordt het makkelijker of moeilijker?
De gewoonte wordt makkelijker, ik loop niet meer per ongeluk naar het balkon, niet naar het laatje, ik kijk bij de supermarkt nog steeds blij naar de rookafdeling (hier hoef ik niet meer langs) en ik denk ook niet meer automatisch: straks weg, wanneer kan ik dan weer roken?

Moeilijker werd het ook.
Af en toe een dip als in: heel sterke trek. Niet lichamelijk, maar geestelijk. Toch geen behoefte er iets aan te doen, ik weet dat het moment overgaat en daarop vertrouw ik.
Ook geen echte eetbuien gehad, nog niet gewogen, maar ben denk ik niet of nauwelijks aangekomen.
Maar ook kwam er de gedachte: wat saai, ik wil NU roken, kan ik nu echt nooit meer roken ook niet voor de gezelligheid?
Een soort spijtgevoel dus, maar nogmaals: niet in de zin dat ik weer ga roken.
Want ik wil niet opgeven wat ik heb bereikt; ik vertel het ook aan meer mensen nu, die vaak positief reageren, maar af en toe zit er een verschrikkelijke malloot tussen en gek genoeg is dat nooit een ex-roker, wel iemand die er verstand van denkt te hebben, maar nooit zelf een verslaving het hoofd heeft geboden.
Vanaf deze week gaat het geld opleveren. Eindelijk een zichtbaar iets.
Klinkt vreselijk kinderachtig, maar vergelijk het met een streng dieet waarbij je niet afvalt of zelfs aankomt na een paar weken doorzetten of een half jaar sporten zonder zichtbaar resultaat.
Soms heb je een zichtbaar succesmoment nodig.

Al met al dus positief met de nodige hobbels, maar zonder terugval.

Tante Betsie, hoe is het met jou?
Ik herken wat je zegt over meeroken. Ik adem soms diep in als ik op tv iemand zie roken. Ben je nog gestopt of stoppende?
Hier toch ook de sigaretten uit huis gehaald. De drempel die je noemt helpt inderdaad ook al.
Hier veel stress gehad en wilde niet "grijpen" dus ik heb ze verdronken.
Afleiding wat je noemt helpt mij ook. Ik taal er niet naar en denk er niet naar als ik bezig ben of werk. Maar die avonden alleen oei, dan heb ik 1-5 momenten dat ik denk: ja lekker komt u maar!
Succes, ik hoop dat je op de momenten dat je graag wilt roken een afleidingsmoment in je gezin of waar dan ook kunt vinden!

Tante Betsie

Tante Betsie

08-08-2016 om 23:17

Herkenbaar

Ik vind het ook makkelijker maar tegelijkertijd moeilijker worden.
Vaak het idee van tsja, alles goed en wel, mooi volgehouden dat niet-roken, nu wel weer tijd voor een sigaretje!
En het besef begint te komen dat ik nog zó lang gestopt kan zijn, dat is volkomen zinloos als ik weer begin...dan ben ik gewoon weer een roker.
Een besef dat me eerder benauwt dan dat het me stimuleert.

Ik mis ook wel vaak iets. Op moeilijke momenten. Dat ik me erg rot of gestressed voel.
Nu neem ik een nicotine kauwgum. Helpt een beetje

Die gebruik ik dus nog wel. Zie mezelf ook nog duidelijk als nicotine-gebruiker en -verslaafde.
Ik gebruik ze ook nog veel. Zoals ik ook veel rookte..
Ben alleen geschwitchd van 4 mg naar 2 mg. Verder nog niets eraan gedaan.

Ook één keer de mist in gegaan bij een rokende vriendin. Vreselijk, ik kon alleen nog maar aan die sigaretten denken. Na de eerste was ik alleen maar bezig met de tweede in gedachten, bleeh.
Eigenlijk mijd ik rokende mensen wel nu. Maar dat kan ik ook niet blijven doen.

Wat ik nu een beetje mis is de blijdschap over het niet-roken, ben ik een beetje kwijt. Moet ik weer zien te gaan vinden. Belonen werkt altijd beter dan straffen!

Hier wel echt bijgekomen. Maar mild voor mezelf, stoppen met roken is echt enorm voor mij. Maar vanaf morgen ga ik weer aan de slag met eetpatroon en wil ik weer afvallen! Ben het echt zat en klaar ervoor.
En even een moment zoeken om serieus de kauwgom aan te gaan pakken. Langsaam afbouwen denk ik.

Heb wel meer de mindset van een niet-roker merk ik.
Zat vandaag op terras en zag veel erg jonge mensen roken. Ik vond dat schokkend! Zo'n vreemd gezicht, dat jongs en gezonds en dan zo'n gore sigaret...viel me voorheen niet eens op geloof ik..

dihanne

dihanne

09-08-2016 om 08:49

zet 'm op!

Tante Til, ik vind het supergoed.
Heb zelf geen ervaring, maar wil je graag steunen.
Bijt door deze zure appel heen, en je bent er vanaf voor de rest van je leven!

hartelijke groet
Dihanne

Bellefleur

Bellefleur

09-08-2016 om 10:04

Wat goed!

Wat fijn! De tantes zijn nog steeds gestopt(of stoppende) Dat is goed nieuws!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.